Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos hallituksen, joudun köyhyysloukkuun.

Vierailija
04.08.2015 |

Tässä oma surkea tarinani siitä, miten uusi hallitus jo nyt heikentää tavallisten pulliaisten mahdollisuuksia pärjätä. Olen ollut nelisen vuotta työelämässä, valmistumisen jälkeen pääsin heti oman alan pätkätöihin, ja sijaisuuksia, määräaikaisia työsuhteita ja keikkatöitä on riittänyt sen verran, että olen tullut ihan kivasti toimeen myös niinä kausina, kun töitä ei ole ollut. Olen luonnollisesti hakenut kaikkia mahdollisia vakipaikkoja, mutta poikkeuksetta paikat ovat menneet heille, jotka ovat minua koulutetumpia. Pari kertaa on sanottu ihan suoraan, että vaikka minulla on hyvin työkokemusta ja suosituksia, niin pitäisi kouluttautua lisää, jotta vakipaikka olisi plakkarissa. No, alkuvuodesta olinkin sitten yhteydessä työkkäriin, että mitenkäs, kun tilanne on tällainen, olisiko mahdollista opiskella työttömyystuella. Työkkäri näytti vihreää valoa, joten vietin kevään pätkätöiden ohella pääsykoekirjojen parissa ja nyt kesällä tulikin ilouutinen, kun varasija vaihtui ihan oikeaksi opiskelupaikaksi. No, ei muuta kuin kertomaan ilosanomaa työkkäriin, jonne jätettyäni kolmena päivänä soittopyynnön, minulle vihdoin soitettiin takaisin (käymäänhän sinne ei saa missään nimessä mennä…). Nyt vain olikin ihan toinen ääni kellossa. Kuulemma uusi hallitus ei ole myöntänyt enää rahoitusta työttömyysturvalla opiskeluun, joten jos haluan opiskella, pitäisi se tehdä ilman mitään tukia.

Käytännössä putoaisin siis toimeentulotuelle, paha vaan, että koska avopuolisoni on töissä, ei meidän ruokakuntamme ole mihinkään tuollaisiin oikeutettu. Eli avopuolisoni pitäisi elättää minut, mikä on täysin mahdoton skenaario, koska hän saa palkkaa bruttona rapiat 2000 euroa kuussa, ja maksaa siitä suunnilleen puolet asuntolainan lyhennyksiä. Asun siis tällä hetkellä puolisoni omistamassa asunnossa, ja maksan hänelle pientä ”vuokraa”, mutta asunto ja asuntolaina ovat kokonaan hänen nimissään.

Tuntuu siltä, että matto on vedetty jalkojen alta. Vaihtoehtoina on henkilökohtainen, ehkä myös jopa avopuolisoni konkurssiin vetävä opiskelu ilman mitään tukia tai jatkaa tätä pätkätöiden ja työttömyysjaksojen kurimuksessa venkoilua ilman todellista toivoa vakituisesta työpaikasta. Kiitos hallitus, toimienne ansiosta todellakin saadaan ostovoima paranemaan ja Suomi nousuun!

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:32"]

Kullä minä ainakin aloitan opiskelun työttömyystuella syyskuussa. Myöntävä päätös tuli viime viikolla. Ei ollut mitään ongelmia.

[/quote]

Mitä hittoa? Voiko tässä olla kuntakohtaisia eroja? Missä asut?

ap

[/quote]Tässä todellakin on kuntakohtaisia eroja. Tasan ei käy onnen lahjat. Itse kun kävin te-keskuksessa kysymässä mahdollisuutta opiskella työttömyysetuudella, en lopulta saanut kuin puhelinsoiton, kieltävän vastauksen. Minun olisi pitänyt vaatia virallinen päätös mustaa valkoisella, mutta ei ollut aikaa jäädä sitä asiaa puimaan, kun piti päättää otanko paikan vastaan ja aloitanko opinnot vai ei.

Jo edellinen hallitus on kurjistanut. Olen yh-opiskelija ja saan siis yleistä asumistukea. Vuoden alusta vuokra nousi 36 euroa, mutta asumistuki vastaavasti laski 32 euroa. Asun opiskelijaperheasunnossa, en missään luksuskämpässä. Nykyään opintotuesta (271,71 nettona) jää vuokraa itse maksettavaksi vielä 220 euroa. 50 euroa jää elämiseen kuussa. Lainan toki olen nostanut täysimääräisenä, mutta arvatkaapa meneekö siitä aina heti vuokrarästin maksuun iso siivu?

En valittaisi, jos olisi edes osa-aikatöitä noin vaan saatavissa, että voisi paikata talouttaan. Yhden kolmen päivän työkeikan olen puolen vuoden aikana onnistunut saamaan, etsintä jatkuu...

Vierailija
22/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt yrittänyt taas olla yhteydessä työkkäriin, jos kerran Pirkanmaalla joku sai vielä tukea opiskeluun, niin en ymmärrä tätä asiaa enää ollenkaan... No, tuskin soittavat takaisin enää tänään (jos ollenkaan), mutta katsotaan nyt, miten käy.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"] Entä opintotuella opiskelu? [/quote] Opintotukea myönnetään vain yhteen tutkintoon. Plus eihän sillä kukaan elä. [/quote] Se on enemmän kuin opiskelijan toimeentulotuki sentään.

[/quote]

Ei muuten ole! Jouduin itse toimeentulotuelle, kun opintotukikuukaudet loppuivat, ja toimeentulotuki on selvästi suurempi kuin opisntotuki!
[/quote]

Niinpä muuten onkin. Taisikin olla niin, että se on alempi silloin, jos joutuu lukuvuosien välillä nostamaan kesällä.

Vierailija
24/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"] Entä opintotuella opiskelu? [/quote] Opintotukea myönnetään vain yhteen tutkintoon. Plus eihän sillä kukaan elä. [/quote] Riippuu siitä millä asteella on aiemmin opiskellut. Amiksesta tai amk:sta voi siirtyä korkeampaan koultukseen yliopistoon ja saada tukea.

[/quote]

Siis uusi hallitushan nimenomaan torppaa tämän mahdollisuuden! Suutari pysyköön lestissään jne. Eli jatkossa tuen saa vain yhteen tutkintoon!
[/quote]
Ei sellainen laki vielä ole voimassa. Puhe on ollut amistutkinnon supistamisesta niin, ettei sillä enää pääse jatko-opintoja suorittamaan.

Vierailija
25/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta avopuolisolla on varmaan elatusvelvollisuus?

Ota opintolainaa?

Vierailija
26/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"] Entä opintotuella opiskelu? [/quote] Opintotukea myönnetään vain yhteen tutkintoon. Plus eihän sillä kukaan elä. [/quote] Se on enemmän kuin opiskelijan toimeentulotuki sentään.

[/quote]

Ei muuten ole! Jouduin itse toimeentulotuelle, kun opintotukikuukaudet loppuivat, ja toimeentulotuki on selvästi suurempi kuin opisntotuki!
[/quote]
Ap ei saa toimerntulotukea luultavasti ollenkasn, koska on avoliitossa ja puoliso töissä.

Vierailija
27/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:40"] [quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"] Entä opintotuella opiskelu? [/quote] Opintotukea myönnetään vain yhteen tutkintoon. Plus eihän sillä kukaan elä. [/quote] Riippuu siitä millä asteella on aiemmin opiskellut. Amiksesta tai amk:sta voi siirtyä korkeampaan koultukseen yliopistoon ja saada tukea. [/quote] Siis uusi hallitushan nimenomaan torppaa tämän mahdollisuuden! Suutari pysyköön lestissään jne. Eli jatkossa tuen saa vain yhteen tutkintoon! [/quote] Ei sellainen laki vielä ole voimassa. Puhe on ollut amistutkinnon supistamisesta niin, ettei sillä enää pääse jatko-opintoja suorittamaan.

[/quote]

Jos ja kun laki tulee ensi vuoden alusta voimaan, niin kannattaako nyt aloittaa opintoja, vai joutuuko ne keskeyttämään sitten, kun tuki loppuu?

Vierailija
28/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:46"]Olen nyt yrittänyt taas olla yhteydessä työkkäriin, jos kerran Pirkanmaalla joku sai vielä tukea opiskeluun, niin en ymmärrä tätä asiaa enää ollenkaan... No, tuskin soittavat takaisin enää tänään (jos ollenkaan), mutta katsotaan nyt, miten käy.

ap
[/quote]
Ei tuota asiaa soittamalla selvitetä. Täytä ne vaaditut lomakkeet ja pyydä koululta toisen limakkeen täyttö ja lähetä hakemus käsittelyyn.

Vierailija
29/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:26"]Niin, ne verorahat kuluvat yhä enenevissä määrin pakolaisten vastaanottokeskuksiin ja elatukseen. Tätä monikultturismia Suomen kansa on viime vuodet kovasti halunnut. Kurja juttu, että suomalaiset joutuvat sen seurauksena köyhyysloukkuun. Mennään taas marssimaan Unelma-mielenosoitukseen, jooko?
[/quote]

Tämähän on vitun yksinkertaista. Köyhyydessä ja marginaalissa elävät syrjityt maahanmuuttajat on syyllisiä suomalaisten ongelmiin ja ratkaisu ongelmiin on vastustaa maahanmuuttajia ja äänestää maahanmuuttajavastaista puoluetta, joka on köyhän asialla.

Ai ei se ajanutkaan köyhän asiaa? No pääasia, että vihaatte somaleita, ne on syyllisiä kaikkiin teidän ongelmiin.

Vierailija
30/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät muistakaa syyttää somaleita kaikesta, persut ajaa köyhien asiaa, niin kuin olette tällä vaalikaudella nähneet. T: Persu

Vierailija
31/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet naimisiin/rekisteröit parisuhteen jonkun köyhän kaverisi kanssa! Silloin avopuolisosi ei ole elatusvelvollinen ja saat toimeentulotukea!

Vierailija
32/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myös ymmärrä miksi opiskelijoilla ei ole ihmisarvoa? Onko tämä jotain opetushaallituksen ja päättäjien katkearaa vittuilua, kun heidänkin piti pula-ajan Suomessa opiskella veden ja näkkärin avulla. Miksi ei saa opiskella ja tehdä töitä samalla? Naurettavaa paskaa.

Vierailija
33/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:54"]

Köyhät muistakaa syyttää somaleita kaikesta, persut ajaa köyhien asiaa, niin kuin olette tällä vaalikaudella nähneet. T: Persu

[/quote]

Persut pilaavat kaiken. Persulit ovat itse sossupummeja, jotka juovat rahansa ja ovat sitten kateellisia somaleille, kun he osaavat säästää. Silloin on jo aika luuseri, jos kadehtii köyhää mamua...

Vierailija
34/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somali on syyllinen SINUNKIN ongelmaasi köyhä. Somali saa sossusta tuliterän Audin, kun Soini joutuu tyytymään mersun penkkiin. Me ymmärrämme vähäosaista. T: Persu

Vierailija
35/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:42"]

[/quote]

[/quote]Opintotukea ja toimeentulotukea ei voi noin verrata, sillä toimeentulotuen suuruus vaihtelee kuluista riippuen. Opintotuki ja toimeentulotuki eivät myöskään ole toisensa poissulkevat, vaan toimeentulotuki tarvittaessa täydentää opintotukea. Opintotuki on korkeakouluopiskelijalla yli 700 euroa kuussa, nettona yli 600 euroa.

Vierailija
36/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"] Entä opintotuella opiskelu? [/quote] Opintotukea myönnetään vain yhteen tutkintoon. Plus eihän sillä kukaan elä. [/quote] Riippuu siitä millä asteella on aiemmin opiskellut. Amiksesta tai amk:sta voi siirtyä korkeampaan koultukseen yliopistoon ja saada tukea.

[/quote]

Siis uusi hallitushan nimenomaan torppaa tämän mahdollisuuden! Suutari pysyköön lestissään jne. Eli jatkossa tuen saa vain yhteen tutkintoon!
[/quote]
Ei sellainen laki vielä ole voimassa. Puhe on ollut amistutkinnon supistamisesta niin, ettei sillä enää pääse jatko-opintoja suorittamaan.
[/quote]

Amiksesta pääsee, kun valitsee olla siellä 3 v.

Vierailija
37/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö ap voi hakea opintotukea ja opintolainaa? Mikä ala estää työntekemisen opiskelujen aikana?

Vierailija
38/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:55"]

Mä en myös ymmärrä miksi opiskelijoilla ei ole ihmisarvoa? Onko tämä jotain opetushaallituksen ja päättäjien katkearaa vittuilua, kun heidänkin piti pula-ajan Suomessa opiskella veden ja näkkärin avulla. Miksi ei saa opiskella ja tehdä töitä samalla? Naurettavaa paskaa.

[/quote]

Mitä huonommin menee, sitä suurempi on persujen kannatus. Koska he osaavat syyttää muita (mamut, homot jne) vaikka syyllisiä ovat he itse!

Jos kaikilla menisi hyvin, ei tuon kaltaisia puolueita äänestettäisi. Joten perussuomalaisten ei kannata parantaa huono-osaisten asemaa, koska se veisi heidän kannatuksensa. Miettikääs sitä.

Vierailija
39/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:42"]

[/quote]

[/quote]Opintotukea ja toimeentulotukea ei voi noin verrata, sillä toimeentulotuen suuruus vaihtelee kuluista riippuen. Opintotuki ja toimeentulotuki eivät myöskään ole toisensa poissulkevat, vaan toimeentulotuki tarvittaessa täydentää opintotukea. Opintotuki on korkeakouluopiskelijalla yli 700 euroa kuussa, nettona yli 600 euroa.
[/quote]

Opintotuki ilman lainaa on noin 500 e/kk. Jos saa opintorahan lisäksi asumislisää. Joku sanoi, että sillä ei elä, mutta niin vain monet sillä joutuvat pärjäämään. Varsinkin jos asuu miehen kanssa samassa taloudessa, niin pärjää helpostikin.

Vierailija
40/115 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheellä on yksi joka saa normaalia palkkaa, niin miksi jonkun muun pitäisi elättää heidät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan