Webasto toimiminen kovilla pakkasilla
Oli -30 astetta pakkasta ja Webasto ei mennyt päälle. Joskus vähemmällä pakkasella ilmoittanut, että säästää akkua ja ei sen takia ole mennyt päälle tai ollut täyttä aikaa päällä. Kova pakkanen joo, mutta joskus on pakollinen tarve käyttää autoa.
Kommentit (28)
-37 astetta, ei toimi Webasto, mutta diesel lähti käyntiin ilman sitä. Matka jatkuu.
Kumpi se sitten on parempi, Webaston lämmittämä auto, jossa on aaku tyhjä vai kylmä auto, joka lähtee käyntiin?
Kai sulla on riittävästi tankissa ainetta?
Laita yöksi lämpimään talliin niin ei tarvi käyttää vepastoa.
Ei auta kuin koettaa pitää akku niin täynnä kuin mahdollista. Webaston pitäis käynnistyä -30 keleilläkin jos akku riittävän täynnä. Mutta aikamoista saikkausta, onneksi pakkanen laskemassa
Ensinnäkin pitää olla agm akku. Toiseksi, sitä autoa pitää ajaa aika pitkään, jotta se akku latautuu käynnistysten välillä. Kolmanneksi viimasuoja eturitilässä. Neljänneksi, kannattaa olla webaston lisäksi lohkolämmitin, niin että jos se webasta sippaa, voi autoa esilämmittää sähköllä. Näillä konsteilla menty jo monta vuotta ilman ongelmia täällä arktisissa olosuhteissa kun auton on Pakko käynnistyä silloin kun on tarve.
Nämä Webastot, Ardicit jne., mistä ittellä kokemusta, tuntuu olevan että ne toimii uutena niinkuin pitääkin, aika pian kuitenkin alkaa ongelmat. Vaikka miten teet ohjeiden mukaisesti, niin sama prkl sirkus kaikissa näissä jos laitteen ikä yli 2v!
Ihmejuttu ettei näistä saada läheskään yhtä luotettavia kuin esim. talojen keskuslämmityksen öljypolttimista, omani toiminut kohta 20 vuotta vähäisillä rutiinihuolloilla.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi se sitten on parempi, Webaston lämmittämä auto, jossa on aaku tyhjä vai kylmä auto, joka lähtee käyntiin?
Webasto toimii dieselillä, pahvi. Tai bensalla, jos auto on bensakäyttöinen.
Mutta sitä ohjataan elektronisesti ja minkään auton sähköjärjestelmä ei tykkää kondenssikosteudesta. Ei ehkä toimi signaalin vastaanotin tai sytytin.
MIstä saatte arktista dieseliä, jota pitäisi käyttää näissä pakkasasteissa? Sitä ei myydä Suomessa.
Tankki oli yli puolen välin täynnä. Akku on testattu ja riittävästi virtaa.
Kiinnostaa tietää mitä ongelmia muilla on.Auto lähti käyntiin, eikä muitakaan ongelmia ollut. Liian pitkä matka olisi ollut tehdä taksilla.
AP.
Vierailija kirjoitti:
Tankki oli yli puolen välin täynnä. Akku on testattu ja riittävästi virtaa.
Kiinnostaa tietää mitä ongelmia muilla on.Auto lähti käyntiin, eikä muitakaan ongelmia ollut. Liian pitkä matka olisi ollut tehdä taksilla.
AP.
Autokorjaamot on keksitty.
Webastossa tulee kovilla pakkasilla helposti ongelmia ellei päivittän aja auton käynnistysakkua kunnolla täyteen. Eli pitää ajaa sen verran pitkä matka, että se 12V:n akku varmasti latautuu kunnolla.Voi myös erillisillä laturilla ladata auton käynnistysakun täyteen.
Lataushybrideissä kantsii huolehtia että auton korkeajänniteakku on kunnolla ladattu, koska se useimmiten huolehtii siitä, että 12 Voltin akussa on riittävästi virtaa.
Webastohan syö aika paljon virtaa siitä !2V:n akusta.
Itselläni on vuosien takaa kokemuksia pakkasista ja polttoainekäyttöisestä lämmittimistä. Jos mahdollista, jättää ajastuksen tekemättä ja menee autolle sen verran aikaisemmin, että lämmitin ehtii lämmittää moottoria sen verran, että käynnistyy. Tässä vaiheessa näkee, että lämmitin lähtee päälle tai jos esimerkiksi akku on liian tyhjä, on hetki aikaa keksiä suunnitelma b, joka voi olla esimerkiksi ns boosteri, jolla pystyy antamaan virtaa/lataamaan akkua. (Ongelmia oli lämmittimen kanssa silloin, kun ajastin oli mennyt sekaisin, kun akku oli syystä tai toisesta liian tyhjä tai auto seissyt niin pitkään (esimerkiksi viikonlopun yli), että akku oli sen vuoksi "heikossa hapessa"). Jos lämmitin on hyvin kytketty, niin sisälämmitys ei lähde heti päälle vaan lämmittää ensin pelkästään moottoria. Kannattaa siinä vaiheessa laittaa auto käyntiin, koska muuten akun varaustason varmistavakin lämmitin saattaa pakkasella tyhjentää akkua liikaa.
Jos akku kunnossa, syyllinen voi olla huono johtojen kiinnitys, hapettuma, yms. WD40 johtoliitoksii, niin saa virtaa.
Syttyessään noi eberit/webastot vievät virtaa aika tavalla...
Ainakin meidän hybridiautossa on täysin normaalia, että kovilla pakkasilla webasto ei kauaa jaksa pöhistä. Eilen -25:ssä taisi jaksaa olla päällä 8 minuuttia.
Paljonko maksaa lohkolämmittimen lisääminen webastoautoon?
Mulla autossa erillinen akku webastolle eli ei syö käynnistysakkua. Nyt yhtenä aamuna ei lähtenyt käyntiin lämmitin ja epäilin akkua mutta luultavasti diesel oli jo alkanut hyhmettymään koska myös moottori pätki ajossa. Jäänestoa tankkiin niin seuraavana päivänä pelitti.
mulla on autossa ylläpitolaturi, webasto toimii ihan hyvin kun auto on troikassa
Mulla on kans defan laturi, sätelylämmitin on haarasta irroitettu.
Lämmitän vain webastolla ja hyvin on toiminut
Sitten menet ja laitat auton käyntiin ja lähdet pakollisille asioille