Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko mokannut totaalisesti lapsen nimen valinnassa?

Vierailija
03.08.2015 |

Minulla on 8 kk poikavauva ja minua on alkanut ahdistamaan hänen ihana nimensä, joka aluksi tuntui niin oikealta. Nimessä ei ole sinänsä mitään vikaa, mutta nyt tuntuu että se ei sovikkaan meidän perheen lapselle. Asiaa ei tee helpommaksi se, että saamme jatkuvasti kuulla muiden kummastelevia kommentteja nimivalinnasta ja ehkä juuri se muiden kummastelu onkin saanut minut heräämään. Tässä hieman taustatietoa:

Minä olen täysin kaksikielinen, koska lapsuudenkodissani puhuttiin kumpaakin kotimaista. Virallinen äidinkieleni on suomi, mutta ruotsi on kuitenkin hieman "vahvempi" kieli, koska olen käynyt ruotsinkieliset koulut ja siten saanut ruotsinkielisiä kavereita. Mieheni on ruotsinkielinen ja me puhumme keskenään ruotsia. Lapsestamme aiomme tehdä kaksikielisen, joten minä puhun hänelle suomea ja isä ruotsia. Asumme kaksikielisellä alueella ja tuttavapiiriimme kuuluu pääasiassa ruotsinkielisiä.

Sukujuuristamme ja kaksikielisyydestä johtuen olisimme halunneet antaa lapselle sellaisen nimen, joka on yhtä lailla suomalainen kuin ruotsalainen (tyyliin "Lasse"), mutta emme onnistuneet löytämään sellaista nimeä, joka olisi miellyttänyt kumpaakin. Lopuksi päädyimme suomenkieliseen nimeen, johon me kummatkin ihastuimme. Kyseessä ei ole mikään supisuomalainen Pertti tai Väinö, vaan lyhyt ja helposti lausuttava nimi, jonka ruotsinkielisetkin osaavat lausua ongelmitta. Minä olen aina tykännyt lyhyistä suomenkielisistä nimistä, tyyliin "Miro, Aaro, Samu" jne. Myös mieheni siis ihastui nimeen, vaikka hän on se kokonaan ruotsinkielinen. Lisäksi minusta tuntui hyvältä kunnioittaa lapsen etunimellä myös suomenkielistä taustaani (muut nimet ovat ruotsinkielisiä).

No niinhän siinä kävi, että ihmiset alkoivat kummastelemaan suomalaista nimivalintaa. Aluksi en piitannut muiden kommenteista, mutta kun vielä 8 kk jälkeenkin saa kuulla muiden ihmettelyä, niin lopuksi havahduin ja ymmärsin täysin miksi he kummastelevat. Onhan se vähän outoa että meidän lapsella on suomenkielinen nimi, kun minä ja mies puhutaan keskenään ruotsia ja suurin osa suvusta ja tuttavapiiristä on ruotsinkielisiä. Vaikka nimi on tosi ihana, niin se ei vain enää tunnu sopivan meidän lapselle. Lisäksi lapsi laitetaan todennäköisesti ruotsinkieliseen kouluun. Tiedän että koulu on vain muutama vuotta koko elämästä, mutta koulun mukaan lapselle todennäköisesti tulee muodostumaan se "vahvempi" kieli.

Voi että kun mua ahdistaa tämä asia. En tiedä mitä minä tällä pitkällä tekstillä haen, mutta ehkä kaipaan kommentteja myös suomenkielisiltä, kun nimivalintaa kummastelevat tyypit ovat pääasiassa olleet ruotsinkielisiä. Mitä mieltä olette? Menikö koko nimitouhu täysin metsään?

Sen verran vielä kerron, että lisäämällä vain yhden kirjaimen lapsen nimeen (nimen loppuun) siitä tulisi kansainvälinen nimi. Sekin nimi oli mietinnässä ennen ristiäisiä, mutta silloin se ei jostain syystä tuntunut täysin oikealta. Nyt se taas tuntuisi oikealta ja tekisi mieli lisätä pojan nimeen se yksi kirjain, mutta kehtaako sitä nimeä enää mennä muuttamaan? Sitten vasta olisi muilla taas kummasteltavaa...

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrjö? jorma? bertti? hookkan? tarzan? mustanaamio? tuskin se niin paha on kuin luulet.

Vierailija
22/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elia(S)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit antanut Mattias niinkuin mekin.

Vierailija
24/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta nuo perustelut suomenkieliselle nimelle kuulostavat oikein hyviltä. En ymmärrä miten se nyt voisi metsään mennä jos pojalla on suomenkielinen nimi? Onhan monella suomenkielisellä lapsillakin ruotsin- tai jonkun muun kielinen nimi kuin suomalainen. Ei se nyt mitenkään lapsen elämässä kovin suuressa roolissa ole, se nimi, sitten kuitenkaan lopulta.

Vierailija
25/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pete? (vs Peter)

Vierailija
26/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin toinen nimi on benjamin, martin, felix, anton tms. joten otatte sen käyttöön kutsumanimeksi... problem solved ja samma påå svenska

Vierailija
27/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henri(k)?

Vierailija
28/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaro(n)

Vierailija
29/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leo(n) on oikeen hyvä nimi. :)

Vierailija
30/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks se toi Elias?Vaihda samantien koko nimi.

Vierailija
31/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lempinimi. Sitä kun tarpeeksi pitkään käyttää, siitä tulee "virallinen"

Vierailija
32/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simo(n)?

Vierailija
33/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei! Te molemmat piditte nimestä ja valitsitte sen sydämellänne. Se on oikea nimi pojallenne. Poikanne tulee aivan varmasti pitämään nimestään kovasti, kunhan kasvaa isommaksi. Ruotsinkielisessä koulussa on nimiä aivan laidasta laitaan. Nykyään kaikki antavat nimensä vapaasti. Ystäväni antoi lapselleen saamenkielisen nimen, vaikka heillä ei ole mitään yhteyksiä saamelaisuuteen.

Ei saisi taipua muiden mielipiteiden alle. Ihmiset kummastelevat monia asioita tässä elämässä, mutta pian sopeutuvat ja unohtavat koko kummastelun. Mielestäni on puhtaasti vain pinnallista arvostella toisen lapsen nimivalintaa, vaikka se olisikin eri kielinen. Poikanne nimi ei uhkaa millään tavalla teidän kieliyhteisöänne! Nyt rohkeasti olkaa omia itsejänne ja muistelkaa, miksi valitsitte nimen! Älkää taipuko tuomitsevien ja pinnallisten ihmisten typerien mielipiteiden alle!

Vierailija
34/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöjä ihmisiä sulla tuttavapiirissä kun kummastelevat lapsen nimeä! Me ollaan supisuomalainen perhe eikä kukaan ole kummastellut lastemme ruotsinkielisiä nimiä. Sopivat ne kyllä hyvin suomalaisenkin suuhun.

Vierailija
35/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa siihen, pitäisikö nimi vaihtaa. Kummastelen lähinnä sitä, miten ihmiset kehtaavat teille ääneen ihmetellä nimivalintaa. Kunnioittaisivat nyt edes hiukan.

Vierailija
36/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissas että sä ton romaanin raapustit poikasi nimestä mutta et kertonnut sitä pääasiaa eli nimeä!ei näin..

Vierailija
37/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

göran

Vierailija
38/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ehdottomasti nimi jos siltä tuntuu. Vaikka se nyt tuntuu maailman isoimmalta asialta, kukaan ei muista asiaa enää kuukauden päästä! Näin me teimme kun minua vaivasi päivittäin kuopuksemme nimi 8kuuksuden ajan ja lopulta uskalsin kertoa asiasta miehelleni. Hän miettiä asiaa pari päivää ja teimme päätöksen. Lomake väestörekisteriin ja tuttaville ja sukulaisille puolihauska viesti että tuli imetyshöyryissä valittua kuitenkin lapsellemme kahdesta vaihtoehdosta se väärä. Kaikki ovat ymmärtäneet, eikö kukaan ole asiaa päin naamaa kummastellut isommin. Jos asia vaivaa edelleen on päätös helppo tehdä. Nyt nimi on helppo muuttaa kun lapsi ei tunne vielä nimeään. Eri asia jos vatvoo nimi asiaa vielä vaikka nelivuotiaan kohdalla.
Eli ymmärrän sinua ja teitä. Ei muuta kuin tuumasta toimeen! Toisten mielipiteillä ei kannata liikaa päätään vaivata, sinä ja te itse tiedätte mikä on oikea nimi lapsellenne ❤

Vierailija
39/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on joku a-kirjaimeen päättyvä, niin meni kyllä rytinällä metsää. Silleen päättyvät on kansainvälisesti aina naisen nimiä. Esim. suomalaisnimet Jorma ja Pirkka, Juha jne. Joiden kantajien luullaan aina nimen perusteella olevan naisia. =)

Vierailija
40/62 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa sanoa puolesta tai vastaan, mutta jos nimi muuttuu "paremmaksi" yhden kirjaimen lisäämisellä (ja kun lapsikin on vielä noin nuori), niin eiköhän ole ihan ok muuttaa se. Jos sinusta todella itsestäsi tuntuu, ettei nimi sovi, niin muuta.

Älä muuta, jos haluat muutosta muiden asettamien paineiden takia. Sinun pitäisi osata äitinä sanoa suorat sanat näille ihmettelijöille. Tarkoitan nyt niitä, jotka edelleen ja monta kertaa ovat nimestä huomauttaneet. Joudut ehkä myöhemmin puolustamaan lastasi vaikeammissakin asioissa. Onko nimestä oikeasti huomautettu monta kertaa, vai oletko vain herkistynyt asialle ja kuvittelet kommentit pahemmiksi kuin ovatkaan.

Toisaalta lapsesi saattaa myöhemmin pitää siitä, että nimi on vähän poikkeava.

Olen itse suomenkielinen.