Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisin sotkuisen kodin raivattua ja pidettyä siistinä?

Vierailija
06.03.2022 |

Tuntuu epätoivoiselta, järjestys ei vaan pysy.

Kommentit (312)

Vierailija
81/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhaksi ku tulee niin huomaa ,että tärkeintä ovat terveellinen ruoka, liikunta ja lepo. Siivous ja muu sellainen ovat sivuseikkoja.

T. Yksi mummi vain

Itsekin pidän näitä tärkeimpinä asioina, enkä ole edes vanha. Lisäksi pidän erittäin tärkeänä elinympäristön turvallisuutta ja miellyttävyyttä.

Vierailija
82/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaimmista tavaroista voi ottaa muistoksi valokuvan ja tehdä kuvista kivan albumin. Tavarat voi viedä kierrätykseen. Jättää vain sen mitä oikeasti käyttää. Jos ei pariin vuoteen ole tarvinnut, ei varmaan tarvi jatkossakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla omaisia, joilla järkyttävä määrä tavaraa. Kärsivät ja siivoaminen ei innosta kun näkyviä tuloksia ei tule. Eivät voi laittaa tavaraa pois, koska tunne- ja muistoarvo. Säilöminen varastossa on kallista. Ikä tuo sen, ettei muista missä tavaraa on, ja mitä on. Ja jos jotain löytyy niin tavaran on niin pölyssä, että takaisin ja sen jälkeen kauppaan ostamaan lisää.

Kuka keksisi ratkaisun tähän?

Jos on kyse vanhoista ihmisistä, sukupolven ominaisuudet vaikuttavat ja ikä (ja alkavat sairaudet) tekee myös muutoksia ajattelu- ja toimintakykyyn. Riippuu siis varmasti henkilöiden iästä, mitä kannattaa tai on mahdollista tehdä. Se, että ei muista mitä tavaraa on ja missä, ei kyllä välttämättä johdu iästä, vaan ihan vain tavaran määrästä.

Vierailija
84/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen Marie Kondon ilmeily ja eleily niissä 'konmaritus'-videoissaan on kyllä  suoraansanoen aika imbesillin & infantilin oloista ja näköistä. 

Entä sitten? Metodi on kuitenkin ainoa, jolla saa pysyviä tuloksia.

T. Siistiksi oppinut ADHD-aikuinen

Minulla on myös ADHD ja käytän joka päivä vain 10 minuuttia siivoukseen, lopputulos on että on aina siistiä. Toki tuohon aikaan en laske astianpesukoneen tai pyykkikoneen ohjelmia.

Kyseessä ei olekaan mikään siivousmetodi vaan keino saada tavaramäärä hallintaan.

Vierailija
85/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla omaisia, joilla järkyttävä määrä tavaraa. Kärsivät ja siivoaminen ei innosta kun näkyviä tuloksia ei tule. Eivät voi laittaa tavaraa pois, koska tunne- ja muistoarvo. Säilöminen varastossa on kallista. Ikä tuo sen, ettei muista missä tavaraa on, ja mitä on. Ja jos jotain löytyy niin tavaran on niin pölyssä, että takaisin ja sen jälkeen kauppaan ostamaan lisää.

Kuka keksisi ratkaisun tähän?

Saattaisin kysyä kevyesti että haluaako apua jos yhdessä katsottaisiin, että löytyisivät paremmin. Tarjoutuisin viemään pois kierrätykseen, kauemmas jäteastiaan (arkaluontoista materiaalia), kirpparille ja sukulaisille. Pyrkisin ilon ja yhdessäolon kautta tekemään, en  painostaisi luopumaan vaan pidettäisiin aarteen etsintää enemmänkin. 

Muutenkin juuri iäkkään toiveita kunnioittaen auttaisin siellä missä voisin vaikkei toiminta tavaran vähentämiseen saakka menisi.

Muistoesineitä jos on, ne voisi ehdottaa laittamaan esille ihasteluun ja veisi jotain ei niin tärkeää pois tieltä.

Vierailija
86/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt vähän erilainen neuvo.

Päätä ensin mikä on sinulle sopiva siisteystaso. Ei ole mitään universaalia pakollista siisteystasoa.

Taso määritellään sen perusteella mitä parhaaksi näet ja siitä seuraa toimenpiteet.

Minulla on seuraavanlainen taso:

- ei saa haista kotona

- ei saa kertyä biofilmiä, eli ei niin pitkään pesemättä mikään

- tavarat ei saa aiheuttaa kompastumisvaaraa

- tuhoeläimiä ei suvaita

Näissäkin on minulla tekemistä. Kotona on tavarat levällään ja imuroin muutaman kerran vuodessa. Minulle riittää tämä. Jollekin tämä on kauhistus.

Vierailija
87/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt vähän erilainen neuvo.

Päätä ensin mikä on sinulle sopiva siisteystaso. Ei ole mitään universaalia pakollista siisteystasoa.

Taso määritellään sen perusteella mitä parhaaksi näet ja siitä seuraa toimenpiteet.

Minulla on seuraavanlainen taso:

- ei saa haista kotona

- ei saa kertyä biofilmiä, eli ei niin pitkään pesemättä mikään

- tavarat ei saa aiheuttaa kompastumisvaaraa

- tuhoeläimiä ei suvaita

Näissäkin on minulla tekemistä. Kotona on tavarat levällään ja imuroin muutaman kerran vuodessa. Minulle riittää tämä. Jollekin tämä on kauhistus.

Just toi turvallisuus ja lisäksi myös se että tavara pysyy ehjänä kun siivoaa säännöllisemmin. Ei tule hinkkauksesta ja raapustamisesta maalin lähtöä, tavarat eivät homehdu. 

Monesti kun tietää mitä kotona on ei tuhlaa turhuuksiin montaa kertaa kun tietää että jokin asia löytyy jo.

Taloudellinen näkökulma siis myös mukana.

Vierailija
88/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Vie roskat pois

2. Järjestä - aloita yhdestä huoneesta. Siirry seuraavaan

3. Heitä pois, myy,lahjoita kaikki tavarat,mitä et tarvitse

3. Siivoa

4. Tee siivous- ja järjestysaikatalu.

Joka päivä: astiat, pyykit, pyykkikoriin, roskat roskiin,tavarat paikoilleen

Viikkosiivous: jaa kolmelle päivälle

Ylläpitosiivous

5. Vie mennessä, tuo tullessa.

Tuossa on kyllä paremmat ja ihan jo sinänsä riittävät ohjeet siivoukselle  kaikenmaailman konmaritus-höpinöiden  tilalle. (ja ilman mitään jonninjoutavia pystyynviikkaamisen 'säteileviä' taikoja )

Vierailija
89/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä siivoan käytännössä joka päivä. Aina kaikki tavara omille paikoilleen, altaat voi pyyhkäistä puhtaaksi samalla kun laskee vettä, pölyhuiskulla voi pyöräytellä pölyt pois ohimennessään. Kun teen ruokaa, tiskaan astiat heti pois. Vessat pyöräytän puhtaaksi päivittäin, sinne ei jätetä mitään rantuja.  Imuroin kerran viikossa. Onhan se järjestyksen yllä pitäminen vähän sellaista kokoaikaista puuhaa, etenkin kun tuo toinen puolisko ei ole niin kovin tarkka, mihin tavaransa lykkää tai jättää. :) Mutta eipä oikeastaan koskaan tarvitse tehdä mitään suursiivousta, kun aina on sellaista perussiistiä. 

Vierailija
90/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en paljon siivoa. Se on elämäntapani, että laitan tavarat niille kuuluville paikoille, käytän pölyhuiskaa ja koneet pesevät astiat ja vaatteet. Aina on siistiä. Meillä syödään vain itsetehtyä ruokaa, teen kerralla isoja satseja ja keittiö on aina kunnossa.siis työtasot het siistiksi.

Ruokakassit tuo kauppa kotiin sopivin välein.

Vierailija
91/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Vie roskat pois

2. Järjestä - aloita yhdestä huoneesta. Siirry seuraavaan

3. Heitä pois, myy,lahjoita kaikki tavarat,mitä et tarvitse

3. Siivoa

4. Tee siivous- ja järjestysaikatalu.

Joka päivä: astiat, pyykit, pyykkikoriin, roskat roskiin,tavarat paikoilleen

Viikkosiivous: jaa kolmelle päivälle

Ylläpitosiivous

5. Vie mennessä, tuo tullessa.

Tuossa on kyllä paremmat ja ihan jo sinänsä riittävät ohjeet siivoukselle  kaikenmaailman konmaritus-höpinöiden  tilalle. (ja ilman mitään jonninjoutavia pystyynviikkaamisen 'säteileviä' taikoja )

Huomaa, että sinulla ei ole mitään tietoa koko metodista.

Vierailija
92/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vinkit on aina niin liikuttavia. Sellaisten ihmisten vinkkejä, joilla ei ole elämää LVI-olojen ulkopuolella.

On helppoa sanoa, että tavarat aina käytön jälkeen paikalleen. Entä, jos on ulkotöissä  tai kulkee pyörällä töihin ja kosteat ulkovaatteet on ripustettava väljästi kuivahtamaan ennen huomista? Kengät pestävä savesta ja pantava odottamaan ylihuomista (kengät kestää pidempään jos vaihtelee niitä joka toinen päivä). On asuinalueita, joissa pyörä on otettava kämppään sisälle, jos tahtoo huomennakin sen omistaa (meillä onneksi ei ole tätä ongelmaa, mutta esim. isommissa kaupungeissa normi, jos on vähänkään ajokelpoisempi pyörä).

Meillä mies on ulkohommissa ja minä kuljen pyörällä työmatkat. Toisin sanoen, meillä on AINA ulkovaatteita, jotka pitäisi saada johonkin väljästi, koska ovat märkiä joko kelistä tai hiestä. Merinovillaa ihoa vasten, joten sitä ei todellakaan pestä joka päivää vaan tuuletetaan. Ensin ulkona, sitten sen pitää "jatkotuulettua" sisällä koska keskikesää lukuunottamatta ulkoa otettu vaate on kostea, eikä sitä voi viikata kaappiin.

Pyykit eivät ole ongelma. Keittiön siistiminen ei ole ongelma. "Romu" ei ole ongelma.

Ongelma on, että nykyasuntoja, edes isoja omakotitaloja, ei ole yhtään ajateltu siinä mielessä, että ihmiset voi ihan ulkoilla joko töikseen tai vapaa-ajalla tai sekä-että. Ja että ulkovaatteita ei kannata joka käytön jälkeen pestä, vaan vaaditaan tilaa "puolipitoisille".

Onhan sitä joku häkkikellari tai muu ulkovarasto, mutta esim. sukelluskaudella ei ole mitään järkeä viedä dyykkikamoja aina kuivumisen jälkeen varastoon ja hakea taas parin päivän päästä sisään. Tai metsästyskaudella metsästysvarusteita.

Mikään KonMari ei vastaa siihen, "mitä tehdä tavararoille, joiden täytyy saada olla väljästi ja joita käytät vähintään kerran viikossa, mutta joille ei ole mitään järkevää paikkaa modernissa asunnossa?"

Itse olen päätynyt siihen asennemuutokseen, että esim. makuupussi, -alusta ja koiratutkan salkku keskellä olohuoneen lattiaa, tai märkäpuku roikkumassa kylppärin katossa olevasta koukusta kelluntapuku kaverinaan ja räpylät nurkassa eivät ole "sotkua" tai "epäjärjestystä". Ne ovat minun elämääni.

Mutta täytyy sanoa että hymyni oli hieman epävakaa kun mies alkoi harrastaa vielä kiipeilyäkin meidän tavallisten harrastusten lisäksi ja osti asiaankuuluvat varusteet. Jotka täytyy kaikki kuivata lämpimässä. Nyt meillä on sisustuselementtinä olohuoneen seinällä koukkuja kirkasvärisille köysivyyhdeille.

Vierailija
93/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä vinkit on aina niin liikuttavia. Sellaisten ihmisten vinkkejä, joilla ei ole elämää LVI-olojen ulkopuolella.

On helppoa sanoa, että tavarat aina käytön jälkeen paikalleen. Entä, jos on ulkotöissä  tai kulkee pyörällä töihin ja kosteat ulkovaatteet on ripustettava väljästi kuivahtamaan ennen huomista? Kengät pestävä savesta ja pantava odottamaan ylihuomista (kengät kestää pidempään jos vaihtelee niitä joka toinen päivä). On asuinalueita, joissa pyörä on otettava kämppään sisälle, jos tahtoo huomennakin sen omistaa (meillä onneksi ei ole tätä ongelmaa, mutta esim. isommissa kaupungeissa normi, jos on vähänkään ajokelpoisempi pyörä).

Meillä mies on ulkohommissa ja minä kuljen pyörällä työmatkat. Toisin sanoen, meillä on AINA ulkovaatteita, jotka pitäisi saada johonkin väljästi, koska ovat märkiä joko kelistä tai hiestä. Merinovillaa ihoa vasten, joten sitä ei todellakaan pestä joka päivää vaan tuuletetaan. Ensin ulkona, sitten sen pitää "jatkotuulettua" sisällä koska keskikesää lukuunottamatta ulkoa otettu vaate on kostea, eikä sitä voi viikata kaappiin.

Pyykit eivät ole ongelma. Keittiön siistiminen ei ole ongelma. "Romu" ei ole ongelma.

Ongelma on, että nykyasuntoja, edes isoja omakotitaloja, ei ole yhtään ajateltu siinä mielessä, että ihmiset voi ihan ulkoilla joko töikseen tai vapaa-ajalla tai sekä-että. Ja että ulkovaatteita ei kannata joka käytön jälkeen pestä, vaan vaaditaan tilaa "puolipitoisille".

Onhan sitä joku häkkikellari tai muu ulkovarasto, mutta esim. sukelluskaudella ei ole mitään järkeä viedä dyykkikamoja aina kuivumisen jälkeen varastoon ja hakea taas parin päivän päästä sisään. Tai metsästyskaudella metsästysvarusteita.

Mikään KonMari ei vastaa siihen, "mitä tehdä tavararoille, joiden täytyy saada olla väljästi ja joita käytät vähintään kerran viikossa, mutta joille ei ole mitään järkevää paikkaa modernissa asunnossa?"

Itse olen päätynyt siihen asennemuutokseen, että esim. makuupussi, -alusta ja koiratutkan salkku keskellä olohuoneen lattiaa, tai märkäpuku roikkumassa kylppärin katossa olevasta koukusta kelluntapuku kaverinaan ja räpylät nurkassa eivät ole "sotkua" tai "epäjärjestystä". Ne ovat minun elämääni.

Mutta täytyy sanoa että hymyni oli hieman epävakaa kun mies alkoi harrastaa vielä kiipeilyäkin meidän tavallisten harrastusten lisäksi ja osti asiaankuuluvat varusteet. Jotka täytyy kaikki kuivata lämpimässä. Nyt meillä on sisustuselementtinä olohuoneen seinällä koukkuja kirkasvärisille köysivyyhdeille.

Sama. En tajua, miten joku ei saa keittiötä pysymään siistinä. Itsekin leivon usein ja kokataan joka päivä, mutta siinä samallahan se menee.

Meillä ei myöskään ole mitään tavaraa, mitä ei käytetä. Olen aina ollut vähän tuhankin hyvä hävittämään tavaraa, vieläkin harmittaa yksi villalippis jonka hävitin vuonna 2006.

Mutta jos viettää ulkoilmaelämää, tavaraa väkisin kertyy, eikä sitä tosiaan voi märkänä panna kaappiin, eikä kannata kanniskella varaston ja sisätilan väliä, jos koko ajan tarvitsee.

Me olemmekin ottaneet sen linjan, että koti on tukikohta, ei mikään edustusresidenssi.

Ja onpahan ainakin persoonallisempaa kuin harmaat tähtikuvioiset torkkupeitot ja  Ikean sisustustaulut... 

Vierailija
94/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheessä äiti siivoaa, teinit jättää tavaroita, harrastusvälineitä yms pitkin. Mies harrastaa useita asioita ja tavaroita jää tasoille. Äitinä kaikki aika menee muiden tavaroiden paikoille viemiseen ja siivoamiseen. En halua riitaa, koska kun teineille sanoo asioista he nostavat ääntään. Sitten on huutoa. Asiallisesti puhumalla ei tapahdu mitään. Joten minä siivoan kun muut harrastaa, katsoo leffoja, minä yksin teen töitteni lisäksi kokoajan, siltikään meillä ei ole kokoajan siistiä ka järjestystä.

Koitapa avata se oma äänesi vihdoin? Jos et muuta keksi, karjaise vaikka että: MÄ SANON VIIMEISEN SANAN JA SE ON EI, sä siivoot jälkes nyt tai piilotan sun tyynyn alle jotain mistä sä et tykkää!!

Sitä ennen olet tietysti takavarikoinut kaukosäätimen ja piilottanut joka ainoasta kenkäparista vasemman jalan kengän eteisen lattialta - paitsi jos on sun kengät ja ne ei sovi muille.

Kerro vielä, että peset edelleen kaikkien pyykit. Ja että solmit ennen pesua jokaisen sukan, ja hihan ja lahkeen vaatteista, jotka lojuu väärässä paikassa.

Miehen tavarat keräät laatikkoon ja työnnät sängyn alle. Sitten lähdet ostarille hengailemaan ja ostat kahvin, kirjastoon jos jää aikaa. Muista ottaa kaukosäädin taskuun.

Koko ajan ei tarvitse olla siistiä, mutta jokainen siivoaa jälkensä. Sano, että muutut normaaliksi heti kun Addams Family ymmärtää mitä odotat heiltä. Muussa tapauksessa ilmoitat teidät tosi-tv:seen ja pidät hauskaa koko rahan edestä.

Vierailija
95/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo- ei kaikki harrasta SUKEKKUSTA,KIIPEILYÄ, EIKÄ METSÄSTYSTÄ. Meillä ulkoillaan , lenkkeillään ,käydään monissa liikuntaharrastuksissa, mutta meillä on kuivauskaappi ja ulkokatoksessa paikka henkarituuletukselle,

Siistiä on.

Vierailija
96/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan toisaalla kanssa pohdittu tuota, että asunnot ovat nykypäivänä sellaisia, että kenenkään ei oleta harrastavan mitään, mikä vaatii harrastevälineille tilaa. Meillä on nyt muuton jälkeen yksi huone, jonka kaapeissa ei ole juuri muuta, kuin retkeilyvälineitä. Makuupusseja, pari telttaa ja makuualustoja, rinkat jne. pikkusälää sen lisäksi vaikka mitä (keittovälineet, retkiastiat, kompassit, kartat, otsamput ja vaikka mitä).

Tuuletuksen jälkeen toki menevät kaapeissa, joten on vähän eri kuin työn takia usein kurassa ja hiessä olevat vaatteet tai sukellus- ja/tai nuo kiipeilyvarusteet. Mutta se yksi ylimääräinen huone mahdollistaa kaiken sellaisen.

Kun vanhassa asunnossa vaatehuone mahdollisti isojen, korkeiden ja leveidenkin tavaroitten säilytyksen, pohdin pitkään mihin ihmeeseen saan järkevästi pelkät pyykinkuivaustelineet! Täällä oli aivan liian vähän säilytystilaa ja sitä oli ostettava (yksi kaappi, eteispenkki, iso lipasto usealla laatikolla ja vessan allaskaappi.) Keittiö näyttää olevan aina sitä pienempi, mitä suurempi asunto on (outo logiikka todella).

Itse pitäisi päästä suunnittelemaan se tarvitsemansa koti. Mutta kun ei ole rahaa.

Vierailija
97/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tapa: joka päivä pitää tehdä kolme asiaa. Ne voi olla vaikka astianpesukoneen käyttö, vessan pesu ja tavaroiden raivaus olohuoneesta. Imurointi, kissanlaatikon hiekanvaihto ja keittiön tasojen siivous. Silviisii se alkaa raivaantua ja pysyy siistinä.

Vierailija
98/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mua ärsyttää, vaikka kuinka siivoan ja järjestän vaatekaapit, niin ei mee montaa päivää niin kaikki vaatteet on taas ympäri kämppää

Vierailija
99/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama ongelma ja se johtuu siitä että tavaraa on liikaa suhteessa säilytystilaan. En ole vielä jaksanut tehdä isoa karsimisrutistusta, mutta aina kun kotiin tulee uutta tavaraa, yritän lahjoittaa tai heittää pois vähintään vastaavan määrän vanhaa, mielellään vähän enemmän.

Esimerkiksi:

Saan lahjaksi mukin, joten vien hyväntekeväisyyskirpparille vanhoja parittomia mukeja tai heitän roskiin mukin joka on lohjennut.

Ostan uudet kengät, käyn läpi vanhat onko siellä tiensä päähän kulkeneita tai kenkiä joita en ole käyttänyt pitkään aikaan.

Eikä se tarkoita että aina pitäisi saman tuotekategorian tavaraa poistaa, mitä tulee uutta sisään.

Rajoitan myös kosmetiikassa varavarastoa, eli en hamstraa puolta tusinaa purkkia tarjouksista odottamaan käyttöä. Yksi tai kaksi riittää, koska tarjouskampanjoita tulee kuitenkin säännöllisesti.

Periaatteessa näin, käytännössä ei: Saan lahjaksi mukin. Ennestään minulla on ainoastaan mukeja joista pidän, priimakunnossa. Kiikutanko siis lahjan oitis pois? Anoppi ei oikein tykkää (vaikka olen kertonut että EI uusia kuppeja!) Tai kuppi on samaa sarjaa kuin vanhat ja siis tosi kiva pois vaan? Enkä muitakaan astioita, varsinkaan LOHJENNEITA! säilö tyhjän panttina.

Uusia kenkiä ostan VAIN jos vanhat sanoutuu irti. Silti meillä on liikaa kenkiä suhteessa säilytystiloihin vaikka erinäiset konstit käytössä. Koska näissä neliöissä liikaa henkilöitä. Heitänkö lapset vai miehen kierrätykseen kenkineen?

Ylimääräinen kosmetiikka? Ei ole. Pesuaineita kyllä ja wc-papereita jne. koska niitä kuluu - eikä voi kipaista uutta hakemassa ex tempore NE vasta tilaa vievät!

Jne.

Vierailija
100/312 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ratkaisisin suunnilleen koko pitkän viestisi vaaterekillä. Se olisi minulla se käytössä olevien kamppeiden paikka tuollaisessa elämässä. Ja myös sillä rekillä olisi ihan oma paikka. Niin kuin teillä nyt on kiipeilyköysille. Toivottavasti valitsitte silmäänne miellyttäviä koukkuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi