Kiitos hallituksen, joudun köyhyysloukkuun.
Tässä oma surkea tarinani siitä, miten uusi hallitus jo nyt heikentää tavallisten pulliaisten mahdollisuuksia pärjätä. Olen ollut nelisen vuotta työelämässä, valmistumisen jälkeen pääsin heti oman alan pätkätöihin, ja sijaisuuksia, määräaikaisia työsuhteita ja keikkatöitä on riittänyt sen verran, että olen tullut ihan kivasti toimeen myös niinä kausina, kun töitä ei ole ollut. Olen luonnollisesti hakenut kaikkia mahdollisia vakipaikkoja, mutta poikkeuksetta paikat ovat menneet heille, jotka ovat minua koulutetumpia. Pari kertaa on sanottu ihan suoraan, että vaikka minulla on hyvin työkokemusta ja suosituksia, niin pitäisi kouluttautua lisää, jotta vakipaikka olisi plakkarissa. No, alkuvuodesta olinkin sitten yhteydessä työkkäriin, että mitenkäs, kun tilanne on tällainen, olisiko mahdollista opiskella työttömyystuella. Työkkäri näytti vihreää valoa, joten vietin kevään pätkätöiden ohella pääsykoekirjojen parissa ja nyt kesällä tulikin ilouutinen, kun varasija vaihtui ihan oikeaksi opiskelupaikaksi. No, ei muuta kuin kertomaan ilosanomaa työkkäriin, jonne jätettyäni kolmena päivänä soittopyynnön, minulle vihdoin soitettiin takaisin (käymäänhän sinne ei saa missään nimessä mennä…). Nyt vain olikin ihan toinen ääni kellossa. Kuulemma uusi hallitus ei ole myöntänyt enää rahoitusta työttömyysturvalla opiskeluun, joten jos haluan opiskella, pitäisi se tehdä ilman mitään tukia.
Käytännössä putoaisin siis toimeentulotuelle, paha vaan, että koska avopuolisoni on töissä, ei meidän ruokakuntamme ole mihinkään tuollaisiin oikeutettu. Eli avopuolisoni pitäisi elättää minut, mikä on täysin mahdoton skenaario, koska hän saa palkkaa bruttona rapiat 2000 euroa kuussa, ja maksaa siitä suunnilleen puolet asuntolainan lyhennyksiä. Asun siis tällä hetkellä puolisoni omistamassa asunnossa, ja maksan hänelle pientä ”vuokraa”, mutta asunto ja asuntolaina ovat kokonaan hänen nimissään.
Tuntuu siltä, että matto on vedetty jalkojen alta. Vaihtoehtoina on henkilökohtainen, ehkä myös jopa avopuolisoni konkurssiin vetävä opiskelu ilman mitään tukia tai jatkaa tätä pätkätöiden ja työttömyysjaksojen kurimuksessa venkoilua ilman todellista toivoa vakituisesta työpaikasta. Kiitos hallitus, toimienne ansiosta todellakin saadaan ostovoima paranemaan ja Suomi nousuun!
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:35"]Entäs aikuisopiskelu? Kyllä minun kaverini vaan sai uuden ammatin (ammattikoulusta siirtyi amk:hon) juurikin aikuisopiskelijana ja tuet on 100x paremmat kuin opintotuki. Tämä tietysti edellyttäisi kyllä sitä että haet alallasi aikuisopiskelijaksi.
[/quote]
Aikuisopintotuen saa vain silloin jos lähtee työpaikastaan opiskelemaan. Työttömille sitä ei myönnetä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:34"]
Mäkin otin pari vuotta sitten asuntolainan. Eikun anteeksi siis sain n. 200 000e asumistuen.
[/quote]Kannattaa opetella ne termit niin kuin ne on, ettei käy kuin demareille hallitustaipaleella. Kustiin silmään niin että vieläkin kirveltää.
[/quote]
Vaikka opintolaina olisi kelan omissa määrittelyissä osa opintotukea, ei se kuitenkaan tee lainan nostamisesta tuen saamista.
Ihan kuin USA:n kouluruokailussa pitsan määritteleminen kasvikseksi ei tee pitsasta todellisuudessa kasvista.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:28"]
Turha laittaa kaikkea aina hallituksen syyksi! Kyllä se työttömyys, pienituloisuus ja kouluttumattomuus on myös ihmisen omista valinnoista johtuvaa! Suomessa ihmisellä on mahdollisuus kouluttautua ja edetä työelämässä, jolloin on mahdollisuus niihin parempipalkkaisiin töihin ja parempiin tuloihin.
Alkaa vähitellen ottaa jo pattiin tämä pienituloisten ja köyhien vuodesta toiseen jatkuva kitinä ja valittaminen siitä, että kuinka kurjaa heillä muka on ja että kaikki on aina päättäjien syytä. Kouluttautukaa uudelleen tai vaihtakaa alaa, jos haluatte parempipalkkaisiin töihin!
[/quote]
Hei, onko nyt luetunymmärtämisessä vikaa? Ap nimenomaan haluaisi kouluttautua lisää saadakseen vakituisen työpaikan, mutta ei voi sitä tehdä, koska joutuisi tällöin pienituloisen puolisonsa elätettäväksi, ja puolisolla ei ole varaa (eikä mitään velvollisuutta avoliitossa) häntä elättää. Eli ap ei voi hallituspolitiikan takia sekä syödä että kouluttautua.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:35"]
Mene töihin
[/quote]
Tämä menee jo naurettavaksi, kun kerroin aloitusviestissä olleeni jo neljä (4!) vuotta pätkätöissä ja hakeneeni tänä aikana lukuisia vakituisia työpaikkoja (ja toki myös määräaikaisia). Ja näitä pätkätöitä olen saanutkin, mutta selvää on, että vakipaikkaa en saa ilman lisäkoulutusta. Mutta kun se lisäkoulutus ei ole taloudellisesti mahdollista, niin jumissa tässä ollaan!
ap
Jos ei voi tehdä oman alan töitä, niin vaikka kaupan kassalle opintojen ajaksi. Kyllä se jatkokoulutus kannattaa käydä ja pari vuotta purra hammasta ja sitkuteĺla.
Mulla on 20000 euroa opintolainaa ja olen valmistumisen jälkeen tehnyt mm. siivoushommia, kunnes allergisoiduin pesuaineille/hanskoille, töitä kaupan kassana (jossa töitä noin 18h/vko) ja peräti yhden äitiyslomasijaisuuden oman alan töitä, jolloin pystyi maksamaan lainaa takaisinkin. Elän siis velkahelvetissä, johon jouduin tämän "opintotuen" takia. En suosittele ketään ottamaan lainaa, lopettakaa mieluummin opiskelut ja menkää sossuun, sillä nyky-Suomessa ei kannata enää.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"] Entä opintotuella opiskelu? [/quote] Opintotukea myönnetään vain yhteen tutkintoon. Plus eihän sillä kukaan elä. [/quote] Se on enemmän kuin opiskelijan toimeentulotuki sentään.
[/quote]
Ei muuten ole! Jouduin itse toimeentulotuelle, kun opintotukikuukaudet loppuivat, ja toimeentulotuki on selvästi suurempi kuin opisntotuki!
[/quote]Opintotukea ja toimeentulotukea ei voi noin verrata, sillä toimeentulotuen suuruus vaihtelee kuluista riippuen. Opintotuki ja toimeentulotuki eivät myöskään ole toisensa poissulkevat, vaan toimeentulotuki tarvittaessa täydentää opintotukea. Opintotuki on korkeakouluopiskelijalla yli 700 euroa kuussa, nettona yli 600 euroa.
[/quote]
no eihän ole.
[/quote]No onhan oo, mutta tuohon ei ole vielä laskettu mukaan asumislisää, koska se ei kaikilla välttämättä sisälly opintotukeen. Asumislisän kanssa opintotuki on vielä enemmän.
[/quote]
No ei todellakaan ole. Korkeakouluopiskelijan opintotuki ja asumislisä ovat yhteensä juuri se 500e/kk nettona. ja Bruttonakin vain n. 38e enemmän.
[/quote]Voi hyvänen aika. Korkeakouluopiskelijan opintotuki = opintoraha 303 € + opintolaina 400 €/kk + mahdollinen asumislisä, mitä kaikki eivät saa. Vähintään 703 euroa brutto + mahdollinen asumislisä päälle. Jopa humanistin pitää osata tuon verran yhteenlaskua. Opintotuki on vähintään 700 euroa/kk, yleensä enemmänkin korkeakouluopiskelijalla.
[/quote]
Kaikki eivät nosta lainaa! Oma tuki nousi juuri tänä vuonna ja se on opintotuki (n. 300 e) + asumislisä (n. 200 e) ja tuki on jotain 503 euroa. That's it.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:48"]Jos ei voi tehdä oman alan töitä, niin vaikka kaupan kassalle opintojen ajaksi. Kyllä se jatkokoulutus kannattaa käydä ja pari vuotta purra hammasta ja sitkuteĺla.
[/quote]
Ei sinne kaupan kassallekaan kuule nykyään vaan mennä. Varsinkaan yliopistokaupungeissa, jos johonkin niistä on opiskelemaan menossa.
Mitä jos hankkiutuisit raskaaksi, niin saisit korotusta mm. opintotukeen ja lapsilisää yms? Ja rahoittaisit niillä opinnot?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:48"]
Jos ei voi tehdä oman alan töitä, niin vaikka kaupan kassalle opintojen ajaksi. Kyllä se jatkokoulutus kannattaa käydä ja pari vuotta purra hammasta ja sitkuteĺla.
[/quote]
Mä hain kesätöihin kaupan kassalle. Osuuskaupasta kyse, paikkoja joku 50-70, hakemuksia tuli kuulemma yli 5000. Että niin sinne kaupan kassalle vaan MENNÄÄN, ei todellakaan onnistu etenkään opiskelijapaikkakunnilla. Ja mulla on vieläpä kokemusta kassatyöstä + suosittelija siitä kassaduunista, ei silti riittänyt.
Laitoshoidon maksuja korotetaan, ilmeisesti koska pitkään hoidossa viruvilta pitää saada viimeisetkin rahat pois, ennen kuin kuolevat.
Vanhuspalveluista vähennetään henkilökuntaa, koska hei, kaikkihan tiedämme, että siellä on jatkuvasti ihan liikaa porukkaa töissä!
Yksityisellä hammaslääkärillä käymisestä tulee entistä kalliimpaa. Tämä helpottaa varmasti tosi paljon esimerkiksi Turun puolen vuoden hammaslääkärijonoja julkisella puolella.
Lääkkeiden omavastuut kasvavat. Mutta ei se mitään, kun köyhällä ei ole varaa käydä lääkärissä, niin eipä se saa edes reseptiä niihin lääkkeisiin.
Joukkoliikenteen tuet pienenevät ja vanhojen autojen verotusta kiristetään. Koska vain rikkailla on oikeus kulkea paikasta toiseen!
Näin hallitus laittaa Suomen nousuun!
Muutat opiskelujen ajaksi omaan asuntoon. Paskaahan tuo on, mutta tossa ei oikeasti voi muuta, jos haluaa saada jotain tukia.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:01"]
Laitoshoidon maksuja korotetaan, ilmeisesti koska pitkään hoidossa viruvilta pitää saada viimeisetkin rahat pois, ennen kuin kuolevat.
Vanhuspalveluista vähennetään henkilökuntaa, koska hei, kaikkihan tiedämme, että siellä on jatkuvasti ihan liikaa porukkaa töissä!
Yksityisellä hammaslääkärillä käymisestä tulee entistä kalliimpaa. Tämä helpottaa varmasti tosi paljon esimerkiksi Turun puolen vuoden hammaslääkärijonoja julkisella puolella.
Lääkkeiden omavastuut kasvavat. Mutta ei se mitään, kun köyhällä ei ole varaa käydä lääkärissä, niin eipä se saa edes reseptiä niihin lääkkeisiin.
Joukkoliikenteen tuet pienenevät ja vanhojen autojen verotusta kiristetään. Koska vain rikkailla on oikeus kulkea paikasta toiseen!
[/quote]
En ymmärrä, miksi kritisoit noita lääkäripalvelujen muutoksia. Jos ihminen on köyhä tai edes huono tuloinen, miksi hän priorisoisi yksityiselle lääkärillä käynnin? Asun itse Helsingissä, missä ymmärtääkseni on valtakunnallisesti pisimmät (tai ainakin pisimpien joukossa) jonot julkiseen terveydenhuoltoon ja silti olen päässyt nopeasti hoitoon, jos on ollut akuuttia vaivaa. Jos ei ole akuuttia vaivaa, vaan esim. hammastarkastus tai jokin muu, joka voi odottaa edes sen 1kk, niin kyllä aikuisen ihmisen on osattava ennakoida sen verran, että varaa ajan ajoissa.
Toisekseen käsittääkseni useimmissa kunnissa kunnallisella lääkärikäynti maksaa n. 15€, jota pidän summana jonka suurin osa pystyy maksamaan. Ymmärrän, että kaikkein köyhimmille tämä voi vaatia venymistä, mutta maailmassa kaikki ei ole reilua ja sitten on nipistettävä jostain muusta. Olen kuullut useammankin ihmisen valittavan esim. lääkelaskusta, mutta heti seuraavana ollaan alepan kassalla ostamassa röökiä.
Minun mielipiteeni on, että Suomessa ollaan hyysätty liian kauan ihmisiä, jolloin auttamatta tuntuu aika kylmältä kyydiltä, kun tiputaankin todellisuuteen. Todellisuus on, että Suomella ei ole varaa jatkaa aiempaan malliin hyvinvointipalvelun tarjoamista. Kuitenkin monet, kuten sinä ketä lainaan, valittavat asiasta, mutta eivät esitä mitään konkreettisia vaihtoehtoja.
Kannatan ilmaista koulutusta ja kouluttautumisen tukemista. Itsekin opiskelen. Ymmärrän kuitenkin, että raja joudutaan vetämään johonkin ja hyväksyn sen, että jokainen saa yhden tuetun ilmaisen koulutuksen ja loput koulutuksetkin ovat ilmaisia, mutta sen aikainen eläminen tulee itse kustannettavaksi. Miten tämän voi kukaan käsittää jonkinlaisena riistona?
Se on nyt meidän nuorten tajuttava,että vakituisten työpaikkojen aika on ohitse. Itse olen myös vastavalmistunut ja varautunut täysin siihen,että joudun tekemään pätkätöitä ja muita freelance hommia, jotta saan itseni elätetyksi. Olen unohtanut haaveet omasta asunnosta yms. Niin se vaan menee.
Toisekseen, Suomessa on erinomainen koulutus ja tukisysteemi. Mun mielestä ei kuulu valtion vastuulle se,että yksi ihminen voi yhteiskunnan piikkiin opiskella monta samantasoista koulutusta. Tässä on jokaisen joustettava ja otettava vastuu siitä omasta elämästä. Esimeriksi nostamalla sitä kuuluisaa opintolainaa, jos ne tuet ja muut ei riitä. En voi kerrassaan käsittää että tähänkin ketjuun joku on valittanut, että ei saa maksettua asuntolainaa, kun ei saa asumistukia! Siis herranjumala, eikai se nyt ole yhteiskunnan asia ostaa ihmisille ilmasia asuntoja.
Ärsyttää,että tässä valitetaan, kun maahamuuttajat loisivat rahoilla, mutta monella kantasuomalaisella tuntuu olevan itsellään sama asenne! Kyllähän nyt tukia pitää saada joka helvetin asiaan, oli se sitten asunto, auto tai vaikka oma lemmikki.
Olisi aivan mahtavaa jos meillä ei olisi rahasta puutetta ja kaikille olis taattu opiskelut, terveydenhuolto ja sirkushuvit. Mutta valitettavasti se ei ole mahdollista!
Ja FYI, se 30 000e per maahanmuuttaja menee myös takasin yhteiskunnalle. Se menee siihen Leenan palkkaan joka opettaa suomenkieletä ulkomaalaisille, ja sillä palkalla Leena ostaa paikallisesta Siwasta tuotteita ja täten tukee Siwan omistajaa ja suomalaisen tuotteiden tekiää (vaikka valiota), sillä rahalla Leena ostaa myös muita tuotteita ja näin maksaa näiden tuotteiden tekijöiden palkkoja. ELI ei se maahanmuuttoon tarkotetut rahat katoa, kun tuhka tuuleen.. Kuten muutkaan tuet yleensä.
Ap, mikä se ala on jota opiskwlet?
Opiskelin aikoinaan päivät ja olin illat töissä ja viikonloput myös. Eipä juuri muuta mahtunut elämään, mutta se oli väliaikaista. Voit varmaan tehdä samoin? Eli rahoitat omalla työllä opiskelusi.
Ap.On yksi vaihtoehto.Muuta pois omaan asuntoon.Saat tt-tukea ja asumistukea.Niin hallitus,oliskohan tosiaan kannattanut miettiä,että hetkonen,tämähän saattoi tulla kalliimmaksi sitten kuitenkin.Käytännössä AP käyt tietysti puolisosi luona aina halutessasi ja eikös nämä olekin maistetiopinnot?Teet ne kuule nopsaan alta pois.Älä luovuta!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:01"]
[/quote]
En ymmärrä, miksi kritisoit noita lääkäripalvelujen muutoksia. Jos ihminen on köyhä tai edes huono tuloinen, miksi hän priorisoisi yksityiselle lääkärillä käynnin? Asun itse Helsingissä, missä ymmärtääkseni on valtakunnallisesti pisimmät (tai ainakin pisimpien joukossa) jonot julkiseen terveydenhuoltoon ja silti olen päässyt nopeasti hoitoon, jos on ollut akuuttia vaivaa. Jos ei ole akuuttia vaivaa, vaan esim. hammastarkastus tai jokin muu, joka voi odottaa edes sen 1kk, niin kyllä aikuisen ihmisen on osattava ennakoida sen verran, että varaa ajan ajoissa.
Toisekseen käsittääkseni useimmissa kunnissa kunnallisella lääkärikäynti maksaa n. 15€, jota pidän summana jonka suurin osa pystyy maksamaan. Ymmärrän, että kaikkein köyhimmille tämä voi vaatia venymistä, mutta maailmassa kaikki ei ole reilua ja sitten on nipistettävä jostain muusta. Olen kuullut useammankin ihmisen valittavan esim. lääkelaskusta, mutta heti seuraavana ollaan alepan kassalla ostamassa röökiä.
Minun mielipiteeni on, että Suomessa ollaan hyysätty liian kauan ihmisiä, jolloin auttamatta tuntuu aika kylmältä kyydiltä, kun tiputaankin todellisuuteen. Todellisuus on, että Suomella ei ole varaa jatkaa aiempaan malliin hyvinvointipalvelun tarjoamista. Kuitenkin monet, kuten sinä ketä lainaan, valittavat asiasta, mutta eivät esitä mitään konkreettisia vaihtoehtoja.
Kannatan ilmaista koulutusta ja kouluttautumisen tukemista. Itsekin opiskelen. Ymmärrän kuitenkin, että raja joudutaan vetämään johonkin ja hyväksyn sen, että jokainen saa yhden tuetun ilmaisen koulutuksen ja loput koulutuksetkin ovat ilmaisia, mutta sen aikainen eläminen tulee itse kustannettavaksi. Miten tämän voi kukaan käsittää jonkinlaisena riistona?
[/quote]
Suomella on todellakin varaa jatkaa hyvinvointiyhteiskuntaa, mutta sen enempää edellinen kuin nykyinenkään hallitus ei tätä halua.
Ei haluta ottaa lisää valtionvelkaa, vaikka sitä on muuhun Eurooppaan nähden todella vähän. Ei panosteta sairaanhoitoon ja sosiaalipalveluihin, vaikka tutkitusti nämä ovat oikeasti ne panostusalueet, joista pitää aloittaa, jos halutaan talouskasvua. Tähdätään työväestön pidempään työaikaan ja tuottavuuteen, vaikka, jälleen muuhun Eurooppaan verrattuna, työaika ja tuottavuus ovat pidempiä ja parempia. Vähennetään tukia, jotka ovat leinkustannusindeksiin suhteutettuna jo nyt maailman keskiarvoa pienempiä. Ja ehkä yhtenä tärkeimpänä; investointien sijaan yrityksia kannustetaan laittamaan voitot johtajien bonuksiin ja ulkomaisten sijoittajien taskuun, sen sijaan, että luotaisiin työpaikkoja Suomeen!
Hallitus ajaa alas viimeisetkin hyvinvointivaltion rippeet. Valtio voi tasan niin hyvin, kuin sen heikoimmassa asemassa olevat, ja tällä hetkellä kehitys on todella huolestuttava.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 15:47"]
Voi hyvänen aika, onko pakko jankuttaa siitä työssäkäymisestä opintojen ohella!
Miksi ylipäätään pitäisi? Jos opiskelu on päätoimista, niin silloin siihen menee vähintään se 8h päivässä. Eli opiskelijan pitäisi täyden työpäivän päälle tehdä vielä palkkatöitäkin. Ei kaikki oikeasti jaksa tuollaista! Ja tosiaan, monella alalla tai paikkakunnalla ei ole edes mahdollista! Esim. itse opiskeluaikana matkustin joka päivä yhteensä 1,5 tuntia opiskelupaikkaan ja takaisin, ja jos olisin halunnut töissä käydä, olisi lähimpään kaupunkiin, jossa mahdollisuus iltatöihin tms. pitänyt matkustaa vielä puoli tuntia suuntaansa! Minä valitsin opintorahalla kituuttamisen, koska sentään asuminen tuolla Takahikiällä oli halpaa.
[/quote]
Tässä tapauksessa opintorahalla kituuttaminen ei näytä olevan vaihtoehto, joten luulis motivaatiota töiden tekemiseen löytyvän.. itseaiheutettu tilanne muutenkin.
[/quote]
Vaikuttais tilanne siltä,että tukikuukaudet on menneet.Muutenhan ei olis alunperinkään saanut työkkärin rahoin opiskella.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:34"]
Mäkin otin pari vuotta sitten asuntolainan. Eikun anteeksi siis sain n. 200 000e asumistuen.
[/quote]Kannattaa opetella ne termit niin kuin ne on, ettei käy kuin demareille hallitustaipaleella. Kustiin silmään niin että vieläkin kirveltää.