Miten saisin sotkuisen kodin raivattua ja pidettyä siistinä?
Kommentit (312)
Mulla on siisti ja tosi nätti koti.
Mutta minkä vaan kaapin aukasetkin niin totuus paljastuu.
Olen vaan kaksin käsin tunkenut roinaa kaappeihin.
Vaatehuoneessa on kieltämättä 1,5 metrin vaateryökkiö lattialla.
Ennen vieraitten tuloa niin olen ottanut esiin ne astiat mitä tarvitsen.
Elikkä kukaan ei tiedä kaappien kaaoksesta.
Peilikaappi vessassa on kuitenkin järjestyksessä, senhän useasti ihmiset avaa uteliaisuuttaan.
Kellarivarastossani vallitsee myös kaaos.
Mä olin ennen sottapytty, mutta rutiineiden avulla kämppä on aina yllätysvieras-kunnossa
Laitoin ensin ihan jääkaapin oveen listan kerran päivässä ja kerran viikossa tehtävistä asioista, nykyään ne tulee ihan luonnostaan
Kerran päivässä:
- sängyn petaus aamulla (sinänsä turha juttu, mutta itselle antaa motivaatiota pitää lopunkin asunnon siistinä)
- pyykit (koneeseen, narulle tai narulta kaappiin tarvittaessa)
- tiskien tiskaus ja muu keittiön siistiminen
- joka ikinen päivä ennen töihin lähtöä ja illalla ennen nukkumaan menoa kaikki irtotavarana takaisin paikoilleen
Näillä pysyy jo perussiisteys :)
Kerran viikossa:
- pölyjen pyyhintä kostealla
- vessan siivous
- lattioiden imurointi ja luuttaus
- mattojen tuuletus ulkona
- pyyhkeiden ja lakanoiden vaihto
- + joku harvemmin tehtävä työ esim. Vaatekaapin siivous, laatikoiden järjestely, turhien tavaroiden karsiminen, lattiakaivon pesu tms
Koen kotini pysyvän sopivan siistinä näillä. Ei mikään steriili, mutta aina perus siisti. Tärkeää on kyllä myös se, että tavaroita ei ole liikaa, kaikelle on oma paikkansa, esillä on vain sopivasti tavaraa ja asunto on omasta mielestä kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on siisti ja tosi nätti koti.
Mutta minkä vaan kaapin aukasetkin niin totuus paljastuu.
Olen vaan kaksin käsin tunkenut roinaa kaappeihin.
Vaatehuoneessa on kieltämättä 1,5 metrin vaateryökkiö lattialla.
Ennen vieraitten tuloa niin olen ottanut esiin ne astiat mitä tarvitsen.
Elikkä kukaan ei tiedä kaappien kaaoksesta.
Peilikaappi vessassa on kuitenkin järjestyksessä, senhän useasti ihmiset avaa uteliaisuuttaan.
Kellarivarastossani vallitsee myös kaaos.
Minulla oli myös nuorempana. Olin 21-vuotias ja asuin esikoisemme kanssa kaksistaan kun mies oli töissä viikot (useimmin jopa viikonloputkin) 500 km:n päässä. Olin varmaan hieman masentunut ja väsynyt, huushollin pyörittäminen vei voimavaroja. Kaapit oli täynnä sullottua tavaraa ja hirveät paniikkisiivoukset päälle jos oli tulossa vieraita. Kerran sitten kun appivanhemmat olivat kylässä, lapsi avasi yhden kaapin oven ja iloisena pyysi isovanhempiaan katsomaan millainen möykkiö (tarkoitti varmaan röykkiö?) kaapissa on. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodin siistinä pitäminen tarkoittaa jatkuvaa siivousta. Itselläni on kaksi poikaa puolet ajasta, välillä vieraita ja koiriakin. Pesen pyykkiä heti kun koneellinen tulee täyteen, kuivaan ja viikkaan ne kaappin heti sen jälkeen. Teen ruokaa jatkuvasti ja kypsymisen aikana siivoan keittiön. Jos näen lika/rasvatahroja kaapin ovissa, luutuan ne pois. Pyyhin pölyt, kosketukselle alttiit pinnat vähintään kerran viikossa ja sama pätee myös lattioihin. Imuroin porukan määrästä riippuen vähintään joka kolmas päivä, useimmiten kuitenki päivittäin. Vessat pesen pari kertaa viikossa ja suihkunurkkauksen ainakin kuukausittain. Saunapesu kerran vartissa.
Jaottelen joka päivälle jotakin hommaa vähintään puolisen tuntia, pätkissäkin monesti. En halua viettää koko päivää siivotessa, joten siinä sivusss tehtynä työ
🤣😂🤣😂😉
Mulla ei ole muu auttanut kuin tavaran vähentäminen. Sillä tavalla saa ne ajelehtivat tavarat piiloon, kun niille vapautuu oma paikka.
Edelleen tosi keittiön pöydällä ja yhdellä tuolilla on tavaraa: kesken oleva kirja, pari sanomalehteä, muutama aku ankka, postia, lapsen koulukirjoja.
Koulukirjoille sain raivattua paikan olohuoneeseen hyllyyn, ei olisi kuin viemisen vaiva. Nyt on ollut joka ilta kokeisiin lukua niin turha viedä kirjoja edes takas.
Kirjaa taas luen syödessä, joten sen on oltava tässä.
Postille ja akkareille jne on jo oma kori keittiössä, mutta se on hiukan liian pieni A4-kokoisille kirjekuorille sun muille. Ehkä joku seinällä oleva lehtiteline olisi kätevämpi. Mulle tulee sanomalehti kerran viikossa ja luen sitä viikon mittaan, joten senkin on oltava jossain keittiössä saatavilla. Toisaalta en haluaisi kiinnittää seinälle mitään.
Keittiön tuoli on sinänsä ihan ok säilytyspaikka, koska meillä on neljä tuolia ja vain kaksi asukasta. Mutta silti ärsyttää.
TLC-kanavalla (jos sinulla näkyy) kannattaa katsoa Superhamstraajat-ohjelma. Jospa sieltä löytyisi apua.
Yritän raivata. On kyllä hidasta.
Eilisiltana siivosin yhden hyllykön, jossa oli liikaa tavaraa.
Nyt olisi keksittävä sen poistetun liian kohtalo...
Vierailija kirjoitti:
Siivoamalla
Niin, eihän se ole kuin aloittaa vaan. Kuitenkin ärsyttää, että tässä talossa asuu neljä täysi-ikäistä tyyppiä, ja kaikki olettaa, että äiti siivoaa. Tarinaan liittyy kehitysvammainen esikoinen, joka kyllä osaa siivota ja järjestää, mutta kausittain hänen huoneessaan vallitseva epäjärjestys leviää olohuoneeseen asti. Plääh, kyllästyttää!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole muu auttanut kuin tavaran vähentäminen. Sillä tavalla saa ne ajelehtivat tavarat piiloon, kun niille vapautuu oma paikka.
Edelleen tosi keittiön pöydällä ja yhdellä tuolilla on tavaraa: kesken oleva kirja, pari sanomalehteä, muutama aku ankka, postia, lapsen koulukirjoja.
Koulukirjoille sain raivattua paikan olohuoneeseen hyllyyn, ei olisi kuin viemisen vaiva. Nyt on ollut joka ilta kokeisiin lukua niin turha viedä kirjoja edes takas.
Kirjaa taas luen syödessä, joten sen on oltava tässä.
Postille ja akkareille jne on jo oma kori keittiössä, mutta se on hiukan liian pieni A4-kokoisille kirjekuorille sun muille. Ehkä joku seinällä oleva lehtiteline olisi kätevämpi. Mulle tulee sanomalehti kerran viikossa ja luen sitä viikon mittaan, joten senkin on oltava jossain keittiössä saatavilla. Toisaalta en haluaisi kiinnittää seinälle mitään.
Keittiön tuoli on sinänsä ihan ok säilytyspaikka, koska
Ja siinä lehtikorissako sitä lehteä ei voi säilyttää silloin kun sitä ei lue?
:DD