Miten saisin sotkuisen kodin raivattua ja pidettyä siistinä?
Kommentit (312)
Just tämä, että kaikella täytyy olla oma paikka. Ja jos kamaa on yksinkertaisesti liikaa, sitä on vähennettävä. Päätät esim. että neljännes vaatteista lähtee. Jos on vaikea laittaa mitään pois, liikkeelle sitä kautta, mistä ei ainakaan halua luopua. Valitset mieleisimmät / tarpeellisimmat ja loput kylmästi pois.
Itsellä on AD/HD ja koti on usein sen näköinen, eli jätän tavaroita, vaatteita ja kahvikuppeja lojumaan kuin se surullisen kuuluisa koira sen "ä' änsä".
Jotain vinkkejä voin ehkä mäkin antaa: Eli itse olen hyödyntänyt sängynalusen vaatehuollossa. Olen hankkinut sängynalle sopivia jyhkeitä laatikoita, joissa säilytän kaikkea.
Vaatteista itselläni toimii se, että järjestän lempivaatteeni kokonaisuuksina: esim. tietty jakku ja tietyt farkut ja toppi näyttävät hyviltä yhdessä, luottovaatteeni jota käytän, kun haluan tuntea oloni hyväksi ja näyttää hyvältä. Sen sijaan, että järkkään kaikki osaset erikseen, säilytän nämä yhdessä. Näin ei tarvitse myllätä koko t-paitalaatikkoa tai housuhyllyä vaan voin napata mieleiseni asukokonaisuudet heti. Varsinkin kun meillä ad/hd:lla on taipumus unohtaa, että mihinkä joku vaatekappale tuli laitettua ja sitä etsiessä tulee "räjäytettyä" koko vaatekaappi.
Joka ilta teen tarkistuskierroksen missä kerään kaikki unohtuneet kahvikupit, sanomalehdet, vaatteet ym. paikoilleen.
Keittiön siivoan myös illalla. Tiskaan ja lakaisen lattian ja teen keittiöstä sellaisen että sinne on mukava tulla keittämään aamukahvia. Katson kämppää illalla sillä silmällä, että onko tänne aamulla mukava herätä.
Kun siivoan tai tiskaan tai järjestelen, yritän tehdä siitä hauskaa, eli pistän musiikkia tai podcasteja päälle.
Itsellä ehdottomia on roskakorit! Eli silmäämiellyttävä roskakori on kuin sisustusesine ja niitä voi löytää mistä vaan. Se voi olla vaikka se vanha ruosteinen lommoinen tynnyri, jonka löydät ojasta ja malaat tai tuunaat. Näitä pistät sopiviin paikkoihin.
Toinen on esim. lidlissä halvalla myytävät puhdistuspyyhkeet tai vauvapyyhkeet. Pakkauksia voi sijoitella esim. olohuoneen pöydälle ja keittiön pöytään ym. Siitä on vaivaton ottaa ja putsata tahra heti tuoreeltaan.
Nytkin voisi mennä laittamaan niitä tavaroita paikalleen, eikä istua netissä lukemassa muiden kommentteja siitä, miten niitä tavaroita laitetaan paikalleen.
Yksi kaappi kerrallaan, mitä et tarvi oo käyttänyt 2 vuoteen rankasti poissa. Kiertoon tai jotain sinne päin. Noi vauvanpyyhkeet ei pinnoille tarkoitettu, paitsi iholle tietenkin. Jää tahraa, suttua esim. Lattialle.
Ihana Aalto - Vartin voima sisältää paljon vinkkejä kodin järjestyksen aikaansaamiseksi pienissä osissa. Kannattaa lukea tai kuunnella!
Jos asut yksin, tai puolison kanssa, helppo homma. Jos lapsia, koen että täysin mahdotonta pitää asuntoa siistinä. Siivoat tauotta 5 h illassa (200 neliöö siivottavaa) ja toisesta päästä räjäytetään kämppä sillä välin kun lopulta pääset suihkuun. Tiskiä kolme koneellista päivässä. Eivät omia astoitaan edes mies tyhjennä ja vie altaaseen, saatikka tiskikoneeseen. Elän helvetissä. Tähän ei mitkään konmarit auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se sotku tulee, ja miten sen saa estettyä? Esim. eteiseen jokaisella asujalle 1 takki, pipot, hanskat + kaulahuivi säilytetään takin hihassa (kuten ravintolan narikoissakin), 1 kengät. Ne loput kengät säilytetään vaikka vaatekomeron alalokerossa, sanomalehteä alle tms. Sitten kun tarvitaan eri kengät, ne voi hakea sieltä vaatekomerosta, ja viedä samalla ne käytössä olleet sinne.
Mainokset -> selaat ne saman tien läpi. Jos tiedät ettet ole lähdössä kodinkoneliikkeeseen, niin voit ihan varmasti heittää mainoksen pois. Ei ole vaarallista vaikka maksaa ensi viikolla karkkiipussista 50 senttiä enemmän.
Vaatekasat -> pyykkikoriin tai kaappiin. Puolipitoiset vaikka tuuletuksen kautta kaappiin. Kuivat pyykit narulta heti kaappiin, samoin tiskikoneesta astiat kaappiin heti kun höyry on laskeutunut ja likaiset tilalle saman tien. Aikuinen pystyy käyttämään samaa juomamukia kok
Mainokset taitavat olla maailman pienin ongelma epäjärjestyksen suhteen. Muutama paperiliuska viikossa!
Kaikki puhuvat turhista tavaroista. Mitä ne sellaiset ovat? Minulla on noin 4000 cd-levyä, 500 vinyylilevyä, 200 videokasettia, 300 dvd ja bluray-levyä, 400 kirjaa, lehtiä viideltä eri vuosikymmeneltä, lukemattomia viihde-elektroniikka laitteita. Edelleen on tunne, etten omista mitään turhaa ja lisää ostan viikottain. Viime vuosina olen oppinut päteväksi pujottelijaksi, kun pujottelen tavara läjissä!
Vierailija kirjoitti:
Jos asut yksin, tai puolison kanssa, helppo homma. Jos lapsia, koen että täysin mahdotonta pitää asuntoa siistinä. Siivoat tauotta 5 h illassa (200 neliöö siivottavaa) ja toisesta päästä räjäytetään kämppä sillä välin kun lopulta pääset suihkuun. Tiskiä kolme koneellista päivässä. Eivät omia astoitaan edes mies tyhjennä ja vie altaaseen, saatikka tiskikoneeseen. Elän helvetissä. Tähän ei mitkään konmarit auta.
Ihan tolkutonta! Perhe kuriin vaan! Kyllähän päiväkodissakin on tavarat järjestyksessä, pienilläkin. Kaikki osallistuvat vaatteiden paikoilleen laittamiseen, astioiden kuljettamiseen kärryyn ja omiin pinoihin ja lelujen siivoamiseen, lapsia voi olla 21 samassa tilassa. Asennetta elämään, eikä kenenkään kodin tarvitse olla kuin joku laitos; asumattoman näköinen ja kliini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tolkutonta! Perhe kuriin vaan! Kyllähän päiväkodissakin on tavarat järjestyksessä, pienilläkin. Kaikki osallistuvat vaatteiden paikoilleen laittamiseen, astioiden kuljettamiseen kärryyn ja omiin pinoihin ja lelujen siivoamiseen, lapsia voi olla 21 samassa tilassa. Asennetta elämään, eikä kenenkään kodin tarvitse olla kuin joku laitos; asumattoman näköinen ja kliini.
Päiväkodissa on laitoshuoltajat, jotka siivoo ja ruokahuolto, joka huolehtii ruokahuollosta....
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on AD/HD ja koti on usein sen näköinen, eli jätän tavaroita, vaatteita ja kahvikuppeja lojumaan kuin se surullisen kuuluisa koira sen "ä' änsä".
Jotain vinkkejä voin ehkä mäkin antaa: Eli itse olen hyödyntänyt sängynalusen vaatehuollossa. Olen hankkinut sängynalle sopivia jyhkeitä laatikoita, joissa säilytän kaikkea.
Vaatteista itselläni toimii se, että järjestän lempivaatteeni kokonaisuuksina: esim. tietty jakku ja tietyt farkut ja toppi näyttävät hyviltä yhdessä, luottovaatteeni jota käytän, kun haluan tuntea oloni hyväksi ja näyttää hyvältä. Sen sijaan, että järkkään kaikki osaset erikseen, säilytän nämä yhdessä. Näin ei tarvitse myllätä koko t-paitalaatikkoa tai housuhyllyä vaan voin napata mieleiseni asukokonaisuudet heti. Varsinkin kun meillä ad/hd:lla on taipumus unohtaa, että mihinkä joku vaatekappale tuli laitettua ja sitä etsiessä tulee "räjäytettyä" koko vaatekaappi.
Joka ilta te
Samat mulla eli kun keittiö on siisti niin olo on parempi heti. Puhdistuspyyhkeitä käytän myös vähän kaikkeen pikafiksaukseen.
ADHD täälläkin.
Mulla oli koti 11/2 vuotta sotkuinen. Just sain siivottua. Ei ole täysin tip top,mutta mulle riittää. Nyt en aio päästää samaan kuntoon. Pitää tehdä säännöllisesti tietyt asiat. Tehdä viikkoauunnitelma, kuten minulla nyt on.
Aloita ap pienestä- minulla auttoit tämä neuvo: " Ei elefanttiakaan voi kerralla syödä-aloita sieltä hännäntupsusta." Eli yksi kohta kerrallaan siistiksi. Sitten pysähdyt ihaleimaan miten kivalta näyttää ja jatkat taas. Voi mennä aikaa,mutta kyllä se loppuu joskus.
Vierailija kirjoitti:
Kodin siistinä pitäminen tarkoittaa jatkuvaa siivousta. Itselläni on kaksi poikaa puolet ajasta, välillä vieraita ja koiriakin. Pesen pyykkiä heti kun koneellinen tulee täyteen, kuivaan ja viikkaan ne kaappin heti sen jälkeen. Teen ruokaa jatkuvasti ja kypsymisen aikana siivoan keittiön. Jos näen lika/rasvatahroja kaapin ovissa, luutuan ne pois. Pyyhin pölyt, kosketukselle alttiit pinnat vähintään kerran viikossa ja sama pätee myös lattioihin. Imuroin porukan määrästä riippuen vähintään joka kolmas päivä, useimmiten kuitenki päivittäin. Vessat pesen pari kertaa viikossa ja suihkunurkkauksen ainakin kuukausittain. Saunapesu kerran vartissa.
Jaottelen joka päivälle jotakin hommaa vähintään puolisen tuntia, pätkissäkin monesti. En halua viettää koko päivää siivotessa, joten siinä sivusss tehtynä työt käy leikiten. Inhoan epäsiistiä ja epäjärjestyksessä olevaa kotia.
Minulla ei vaan toimi tuo siivoaminen!
Turhia tavaroita ovat ne, kun joku on mennyt vähän rikki (repun vetoketju toimii vaikka 80% tai siinä on pari reikää). Ostat uuden repun, mutta kun vanha vielä kuitenkin toimii, sitä ei raaskikaan heittää pois. Tai kun sinulla on kaapissa kaikki tarvittavat kipot ja kulhot ja sitten joku ostaa niitä sinulle pyytämättä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki puhuvat turhista tavaroista. Mitä ne sellaiset ovat? Minulla on noin 4000 cd-levyä, 500 vinyylilevyä, 200 videokasettia, 300 dvd ja bluray-levyä, 400 kirjaa, lehtiä viideltä eri vuosikymmeneltä, lukemattomia viihde-elektroniikka laitteita. Edelleen on tunne, etten omista mitään turhaa ja lisää ostan viikottain. Viime vuosina olen oppinut päteväksi pujottelijaksi, kun pujottelen tavara läjissä!
Vaikka sinusta tuntuisi, että tavara ei ole turhaa, niin kyllä se yleensä on. Kuinka monta kirjaa luit viime vuonna? Voiko olla, että 4000 cd-levyä ovat oikeasti sinulle kaikki niin tärkeitä, ettet voi yhdestäkään luopua, vaikket ehdi niitä koskaan kaikkia kuuntelemaan.
Hyvin pysyy siistinä ja puhtaana. Ei mitään turhaa ja kaikelle on oma paikkansa.
- 16m2 yksiö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodin siistinä pitäminen tarkoittaa jatkuvaa siivousta. Itselläni on kaksi poikaa puolet ajasta, välillä vieraita ja koiriakin. Pesen pyykkiä heti kun koneellinen tulee täyteen, kuivaan ja viikkaan ne kaappin heti sen jälkeen. Teen ruokaa jatkuvasti ja kypsymisen aikana siivoan keittiön. Jos näen lika/rasvatahroja kaapin ovissa, luutuan ne pois. Pyyhin pölyt, kosketukselle alttiit pinnat vähintään kerran viikossa ja sama pätee myös lattioihin. Imuroin porukan määrästä riippuen vähintään joka kolmas päivä, useimmiten kuitenki päivittäin. Vessat pesen pari kertaa viikossa ja suihkunurkkauksen ainakin kuukausittain. Saunapesu kerran vartissa.
Jaottelen joka päivälle jotakin hommaa vähintään puolisen tuntia, pätkissäkin monesti. En halua viettää koko päivää siivotessa, joten siinä sivusss tehtynä työt käy leikiten. Inhoan epäsiistiä ja epäjärjes
Ihme intoilija! Nostan hattua.
Itte en jaksa imuroida kuin matot ja lattiat- ja nekin vaan kerran viikossa.
Mä olen saanut tavaramäärän vähennettyä siten, että oikeastaan mitään turhaa ei ole esillä ja about kaikelle on paikkansa. Sotkut on helppo siivota.
Mutta se varsinainen siivoustyö! Se ei lopu ikinä, jos haluaa pitää puhtaan kodin. Ei riitä, että imuroi joka toinen päivä ja moppaa jne (meillä on koira). Pitää pyyhkiä keittiön kaapinovet, jynssätä kylppäri, pestä jääkaappi, pyyhkiä pölyt, pestä eteisen seinistä koiran kurajäljet, poistaa sohvatyynyistä karvat, jne jne. Kaikenlaista pientä ja isompaa on koko ajan. Kylppärin/vessankin saisi pestä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Olet hoarderer. Elikkä hamstraaja.
Jätelava pihalle ja kaikki ylimääräinen (asiat jota ei ole käytetty tiettyyn aikaan) lavalle ja poistoon.
Turhat tavarat kun on pois jaloista (ja kaapeista) pyörimästä, mahtuu tarpeelliset tavarat kaappeihin.
on myös helpompi siivota kun ei ole paikat täys turhaa krääsää