Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairastan masennusta. Miehen reaktio...

Vierailija
02.08.2015 |

Minulla on keskivaikea masennus, joka alkoi vuosi sitten. Nyt on ollut pitkästä aikaa pari huonoa päivää. Itkin juuri, kun oli niin paha olla. Mitä mies sanoo? "Noniin, ole hiljaa, lopeta itkeminen." Kylläpä tuntuu hyvältä saada tukea ja empatiaa..

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen ettei sun mies vaan tiedä, miten sua pitäisi lohduttaa. Ei hänellä todennäköisesti ole koskaan kokemusta siitä, että rauhoittaa toista ihmistä pelkällä omalla läsnäololla, olemalla saatavilla. Hänestä voi tuntua, että hänen pitäisi osata tehdä jotain, joka saa sun itkun loppumaan. Ja kun sellaista asiaa ei taida olla, niin hän vetäytyy.

Vierailija
22/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:05"]Minä minä minä ! t: ap

Miksi masentelet ja itkeskelet? luuletko, että se on miehestä kivaa kun rämmit huomionhakuisena itsesäälissä ja heti menet marttyyrimaisesti tekemään itsemurha-plussat ja miinukset listoja?
[/quote]
Ei varmasti ole kivaa. Isäni ja isoveljeni käyttivät minua lapsena seksuaalisesti hyväksi. Itkeskelen, kun asiat alkavat muistua mieleeni sillä olemme alkaneet käsitellä näitä asioita terapiassa. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, meillä koko perhe on sairastunut. Toisekseen meillä ei masentuneet edes jaksa itkeä, surullista... Ihan satunnaisesti saadaan itkuja aikaan.

Vierailija
24/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Voisiko mies joskus tulla mukaasi yhteiselle käynnille terapiaan?  Jospa puolisosikin on uupunut. Jokainen meistä päästää sammakoita suustaan ja masennus vaikuttaa vahvasti lähipiiriinkiin. Jos taas hän vaikuttaa vointiisi negatiivisesti, voit myös terapiassa käydä läpi parisuhdettasi ja sen vaikutusta hyvinvointiisi itsenäisesti. 

Vierailija
25/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuota on vuoden jatkunut, niin alkaa vaikuttaa jo miehenkin jaksamiseen.

Vierailija
26/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:06"]Toinen ihminen ei voi rakastaa toista ehjäksi, raittiiksi, uskolliseksi jne. On varmasti parasta, että pyrit poistamaan masennuksesi syyn mahdollisimman pian. Keskity paranemiseen. Puhu avoimesti asioista miehellesi, mutta älä edellytä häntä parantamaan sinua. Hän tuntee varmaan suurta voimattomuutta.

Tsemppiä ja toivottavasti pääset pian elämään valoisampaa elämää!
[/quote]
Kiitos. Et usko kuinka lohduttavalta viestisi tuntuu. <3 -ap

Vierailija
27/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:12"]OT, meillä koko perhe on sairastunut. Toisekseen meillä ei masentuneet edes jaksa itkeä, surullista... Ihan satunnaisesti saadaan itkuja aikaan.
[/quote]
Suurin osa ajasta menee nykyisin myös ns. tyhjässä, tunteettomassa tilassa. Oletteko hakeneet apua? Minä saan itkuhanat auki lähinnä terapiakäynneillä ja kuten nyt, joskus niiden jälkeen. Ap

Vierailija
28/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ollut masentunut viimeisen puolivuotta. Puolisoltani en myöskään tukea saa, sitä on turha odottaa. Yksin on selvittävä, siihen tulokseen olen tullut. Ihan vittuuttani olen päättänyt parantua ilman mitään apuja! Se on helpoin tie.

Vierailija
29/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:05"]Minä minä minä ! t: ap

Miksi masentelet ja itkeskelet? luuletko, että se on miehestä kivaa kun rämmit huomionhakuisena itsesäälissä ja heti menet marttyyrimaisesti tekemään itsemurha-plussat ja miinukset listoja?
[/quote]
Ei varmasti ole kivaa. Isäni ja isoveljeni käyttivät minua lapsena seksuaalisesti hyväksi. Itkeskelen, kun asiat alkavat muistua mieleeni sillä olemme alkaneet käsitellä näitä asioita terapiassa. -ap
[/quote] oikeastaan masennuksen syyllä ei ole väliä. Masennus on sairaus, eikä kenenkään masennus ole "oikeutetumpaa" kuin toisen.

Monia masentuneita yhdistää ajattelutapa, jossa annetaan itselle lupa olla avuton ja kyvytön, ja syyllistetään muita omasta tilanteesta.

Totta on, että sinua on kohdeltu lapsena väärin. Nyt olet aikuinen, ja voit vaikuttaa loppuelämääsi itse. Ei ole miehesi vika, että olet masentunut.

Vierailija
30/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:12"]OT, meillä koko perhe on sairastunut. Toisekseen meillä ei masentuneet edes jaksa itkeä, surullista... Ihan satunnaisesti saadaan itkuja aikaan. [/quote] Suurin osa ajasta menee nykyisin myös ns. tyhjässä, tunteettomassa tilassa. Oletteko hakeneet apua? Minä saan itkuhanat auki lähinnä terapiakäynneillä ja kuten nyt, joskus niiden jälkeen. Ap

[/quote]

Kyllä olemme, ei vain auta vielä, ehkei koskaan, mutta tosiaan, meillä ei itkuhanat aukene kuin satunnaisesti, ja silloinkin on muista jkiinni, osaako sitä itkevää tsempata. Mulla on taustalla hyväksikäyttö, lapsillani  taasen isän henkinen väkivalta... En siis osaa auttaa sua, mutta uskon, että miehelläsi on erittäin vaikeaa sun kanssa, ei vain osaa olla tukena, ei edes ymmärrä, mitä käyt läpi.

Vierailija
31/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotetaanko nykyisin parisuhteelta kohtuuttomia? Että toisen on kestettävä itsetuhoista masennustakin. Rohkenen epäillä.

Vierailija
32/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ehkäpä miehesi on pattitilanteessa kanssasi. Hän ei osaa ehkäpä tukea sinua saati ottaa asiaa kanssasi puheeksi.
Miehellesi on varmasti vaikeaa nähdä sun tuskasi ja hän voi kokea olonsa hyvinkin ahdistuneeksi kun rakastamansa ihminen hautoo noinkin pitkällä itsemurhaa. Yritä asettua myös miehesi asemaan, ei ole hänellä helppo rooli teidän parisuhteessa.
Et voi odottaa ja olettaa, että miehesi on psykologisi. Ei hän sitä ole!
Miehellesi tyypillinen tapa käsitellä vaikeita asioita, taitaa olla niiden vähättely, välttely ja pakeneminen vaikeista tilanteista. Vai?
Yritä nyt ap lopettaa tommosen listan tekeminen, pese kasvosi kylmällä vedellä ja mene miehesi luokse pyytämään halausta.

Vierailija
33/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että olet jaksanut lähteä terapiaan, ap, se on tärkeä askel! Vaikeiden asioiden läpikäymiseen tarvitaan ammattilaisen apua, koska harva meistä osaa itse järkeillä, mistä mikäkin tunne johtuu.

Terveisin työttymyyden masentama

Vierailija
34/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastaajille. Hyviä ajatuksia. -ap

Vierailija
35/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:11"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:03"]Masennus sairastuttaa myös läheiset. Miehen on pakko ottaa etäisyyttä, jotta pysyy terveenä itse. Näitä tilanteita varten on kriisipuhelimet. Älä syyllistä miestä, hän ei voi olla sinusta vastuussa. [/quote] en syyllistä ap:ta, vaan puhun omaisen äänellä t. Äidillä psykoositason masennus ja läheisriippuvuus ja ex-puolisolla keskivaikea masennus

Mikä mielestäsi on läheisriippuvuus?

[/quote]

Vierailija
36/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun rakas isä kuoli liian nuorena kamalaan sairauteen. Miehen mielestä siitä olisi pitänyt päästä yli alle kuukaudessa. Mm. kahden viikon päästä isän kuolemasta oli miehen kaverin tuparit ja sanoin, ettei huvita lähteä juhlimaan, vaikka muuten "suoritin" elämää normaalisti töissä käyden ym. arjen askareet hoitaen, enkä maannut aamusta iltaan sohvalla itkemässä. Mies suuttui ja huusi että olen epäsosiaalinen paska ja hän ei rupea tällasta muijaa kattelemaan...kaikkea muutakin haukkumista sain monen kuukauden ajan niskaan, kun en vaan ollut ihan oma itseni vähän aikaan...

No isän kuoleman aiheuttamasta surusta pääsin ajan myötä yli, mutta en mieheni epäempaattisuudesta, eikä miehen tarvinnut minua enää katsella. Jätin sen paskan vaikka oltiin 10 vuotta oltu yhdessä. 

Vierailija
37/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mieheni sairasti masennusta noin vuoden verran ja voi sanoa että se oli h***in rankkaa. En tiedä miten meidän olisi käynyt jos ei mieheni olisi parantunut. Masentunut ihminen putoaa omaan umpioonsa ja imee ympäriltään kaiken energian - ap, se ei ole vain ne kaksi itkuttelupäivää vaan ihan koko ajan!
Me teimme niin että jossain vaiheessa päätimme että mies keskittyy parantumiseen ja minä tuen sitä hoitamalla kotia ja lapsia ja meidän muiden sosiaalista elämää mutta en osallistu muuten parantumisprosessiin. Kuulostaa julmalta mutta minulla ei olisi ollut voimavaroja enempään ja miehen terapeutti tuli tätä. Osa miehen parantumista oli havainto että jos hän on kaiken ulkopuolella niin hän on tosiaan ulkopuolella ja sitä hän ei halua.
Tämä ei tarkoita sitä että jätimme hänet nurkkaan kyhjöttämään vaan sitä että pyöritin kodin elämää normaaliin tapaan ja enkä tiedustellut vointia/jaksamista/tuntemuksia. Kun me muut suunnittelimme esim metsäretkeä niin kysyin yhden kerran "lähdetkö mukaan" ja tyydyin vastaukseen, en maanitellut. Sitten jossain vaiheessa mies tulikin mukaan. Sitten vähän ajan päästä toisen kerran jne.
Ymmärsin ja tiedän miksi mieheni sairastui mutta ymmärsin myös sen että hänen itse pitää mielessään käsitellä ne vanhat pahat asiat, minä en voi sitä hänen puolestaan tehdä. Näin tapahtui ja useampi vuosi on kulunut ilman indikaatiota uudelleensairastumisesta.
On vaan taivaantosi että koviakokeneen pitää jossain vaiheessa "päättää" että antaako pahan tuhota koko elämäni vai ottaako itse vastuu loppuelämästä. Kuulostaa julmasta ja kylmältä mutta näin se vaan on.

Vierailija
38/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tsemppiä ap!
Minä sairastuin ms-tautiin, kerroin miehelle. Mies veti seuraavana viikonloppuna pään täyteen ja huusi, että vittu luuletko että alan sun pyörätuolias työntämään.
Laitoin eropaperit vireille, ostin miehen ulos talosta, ja elelen tässä lasten kanssa.
Tästä on aikaa jo kohta 10 vuotta, mutta karmea järkytys kun oma mies ei ollutkaan valmis tukemaan. Lämmin ajatus ap! Joskus tulee parempi päivä!

Vierailija
39/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:02"]

Masennus taitaakin olla narsistien sairaus.

[/quote]

Pikemminkin masentuneet ovat usein tajuamattaan suhteessa narsistin kanssa. Empatiakyvyttömyys on narsistinen piirre.

Vierailija
40/69 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti miehet eivät kykene samanlaiseen empatiaan ja puolison tukemiseen kuin naiset. Tästä on paljon ihan tutkimustuloksia. Mies keskimäärin ajattelee aina ensin itseään, mitä toisen sairaus tekee hänen elämänlaadulleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan