Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sen nimi on äitiyspakkaus?

Vierailija
04.08.2015 |

Kyseessähän on pakkaus, joka sisältää lasten vaatteita ja muita perustarvikkeita joita pieni vauva tarvitsee. Eihän se liity mitenkään erityisesti äitiyteen, niin että isät tarvitsisi sulkea nimen ulkopuolelle. Luulisi että nykyään tasa-arvon aikana voisi jo luopua sukupuolisidonnaisista termeistä, kun niille ei ole aihetta. Mitä tuokin viestittää Suomen isille siitä miten valtiovalta arvostaa heidän tärkeyttään kasvattajina?

Minusta pitäisi joko tuoda rinnalle isyyspakkaus, tai sitten (paremminkin) muuttaa nimeksi vanhemmuuspakkaus tai jokin muu asianmukainen.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:41"]

Äitiyspakkaus on hyvä nimitys. Turha sitä muuttaa, kun odottava ÄITI sitä kuitenkin hakee. Isä ei ole raskaana. Raskausaikanahan paketti anotaan.

[/quote]

Isä ei ole raskaana, mutta mitä tekemistä sillä on pakkauksen kanssa, joka sisältää lähes yksinomaan lasten vaatteita ja tarvikkeita? Ei se pakkaus liity mitenkään synnytykseen tai raskauteen.

Vierailija
42/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:26"]Äitiyspakkaus ei liity mitenkään synnytykseen. Ja mitä tulee vanhempainvapaisiin, ne todellakin pitäisi tasata vanhempien kesken nykyistä paremmin, vaikka 6+6+6 mallilla. Ymmärtääkseni nimenomaan naisten etujärjestöt ovat kovimmin puffanneet uraäitiyttä, naisten osallistumista työelämään.

[/quote]

Olen minä koeputkilapsista kuullut ja lukenut. Silti tähän päivään saakka on tarvittu nainen äidiksi ennen kuin lapsi on voinut syntyä.

Minkä väitteen esität seuraavaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:26"]Äitiyspakkaus ei liity mitenkään synnytykseen. Ja mitä tulee vanhempainvapaisiin, ne todellakin pitäisi tasata vanhempien kesken nykyistä paremmin, vaikka 6+6+6 mallilla. Ymmärtääkseni nimenomaan naisten etujärjestöt ovat kovimmin puffanneet uraäitiyttä, naisten osallistumista työelämään.

[/quote]

Olen minä koeputkilapsista kuullut ja lukenut. Silti tähän päivään saakka on tarvittu nainen äidiksi ennen kuin lapsi on voinut syntyä.

Minkä väitteen esität seuraavaksi?

[/quote]

Pääsääntöisesti lapset eivät jää naisen sisään eli synnytys ei ole temppu eikä mikään. Luonnollinen asia. Sukupuolielimesi takia sinun pitää saada arvostusta?

Vierailija
44/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:50"]Se on se juttu, että tänäkin päivänä Suomessa 98% vanhempainvapaista käyttää äiti. Perheissä päätöksen siitä kumpi jää vapaalle tekee useimmiten äiti. Näin on todettu julkisessa keskustelussa, ja ainakin itse uskon asian olevan näin. Moni mies ei edes ala kinaamaan vastaan, vaikka mielessään haluaisi jäädä kotiin.

[/quote]

Ai jaa, minä taas olen aina luullut ( myös omassa perheessä) että  mies ei halua vapaaehtoisesti jäädä vauvan kanssa kotiin. Onhan miehellä niin parempi palkka ja tärkeämpi työ, josta ei niin vaan voi jäädä pois.

Minun mieheni työpaikka oli armeijassa silloin kun jäi vapaalle. Sota ei tunnetusti yhtä miestä kaipaa, eikä varsinkaan armeija rauhan aikana.

Vierailija
45/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:51"]En ole kuullut yhdestäkään suomalaisesta miehestä, joka olisi synnyttänyt lapsen. Joten olkoon äitiyspakkaus. Pitäisikö äitiys- ja isyyslomatkin muuttaa vanhemmuuslomiksi, jotta mies voisi tarvittaessa pitää äitiysloman äidin sijaan, ja uraäiti sitten käy perjantai-iltana synnyttämässä, ettei työpäiviä mene hukkaan?
[/quote]
No sehän on jo niin. Äitiysvapaa on 4kk, loput on vanhempainvapaata.

Vierailija
46/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:07"]Olen minä koeputkilapsista kuullut ja lukenut. Silti tähän päivään saakka on tarvittu nainen äidiksi ennen kuin lapsi on voinut syntyä.

Minkä väitteen esität seuraavaksi?[/quote]

Pääsääntöisesti lapset eivät jää naisen sisään eli synnytys ei ole temppu eikä mikään. Luonnollinen asia. Sukupuolielimesi takia sinun pitää saada arvostusta?

[/quote]

Tässä oli kyse ÄITIYSavustustuspakkauksen NIMESTÄ, ei arvostuksesta eikä tempusta.

ÄITIYS- nimitys tulee juuri siitä, että nykyään on toistaiseksi mahdotonta saada lasta aikaan ilman naisen pitkäaikaista sitoutumista ja panostusta, eli kansanomaisesti myös odotusajan kattavaa äitiyttä.

Vierailija
47/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mieheni oli pikkulapsena isänsä kanssa kotona, kun äiti kävi töissä. Samaten itse haaveilee saavansa olla tulevien lastensa kanssa ainakin osan aikaa kotona. Kyllä isä voi olla tasaveroinen vanhempi siinä missä äitikin eli äitiyspakkaus on ehdottomasti vanhanaikainen nimi. Uudistuksia toki tulisi tehdä muitakin isien hyväksi, ennen kaikkea asenteissa.

Vierailija
48/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myöskään vanhemmuuspakkaus sillä se syrjii niitä jotka kasvattavat lapsen olematta lapsen vanhemmat! Esimerkiksi isoäiti ja isoisä eivät ole lapsen vanhemmat vaan huoltajat! Äitiyspakkauksen kuuluisi siis olla HUOLTAJUUSPAKKAUS! Ja siinä ei saa olla tyttöjen tai poikien värejä vaan sukupuolineutraaleja! Vaaleanpunainen ja vaaleansininen kiellettävä! Kaikkein parasta olisi jos KAIKKI värit kiellettäisiin. Vain mustaa ja valkoista! Sopivat hyvin suomalaiseen kulttuuriin.

Vierailija
49/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:38"]

Koska on äitiysavustus sen seurannaisena on äitiyspakkaus. Äitiysavustushan annetaan äidille siitä hyvästä, että vaivautuu käymään neuvolassa raskaudenseurannassa.

Tarviiko sen isänkin nyt käydä seurannassa, että voidaan jakaa sukupuolineutraali vanhemmuuspakkaus ja vanhemmuusavustus, ei se muuten ole tasa-arvoista?

[/quote]

Joo. Isä käy näyttämässä kulliaan neuvolan tädille. Täytyyhän sitäkin seurata sukupuolineutraaliuden hengessä.

Vierailija
50/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvon takia pakkauksessa pitäisi olla pullo viinaa miehelle henkisen tasapainon saavuttamiseksi tässä epätasa-arvon maassa.

Vierailija
51/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:23"]

Tässä oli kyse ÄITIYSavustustuspakkauksen NIMESTÄ, ei arvostuksesta eikä tempusta.

ÄITIYS- nimitys tulee juuri siitä, että nykyään on toistaiseksi mahdotonta saada lasta aikaan ilman naisen pitkäaikaista sitoutumista ja panostusta, eli kansanomaisesti myös odotusajan kattavaa äitiyttä.

[/quote]

Nimenomaan, tässä on kyse äitiyspakkauksen nimestä, eikä siitä minkälaista sitoutumista tai panostusta lapsen hankkiminen vaatii äidiltä tai isältä. Äitiyspakkaus ei ole raskaana olevaa äitiä varten, vaan sitä vastasyntynyttä lasta varten.

Vierailija
52/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te sukupuolineutraalin maailman puolesta meuhkaajat alatte päivä päivältä olla enemmän ja enemmän naurettavia.

Miten teidän miehenne ovat kärsineet siitä, että pakkauksen nimi on äitiyspakkaus? Tai miten lapsenne siitä kärsivät? Miten te itse kärsitte siitä?

Ei sitä avustusta ole pakko hakea, jos ei halua. Lakatkaa vinkumasta ja olkaa kiitollisia, että yhteiskunta tukee tulevia vanhempia maailmanlaajuisestikin ainutlaatuisella pakkauksella.

Vierailija
53/102 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
54/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudeksi nimeksi tulee parin vuoden päästä vauvapakkaus tai vauvalaatikko.

Vierailija
55/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:55"]

Te sukupuolineutraalin maailman puolesta meuhkaajat alatte päivä päivältä olla enemmän ja enemmän naurettavia.

Miten teidän miehenne ovat kärsineet siitä, että pakkauksen nimi on äitiyspakkaus? Tai miten lapsenne siitä kärsivät? Miten te itse kärsitte siitä?

Ei sitä avustusta ole pakko hakea, jos ei halua. Lakatkaa vinkumasta ja olkaa kiitollisia, että yhteiskunta tukee tulevia vanhempia maailmanlaajuisestikin ainutlaatuisella pakkauksella.

[/quote]

Mitä jos miehet saisi isyysavustusta parin kolmen polttoainetankillisen muodossa kun oletettavasti vievät lapsia enemmän harrastuksiin? Luuletko, että femakkojärjestöt eivät olisi jo älähtäneet tästä tasa-arvomielessä?

Vierailija
56/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole äitejä ja isä, on vanhempia.

Vierailija
57/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:10"]

[/quote]

Mitä jos miehet saisi isyysavustusta parin kolmen polttoainetankillisen muodossa kun oletettavasti vievät lapsia enemmän harrastuksiin? Luuletko, että femakkojärjestöt eivät olisi jo älähtäneet tästä tasa-arvomielessä?

[/quote]

Mitä sitten? Hyötyisin minäkin niistä tankillisista. Vai meinaatko, että ehtona olisi "äiti ei saa käyttää autoa silloin kun kelan myöntämää bensaa on tankissa"?

Vierailija
58/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Isät ovat kärsineet siten, että heidän työtään ja panostaan lasten kasvattajana ei ole pidetty yhtä tärkeänä kuin äitien. Kyse on tuhansista pienistä asioista, joiden joukossa äitiyspakkaus on yksi pisara. Äitiyspakkauksen nimi on kirjattu lakiin, joten siksi se on muita periaatteellisempi ongelma. Eihän lait saisi olla sukupuolisidonnaisia.

Vierailija
59/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Luoja.. ettkö oikeasti taas parempaa "tasa-arvo" asiaa keksi? Kyllähän tuostakin saa oikein nyhtämällä joku mielensä pahoitettua, nyt ei muutaku adressia kehiin!

Keskittykää jo oikeasti tärkeihin asioihin, joilla on johonkin vaikutusta. Esim. Hyvä lähtökohta olisi vaikka se, että monessa työssä nainen saa vieläkin huonompaa palkkaa kuin mies, samasta tekemästään työstä.

Vierailija
60/102 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:25"]

Voi Luoja.. ettkö oikeasti taas parempaa "tasa-arvo" asiaa keksi? Kyllähän tuostakin saa oikein nyhtämällä joku mielensä pahoitettua, nyt ei muutaku adressia kehiin! Keskittykää jo oikeasti tärkeihin asioihin, joilla on johonkin vaikutusta. Esim. Hyvä lähtökohta olisi vaikka se, että monessa työssä nainen saa vieläkin huonompaa palkkaa kuin mies, samasta tekemästään työstä.

[/quote]

Kerrotko missä työssä? Missä laissa ja pykälässä naista estetään hankkimasta parempaa palkkaa ja virkaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan