Mikä on työ, jota kuka tahansa voisi tehdä?
Sellainen työ, jota voisi hakea heti ja aloittaa hiomenna ja jossa ei tarvitse koulutusta, ajokorttia, työturvallisuuskorttia, hygieniapassia, puhelinta tai suosittelijoita. (Puhelin minulla toki on, mutta en halua käyttää sitä työasioihin)
Siivoojankin työhön tarvitaan Suomessa koulutus.
Kommentit (434)
Minä olen ollut ilman koulutusta siivoojana, henkilökohtaisena avustajana ja postinjakajana päiväjakelussa. Postilla tarvitsen kyllä ajokorttia, mutta on mahdollista jakaa myös kärrypiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen koulumaailma ja koulunkäynnin ohjaaja. Kouluihin tarvitaan aikuisia, ja pahassa pulassa myös epäpätevät käy. Osa intoutuu lukemaan tutkinnon ja jää sille tielleen. Toki ei ole mitään helppoa työtä, mutta normaalijärjellä varustettu aikuinen siinä pärjää. Tietysti jämäkkä pitää olla ja halua työskennellä lasten kanssa.
Hah hah! Minä olen nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja 15 vuoden työkokemuksella lapsista ja nuorista, mutta sanottiin suoraan että turhaa haet, pitää olla joko ihan tuohon käyty koulu tai lähihoitajan tutkinto.
Teillä päin ei taida olla pulaa pätevistä hakijoista sitten. Mutta jos sinulla on jo koulutusta ja kokemusta alalta, niin suorita nyt ihmeessä ammattitutkinto oppisopimuksella ja saat täyden pätevyyden tuohon hommaan, jos sitä todella haluat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyyjä
Ei pidä paikkaansa. Sitä voi ryhtyä tekemään, mutta ei se kaikilta onnistu, siinä pitää olla hyvä jotta sitä voi tehdä pidempään kuin pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Julkiset hallintotehtävät.
Pitää olla korkeakoulututkinto että pääsee tuollaisiin töihin. Kuvittelitko että nyt kysyttiin että mitä voisi tehdä? Mitä tahansa toki voisi tehdä, mutta ei kukaan palkkaa.
Pääsin pakkaajaksi töihin ilman työkokemusta. Hakemuksen laitettuani meni 2 h kun sain puhelinsoiton, että milloin voin aloittaa.
Muuttofirmaan pääsee. Mutta tarvii ajokortin, mahdollisesti myös sellasen että saa ajaa isompaa autoa kuin henkilöautoa. Itsellä ei ajokorttia niin en osaa selvemmin avata tuota ajokorttiasiaa, oikein termein siis, mutta ymmärrätte varmaan.
Lähes kaikki asiakaspalvelutehtävät, esim. kaupan kassalla, toimistojen ym. firmojen vastaanotot jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdenjako ei sovi läheskään kaikille koska tehdään yöllä.
Samoin siivouspaikat usein osa-aikaisia.Palkka näissä molemmissa myös todella huono.
Palkka voi olla huono mutta ei välttämättä.
Jos teet omalla toiminimellä vaikkapa kotisiivouksia, voit laskuttaa 30-50€ / h. Myös työsuhteessa olevilla on palkkaeroja firmasta riippuen.
Samaten lehdenjakajan palkka riippuu firmasta ja piirin koosta. Pieni jakeluyritys, jossa jaetaan pelkkiä sanomalehtiä, maksaa hyvin pientä palkkaa. Postin palveluksessa puolestaan saatat yöjakajana jakaa lehtien lisäksi kirjeitä ja ohuita paketteja, aikakauslehtiä jne, jolloin maksettavat lisät saattavat hetkittäin jopa kaksinkertaistaa palkan. Kun itse taannoin tein pätkän kyseistä hommaa, oli laskennallinen tuntipalkka n. 20€. Se oli suorittavasta työstä mielestäni ihan ok.
Kävellenkö raahaat imuria ja rättejä siivouskohteesta toiseen vai polkupyörällä, neiti Oma Toiminimi?
Vierailija kirjoitti:
No ei satavarmasti tarvita siivoojan työhön koulutusta. On siitä etua, ja varmaankin sitä voidaan suorastaan edellyttää jos siivotaan esimerkiksi sairaaloita tai laitoskeittiöitä, mutta käy nyt ihan itse katsomassa jonkun kauppakeskuksen siivoojia ja mieti, onko niillä siihen tutkintoa vai ei.
Kuka korvaa, jos kouluttamaton siivooja pilaa kalliin lattiapinnan käyttämällä vääriä siivousaineita tai ajaa pesurilla ikkunasta läpi?
Vierailija kirjoitti:
Muuttofirmaan pääsee. Mutta tarvii ajokortin, mahdollisesti myös sellasen että saa ajaa isompaa autoa kuin henkilöautoa. Itsellä ei ajokorttia niin en osaa selvemmin avata tuota ajokorttiasiaa, oikein termein siis, mutta ymmärrätte varmaan.
No kun ei pysty pojista puoletkaan. Eikä yli sadan kilon keijukaisetkaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei satavarmasti tarvita siivoojan työhön koulutusta. On siitä etua, ja varmaankin sitä voidaan suorastaan edellyttää jos siivotaan esimerkiksi sairaaloita tai laitoskeittiöitä, mutta käy nyt ihan itse katsomassa jonkun kauppakeskuksen siivoojia ja mieti, onko niillä siihen tutkintoa vai ei.
No ei tuhatvarmasti tarvita koulutusta mihinkään. On siitä alussa varmaan etua mutta tekemällä oppii.
Käy nyt katsomassa mitä maailmassa on tehty. Aatami ja Eeva ei kouluja käynyt ja paljon on senjälkeen tehty.
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjä.
Ajattelit tietty olla hauska, mutta olen parhaillaan tilanteessa että joudun opettamaan ihmisiä, jotka on otettu talousosastolle ilman pienintäkään ymmärrystä kirjanpidosta.
Luulin, että nämä tyypit opettaisivat minua, mutta yhteisövero, reskontran täsmäytys ja maksumuistutus ei sano näille mitään. Luultavasti eivät erota tulosta taseesta.
En yhtään ihmettele, että aiempi pääkirjanpitäjä ja koordinaattori häippäsivät ja tässä yritetään saada lukuja toimimaan.
Että joo, näitä firmoja on minne pääsee sillä että on"hyvä asenne" koska kaiken muun voi oppia!
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun keittolan emäntä. Riittää kun osaa syödä pullaa suu auki ja hönöttää samalla.
Tuohon ei monikaan pysty.
Olen tehnyt monia hommioa ilman koulutusta:
Lastenhoitaja, kaupan myyjä eri aloilla, kassa, siivooja, kirjastonhoitaja, hitsaaja, lähihoitaja, laboratorioapulainen, jossa työssä olin jopa vastuussa ihmishengistä.
Näihin moniin hommiin vaaditaan nykyään koulutusta, mikä on ihan hanurista, koskamuutaman päivän harjoittelulla normaali ihminen oppii melkein minkä homman vaan.
Myöhemmin hankin pari koulutusta ja huomasin, että en oppinut mitään uutta verrattuna siihen työssä oppimiseen.
Ainoa etu oli koulutuksesta, että sai pari sataa lisää palkkaa.
Kansanedustaja. Siellähän on entisiä urheilijoita, tv juontajia, laulajia yms porukkaa eli ei vaadi koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Hyllyttäjä kauppaan..
Ei kai tätäkään kaikki pysty tekeen. Esim. Joku sairaus rajoittaa.
Eikö siihen tarvitse ajokorttia!
Ei istu tuohon ap:n listaan ei sitten mitenkään. Sulta oli varmaan liikaa vaadittu, että lukisit edes sen aloituksen verran...