Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koskakohan Suomeen kehittyy oikeasti palvelukulutuskulttuuri?

Vierailija
04.08.2015 |

Toistaiseksi kaikkien palveluiden ostaminen tuntuu olevan lopulta aika vähäistä ja harvojen huvia. Jotain tekoripsiä ja -kynsiä nyt ihmiset ovat viime vuosina oppineet otattamaan, mutta noin muuten: ei käytetä siivoojien palveluita, ei pesulaa, ei ole "kunnon" takeaway-ruuan kulttuuria, kampaajalla käyminenkin on monille ylellisyyttä, saati sitten että käytäisiin kosmetologilla, jalkahoidossa, hierojalla... 

On ihan päätöntä ajatella, että Suomessa keskituloisissa (ja yli!) lapsiperheissäkin tehdään "kaikki" itse - pitkien työpäivien jälkeen pyykätään, siivotaan koti, auton renkaat vaihdetaan itse ja niin edelleen. Kunnollista noutoruokakulttuuria ei ole, tarjolla on kärjistetysti pitsaa tai hamppareita. Muistan nuoruudestani, miten jäin varmaan suu auki tuijottamaan, kun kuulin kaverin perheen pesettävän lakanat pesulassa. Monissa muissa maissahan tuo on ihan normi.

Tausta on varmasti suomalaisessa vaatimattomuudessa ja siinä, että taloudellinen hyvinvointi on tällä maapläntillä melkoisen tuore ilmiö, mutta koskakohan tähän tulee murros? Monien kotitöiden ulkoistaminen lisäisi työllisyyttä erityisesti siellä missä työllisyysongelma on pahimmillaan, matalasti koulutettujen ja ehkä esim. kielitaidoltaan vajavaisten parissa. Ympäristönäkökulmastakin palvelukuluttaminen olisi terveempää kuin materian haaliminen, johon suomalaisilla kuitenkin tuntuu riittävän mielenkiintoa.  

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin s**tanan ahneet työnantajat ja käsittämätön verotus, että se tappaa tehokkaasti kaikki palvelut. Siivooja saa olla onnesta soikeana jos tuntipalkka edes bruttona ylittää 10eur, nettona tuskin kenelläkään. Silti jostain syystä siivousfirmat veloittavat ~40eur tunnilta.

Mulla ei ole kovin paljon vaatteita enkä edes kulje missään Brionin smokeissa. Olin jonkin aikaa sitten 15pv Kreikassa lomalla, lähes kaiken mitä laukkuun mahtui hain pesulasta puhtaana ja silitettynä ennen kotimatkaa. Hintaa tuli 11eur. Mulla ei olisi kotona lainkaan pesukonetta jos sama onnistuisi Suomessa. En edes halua ajatella mitä moinen Suomessa maksaisi.

Vierailija
22/27 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kuin aloituksen. Itsekin joskus pähkin, että ottaisin siivouspalvelun mutta olen päätynyt että tuolla saralla teen mieluummin kaiken itse. Itse siivoaminen ei vie paljon aikaa vaan lähinnä sotkujen raivaus ja sitä en taas halua ulkopuolista tekemään. Pohdin myös kauppapalvelun säännöllistä ottamista mutta totesin, etten oikeastaan halua sitäkään. Tilaan kyllä välillä kuivaruokaa kotiinkuljetuksella luomukaupoista isoja määriä, tähän palveluun olen tosi tyytyväinen.

Tykkään käydä ravintolassa syömässä ja käydäänkin paljon ja myös noutoruokakulttuuria kaipaisin enemmän. Musta olisi ihanaa kun lähiöiden ostareilla olisi hyvia ruokapaikkoja. Pelkkä pitsa ei oikein innostu. Olisin tosi iloinen jos olisi vaikka kunnon nepalilainen ravintola ja joku hyvä kahvila, josta saisi myös esim ruokaisia salaatteja iltaan asti tuossa lähiostarilla.

Kampaajalla en itse käy koskaan mutta hemmottelen itseäni käymällä esimerkiksi vyöhyketerapiassa.

Omalla kohdallani se, etten osta hirveästi muita kuin edellämainitsemiani (jos ei kulttuuria lasketa, siihen käytän aika paljon) on se että olen lopulta kai aika pihi. Tuota kotiinostettavaa ruokaakin ostan itseasiassa pitkälti siksi, että se on halvempaa kuin olisi kaupassa. Haluan ostaa lähinnä elämyksiä en niinkään arkista peruskauraa. Mietin myös lapsia, haluan että he oppivat, että kotona tehdään erinäisiä asioita. Jollain hullulla tavalla myös nautin osasta kotihommista (en tosin esim. siivouksesta enkä varsinkaan omien sotkujeni siivoamisesta, olen nimittäin meidän perheen sottapytty vaikka olenkin nainen mutta esim. pyykkäys on ihan ok) ja esimerkiksi marjoja haluan poimia itse, se on vain hauskinta liikkumista luonnossa mitä onkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ympäristöystävällistä on lakanoiden kuljettamisessa fossiilisilla polttoaineilla pesulaan pestäväksi ja sieltä pois? Kaikilla kuitenkin on pesukone kotona.

Vierailija
24/27 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 00:45"]

En sanoisi, että materiaa preferoidaan palvelujen kustannuksella. Mutta kun sitä ostovoimaa ei vain ole. Verokiila on aivan järkkyttävä. Jopa lääkärinkin kannattaa ennemmin rakentaa oma talonsa kuin palkata ammattilainen tekemään homma.

Osa ongelmaa on sekin, että työn hinta ei jousta. Suomessa ei ole laillista työskennellä alle TES:n, vaikka haluja olisikin. Tämä onnistuu vain yrittäjiltä, jotka tekevät ylipitkää päivää mitättömällä tuntipalkalla. Mutta jos vaikkapa eläintarvikekaupan omistaja haluaisi palkata koululaisen apuriksi putsaamaan hiirten ja marsujen häkkejä 5€ tuntipalkalla, niin ei onnistu, koska ikärajat ja koska TES. Ja tuollaisesta hommasta ei paljon enempi kannata maksaa, joten itse on tehtävä.

Jos työmarkkinoilla olisi enemmän joustoa, meillä olisi enemmän palveluita. Kun työn hinta ja työn tekemisen ehdot eivät jousta, työttömyys lisääntyy. Meillä on työssäkäyvät, joilla ei kuitenkaan ole varaa ostaa palveluita elämäänsä helpottaakseen. Ja meillä on työttömät, joilla olisi aikaa, mutta ei laillisia keinoja tehdä pientä hommaa pientä korvausta vastaan.

[/quote]

Niin, aika kun ehdotetaan näitä palkkojen joustoja, niin jätetään vastaamatta: millä ihmeellä nämä ihmiset, jotka saavat näitä kivoja vitosen tuntiliksoja sitten elävät ja maksavat ruokansa ja asumisensa? Sellaisiella palkoilla ei Suomen kustannustasossa yksinkertaisesti tule toimeen.

Kansalaispalkka?

Vierailija
25/27 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 00:53"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 00:26"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 00:23"]

Näillä veroilla ei ikinä. Jostain syystä suomalaiset eivät ymmärrä sitä, että raskas verotus tappaa kaiken yrittäjyyden ja tuo köyhyyttä.

[/quote]

En usko että syy on siinä, koska materiaa suomalaiskoteihin ostetaan kyllä ihan yllin kyllin veroista välittämättä - raha siis käytetään mieluummin sellaisiin asioihin, joita voi konkreettisesti kosketella ja tuntea omistavansa. Pula-ajan peruja ehkä? Empiirinen kokemukseni sanoo, että monissa maissa esimerkiksi kauneudenhoitopalveluita kulutetaan huomattavasti Suomea enemmän, vaikka suhteutettuna palkkatasoon ja yleiseen hintatasoon muutenkin ne ovat ihan samassa hintaluokassa kuin Suomessakin. 

[/quote]Koskee lähinnä vanhempaa väestöä. Kävisin useammin ulkona syömässä, jos ruoka olisi halvempaa. Tätä voisi korjata tiputtamalla ravintoloiden alv:a. Veroja maksavat ruokapaikat hyötyisivät ja tämä työllistäisi ihmisiä. Mutta eihän tätä tässä verokiimassa ymmärretä. Kaiken työllistävän toiminnan pitäisi olla alemmin verotettavaa.

[/quote]

Ei se muutaman prosentin ALV:n ale mitään auttaisi. Ravintolaruoka on Suomessa niin hävyttömän kallista (pl. mamujen paikat ja lounastarjoukset), siis kun ateria maksaa n. 20-30 euroa + juomat, että hintoja pitäisi laskea ainakin 50%. Itse en kävisi ulkona syömässä edes silloinkaan, kun kotiruoka tulisi kuitenkin halvemmaksi.

[/quote]Alvin pitäisikin olla pieni. 4-5% korkeintaan.

Vierailija
26/27 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 00:26"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 00:23"]

Näillä veroilla ei ikinä. Jostain syystä suomalaiset eivät ymmärrä sitä, että raskas verotus tappaa kaiken yrittäjyyden ja tuo köyhyyttä.

[/quote]

En usko että syy on siinä, koska materiaa suomalaiskoteihin ostetaan kyllä ihan yllin kyllin veroista välittämättä - raha siis käytetään mieluummin sellaisiin asioihin, joita voi konkreettisesti kosketella ja tuntea omistavansa. Pula-ajan peruja ehkä? Empiirinen kokemukseni sanoo, että monissa maissa esimerkiksi kauneudenhoitopalveluita kulutetaan huomattavasti Suomea enemmän, vaikka suhteutettuna palkkatasoon ja yleiseen hintatasoon muutenkin ne ovat ihan samassa hintaluokassa kuin Suomessakin. 
[/quote]
Ostetaan ulkomailta, nettikaupoista enimmäkseen. Itsekin tilaan tarvitsemani tuotteet muualta kuin Suomesta, paitsi ruoka, noh Lidlistä tulee ostettua paljon.

Vierailija
27/27 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaditaan palvelua priimana , sekundan hinnalla. Mikään ei muutu , ennenkuin paskavirastot kuten valvira, evira ja muut paskainstanssit lopettavat holhoamisen.

Kananmunia ei saa ostaa luomutilalta, mutta isot keskusliikkeet poliitikkojen suostumuksella myy vanhaa muualta euroopasta tuotua elintarvikepaskaa suomeen.

Ostitko kaljaa , koska sen nimi luki jakeluauton kyljessä?  Tarvitsetko ulkomailla reissatessasi hymynaamatarraa ravintolan ovessa?

Tupakat piiloon!

Sääntösuomi = paskasuomi.

Ai niin, verotetaan kaikkea vitusti. Ja vielä kyrpävero päälle.

Sossut , vassarit ja kuntien suojatyöntekijät kiittää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi