3 kuukauden irtisanomisaika ja pomo ei jousta eikä anna käyttää lomia pois, uusi työ odottaisi
Mitä kokemuksia teillä on pitkistä irtisanomisajoista töissä ja miten uskaltaa jatkossa ottaa sopparin pitkällä irtisanomisajalla? Onko tällainen yleistä, että on kiinni vanhassa työssä pitkään ja voi työmahdollisuuksia mennä sivuun, jos ei uskalla irtisanoutua ennen uuden työn saamista? Paljon kysymyksiä, mutta kuulen mielellään av sanaa nyt.
Minulla sekä yleisesti meidän työpaikallamme on kolmen kk irtisanoutumisaika kokoaikatyöstä sopimukseen merkittynä. Normi taitaa olla sen 14vrk tai kuukausi, mutta alallamme on poikettu tästä sopimalla. Olen kuullut muutamasta isosta firmasta samaa, vaikka joskus ihmiset hämmästelleet, ettei voi olla, mutta laki sanoo näin sopimisesta.
Yritin ehdottaa josko nyt uuden työn löytäneenä olisi esimerkiksi viimeisen kuukauden loppupäästä mahdollista pitää lomana päivät, mutta pomo ei jousta, vaan haluaa että olen paikalla loppuun asti. Sanoma oli tullut hänen esimieheltään. Onko tilanne aina niin sitten, että tulisi irtisanoutua jo ennen uuden työn varmistumista?!
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Lomat on kai kuitenkin oikeus pitää?
Työnantaja päättää milloin lomat pidetään, työntekijää kuullaan asiasta sillä kuulemisella ei ole välttämättä mitään vaikutusta jos on m*lkero pomo. lomakausi on toukokuusta syyskuuhun, sille välille jos lomat tulee niin se riittää lain mukaan. Lomakorvaukset tulee maksetuksi sitten työsuhteen loppuessa niistä pitämättömistä lomista jos työsuhde loppuu syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta on väännetty meillä. Ei olla annettu lupaa loman pitämiseen, mutta sitten porukka on ollut saikulla tai muuten vaan tulematta töihin. Mitä siinä voi työantaja tehdä? Uhata Irtisanomisella? Voin vaan kertoa, että takaisin ei tarvitse tulla ja hyvää työtodistusta ei kannata odottaa.
Mistä saa kuukausien sairausloman? Ja kuka haluaa työtodistuksen, jossa kerrotaan, että työntekijä ei ilmaantunut töihin ja työsuhde katkesi siihen? Käytännössä uusi työnantaja lukee tämän ja päättää sen työsuhteen koeajalla. Epäluotettava työntekijä, kiitos ei, onneksi on koeaika!
Työtodistukseen ei saa kirjoittaa mitään syytä irtisanomiseen. Jos on kränää niin minimissään työtodistus on sitten päivänäärät ja työtehtävän nimike, se on minimi, ei saa laittaa irtisanomissyytä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan työntekijä voi irtisanoutua ja irtisanomisaika on yksi kuukausi. Alle vuoden pituisessa työsopimuksessa irtisanomisaika on kaksi viikkoa.
Ei pidä paikkaansa, mikäli oman alan tessiin on kirjattu lause ”mikäli pidemmästä irtisanomisajasta ei ole sovittu”.
Esim. oman alani tessissä lukee, että työntekijän irtisanoutumisaika on työsuhteen kestosta riippuen 14 vrk/1 kk, ellei pidemmästä irtisanomisajasta ole sovittu.
Omalla kohdallani irtisanomisajaksi on sovittu kaksi kuukautta, ja se ehto pätee tessin mukaan. Olen myös varmistanut asian ammattiliittoni lakimieheltä, eli tuo 14 vrk/1 kk ei päde silloin kun tessissä on tuollainen lisäys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikkua..
M̈illä perusteella jos ei ole sairas?
Näin tyhmänä kuvittelisin, että on petos olla toisella työnantajalla sairaslomalla ja toisella töissä.
Riippuu ihan työtehtävistä. Voi olla työkyvytön toiseen hommaan, mutta toista pystyy tekemään.
Missä siinä on petos?
Jos olet työsuhteessa firmaan A ja jäät sieltä sairaslomalle, firma maksaa sulle palkan ja saa Kelalta korvauksen samalta ajalta. Jos työntekijä on samaan aikaan töissä firmassa B, niin voit olla varma ettei työnantaja A ja varsinkaan Kela katso asiaa hyvällä jos asia selviää. Tietysti jos sovit Firman A kanssa, ettei siltä ajalta tarvitse maksaa palkkaa ja se muutenkin heille sopii, niin sitten se on ok. Näin on monesti esim, lomautettujen kanssa, eli voit tehdä muuta työtä lomautusajan.
Palkasta tai päivärahasta en mitään puhunutkaan, ne asiat katsotaan tapauskohtaisesti. Sinänsä ei ole mitenkään kiellettyä tekemästä muuta työtä, jos on toisesta saikulla. Se ei ole petos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 2-4 kk irtisanomisaika on erittäin yleinen esim johdon sopimuksissa. Samoin sitten vielä 4-6kk kilpailukielto siihen päälle. Olen itse aina pyrkinyt noista neuvottelemaan ja tuon irtisanomisajan saanut alennettua 1 kk mittaan. Mutta kilpailukiellosta ei ole annettu periksi missään. Sekin on paska, koska et saa sitten mennä sen 4-6kk aikana töihin samalle toimialalle tai samantyyppiseen firmaan.
Ja teille jotka ehdotatte että pidä lomaa ja mene uuteen paikkaan: näin ei voi tehdä! Vaikka olet lomalla, olet silti työsuhteessa yhä. Työsuhteen voimassaollessa ei voi tehdä päällekkäistä sopimusta. Uuden työn voi sloittaa vasta kun vanha päättyy.
Ehkä kysyttykin jo (en ole lukenut koko ketjua), mutta missä laissa tai sopimuksessa kielletään tekemästä päällekkäisiä työsopimuksia?
Tiedän paljonkin ihmisiä, joilla on kaksi tai kolmekin työsopimusta voimassa yhtä aikaa.
Se on sitten eri asia, jos on itse mennyt sopimaan, ettei ota muualta työtä vastaan. Mutta ei sitä mitenkään kielletty ole, hyvänen aika. Järjestelykysymys.
Mulla aikakin lukee sopparissa ettei saa ottaa toista samanaikaista työtä ilman työnantajan hyväksyntää. Eli siinä syyllistyisi sopimusrikkomukseen.
3 kk irtisanomisaika ei ole yleensä ongelma palkaavalle firmalle, varsinkin kun sen on jo hakuprosessin alussa ilmoittanut, niin ei tule sitten yllätyksenä. Jos minä olisi palkkamassa uutta henkilöä ja kuulisin että hän on edellisessä firmassa irtisanomisajalla ollut poissa, tehnyt vahinkoa tahallaan yms. kikkoja nopeuttaakseen lähtöään, niin loppuisi uusikin työsuhde nopeaan. En semmoista ihmistä palkkaisi, joka ei hoida velvoitteitaan edelliseen paikkaan kunnolla pois, ei todennäköisesti tule tekemään sitä myöskään uudessa firmassa. Jos 3 kk irtisanomisaika ei ole itselle ok, niin sitten olisi pitänyt jättää paikka aikoinaan ottamatta vastaan.
Eihän kukaan pysty tekemään samanaikaista työtä, mutta iltaisin ja viikonloppuisin voi tehdä muuta työtä, jos on ma-pe päivätyössä. Ja lomillaan voi tehdä muuta työtä.
Itse en suostuisi ylimääräisiin ehtoihin, kuten muun työn poissulkemiseen tai tavanomaista pidempään irtisanomisaikaan. Ihmiset ovat tosi kilttejä, kun tuollaisia sopimuksia tekevät.
Jos tuolle linjalle lähtee, niin jää kaikki vähänkään vastuullisemmat työpaikat väliin. Monet isot firmat ainakin teknologia-alalla vaativat tuon ehdon ja 2 kk irtisanomisaikakin on aika normaali, johtajasopimuksissa monesti jopa 6 kk. En usko että monikaan firma estää jos haluat viikonloppuisin tehdä jotain aivan toisen alan töitä, mutta ilman tuota ehtoa voistit tehdä illat ja viikonloput vaikka kilpailijalle töitä. Isoissa firmoissa on tietyt kohdat sopparista joita et voi neuvotella, jos et suostu, niin sitten et tule myöskään töihin, ei ole kyse kilttiydestä.
Miten työpaikat ovat vastuullisia? Päätökset voivat olla, tai ihmiset, mutta työpaikat eivät ole vastuullisia tai vastuuttomia.
Saikkua ja sitten sillä aikaa toisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 2-4 kk irtisanomisaika on erittäin yleinen esim johdon sopimuksissa. Samoin sitten vielä 4-6kk kilpailukielto siihen päälle. Olen itse aina pyrkinyt noista neuvottelemaan ja tuon irtisanomisajan saanut alennettua 1 kk mittaan. Mutta kilpailukiellosta ei ole annettu periksi missään. Sekin on paska, koska et saa sitten mennä sen 4-6kk aikana töihin samalle toimialalle tai samantyyppiseen firmaan.
Ja teille jotka ehdotatte että pidä lomaa ja mene uuteen paikkaan: näin ei voi tehdä! Vaikka olet lomalla, olet silti työsuhteessa yhä. Työsuhteen voimassaollessa ei voi tehdä päällekkäistä sopimusta. Uuden työn voi sloittaa vasta kun vanha päättyy.
Ehkä kysyttykin jo (en ole lukenut koko ketjua), mutta missä laissa tai sopimuksessa kielletään tekemästä päällekkäisiä työsopimuksia?
Tiedän paljonkin ihmisiä, joilla on kaksi tai kolmekin työsopimusta voimassa yhtä aikaa.
Se on sitten eri asia, jos on itse mennyt sopimaan, ettei ota muualta työtä vastaan. Mutta ei sitä mitenkään kielletty ole, hyvänen aika. Järjestelykysymys.
Mulla aikakin lukee sopparissa ettei saa ottaa toista samanaikaista työtä ilman työnantajan hyväksyntää. Eli siinä syyllistyisi sopimusrikkomukseen.
3 kk irtisanomisaika ei ole yleensä ongelma palkaavalle firmalle, varsinkin kun sen on jo hakuprosessin alussa ilmoittanut, niin ei tule sitten yllätyksenä. Jos minä olisi palkkamassa uutta henkilöä ja kuulisin että hän on edellisessä firmassa irtisanomisajalla ollut poissa, tehnyt vahinkoa tahallaan yms. kikkoja nopeuttaakseen lähtöään, niin loppuisi uusikin työsuhde nopeaan. En semmoista ihmistä palkkaisi, joka ei hoida velvoitteitaan edelliseen paikkaan kunnolla pois, ei todennäköisesti tule tekemään sitä myöskään uudessa firmassa. Jos 3 kk irtisanomisaika ei ole itselle ok, niin sitten olisi pitänyt jättää paikka aikoinaan ottamatta vastaan.
Eihän kukaan pysty tekemään samanaikaista työtä, mutta iltaisin ja viikonloppuisin voi tehdä muuta työtä, jos on ma-pe päivätyössä. Ja lomillaan voi tehdä muuta työtä.
Itse en suostuisi ylimääräisiin ehtoihin, kuten muun työn poissulkemiseen tai tavanomaista pidempään irtisanomisaikaan. Ihmiset ovat tosi kilttejä, kun tuollaisia sopimuksia tekevät.
Monella alalla on kilpailua rajoittavia ehtoja. Mieti nyt vähän, jos suunnittelet työksesi uusia tuotteita ja lähdet toiseen firmaan ”vapaa-ajalla” tekemään samaa. Tai jos olet vaikka Attendon johtaja ja käyt vähän heittämässä Mehiläisessä keikkaa.
Tietysti voi olla kilpailua rajoittavia ehtoja, jos niin on sovittu. Mitä sitten? Työnantaja ei voi omalla käskyllään rajoittaa työntekijän oikeutta solmia (työ)sopimuksia, vaan siitä on aina erikseen sovittava.
Aina on mahdollisuus purkaa työsopimus, jolloin ei ole irtisanomisaikaa. Työsuhteen voi purkaa, jos työ ei ole sitä mistä on työsopimuksessa sovittu, työnantajan edustajien epäasiallinen käytös, väkivallalla uhkaaminen. Muitakin syitä löytyy työsopimuslaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolle linjalle lähtee, niin jää kaikki vähänkään vastuullisemmat työpaikat väliin. Monet isot firmat ainakin teknologia-alalla vaativat tuon ehdon ja 2 kk irtisanomisaikakin on aika normaali, johtajasopimuksissa monesti jopa 6 kk. En usko että monikaan firma estää jos haluat viikonloppuisin tehdä jotain aivan toisen alan töitä, mutta ilman tuota ehtoa voistit tehdä illat ja viikonloput vaikka kilpailijalle töitä. Isoissa firmoissa on tietyt kohdat sopparista joita et voi neuvotella, jos et suostu, niin sitten et tule myöskään töihin, ei ole kyse kilttiydestä.
Miten työpaikat ovat vastuullisia? Päätökset voivat olla, tai ihmiset, mutta työpaikat eivät ole vastuullisia tai vastuuttomia.
Ok, huonosti sanottu, kaikki muut varmaan sen ymmärsivät että puhuttiin työtehtävästä.
Työtodistuksen voi pyytää neutraalina, ilman arvostelua ja se on näin annettava. Yleensähän näin tehdäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Aina on mahdollisuus purkaa työsopimus, jolloin ei ole irtisanomisaikaa. Työsuhteen voi purkaa, jos työ ei ole sitä mistä on työsopimuksessa sovittu, työnantajan edustajien epäasiallinen käytös, väkivallalla uhkaaminen. Muitakin syitä löytyy työsopimuslaista.
En sanoisi että aina on mahdollisuus, sanoisin että hyvin harvoin on mahdollisuus purkaa työsopimus.
Kannattaa vaan pitäytyä niissä sopimuksissa, joihin on tullut nimi laitettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikkua..
M̈illä perusteella jos ei ole sairas?
Näin tyhmänä kuvittelisin, että on petos olla toisella työnantajalla sairaslomalla ja toisella töissä.
Riippuu ihan työtehtävistä. Voi olla työkyvytön toiseen hommaan, mutta toista pystyy tekemään.
Missä siinä on petos?
Jos olet työsuhteessa firmaan A ja jäät sieltä sairaslomalle, firma maksaa sulle palkan ja saa Kelalta korvauksen samalta ajalta. Jos työntekijä on samaan aikaan töissä firmassa B, niin voit olla varma ettei työnantaja A ja varsinkaan Kela katso asiaa hyvällä jos asia selviää. Tietysti jos sovit Firman A kanssa, ettei siltä ajalta tarvitse maksaa palkkaa ja se muutenkin heille sopii, niin sitten se on ok. Näin on monesti esim, lomautettujen kanssa, eli voit tehdä muuta työtä lomautusajan.
Palkasta tai päivärahasta en mitään puhunutkaan, ne asiat katsotaan tapauskohtaisesti. Sinänsä ei ole mitenkään kiellettyä tekemästä muuta työtä, jos on toisesta saikulla. Se ei ole petos.
Paitsi jos työsopimuksessa kielletään muut työt ilman työnantajan hyväksyntää. Ainakin kolmessa edellisessä firmassa ollut näin itselläni, vanhoista en enää muista. Saikulla tai et, samat säännöt pätee.
Vierailija kirjoitti:
Saikkua ja sitten sillä aikaa toisiin töihin.
Nohemmetti, sehän on petos, jos olet sairas, etkä voi olla töissä, olet sairas ja et voi olla töissä.
Monelle tuntuu olevan sama, mitä työtodistuksessa lukee, tai mitä edellisessä työpaikassa ajatellaan. Se voi suorittavaa työtä tekevällä pitää paikkansa, mutta itse olen töissä sotepuolella ja joskus sielläkin paikka roikkuu auki, kun sopivaa työntekijää löydy. Nauroin yhtä lukemaani työtodistusta, työnantaja kuvaili hyvin laajasti 4 vuotta kesätöitä tehneen työntekijänsä työnkuvaa, uskomattoman pätevä kaveri pomonsa mielestä, äiti ei uskonut kaikkea.
Jos olette rehellisiä, tiedätte yllättävän paljon oman alanne työntekijöistä, haluatko itsellesi maineen, että lähtö edellisestä paikasta on epämääräinen, ettet kunnioita tekemisiäsi sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Työtodistuksen voi pyytää neutraalina, ilman arvostelua ja se on näin annettava. Yleensähän näin tehdäänkin.
Juu, mutta eipä sillä ole merkitystä, kyllä me osaamme lukea sen rivien välistä ja soitamme edelliseen paikkaan.
T. Pomo
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Tietenkin voi olla kaksi päällekkäistä sopimusta, kun tosiasiallista työssäoloa ei ole. Kilpailukielto erikseen, mutta tähän pitää olla todella hyvä syy.
Sellaista työnantajaa ei ole, joka ei hyväksikäyttäisi alaisiaan (rakastavat tuota sanaa, alainen, kun pystyvät sillä asettamaan itsensä muiden yläpuolelle).
Jokaiselle työnantajalle tulisi tulisi asettaa 99 prosentin verotus kunnes kohtelevat "alaisiaan" oikeudenmukaisesti ja ihmisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta on väännetty meillä. Ei olla annettu lupaa loman pitämiseen, mutta sitten porukka on ollut saikulla tai muuten vaan tulematta töihin. Mitä siinä voi työantaja tehdä? Uhata Irtisanomisella? Voin vaan kertoa, että takaisin ei tarvitse tulla ja hyvää työtodistusta ei kannata odottaa.
Mistä saa kuukausien sairausloman? Ja kuka haluaa työtodistuksen, jossa kerrotaan, että työntekijä ei ilmaantunut töihin ja työsuhde katkesi siihen? Käytännössä uusi työnantaja lukee tämän ja päättää sen työsuhteen koeajalla. Epäluotettava työntekijä, kiitos ei, onneksi on koeaika!
Työtodistukseen ei saa kirjoittaa mitään syytä irtisanomiseen. Jos on kränää niin minimissään työtodistus on sitten päivänäärät ja työtehtävän nimike, se on minimi, ei saa laittaa irtisanomissyytä siihen.
TYötodistuksessa ei tarvita tehtävänimikettä, tehtävän sisältö riittää. Eli avustavia toimistotöitä muiden ohjauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista työnantajaa ei ole, joka ei hyväksikäyttäisi alaisiaan (rakastavat tuota sanaa, alainen, kun pystyvät sillä asettamaan itsensä muiden yläpuolelle).
Jokaiselle työnantajalle tulisi tulisi asettaa 99 prosentin verotus kunnes kohtelevat "alaisiaan" oikeudenmukaisesti ja ihmisinä.
Meillä ei ole alaisia, meillä tehdään töitä yrittäjinä. Kukaan ei riistä ketään, mutta yrityksen johdolle hyvä juttu, kun jokainen on vastuussa omista sairauspäivistään ja veroistaan. Harva palkansaajasta yrittäjäksi ryhtynyt hoksasi, että sairauspäivissä on 1+9 päivän omavastuu.
Monella alalla on kilpailua rajoittavia ehtoja. Mieti nyt vähän, jos suunnittelet työksesi uusia tuotteita ja lähdet toiseen firmaan ”vapaa-ajalla” tekemään samaa. Tai jos olet vaikka Attendon johtaja ja käyt vähän heittämässä Mehiläisessä keikkaa.