Miten saisin sotkuisen kodin raivattua ja pidettyä siistinä?
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama ongelma ja se johtuu siitä että tavaraa on liikaa suhteessa säilytystilaan. En ole vielä jaksanut tehdä isoa karsimisrutistusta, mutta aina kun kotiin tulee uutta tavaraa, yritän lahjoittaa tai heittää pois vähintään vastaavan määrän vanhaa, mielellään vähän enemmän.
Esimerkiksi:
Saan lahjaksi mukin, joten vien hyväntekeväisyyskirpparille vanhoja parittomia mukeja tai heitän roskiin mukin joka on lohjennut.
Ostan uudet kengät, käyn läpi vanhat onko siellä tiensä päähän kulkeneita tai kenkiä joita en ole käyttänyt pitkään aikaan.
Eikä se tarkoita että aina pitäisi saman tuotekategorian tavaraa poistaa, mitä tulee uutta sisään.
Rajoitan myös kosmetiikassa varavarastoa, eli en hamstraa puolta tusinaa purkkia tarjouksista odottamaan käyttöä. Yksi tai kaksi riittää, koska tarjouskampanjoita tulee kuitenkin säännöllisesti.
Periaatteessa näin, käytännössä ei: Saan lahjaksi mukin. Ennestään minulla on ainoastaan mukeja joista pidän, priimakunnossa. Kiikutanko siis lahjan oitis pois? Anoppi ei oikein tykkää (vaikka olen kertonut että EI uusia kuppeja!) Tai kuppi on samaa sarjaa kuin vanhat ja siis tosi kiva pois vaan? Enkä muitakaan astioita, varsinkaan LOHJENNEITA! säilö tyhjän panttina.
Uusia kenkiä ostan VAIN jos vanhat sanoutuu irti. Silti meillä on liikaa kenkiä suhteessa säilytystiloihin vaikka erinäiset konstit käytössä. Koska näissä neliöissä liikaa henkilöitä. Heitänkö lapset vai miehen kierrätykseen kenkineen?
Ylimääräinen kosmetiikka? Ei ole. Pesuaineita kyllä ja wc-papereita jne. koska niitä kuluu - eikä voi kipaista uutta hakemassa ex tempore NE vasta tilaa vievät!
Jne.
Jos anopille sanottu että ei uusia kuppeja ja tuo silti, niin sit pitää vetää sellaiset raget, että tietää ettei enää tuo. Ai anoppi suuttuuu? Sepä hyvä. Suutu takaisin niin kovaa, että se joutuu välillä kulkemaan hissukseen sun ympärillä jos meinaa väleissä olla.
Vierailija kirjoitti:
Se mua ärsyttää, vaikka kuinka siivoan ja järjestän vaatekaapit, niin ei mee montaa päivää niin kaikki vaatteet on taas ympäri kämppää
Johtuu siitä, että vaatteita on liikaa, joukossa on einiinmieluisia yksilöitä ja/tai vaatteista ei saa järkeviä asukokonaisuuksia. Tähänkin on ratkaisuna konmari. Säästät vain ne vaatteet, joita todella haluat käyttää ja laitat kaikki muut pois. Jäljelle jäävistä voi muodostaa kapselipuvuston, kaikkien vaatteiden ei tarvitse olla esillä samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama ongelma ja se johtuu siitä että tavaraa on liikaa suhteessa säilytystilaan. En ole vielä jaksanut tehdä isoa karsimisrutistusta, mutta aina kun kotiin tulee uutta tavaraa, yritän lahjoittaa tai heittää pois vähintään vastaavan määrän vanhaa, mielellään vähän enemmän.
Esimerkiksi:
Saan lahjaksi mukin, joten vien hyväntekeväisyyskirpparille vanhoja parittomia mukeja tai heitän roskiin mukin joka on lohjennut.
Ostan uudet kengät, käyn läpi vanhat onko siellä tiensä päähän kulkeneita tai kenkiä joita en ole käyttänyt pitkään aikaan.
Eikä se tarkoita että aina pitäisi saman tuotekategorian tavaraa poistaa, mitä tulee uutta sisään.
Rajoitan myös kosmetiikassa varavarastoa, eli en hamstraa puolta tusinaa purkkia tarjouksista odottamaan käyttöä. Yksi tai kaksi riittää, koska tarjouskampanjoita tulee kuitenkin säännöllisesti.
Periaatteessa näin, käytännössä ei: Saan lahjaksi mukin. Ennestään minulla on ainoastaan mukeja joista pidän, priimakunnossa. Kiikutanko siis lahjan oitis pois? Anoppi ei oikein tykkää (vaikka olen kertonut että EI uusia kuppeja!) Tai kuppi on samaa sarjaa kuin vanhat ja siis tosi kiva pois vaan? Enkä muitakaan astioita, varsinkaan LOHJENNEITA! säilö tyhjän panttina.
Uusia kenkiä ostan VAIN jos vanhat sanoutuu irti. Silti meillä on liikaa kenkiä suhteessa säilytystiloihin vaikka erinäiset konstit käytössä. Koska näissä neliöissä liikaa henkilöitä. Heitänkö lapset vai miehen kierrätykseen kenkineen?
Ylimääräinen kosmetiikka? Ei ole. Pesuaineita kyllä ja wc-papereita jne. koska niitä kuluu - eikä voi kipaista uutta hakemassa ex tempore NE vasta tilaa vievät!
Jne.Jos anopille sanottu että ei uusia kuppeja ja tuo silti, niin sit pitää vetää sellaiset raget, että tietää ettei enää tuo. Ai anoppi suuttuuu? Sepä hyvä. Suutu takaisin niin kovaa, että se joutuu välillä kulkemaan hissukseen sun ympärillä jos meinaa väleissä olla.
Niin, mikä lahja se edes on, kun on sanottu ettei haluta sellaista. Anna anopille saman tien takaisin, tai myy ja käytä rahat johonkin tarpeelliseen ja mieluisaan tai lahjoita kuppi tai rahat hyväntekeväisyyteen ja kerro anopille. Ei varmaan tuo enää kuppeja.
Päätin alkaa tehdä poistoja pikkuhiljaa, tavoitteena kuun loppuun mennessä sata tavaraa pois. Tänään olen kerännyt 14 tavaraa, joista muutama käytännöllisesti katsoen roska meni roskiin, mm. tyhjä vitamiinipurkki. Loput pitää viedä Konttiin huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä vinkit on aina niin liikuttavia. Sellaisten ihmisten vinkkejä, joilla ei ole elämää LVI-olojen ulkopuolella.
On helppoa sanoa, että tavarat aina käytön jälkeen paikalleen. Entä, jos on ulkotöissä tai kulkee pyörällä töihin ja kosteat ulkovaatteet on ripustettava väljästi kuivahtamaan ennen huomista? Kengät pestävä savesta ja pantava odottamaan ylihuomista (kengät kestää pidempään jos vaihtelee niitä joka toinen päivä). On asuinalueita, joissa pyörä on otettava kämppään sisälle, jos tahtoo huomennakin sen omistaa (meillä onneksi ei ole tätä ongelmaa, mutta esim. isommissa kaupungeissa normi, jos on vähänkään ajokelpoisempi pyörä).
Meillä mies on ulkohommissa ja minä kuljen pyörällä työmatkat. Toisin sanoen, meillä on AINA ulkovaatteita, jotka pitäisi saada johonkin väljästi, koska ovat märkiä joko kelistä tai hiestä. Merinovillaa ihoa vasten, joten sitä ei todellakaan pestä joka päivää vaan tuuletetaan. Ensin ulkona, sitten sen pitää "jatkotuulettua" sisällä koska keskikesää lukuunottamatta ulkoa otettu vaate on kostea, eikä sitä voi viikata kaappiin.
Pyykit eivät ole ongelma. Keittiön siistiminen ei ole ongelma. "Romu" ei ole ongelma.
Ongelma on, että nykyasuntoja, edes isoja omakotitaloja, ei ole yhtään ajateltu siinä mielessä, että ihmiset voi ihan ulkoilla joko töikseen tai vapaa-ajalla tai sekä-että. Ja että ulkovaatteita ei kannata joka käytön jälkeen pestä, vaan vaaditaan tilaa "puolipitoisille".
Onhan sitä joku häkkikellari tai muu ulkovarasto, mutta esim. sukelluskaudella ei ole mitään järkeä viedä dyykkikamoja aina kuivumisen jälkeen varastoon ja hakea taas parin päivän päästä sisään. Tai metsästyskaudella metsästysvarusteita.
Mikään KonMari ei vastaa siihen, "mitä tehdä tavararoille, joiden täytyy saada olla väljästi ja joita käytät vähintään kerran viikossa, mutta joille ei ole mitään järkevää paikkaa modernissa asunnossa?"
Itse olen päätynyt siihen asennemuutokseen, että esim. makuupussi, -alusta ja koiratutkan salkku keskellä olohuoneen lattiaa, tai märkäpuku roikkumassa kylppärin katossa olevasta koukusta kelluntapuku kaverinaan ja räpylät nurkassa eivät ole "sotkua" tai "epäjärjestystä". Ne ovat minun elämääni.
Mutta täytyy sanoa että hymyni oli hieman epävakaa kun mies alkoi harrastaa vielä kiipeilyäkin meidän tavallisten harrastusten lisäksi ja osti asiaankuuluvat varusteet. Jotka täytyy kaikki kuivata lämpimässä. Nyt meillä on sisustuselementtinä olohuoneen seinällä koukkuja kirkasvärisille köysivyyhdeille.
Itse ratkaisisin suunnilleen koko pitkän viestisi vaaterekillä. Se olisi minulla se käytössä olevien kamppeiden paikka tuollaisessa elämässä. Ja myös sillä rekillä olisi ihan oma paikka. Niin kuin teillä nyt on kiipeilyköysille. Toivottavasti valitsitte silmäänne miellyttäviä koukkuja.
Rekki nyt vähintään, ja kuivauskaappi eteiseen - siis se sähköversio, ja seuraavaksi hommata sellainen asunto, mihin kuuluu autotalli. Koska kuulostaa siltä, että tavaraa on enemmän kuin asunto imaisee.
Vierailija kirjoitti:
Päätin alkaa tehdä poistoja pikkuhiljaa, tavoitteena kuun loppuun mennessä sata tavaraa pois. Tänään olen kerännyt 14 tavaraa, joista muutama käytännöllisesti katsoen roska meni roskiin, mm. tyhjä vitamiinipurkki. Loput pitää viedä Konttiin huomenna.
Eikö sitä tyhjää purkkia voi laittaa roskiin kun tyhjenee, en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä tyhjää purkkia voi laittaa roskiin kun tyhjenee, en ymmärrä.
Olen ajatellut että laitan purkkiin jotain pientä säilytykseen, jotta ei mene lasipurkki hukkaan :) Jäänyt vain ajatuksen tasolle ja purkki jäänyt laatikkoon.
Koti on nytkin siisti. Ruokaa jääkaapissa, rahaa tilillä ja säästössä. Autossa tankki täynnä. Laskut on maksettu. Siistit vaatteet. Omat ja lasten pyykit pesty. Puhtaat lakanat. Sukset, luistimet, polkupyörät on melkein uudet. Puhelimet, pädit, pleikka ja tietokoneet kanssa. Huonekaluja ei taida juurikaan olla yli 10 vuotta vanhoja muutamaa klassikkoa lukuunottamatta.
Pienet vaatteet lähtee heti kierrätykseen. Tavaraa on sen verran mitä kaappeihin mahtuu. Kirjat kirjahyllyssä. Täällä piirretään, askarrellaan ja soitetaan. Urheillaan ja saunotaan.
Elämänhallinta on sellainen juttu että toisilla sitä on ja toisilla ei. Multa tämä ei oikeastaan edes vaadi mitään isompia ponnisteluja, tykkään vaan elää näin.
Vierailija kirjoitti:
Koti on nytkin siisti. Ruokaa jääkaapissa, rahaa tilillä ja säästössä. Autossa tankki täynnä. Laskut on maksettu. Siistit vaatteet. Omat ja lasten pyykit pesty. Puhtaat lakanat. Sukset, luistimet, polkupyörät on melkein uudet. Puhelimet, pädit, pleikka ja tietokoneet kanssa. Huonekaluja ei taida juurikaan olla yli 10 vuotta vanhoja muutamaa klassikkoa lukuunottamatta.
Pienet vaatteet lähtee heti kierrätykseen. Tavaraa on sen verran mitä kaappeihin mahtuu. Kirjat kirjahyllyssä. Täällä piirretään, askarrellaan ja soitetaan. Urheillaan ja saunotaan.
Elämänhallinta on sellainen juttu että toisilla sitä on ja toisilla ei. Multa tämä ei oikeastaan edes vaadi mitään isompia ponnisteluja, tykkään vaan elää näin.
Hyvä kun omakehu haisee. Vaikutat rasittavalta.
Vielä laiska töitänsä luettelee. Fy fan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä laiska töitänsä luettelee. Fy fan
Oli todella kermaperseinen kommentti. Mutta jotkut on elämässä sellaisia, että pääsee helpolla eikä edes tajua miten ja miksi.
Hyvä elämänhallinta tulee hyvästä mallista, jos ei ole kovalla työllä opetellut. Vakaa mieli auttaa.
Tuo vie sinut uupumukseen ja ero tulee jossain vaiheessa.
Teineille teet karhunpalveluksen, kun et opeta vastuuta omista sotkuista!
Miehesi on varmaan kasvanut kodissa, jossa äiti teki kaiken.
Minulle oli paska lapsuus ja paska äiti, joiden seurauksena vaurioiduin vaikeasti, joten nuoruus meni lähinnä itseä tuhotessa, ja aikuisikä on mennyt lapsuuden ja nuoruuden vaurioita korjatessa muun muassa psykoterapiassa: mitä pidemmälle toivun ja tervehdyn kivuliaissa ja raskaissa traumahoidoissa, sitä siistimmäksi asuntoni tulee. Sekä traumahoidot että asuntoni siistiytyminen ovat olleet vuosien ja vuosien projekteja. Tämä kaikki siis tiedoksi siksi, että joillakin muillakin voi johtua asunnon krooninen sotkuisuus traumoista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä laiska töitänsä luettelee. Fy fanOli todella kermaperseinen kommentti. Mutta jotkut on elämässä sellaisia, että pääsee helpolla eikä edes tajua miten ja miksi.
Hyvä elämänhallinta tulee hyvästä mallista, jos ei ole kovalla työllä opetellut. Vakaa mieli auttaa.
Kuinka joku kehtaa kehua itseään. Mulla ei ole paljon rahaa tilillä, mutta selviämme hyvin, koska meillä on pakastimessa ruokaa. Autossa on tankki lähes puolillaan, silläkin pärjää. Nipottaja ei pitkään elä. Sydän pettää yllättäen.
Ap, kutsu usein vieraita. Pakko siivota ennen heidän tuloaan
Kyllä vain, vastaus on tavaroiden karsiminen. Konmari on siihen ihan käypä apuri, vaikkei kaikkia ajatuksia allekirjoittaisikaan. Pointti on se, että mietit mitä ihan oikeasti tarvitset ja käytät ja mistä nautit. Itse aikoinani löysin kaappien kätköistä esimerkiksi viidet pinsetit. En mitenkään tarvitse viisiä pinsettejä, kun minulla on vain kaksi kulmakarvaa. Jne.
Toinen vinkki on, että vähennä kulkureiteiltä laskutasoja, jos vain mahdollista. Sellaisia hyllynkulmia, jotka keräävät lompakoita ja avainnippuja, posteja ja kaikkea roinaa yms. Ja sitten kun on melkein väistämättä kuitenkin olemassa tuo roinataso (itselläni keittiön pöytä), se kannattaa vaikka joka ilta raivata seilaavasta tavarasta vapaaksi. Tähän auttaa se, että kaikelle (esim. avaimet) on joku looginen paikka, joka osuu helposti käsien ulottuville siellä missä sitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma, mutta miten ihmeessä huonekalujen ikä liittyy elämänhallintaan tai kodin siisteyteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma, mutta miten ihmeessä huonekalujen ikä liittyy elämänhallintaan tai kodin siisteyteen?
Ei mitenkään mutta tuo kommentti nyt oli muutenkin täyttä scheissea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä vinkit on aina niin liikuttavia. Sellaisten ihmisten vinkkejä, joilla ei ole elämää LVI-olojen ulkopuolella.
On helppoa sanoa, että tavarat aina käytön jälkeen paikalleen. Entä, jos on ulkotöissä tai kulkee pyörällä töihin ja kosteat ulkovaatteet on ripustettava väljästi kuivahtamaan ennen huomista? Kengät pestävä savesta ja pantava odottamaan ylihuomista (kengät kestää pidempään jos vaihtelee niitä joka toinen päivä). On asuinalueita, joissa pyörä on otettava kämppään sisälle, jos tahtoo huomennakin sen omistaa (meillä onneksi ei ole tätä ongelmaa, mutta esim. isommissa kaupungeissa normi, jos on vähänkään ajokelpoisempi pyörä).
Meillä mies on ulkohommissa ja minä kuljen pyörällä työmatkat. Toisin sanoen, meillä on AINA ulkovaatteita, jotka pitäisi saada johonkin väljästi, koska ovat märkiä joko kelistä tai hiestä. Merinovillaa ihoa vasten, joten sitä ei todellakaan pestä joka päivää vaan tuuletetaan. Ensin ulkona, sitten sen pitää "jatkotuulettua" sisällä koska keskikesää lukuunottamatta ulkoa otettu vaate on kostea, eikä sitä voi viikata kaappiin.
Pyykit eivät ole ongelma. Keittiön siistiminen ei ole ongelma. "Romu" ei ole ongelma.
Ongelma on, että nykyasuntoja, edes isoja omakotitaloja, ei ole yhtään ajateltu siinä mielessä, että ihmiset voi ihan ulkoilla joko töikseen tai vapaa-ajalla tai sekä-että. Ja että ulkovaatteita ei kannata joka käytön jälkeen pestä, vaan vaaditaan tilaa "puolipitoisille".
Onhan sitä joku häkkikellari tai muu ulkovarasto, mutta esim. sukelluskaudella ei ole mitään järkeä viedä dyykkikamoja aina kuivumisen jälkeen varastoon ja hakea taas parin päivän päästä sisään. Tai metsästyskaudella metsästysvarusteita.
Mikään KonMari ei vastaa siihen, "mitä tehdä tavararoille, joiden täytyy saada olla väljästi ja joita käytät vähintään kerran viikossa, mutta joille ei ole mitään järkevää paikkaa modernissa asunnossa?"
Itse olen päätynyt siihen asennemuutokseen, että esim. makuupussi, -alusta ja koiratutkan salkku keskellä olohuoneen lattiaa, tai märkäpuku roikkumassa kylppärin katossa olevasta koukusta kelluntapuku kaverinaan ja räpylät nurkassa eivät ole "sotkua" tai "epäjärjestystä". Ne ovat minun elämääni.
Mutta täytyy sanoa että hymyni oli hieman epävakaa kun mies alkoi harrastaa vielä kiipeilyäkin meidän tavallisten harrastusten lisäksi ja osti asiaankuuluvat varusteet. Jotka täytyy kaikki kuivata lämpimässä. Nyt meillä on sisustuselementtinä olohuoneen seinällä koukkuja kirkasvärisille köysivyyhdeille.
Itse ratkaisisin suunnilleen koko pitkän viestisi vaaterekillä. Se olisi minulla se käytössä olevien kamppeiden paikka tuollaisessa elämässä. Ja myös sillä rekillä olisi ihan oma paikka. Niin kuin teillä nyt on kiipeilyköysille. Toivottavasti valitsitte silmäänne miellyttäviä koukkuja.
Meillä on kuivatettavia varusteita varten vessassa pieni kuivausteline. Mahtuu auki juuri ja juuri niin, että ei estä kulkua vessanpöntölle eikä lavuaarille. Kun varusteet on kuivat, telineen voi taittaa kasaan vessan seinustalle. Jos on vain pari kuivatettavaa juttua, ne mahtuu roikkumaan kasaantaitetustakin telineestä.
Jos rakentaisin omakotitalon, laittaisin ulko-oven viereen laattalattiaisen, vesieristetyn, lattiakaivollisen vaatehuoneen tällaisille kuivatettaville varusteille. Liukuovi, niin että romut saa pois näkyvistä haluttaessa.
Ap, älä aloita raivausta niistä tavaroista, jotka on esillä, niitä olet viimeiseksi käyttänyt. Aloita kaappien perukoilta, niitä ei ole käytetty/tarvittu. Kun kaapit tyhjennetty voit laittaa esillä olevat tavarat omille paikoille.