Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos hallituksen, joudun köyhyysloukkuun.

Vierailija
04.08.2015 |

Tässä oma surkea tarinani siitä, miten uusi hallitus jo nyt heikentää tavallisten pulliaisten mahdollisuuksia pärjätä. Olen ollut nelisen vuotta työelämässä, valmistumisen jälkeen pääsin heti oman alan pätkätöihin, ja sijaisuuksia, määräaikaisia työsuhteita ja keikkatöitä on riittänyt sen verran, että olen tullut ihan kivasti toimeen myös niinä kausina, kun töitä ei ole ollut. Olen luonnollisesti hakenut kaikkia mahdollisia vakipaikkoja, mutta poikkeuksetta paikat ovat menneet heille, jotka ovat minua koulutetumpia. Pari kertaa on sanottu ihan suoraan, että vaikka minulla on hyvin työkokemusta ja suosituksia, niin pitäisi kouluttautua lisää, jotta vakipaikka olisi plakkarissa. No, alkuvuodesta olinkin sitten yhteydessä työkkäriin, että mitenkäs, kun tilanne on tällainen, olisiko mahdollista opiskella työttömyystuella. Työkkäri näytti vihreää valoa, joten vietin kevään pätkätöiden ohella pääsykoekirjojen parissa ja nyt kesällä tulikin ilouutinen, kun varasija vaihtui ihan oikeaksi opiskelupaikaksi. No, ei muuta kuin kertomaan ilosanomaa työkkäriin, jonne jätettyäni kolmena päivänä soittopyynnön, minulle vihdoin soitettiin takaisin (käymäänhän sinne ei saa missään nimessä mennä…). Nyt vain olikin ihan toinen ääni kellossa. Kuulemma uusi hallitus ei ole myöntänyt enää rahoitusta työttömyysturvalla opiskeluun, joten jos haluan opiskella, pitäisi se tehdä ilman mitään tukia.

Käytännössä putoaisin siis toimeentulotuelle, paha vaan, että koska avopuolisoni on töissä, ei meidän ruokakuntamme ole mihinkään tuollaisiin oikeutettu. Eli avopuolisoni pitäisi elättää minut, mikä on täysin mahdoton skenaario, koska hän saa palkkaa bruttona rapiat 2000 euroa kuussa, ja maksaa siitä suunnilleen puolet asuntolainan lyhennyksiä. Asun siis tällä hetkellä puolisoni omistamassa asunnossa, ja maksan hänelle pientä ”vuokraa”, mutta asunto ja asuntolaina ovat kokonaan hänen nimissään.

Tuntuu siltä, että matto on vedetty jalkojen alta. Vaihtoehtoina on henkilökohtainen, ehkä myös jopa avopuolisoni konkurssiin vetävä opiskelu ilman mitään tukia tai jatkaa tätä pätkätöiden ja työttömyysjaksojen kurimuksessa venkoilua ilman todellista toivoa vakituisesta työpaikasta. Kiitos hallitus, toimienne ansiosta todellakin saadaan ostovoima paranemaan ja Suomi nousuun!

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:55"]

Mä en myös ymmärrä miksi opiskelijoilla ei ole ihmisarvoa? Onko tämä jotain opetushaallituksen ja päättäjien katkearaa vittuilua, kun heidänkin piti pula-ajan Suomessa opiskella veden ja näkkärin avulla. Miksi ei saa opiskella ja tehdä töitä samalla? Naurettavaa paskaa.

[/quote]

Mitä huonommin menee, sitä suurempi on persujen kannatus. Koska he osaavat syyttää muita (mamut, homot jne) vaikka syyllisiä ovat he itse!

Jos kaikilla menisi hyvin, ei tuon kaltaisia puolueita äänestettäisi. Joten perussuomalaisten ei kannata parantaa huono-osaisten asemaa, koska se veisi heidän kannatuksensa. Miettikääs sitä.
[/quote]

Älä rinnasta hintteja ulkomaalaistaustaisiin kiitos.

Vierailija
42/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"] Entä opintotuella opiskelu? [/quote] Opintotukea myönnetään vain yhteen tutkintoon. Plus eihän sillä kukaan elä. [/quote] Se on enemmän kuin opiskelijan toimeentulotuki sentään.

[/quote]

Ei muuten ole! Jouduin itse toimeentulotuelle, kun opintotukikuukaudet loppuivat, ja toimeentulotuki on selvästi suurempi kuin opisntotuki!

[/quote]Opintotukea ja toimeentulotukea ei voi noin verrata, sillä toimeentulotuen suuruus vaihtelee kuluista riippuen. Opintotuki ja toimeentulotuki eivät myöskään ole toisensa poissulkevat, vaan toimeentulotuki tarvittaessa täydentää opintotukea. Opintotuki on korkeakouluopiskelijalla yli 700 euroa kuussa, nettona yli 600 euroa.

[/quote]

no eihän ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:26"]

Niin, ne verorahat kuluvat yhä enenevissä määrin pakolaisten vastaanottokeskuksiin ja elatukseen. Tätä monikultturismia Suomen kansa on viime vuodet kovasti halunnut. Kurja juttu, että suomalaiset joutuvat sen seurauksena köyhyysloukkuun. Mennään taas marssimaan Unelma-mielenosoitukseen, jooko?

[/quote]

Tämä nyt on täyttää sontaa. Köyhimpien ei todellakaan kannata sorsia toisiaan, vaan syyttää heitä ,joille syy oikeasti kuuluu, eli rikkaille yritysjohtajille ja päättjille! Jos kansanedustajien sopeutumiseläke lakkautettaisiin tai yrityspomot pakotettaisiin maksamaan verot suomeen, riitäisivät tuet hyvin kaikille ja pakolaisia voisi ottaa tuplamäärät (jos halutaan!).

[/quote]

Joo tuplataan vaan, yhden turvapaikanhakijan ylläpito maksaa vaatimattomat 30 000 vuodessa, 1000 henkilöä sellaiset 30 miljoonaa.

"Tässä selvityksessä vuoden asuminen vastaanottokeskuksessa on arvioitu 30.000 euroksi, mikä on keskiarvo viranomaisten esittämistä kustannuksista."

http://yle.fi/aihe/sites/aihe/files/migrated/mot_ohjelmat/u3219/Maahanmuuttajan_aiheuttamat_kustannukset.doc

Vierailija
44/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:40"] [quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"] Entä opintotuella opiskelu? [/quote] Opintotukea myönnetään vain yhteen tutkintoon. Plus eihän sillä kukaan elä. [/quote] Riippuu siitä millä asteella on aiemmin opiskellut. Amiksesta tai amk:sta voi siirtyä korkeampaan koultukseen yliopistoon ja saada tukea. [/quote] Siis uusi hallitushan nimenomaan torppaa tämän mahdollisuuden! Suutari pysyköön lestissään jne. Eli jatkossa tuen saa vain yhteen tutkintoon! [/quote] Ei sellainen laki vielä ole voimassa. Puhe on ollut amistutkinnon supistamisesta niin, ettei sillä enää pääse jatko-opintoja suorittamaan.

[/quote]

Jos ja kun laki tulee ensi vuoden alusta voimaan, niin kannattaako nyt aloittaa opintoja, vai joutuuko ne keskeyttämään sitten, kun tuki loppuu?
[/quote]
Nykyisen lain mukaan toimitaan niiden osalta jotka jo opiskelevat ennen lain voimaantuloa. Saat opiskella koko tutkinnon.

Vierailija
45/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"] Entä opintotuella opiskelu? [/quote] Opintotukea myönnetään vain yhteen tutkintoon. Plus eihän sillä kukaan elä. [/quote] Riippuu siitä millä asteella on aiemmin opiskellut. Amiksesta tai amk:sta voi siirtyä korkeampaan koultukseen yliopistoon ja saada tukea.

[/quote]

Siis uusi hallitushan nimenomaan torppaa tämän mahdollisuuden! Suutari pysyköön lestissään jne. Eli jatkossa tuen saa vain yhteen tutkintoon!
[/quote]
Ei sellainen laki vielä ole voimassa. Puhe on ollut amistutkinnon supistamisesta niin, ettei sillä enää pääse jatko-opintoja suorittamaan.
[/quote]

Amiksesta pääsee, kun valitsee olla siellä 3 v.
[/quote]
Totta, mutta ilmeisesti kohta voi saada tutkinnon jo kahdessa vuodessa ja sen jälkeen ei pääse jatko-opintoihin suorittamatta sitä kolmatta vuotta ensin.

Vierailija
46/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:44"] [quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:42"] [quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"] Entä opintotuella opiskelu? [/quote] Opintotukea myönnetään vain yhteen tutkintoon. Plus eihän sillä kukaan elä. [/quote] Se on enemmän kuin opiskelijan toimeentulotuki sentään. [/quote] Ei muuten ole! Jouduin itse toimeentulotuelle, kun opintotukikuukaudet loppuivat, ja toimeentulotuki on selvästi suurempi kuin opisntotuki! [/quote]Opintotukea ja toimeentulotukea ei voi noin verrata, sillä toimeentulotuen suuruus vaihtelee kuluista riippuen. Opintotuki ja toimeentulotuki eivät myöskään ole toisensa poissulkevat, vaan toimeentulotuki tarvittaessa täydentää opintotukea. Opintotuki on korkeakouluopiskelijalla yli 700 euroa kuussa, nettona yli 600 euroa. [/quote] Opintotuki ilman lainaa on noin 500 e/kk. Jos saa opintorahan lisäksi asumislisää. Joku sanoi, että sillä ei elä, mutta niin vain monet sillä joutuvat pärjäämään. Varsinkin jos asuu miehen kanssa samassa taloudessa, niin pärjää helpostikin.

[/quote]Opintotuki sisältää sekä opintorahan että opintolainan, mutta ei aina asumislisää. Itse olen korkeakouluopiskelija ja minun opintorahani on kylläkin bruttona vain 303 euroa, nettona 272. Asumislisää en saa. Laina on 400 euroa/kk brutto, josta menee pankin kulut pois päältä.

Vierailija
47/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"] Entä opintotuella opiskelu? [/quote] Opintotukea myönnetään vain yhteen tutkintoon. Plus eihän sillä kukaan elä. [/quote] Se on enemmän kuin opiskelijan toimeentulotuki sentään.

[/quote]

Ei muuten ole! Jouduin itse toimeentulotuelle, kun opintotukikuukaudet loppuivat, ja toimeentulotuki on selvästi suurempi kuin opisntotuki!

[/quote]Opintotukea ja toimeentulotukea ei voi noin verrata, sillä toimeentulotuen suuruus vaihtelee kuluista riippuen. Opintotuki ja toimeentulotuki eivät myöskään ole toisensa poissulkevat, vaan toimeentulotuki tarvittaessa täydentää opintotukea. Opintotuki on korkeakouluopiskelijalla yli 700 euroa kuussa, nettona yli 600 euroa.

[/quote]

no eihän ole.

[/quote]No onhan oo, mutta tuohon ei ole vielä laskettu mukaan asumislisää, koska se ei kaikilla välttämättä sisälly opintotukeen. Asumislisän kanssa opintotuki on vielä enemmän.

Vierailija
48/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:15"]

[/quote]

[/quote]

no eihän ole.

[/quote]No onhan oo, mutta tuohon ei ole vielä laskettu mukaan asumislisää, koska se ei kaikilla välttämättä sisälly opintotukeen. Asumislisän kanssa opintotuki on vielä enemmän.

[/quote]

No ei todellakaan ole. Korkeakouluopiskelijan opintotuki ja asumislisä ovat yhteensä juuri se 500e/kk nettona. ja Bruttonakin vain n. 38e enemmän.

Vierailija
49/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkko mikään muuttunut sitten 1974

Luukusta tipahti se eläkelappu, kun

Helsingin herrat näin ilmoitti:

"Nyt sulta raadanta kerralla loppu!"

Se lause mun mieleni virvoitti.

Innossain pannuun mä kahvia hutkin,

eläkepaperit niin huolella tutkin.

Vaikka minä vanha ja viisas oon,

sekosin mä pykälien viidakkoon.

Perusosa, tukiosa, tukilisä, apulisä.

Kuka hitto niistä oikein selvän saa!

Vuokralisä, hoitolisä, perhelisä, hyvä Isä,

etkö voisi minua jo ahmahtaa!

Vanhojen juhlissa tanssitin Iitaa,

kysyin: eikö vihille jo mennä vois?

Iita sano: Kelan kanssa tulee heti riitaa,

tukilisä napataan nääs minulta pois.

Susipari Suomessa on herrojen mieleen,

eikä meiltä asiatkaan enää mene pieleen.

Yhdessä me elämämme tanssitaan

ja kumpikin vain erikseen me nostetaan:

Perusosa, tukiosa...

Iitan olen kaveriksi kämppääni saanut,

enkä minä muusta enää huolikaan.

Siellä se on yksiöni alkoovissa maannut

päällä minun hetkekani puolikkaan.

Näin on tullut minullekin sattumat soppaan,

kun mä oman Iitani viel' polvelle koppaan.

Hauskoja asioita muistellaan

ja ihania sanoja me toistellaan:

Perusosa, tukiosa...

Vierailija
50/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Anteeksi mutta mitä vittua??? Olen korkeakouluopiskelija ja saan opintotukea (brutto!) 336,76 euroa kuussa!!! Miksi tulet tähän ketjuun kertomaan jotain ihan keksittyjä summia??? Tuon voi kuka vaan tarkistaa Kelan sivuilta!

Vierailija
51/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:15"]

[/quote]

[/quote]

no eihän ole.

[/quote]

No ei todellakaan ole. Korkeakouluopiskelijan opintotuki ja asumislisä ovat yhteensä juuri se 500e/kk nettona. ja Bruttonakin vain n. 38e enemmän.

[/quote]Voi hyvänen aika. Korkeakouluopiskelijan opintotuki = opintoraha 303 € + opintolaina 400 €/kk + mahdollinen asumislisä, mitä kaikki eivät saa. Vähintään 703 euroa brutto + mahdollinen asumislisä päälle. Jopa humanistin pitää osata tuon verran yhteenlaskua. Opintotuki on vähintään 700 euroa/kk, yleensä enemmänkin korkeakouluopiskelijalla.

Vierailija
52/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:36"]

Entä opintotuella opiskelu?

[/quote]

Opintotukea myönnetään vain yhteen tutkintoon. Plus eihän sillä kukaan elä.

[/quote]

No kummasti ne opiskelijatkin sillä opintotuella elävät, moni kyllä käy töissä opintojen ohella. Mua vitutti opiskelijana just nämä, jotka sai opiskella samaa alaa kuin mä työttömyyskorvauksilla, mut ite joutui kituttamaan opintotuella ja tekemään kahta työtä sen lisäksi et pärjäsin!

Miten olis työn ohessa opiskelu, AP?

Vierailija
53/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:23"]

[/quote]

[/quote]

Anteeksi mutta mitä vittua??? Olen korkeakouluopiskelija ja saan opintotukea (brutto!) 336,76 euroa kuussa!!! Miksi tulet tähän ketjuun kertomaan jotain ihan keksittyjä summia??? Tuon voi kuka vaan tarkistaa Kelan sivuilta!

[/quote]Aivan. Tuon voi kuka tahansa tarkistaa Kelan sivuilta:

http://www.kela.fi/opintotuki

Summat riippuvat sitten opiskelijan iästä, asumismuodosta, perheestä ja koulutusasteesta.

Vierailija
54/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei korkeakouluopiskelijan pitäisi käyttää välimerkkejä elämämkoululaisittain. Tuolla on tarkempia tietoja määristä:

http://www.kela.fi/opintoraha_maara

Vierailija
55/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha laittaa kaikkea aina hallituksen syyksi! Kyllä se työttömyys, pienituloisuus ja kouluttumattomuus on myös ihmisen omista valinnoista johtuvaa! Suomessa ihmisellä on mahdollisuus kouluttautua ja edetä työelämässä, jolloin on mahdollisuus niihin parempipalkkaisiin töihin ja parempiin tuloihin.

Alkaa vähitellen ottaa jo pattiin tämä pienituloisten ja köyhien vuodesta toiseen jatkuva kitinä ja valittaminen siitä, että kuinka kurjaa heillä muka on ja että kaikki on aina päättäjien syytä. Kouluttautukaa uudelleen tai vaihtakaa alaa, jos haluatte parempipalkkaisiin töihin!

Vierailija
56/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen asia tämä työn ohessa opiskelu. Koska jos se työtön saisi töitä, niin eihän sen tarvitsisi enää opiskella? Miten opiskelijana yhtäkkiä kelpaakin työpaikkaan, jos samaa työtä ei työttömänäkään ole saanut?

Vierailija
57/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin otin pari vuotta sitten asuntolainan. Eikun anteeksi siis sain n. 200 000e asumistuen.

Vierailija
58/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin

Vierailija
59/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs aikuisopiskelu? Kyllä minun kaverini vaan sai uuden ammatin (ammattikoulusta siirtyi amk:hon) juurikin aikuisopiskelijana ja tuet on 100x paremmat kuin opintotuki. Tämä tietysti edellyttäisi kyllä sitä että haet alallasi aikuisopiskelijaksi.

Vierailija
60/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:26"]

Niin, ne verorahat kuluvat yhä enenevissä määrin pakolaisten vastaanottokeskuksiin ja elatukseen. Tätä monikultturismia Suomen kansa on viime vuodet kovasti halunnut. Kurja juttu, että suomalaiset joutuvat sen seurauksena köyhyysloukkuun. Mennään taas marssimaan Unelma-mielenosoitukseen, jooko?

[/quote]

Tämä nyt on täyttää sontaa. Köyhimpien ei todellakaan kannata sorsia toisiaan, vaan syyttää heitä ,joille syy oikeasti kuuluu, eli rikkaille yritysjohtajille ja päättjille! Jos kansanedustajien sopeutumiseläke lakkautettaisiin tai yrityspomot pakotettaisiin maksamaan verot suomeen, riitäisivät tuet hyvin kaikille ja pakolaisia voisi ottaa tuplamäärät (jos halutaan!).

[/quote]

Joo tuplataan vaan, yhden turvapaikanhakijan ylläpito maksaa vaatimattomat 30 000 vuodessa, 1000 henkilöä sellaiset 30 miljoonaa.

"Tässä selvityksessä vuoden asuminen vastaanottokeskuksessa on arvioitu 30.000 euroksi, mikä on keskiarvo viranomaisten esittämistä kustannuksista."

http://yle.fi/aihe/sites/aihe/files/migrated/mot_ohjelmat/u3219/Maahanmuuttajan_aiheuttamat_kustannukset.doc

[/quote]

Tässä ei nyt missään kyllä ehdotettu että otettaisiin tuplamäärä maahanmuuttajia. Todettiin vain että toisenlaislla toimilla meillä voisi sellaiseenkin hassutukseen olla varaa. Vähän niinkuin sanoisi että "jos saisin saman verran rahaa kuin kansanedustaja niin voisin ostaa vaikka ponin" vaikka ei pitäisi eläimistä eikä haluaisi ponia hankkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän