Eikö hoitsut muka oikeesti puhu englantia yhtään?!
Belgialainen mieheni koitti tossa varata terveyskeskuksesta aikaa. Kun soittivat sieltä takasin, hän puhui englantia ja valitteli ettei puhu suomea hyvin.
No tämä ihana hoitaja vaan jankutti, että "asiointikieli suomi, asiointikieli suomi". Mies tyrkkäs luurin mulle ja sama jatkui. Kysyin, että entä jossei puhu suomea, mitä tehdään. "No kysyppä häneltä".
Jouduin siis miehen puolesta varaamaan ajan ja menin ihan lukkoon, en aatellu et minun pitää miehen vaivoja selostaa. Hoitaja oli todella töykeä ja puhui minulle kun idiootille. Kerroin, että kipu on paha, mutta vain kerran pari viikossa.
"Kiireiset asiat soitetaan aamulla." "No hän oli töissä eikä edelleenkään puhu suomea." "Eipä se kiireiseltä kuulosta jos voi töissä käydä" Joo kuka väitti sen olevan kiireinen asia.
Onko tää nyt oikeesti normaalia? Jos soittaa siihen numeroon, niin ne "tallennamme numeronne plääplää" -jutut saa kyllä englanniksi. Entä jos mieheni asuisi yksin tai tarvitsisi kiireellistä hoitoa? Yksityiselle maksamaan itsensä kipeeksi vaan koska suomen kielen taidot ei riitä vaivojen selostukseen? Kyllä hän puhuu ruotsia vähän, mutta asiointikieli kuulemma vaan suomi. Joo-o.
Kommentit (96)
Tuo yksi hoitaja ei suostunut puhumaan, älä yleistä. Itse yritän selvitä ruotsinkilisistäkin asiakkaista mielummin englannnilla.
Yksityisellä ovat aina ymmärtäneet hyvin englantia.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:49"]Tuo yksi hoitaja ei suostunut puhumaan, älä yleistä. Itse yritän selvitä ruotsinkilisistäkin asiakkaista mielummin englannnilla.
[/quote]
Sen takia kysyin, että eivätkö puhu. Kiinnostaisi tietää, onko tämä yleistä. Ap
Ei tarvitse osata englantia. Hoitoa saa suomeksi ja ruotsiksi ja venäjäksi (tulkkia ei saa vaikka lääkäri ei osaa suomea). Puolisosi voi hankkia tulkin, jos haluaa asioida muulla kielellä kuin suomeksi. Minuakaan ei Ranskassa hoidettu suomeksi, vaikka miten intin, että EU:ssa ollaan.
Mä olen törmännyt lääkäriinkin, joka ei puhunut yhtään englantia. Luulisi, että jo tuon tason opinnoissakin sitä joutuisi oppimaan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:50"]Yksityisellä ovat aina ymmärtäneet hyvin englantia.
[/quote]
Joo sinne varmaan jatkossa, aika paha maku jäi suuhun nyt. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:49"]Tuo yksi hoitaja ei suostunut puhumaan, älä yleistä. Itse yritän selvitä ruotsinkilisistäkin asiakkaista mielummin englannnilla. [/quote] Sen takia kysyin, että eivätkö puhu. Kiinnostaisi tietää, onko tämä yleistä. Ap
[/quote]
Yksityiselämässä puhun, töissä en. Siitä ei makseta euroakaan lisää ja jos asiakaalle ei kelpaa suomi, hän voi käyttää yksityisiä palveluja.
Ei puhu. Mä joudun lähtemään tulkiksi mukaan jos meidän työntekijöitä lähtee lääkäriin. Hoitsut eivät osaa täällä kysyä edes nimeä Englanniksi, onneksi lääkärit sentään osaavat.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:51"]Ei tarvitse osata englantia. Hoitoa saa suomeksi ja ruotsiksi ja venäjäksi (tulkkia ei saa vaikka lääkäri ei osaa suomea). Puolisosi voi hankkia tulkin, jos haluaa asioida muulla kielellä kuin suomeksi. Minuakaan ei Ranskassa hoidettu suomeksi, vaikka miten intin, että EU:ssa ollaan.
[/quote]
Hassulta kuulostaa, englannin kielen opiskelu on kuitenkin pakollista Suomessa. Uskoisi, että aina olisi paikalla se yksi hoitsu, joka soittaa näille muun kielisille. Eri asia kun Ranskassa, ei siellä opiskella suomea vuosia. Ap
Eli soitti päivystysaikaan?
Ei kiireelliset asiat tulee hoitaa virka-aikana, ei se päivystys ole sitä varten että ei pääse työaikana, vaan sitä varten että oikeasti tarvii terveydellisistä ja hoidollisista syistä päivystysyhoitoa.
Vieläkin löytyy ihmisiä, jotka ei osaa englantia, tai eivät vain suostu puhumaan sitä kun osaavat mielestään huonosti. Eiköhän suurin osa hoitajista kuitenkin osaa ihan hyvin englantia.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:49"]Tuo yksi hoitaja ei suostunut puhumaan, älä yleistä. Itse yritän selvitä ruotsinkilisistäkin asiakkaista mielummin englannnilla. [/quote] Sen takia kysyin, että eivätkö puhu. Kiinnostaisi tietää, onko tämä yleistä. Ap
[/quote]
Yksityiselämässä puhun, töissä en. Siitä ei makseta euroakaan lisää ja jos asiakaalle ei kelpaa suomi, hän voi käyttää yksityisiä palveluja.
[/quote]
Oikeesti? Mun mies maksaa täällä veroja ihanku sinäkin.
Miksi pitäisi puhua englantia? Jos asiakas ei osaa suomea tai ruotsia, hänellä on oikeus tulkkiin, jonka kulut hän pääsääntöisesti itse maksaa.
Joo, kukaan suomen hoitajista ei puhu sanaakaan englantia. HUOH
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:51"] [quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:49"]Tuo yksi hoitaja ei suostunut puhumaan, älä yleistä. Itse yritän selvitä ruotsinkilisistäkin asiakkaista mielummin englannnilla. [/quote] Sen takia kysyin, että eivätkö puhu. Kiinnostaisi tietää, onko tämä yleistä. Ap [/quote] Yksityiselämässä puhun, töissä en. Siitä ei makseta euroakaan lisää ja jos asiakaalle ei kelpaa suomi, hän voi käyttää yksityisiä palveluja. [/quote] Oikeesti? Mun mies maksaa täällä veroja ihanku sinäkin.
[/quote]
Mitä merkitystä sillä on? Mun mies puhuu suomea JA maksaa tänne veronsa. Englanti ei ole meillä julkisen sektorin asiointikieli.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:51"]
[/quote]
Nuoremmat yleensä osaa, mutta vanhemmat eivät välttämättä ole tottuneet käyttämään. Valtaosa hoitajista on lukion käyneitä, kyllä heillä on ihan hyvä perusosaaminen englannista.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:54"]Eli soitti päivystysaikaan?
Ei kiireelliset asiat tulee hoitaa virka-aikana, ei se päivystys ole sitä varten että ei pääse työaikana, vaan sitä varten että oikeasti tarvii terveydellisistä ja hoidollisista syistä päivystysyhoitoa.
Vieläkin löytyy ihmisiä, jotka ei osaa englantia, tai eivät vain suostu puhumaan sitä kun osaavat mielestään huonosti. Eiköhän suurin osa hoitajista kuitenkin osaa ihan hyvin englantia.
[/quote]
Ei soitettu päivystysaikaan. Mies tosiaan ei voi töissä aina vastata puhelimeen, aamupäivällä soitettiin. Tais käydä siis huono tuuri. Hoitaja oli minulle todella töykeä, en ymmärrä miksi. Mielestäni ihan asiallinen kysymys, että mitäs pitää tehdä jos suomea ei osaa. Miehen äidinkieli hollanti, joten ruotsin opinnot sujuu, mutta sitäkään ei tarjottu. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:55"]Joo, kukaan suomen hoitajista ei puhu sanaakaan englantia. HUOH
[/quote]
En sanonut niin. Kysyin asiasta. Ap
Up