Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 kuukauden irtisanomisaika ja pomo ei jousta eikä anna käyttää lomia pois, uusi työ odottaisi

Vierailija
06.03.2022 |

Mitä kokemuksia teillä on pitkistä irtisanomisajoista töissä ja miten uskaltaa jatkossa ottaa sopparin pitkällä irtisanomisajalla? Onko tällainen yleistä, että on kiinni vanhassa työssä pitkään ja voi työmahdollisuuksia mennä sivuun, jos ei uskalla irtisanoutua ennen uuden työn saamista? Paljon kysymyksiä, mutta kuulen mielellään av sanaa nyt.

Minulla sekä yleisesti meidän työpaikallamme on kolmen kk irtisanoutumisaika kokoaikatyöstä sopimukseen merkittynä. Normi taitaa olla sen 14vrk tai kuukausi, mutta alallamme on poikettu tästä sopimalla. Olen kuullut muutamasta isosta firmasta samaa, vaikka joskus ihmiset hämmästelleet, ettei voi olla, mutta laki sanoo näin sopimisesta.

Yritin ehdottaa josko nyt uuden työn löytäneenä olisi esimerkiksi viimeisen kuukauden loppupäästä mahdollista pitää lomana päivät, mutta pomo ei jousta, vaan haluaa että olen paikalla loppuun asti. Sanoma oli tullut hänen esimieheltään. Onko tilanne aina niin sitten, että tulisi irtisanoutua jo ennen uuden työn varmistumista?!

Kommentit (278)

Vierailija
221/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kysytään haastattelussa, voidaanko soittaa nykyiselle esimiehelle ja kertoa tästä työnhausta. Jos vastaus on ei, niin emme palkkaa hakijaa. Tosin jos vastaus on kyllä, niin emme yleensä soita.

Tämähän on ihan älytöntä. Todella harva mainostaa nykyisessä työpaikassaan hakevansa uutta työpaikkaa ja olisi todella noloa jäädä nykyiseen työpaikkaan, jos ei sitten sitä paikkaa saisikaan mistä olisi soitettu. Hakijahan ei tiedä, että ette yleensä soita.

Itse haen paikkoja laiskasti, eli jos sattuu tulemaan todella mielenkiintoinen työ eteen niin saatan hakea. En todellakaan haluaisi että nykyiselle työnantajalleni soitettaisiin, koska en ole aktiivisesti lähdössä pois ja siitä olisi itselleni vaan haittaa.

Mutta ei ole noloa mennä pomon puheille kertomaan, että jos en saa palkankorotusta, niin vaihdan työpaikkaa? Sillähän osoittaa ihan saman asian.

Vierailija
222/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta on väännetty meillä. Ei olla annettu lupaa loman pitämiseen, mutta sitten porukka on ollut saikulla tai muuten vaan tulematta töihin. Mitä siinä voi työantaja tehdä? Uhata Irtisanomisella? Voin vaan kertoa, että takaisin ei tarvitse tulla ja hyvää työtodistusta ei kannata odottaa.

Työtodistukseen ei saa laittaa mitään negatiivista eikä edes saa laittaa arvostelua ilman työntekijän suostumusta. Eli saikulle vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kysytään haastattelussa, voidaanko soittaa nykyiselle esimiehelle ja kertoa tästä työnhausta. Jos vastaus on ei, niin emme palkkaa hakijaa. Tosin jos vastaus on kyllä, niin emme yleensä soita.

Minä kyllä kysyisin että miksi? Eihän sille ole mitään järkevää perustetta, miksi pitäisi kertoa entiselle työnantajalle työnhausta. Suositusten pyytäminen on eri asia, mutta jos halutaan soittaa vain kertoakseen työnhausta... Kuulostaa lähinnä halulta tehdä kiusaa.

Vierailija
224/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samasta on väännetty meillä. Ei olla annettu lupaa loman pitämiseen, mutta sitten porukka on ollut saikulla tai muuten vaan tulematta töihin. Mitä siinä voi työantaja tehdä? Uhata Irtisanomisella? Voin vaan kertoa, että takaisin ei tarvitse tulla ja hyvää työtodistusta ei kannata odottaa.

Työtodistukseen ei saa laittaa mitään negatiivista eikä edes saa laittaa arvostelua ilman työntekijän suostumusta. Eli saikulle vaan.

Tää ei ihan pidä paikkaansa. Jos työntekijä pyytää arviota niin saa laittaa myös negatiiviset arviot, ei ole mitään sääntöä, et pitäisi laittaa vain positiiviset. Jos työntekijä ei halua arviota niin silloin tietenkään ei laiteta mitään.

Vierailija
225/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan työntekijä voi irtisanoutua ja irtisanomisaika on yksi kuukausi. Alle vuoden pituisessa työsopimuksessa irtisanomisaika on kaksi viikkoa.

Vierailija
226/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei ihan pidä paikkaansa. Jos työntekijä pyytää arviota niin saa laittaa myös negatiiviset arviot, ei ole mitään sääntöä, et pitäisi laittaa vain positiiviset. Jos työntekijä ei halua arviota niin silloin tietenkään ei laiteta mitään.

No mutta eihän kukaan pyydä jos tietää negaa tulevan

Vierailija
227/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos pyytää arviota ja saakin negatiivisen tai neutraalin arvioinnin, luullessaan, että se on hyvä, ei voi enää pyytää sitä työtodistusta ilman arviota.

(toisin päin voi, ensin se ilmn arviota ja sitten se arviollinen - voi päättää kumpaa haluaa käyttää)

Vierailija
228/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkissä irtisanomisajoissa on ainoastaan se hyvä puoli, että ne ovat sitovia myös työnantajan puolelta. Kyllä ärsytti tulla irtisanotuksi YT:issä, kun irtisanomisaika oli TES:in mukaisesti vain kuukauden. Kiva siinä lähteä saman tien etsimään töitä, kun on hädin tuskin ehtinyt päästä yli irtisanomisen aiheuttamasta shokista. Toki heti pääsi ansiosidonnaiselle, mutta ei se ole sama asia kuin täysi palkka.

Suomessa lähtökohtaisesti sopimukset ovat sitovia, jopa silloin, kun ne ovat toiselle osapuolelle epäedullisia. Edellisessä työpaikassani kaikille, myös ihan rivityöntekijöille, kirjattiin sopimukseen puolen vuoden kilpailukielto. Allekirjoittaessani työsopimusta esimieheni (täysi aasi) selitti, että tuo on vain muodollisuus, joka on laiton eikä siksi päde – oli kuulemma kysynyt juristituttavalta. No, allekirjoitin, ja vasta myöhemmin selvisi, että kyllä se pykälä oli ihan sitova, kun asiaa liitosta kyselin. "Onneksi" kyseinen työsuhde päättyi edellä mainittuihin YT:ihin, niin kielto raukesi siinä samalla.

Vierailija
229/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä jollain irtisanomisajalla, potkujako pelkäät? Voit myös ruveta niin huonoksi työntekijäksi että aiheutat enemmän haittaa kuin hyötyä jos ei muuten päästetä pois.

Vierailija
230/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos tempaset pomoa oikein perinteisesti naamariin, eikös tuolloin pidä poistua heti :)

Vierailija
231/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 2-4 kk irtisanomisaika on erittäin yleinen esim johdon sopimuksissa. Samoin sitten vielä 4-6kk kilpailukielto siihen päälle. Olen itse aina pyrkinyt noista neuvottelemaan ja tuon irtisanomisajan saanut alennettua 1 kk mittaan. Mutta kilpailukiellosta ei ole annettu periksi missään. Sekin on paska, koska et saa sitten mennä sen 4-6kk aikana töihin samalle toimialalle tai samantyyppiseen firmaan.

Ja teille jotka ehdotatte että pidä lomaa ja mene uuteen paikkaan: näin ei voi tehdä! Vaikka olet lomalla, olet silti työsuhteessa yhä. Työsuhteen voimassaollessa ei voi tehdä päällekkäistä sopimusta. Uuden työn voi sloittaa vasta kun vanha päättyy.

Ehkä kysyttykin jo (en ole lukenut koko ketjua), mutta missä laissa tai sopimuksessa kielletään tekemästä päällekkäisiä työsopimuksia?

Tiedän paljonkin ihmisiä, joilla on kaksi tai kolmekin työsopimusta voimassa yhtä aikaa.

Se on sitten eri asia, jos on itse mennyt sopimaan, ettei ota muualta työtä vastaan. Mutta ei sitä mitenkään kielletty ole, hyvänen aika. Järjestelykysymys.

Vierailija
232/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saikkua..

M̈illä perusteella jos ei ole sairas?

Näin tyhmänä kuvittelisin, että on petos olla toisella työnantajalla sairaslomalla ja toisella töissä.

Riippuu ihan työtehtävistä. Voi olla työkyvytön toiseen hommaan, mutta toista pystyy tekemään.

Missä siinä on petos?

Vierailija
233/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka allekirjoittaa tuollaisen irtisanomisajan. Normi on 1 kk.

Haastavissa asiantuntijatehtävissä normi on 3kk. Jos työntekijä on korvattavissa helposti ja nopeasti toisella, niin totta kai lyhyempi aika silloin riittää.

Ei tarvitse edes olla haastavaa asiantuntijatyötä. Tilitoimistoissa myös 2 tai 3 kk on ihan normaali irtisanomisaika. Alalla on paljon vaihtuvuutta, tuolla kai yritetään vähän hillitä sitä. Ja toisaalta jos se irtisanoutuminen sattuu alkuvuodesta pahimpien kiireiden aikaan, on pidempi irtisanomisaika ihan ymmärrettävä.

Meillä oli 2 kk ja kukaan ei päässyt pois päivääkään aikaisemmin. Lomia ja kertyneitä saldojakaan ei saanut pitää pois. Eikä tuo irtisanomisaika todellakaan ollut neuvoteltavissa, joko allekirjoitti sopimuksen sillä tai sitten jätti ottamatta työn vastaan.

Onneksi nykyinen työnantaja pystyi odottamaan sen 2 kk ja pääsin pois tuolta. Never again.

Olen muuten ollut kirjanpitotoimistossa töissä enkä tietenkään suostunut mihinkään 3 kk irtisanomisaikaan omalta puoleltani. Sinänsä koko ehto oli turha, sillä paikka oli niin kauhea, että lähdin jo koeajalla. Kumma juttu, ettei palkalla yritetä tuota vaihtuvuutta hillitä. Ne on nimittäin surkeat.

Vierailija
234/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 2-4 kk irtisanomisaika on erittäin yleinen esim johdon sopimuksissa. Samoin sitten vielä 4-6kk kilpailukielto siihen päälle. Olen itse aina pyrkinyt noista neuvottelemaan ja tuon irtisanomisajan saanut alennettua 1 kk mittaan. Mutta kilpailukiellosta ei ole annettu periksi missään. Sekin on paska, koska et saa sitten mennä sen 4-6kk aikana töihin samalle toimialalle tai samantyyppiseen firmaan.

Ja teille jotka ehdotatte että pidä lomaa ja mene uuteen paikkaan: näin ei voi tehdä! Vaikka olet lomalla, olet silti työsuhteessa yhä. Työsuhteen voimassaollessa ei voi tehdä päällekkäistä sopimusta. Uuden työn voi sloittaa vasta kun vanha päättyy.

Ehkä kysyttykin jo (en ole lukenut koko ketjua), mutta missä laissa tai sopimuksessa kielletään tekemästä päällekkäisiä työsopimuksia?

Tiedän paljonkin ihmisiä, joilla on kaksi tai kolmekin työsopimusta voimassa yhtä aikaa.

Se on sitten eri asia, jos on itse mennyt sopimaan, ettei ota muualta työtä vastaan. Mutta ei sitä mitenkään kielletty ole, hyvänen aika. Järjestelykysymys.

Mulla aikakin lukee sopparissa ettei saa ottaa toista samanaikaista työtä ilman työnantajan hyväksyntää. Eli siinä syyllistyisi sopimusrikkomukseen.

3 kk irtisanomisaika ei ole yleensä ongelma palkaavalle firmalle, varsinkin kun sen on jo hakuprosessin alussa ilmoittanut, niin ei tule sitten yllätyksenä. Jos minä olisi palkkamassa uutta henkilöä ja kuulisin että hän on edellisessä firmassa irtisanomisajalla ollut poissa, tehnyt vahinkoa tahallaan yms. kikkoja nopeuttaakseen lähtöään, niin loppuisi uusikin työsuhde nopeaan. En semmoista ihmistä palkkaisi, joka ei hoida velvoitteitaan edelliseen paikkaan kunnolla pois, ei todennäköisesti tule tekemään sitä myöskään uudessa firmassa. Jos 3 kk irtisanomisaika ei ole itselle ok, niin sitten olisi pitänyt jättää paikka aikoinaan ottamatta vastaan.

Vierailija
235/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla aikakin lukee sopparissa ettei saa ottaa toista samanaikaista työtä ilman työnantajan hyväksyntää. Eli siinä syyllistyisi sopimusrikkomukseen.

3 kk irtisanomisaika ei ole yleensä ongelma palkaavalle firmalle, varsinkin kun sen on jo hakuprosessin alussa ilmoittanut, niin ei tule sitten yllätyksenä. Jos minä olisi palkkamassa uutta henkilöä ja kuulisin että hän on edellisessä firmassa irtisanomisajalla ollut poissa, tehnyt vahinkoa tahallaan yms. kikkoja nopeuttaakseen lähtöään, niin loppuisi uusikin työsuhde nopeaan. En semmoista ihmistä palkkaisi, joka ei hoida velvoitteitaan edelliseen paikkaan kunnolla pois, ei todennäköisesti tule tekemään sitä myöskään uudessa firmassa. Jos 3 kk irtisanomisaika ei ole itselle ok, niin sitten olisi pitänyt jättää paikka aikoinaan ottamatta vastaan.

Eihän kukaan pysty tekemään samanaikaista työtä, mutta iltaisin ja viikonloppuisin voi tehdä muuta työtä, jos on ma-pe päivätyössä. Ja lomillaan voi tehdä muuta työtä.

Itse en suostuisi ylimääräisiin ehtoihin, kuten muun työn poissulkemiseen tai tavanomaista pidempään irtisanomisaikaan. Ihmiset ovat tosi kilttejä, kun tuollaisia sopimuksia tekevät.

Vierailija
236/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

No voi hyvänen aika, jäät pois ja piste.

Tähän tulee porukkaa kiljumaan, että olet korvausvelvollinen Jos teet noin. Se on totta, mutta korvaus kuitataan siten, että työnantaja ei maksa palkkaa siltä ajalta kun olet poissa. +- = 0 € joudut maksaa korvausta.

Ei vaan työntekijä korvaa työnantajalle irtisanomisajan palkan siltä ajalta kuin hän ei noudata irtisanomisaikaa.

Eli jos irtisanomisaika on kolme kuukautta, mutta työntekijä lähtee menemään saman tien, niin työnantaja ei tietenkään maksa tältä ajalta palkkaa, mutta työntekijällä on velvollisuus maksaa työnantajalle kolmen kuukauden palkka takaisin korvauksena siitä, että irtisanomisaikaa ei noudatettu. Ei mene siis +-0.

Ei mene ihan suoraan niin.

Työnantaja voi pidättää noudattamatta jätetyn irtisanomisajan palkan maksuun menevästä palkasta samoja suojaosuuksia noudattaen kuin ulosotossa. Välttämättä ei siis koko irtisanomisajan palkkaa pääse mitenkään nipsaisemaan.

Jos saamatta jäänyttä haluaa lähteä perimään, niin käräjäoikeuden kautta kiitos. Voi jäädä saamatta.

Vierailija
237/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saikkua..

M̈illä perusteella jos ei ole sairas?

Näin tyhmänä kuvittelisin, että on petos olla toisella työnantajalla sairaslomalla ja toisella töissä.

Riippuu ihan työtehtävistä. Voi olla työkyvytön toiseen hommaan, mutta toista pystyy tekemään.

Missä siinä on petos?

Jos olet työsuhteessa firmaan A ja jäät sieltä sairaslomalle, firma maksaa sulle palkan ja saa Kelalta korvauksen samalta ajalta. Jos työntekijä on samaan aikaan töissä firmassa B, niin voit olla varma ettei työnantaja A ja varsinkaan Kela katso asiaa hyvällä jos asia selviää. Tietysti jos sovit Firman A kanssa, ettei siltä ajalta tarvitse maksaa palkkaa ja se muutenkin heille sopii, niin sitten se on ok. Näin on monesti esim, lomautettujen kanssa, eli voit tehdä muuta työtä lomautusajan. 

Vierailija
238/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan pysty tekemään samanaikaista työtä, mutta iltaisin ja viikonloppuisin voi tehdä muuta työtä, jos on ma-pe päivätyössä. Ja lomillaan voi tehdä muuta työtä.

Itse en suostuisi ylimääräisiin ehtoihin, kuten muun työn poissulkemiseen tai tavanomaista pidempään irtisanomisaikaan. Ihmiset ovat tosi kilttejä, kun tuollaisia sopimuksia tekevät.

Jos tuolle linjalle lähtee, niin jää kaikki vähänkään vastuullisemmat työpaikat väliin. Monet isot firmat ainakin teknologia-alalla vaativat tuon ehdon ja 2 kk irtisanomisaikakin on aika normaali, johtajasopimuksissa monesti jopa 6 kk. En usko että monikaan firma estää jos haluat viikonloppuisin tehdä jotain aivan toisen alan töitä, mutta ilman tuota ehtoa voistit tehdä illat ja viikonloput vaikka kilpailijalle töitä. Isoissa firmoissa on tietyt kohdat sopparista joita et voi neuvotella, jos et suostu, niin sitten et tule myöskään töihin, ei ole kyse kilttiydestä.

Vierailija
239/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetetyt lom,apäivät yleensä maksetaan rahalla työntekijälle.

Vierailija
240/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa kokemusta kysyttiin ja oma kokemus: irtisanouduin työstä ja sen jälkeen vasta aloin etsiä uutta työpaikkaa. Olin yksikön päällikkö ja 3 kk oli irtisanomisaika. Syyt jotka johtivat tuohon tilanteeseen, olivat omaan henkiseen jaksamiseen ja työn ja perhe-elämän yhteensovittamiseen liittyviä.

Sain uuden työpaikan irtisanoutumisilmoituksen jälkeen. Lopulta siinä kävi niin, että uusi työnantaja muutti alkamisajankohtaa 2 viikkoa myöhemmäksi, koska perehdyttäjä oli lomalla. Olin lopulta 3 viikkoa vuosilomalla entiseltä työnantajalta ja 2 viikkoa työttömänä ennen uuden työsuhteen alkua. En viitsinyt edes hakea työttömyyskorvauksia, kun aika oli niin lyhyt ja kuitenkin loppupalkka entisestä työstä oli niin iso, että sillä pärjäsi hyvin 2 viikkoa.

Kyllähän se vähän jännitti, saako sen uuden työn ja kun aloitukseen tuli viivästys, mietin, entäs jos vielä uudestaan muutetaan työsuhteen alkamisaikaa. Uuden työnantajan toimintatavoista kun ei voi etukäteen tietää.

En ole katunut ratkaisua. Tilanne edellisessä työssä oli jo sellainen, että henkinen jaksaminen oli koetuksella ja työasiat pyöri mielessä kotona vapaallakin. Mies ihmetteli, onko sun pakko vilkuilla työpuhelinta vapaapäivinäkin. Yksikön päällikkönä toimimisen paineet on monella alalla kuormittavia, erityisesti jos pitää miettiä, sairastuuko joku ja mistä sijainen, täyttyykö tulostavoitteet, henkilöstötavoitteet, palautekyselyjen tavoitteet jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi