Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pidät kaupan kassoja tyhminä?

Vierailija
02.08.2015 |

Kun moni tuntuu ajattelevan, että se kassakoneen takana istuva henkilö on automaattisesti älyllisesti "hidas", ja kaikenpuolin sinua tyhmempi, niin mistä tällainen johtopäätös on tullut?

Ihan mielenkiinnosta, kun etenkin kaupan kassoja koskeviin keskusteluihin niin paljon tulee näitä kommentteja, joissa todetaan kaikki kassamyyjät älyllisesti jälkeenjääneiksi, niin mistä tuo stereotypia tulee?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:46"]Joskus kiireisenä arsyttää kassojen hitaus ja "tyhmyys" vaikka en pystyisi kassatyöhön itse ollenkaan. koitan olla kassoille aina mahdollisimman ystävällinen, mutta aina ei ole työpäivän jälkeen terävimmillään. anteeksi kassat :)
[/quote]

Minuakin joskus ruuhka-aikaan ärsyttää asiakkaiden hitaus ja "tyhmyys", vaikka toki ystävällinen olenkin.
[/quote]

Tämän takia pidän joskus kassoja tyhminä. Että kehdataan tulla nettiin haukkumaan asiakkaita ja samalla pilaamaan kaikkien muidenkin kassojen maine. Harva kassa ajattelee oikeasti asiakkaista näin.

Vierailija
22/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kassat ole tyhmiä... -.-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:46"]Joskus kiireisenä arsyttää kassojen hitaus ja "tyhmyys" vaikka en pystyisi kassatyöhön itse ollenkaan. koitan olla kassoille aina mahdollisimman ystävällinen, mutta aina ei ole työpäivän jälkeen terävimmillään. anteeksi kassat :)
[/quote]

Minuakin joskus ruuhka-aikaan ärsyttää asiakkaiden hitaus ja "tyhmyys", vaikka toki ystävällinen olenkin.
[/quote]

Tämän takia pidän joskus kassoja tyhminä. Että kehdataan tulla nettiin haukkumaan asiakkaita ja samalla pilaamaan kaikkien muidenkin kassojen maine. Harva kassa ajattelee oikeasti asiakkaista näin.
[/quote]

Oletko itse kassa vai mistä tiedät? :)

Vierailija
24/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes oikeesti miettii, et kassat on tyhmiä :D Ei oo itellä käyny ees mielessä... Mutta tosiaan minä ja moni kaverini näin kakskymppisenä on ollut/on kyseisessä hommassa. Itse pyrin lääkikseen, yksi kaveri on oikiksessa, toinen okl:ssä ja yksi yhteiskuntatieteellisessä, näin esimerkkinä. Kaikki kassalla olevat kaverit on siis korkeakouluissa ja ihmisenä muutenkaan eivät ole lähelläkään tyhmää. Tää on taas tällänen aihe täällä, kun ei vaan pysty ku ihmettelemään ihmisten ajattelua :D

Vierailija
25/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ärsyttävältä kuin huomaa kassa tädin kiiressä katsovan minua ja huomaan oman vetovoiman. Sitten kassa täti kiireessä jonossa ajattelee samalla ahaa komea mies testataan hermoja ja edellä oleva asiakkaan täytyy kuunella kassa tädin tyhmiä sen hetken keksittyjä tarinoita koska haluaa testata jonossa olevan hermoja. Suomalainen yhteiskunta kyllä osaa käyttää hyväkseen sateisia tylsiä päiviä. Suomalainen sitkeys.

Vierailija
26/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan pidä kaupan kassoja tyhminä.
Tunnen monia ja eipä yksikään vielä tyhmyyttään ole todistanut. Itse sen sijaan tunnen itseni hyvin usein tyhmäksi ja idiootiksi.

Vierailija
27/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajatellut, että kassat ovat tyhmiä. Todennäköisesti useimmilla heistä on parempi päässälaskutaito kuin minulla. Joskus kyllä käy mielessä, että mitkähän syyt ovat ajaneet tekemään tylsää työtä koko iäkseen, kun näen jonkun ikääntyneemmän kassan.

Vierailija
28/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:53"]

Omalla kohdallani ajatus tulee siitä, että kaupan kassana toiminen ei nyt vaan vaadi kovin paljoa älyllistä kapasiteettia ja tulee tunne, ettei ko henkilöllä riitä rahkeet enempään. Minulla on käsitys kassatyöstä aika yksipuolisena ja mekaanisena työnä,jonka kerran opittuaan ei kauheasti tarvitse älyllisesti pinnistellä. Varsinkin säälittää katsoa näitä prisman kassoja, jotka ova ainakin meillä päin hyvin kyspään ikään ehtineitä hyvin monet. Osa-aikaiset kassahenkilöt, joilla on jotain muuta suunitelmaa elämälleen (opiskelijat) ovat sitten eri kategoriassa. Korjatkaa ihmeessä, olen avoin muillekin mielipiteille!

[/quote]

Voi taivas. Voiko itseään enää enempää yrittää nostaa muiden yläpuolelle?

Vierailija
29/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän vain niitä kassoja tyhminä, jotka tyhmästi toimivat. On hyväkin kassoja, onneksi! Olen itsekin ollut sellainen lukioaikoinani. Olennaista on olla iloinen, kohtelias ja nopea sekä ennakoida asioita.

Ihmettelen, miten kukaan viitsii liikutella ostoksia hitaasti, mutta kyllä sellaisiakin kassahenkilöitä on. Minusta pahasti reumaattisen tai vahvasti lääkityn paikka ei ole kassatyössä.

Toinen mitä ihmettelen on, että ei yhtään ennakoida tilanteita. Itse kun olin kassalla, niin olin jo vilkaissut aiemmin miten päin tuote on, niin että osasin heti ottaa sen käteen niin että sain nopsaan sen koodin siitä. Ja siinä kohtaa kun heilautin tuotteen koodinlukijasta, katsoin jo seuraavan tai sitä seuraavan tuotteen asentoa, miltä puolelta koodi löytyy. Ei tuota tarvinnut tietoisesti ajatella, se tapahtui automaattisesti, kun halusi olla nopea. Mutta monet kassat tuntuvan huomaavan tuotteen vasta kun se on siinä kohdalla, kuin se olisi jostain mustasta aukosta siihen yhtäkkiä tupsahtanut eikä olisi sellaista tavaraa maailmassa ennen nähty. Sitten ryhdytään kääntelemään sitä ja etsimään koodia. Normaali ihminen oppii ne koodien sijainnit muutamassa päivässä, ei tarvitse etsiä kun tietää jo perssilmällä, missä kohtaa se on margariinirasiassa tai kananmunakotelossa.

Yhdyn toisessa ketjussa olleeseen näkemykseen siitä, että on kummallista jos ei osata näpytellä kappalemäärää koneelle. Varmaan se on jonkinlaista epävarmuutta vaativan kassatyön edessä, koetaan, että koodinlukija on jotenkin luotettavampi kun sen edestä vetää joka ikisen tikkarin, vaikka niitä olisi 20, sen sijaan että itse laskisi nopsaan, montako niitä on. Jos joku sanoo, että on nopeampaa vetää ne yksitellen kuin laskea, niin aika huono on laskemaan.

Ja siitäkin olen samaa mieltä, että on ärsyttävää jos kassa keskeyttää asiakkaan ostokset vain vastatakseen jonkun muun kysymykseen. Sellaista tapahtuu luvattoman usein. Itse ainakin kykenin keskustelemaan ja liikuttelemaan tuotteita lukijan edestä yhtä aikaa.

Vierailija
30/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassat tuskin on lääkärien ja juristien mukuloita!

Köyhyys ja sosiaaliluokka periytyy!

Vierailija
31/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on ollut kassana 30 vuotta. En pidä tyhmänä.

Vierailija
32/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 10:01"]Kassatyö on (kirjaimellisesti) ihan liukuhihnatyötä, jota tehdessä aivot voi usein laittaa narikkaan. Kun sitten oot piippaillut niitä tuotteita ja toistanut samoja fraaseja muutaman tunnin ja viettänyt ne tes:n mukaiset säälittävät kahvitauot, ei ajatus loppua kohden välttämättä vaan enää kulje. Kun sitten teet jotain älytöntä, tyyliin sanot kiitos kun pitäisi sanoa ole hyvä, et osaa yksinkertaistakaan laskutoimitusta ilman laskinta, yrität asettaa maitopurkkia ylösalaisin hihnalle tms, niin ei se takuulla asiakkaalle kovin fiksua kuvaa anna:D 
[/quote]
ikävää, että sinun elämäsi ainoa älyllinen toiminta tapahtuu palkkatöissä.

Vierailija
33/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi sille mitään mihin sosiaaliluokkaan syntyy! Se on arpapeliä. Köyhillä ei ole aina henkisiä resursseja tuottaa jälkeläisistään hyviä. Se on järjenvastaista, sillä miksi äiti tavallaan turhaan kantaa 9kk lasta kohdussaan, jos ei aio antaa sille kaikkia mahdollisia resursseja? Vai onko ne niin tyhmiä ettei tuotakaan tajua.

Vierailija
34/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:35"]

Ei voi sille mitään mihin sosiaaliluokkaan syntyy! Se on arpapeliä. Köyhillä ei ole aina henkisiä resursseja tuottaa jälkeläisistään hyviä. Se on järjenvastaista, sillä miksi äiti tavallaan turhaan kantaa 9kk lasta kohdussaan, jos ei aio antaa sille kaikkia mahdollisia resursseja? Vai onko ne niin tyhmiä ettei tuotakaan tajua.

[/quote]Ei tästä asiasta kannata sosioekonomista kysymystä tehdä. Moni ns. wt on hyvinkin kätevä käsistään ja nopsa tekemään, että saisi työt äkkiä käsistään. Ja moni yliopistossa opiskeleva on haahuilija hippi, jolta ei mikään käytännön homma onnistu. Kärjistyksiä, kyllä. Mutta teoreettinen "älykkyys" ei ole sama asia kuin arjen hoksa. Sen nyt näkee siitäkin, minkälaisia kämppiä ja työhuoneita joillakin proffilla ja tutkijoilla on.

Vierailija
35/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm

Vierailija
36/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tyhmä oikea sana...mutta moni naiskassa on avuton tai liian tunnollinen tai normiuskoinen. Esim. jos jostain noin euron tuotteesta puuttuu koodi, niin lähdetään hakemaan toista samanlaista tuotetta hyllystä, että saadaan just se koodi. Vain, koska niin on käsketty. Ja asiakas ja pitkä jono hänen takanaan odottaa ja huokailee. Ihan naurettavaa.

Olen sanonut tuollaisissa tapauksissa kassamyyjälle, että ota vaikka varman päälle hinta yläkanttiin, ettei ainakaan tule tappiota, mutta älä vaan lähde hakemaan sitä koodia kun mulla on kiire. Ei auta, koska "se koodi pitää olla!" Olen sitten sanonut etten ota tuotetta ollenkaan, kun en jouda odottelemaan.

Pari viikkoa sitten sattui kyllä iloinen yllätys Tampereen Pendoliinossa, jossa yleensä ollaan tipitarkkoja koodista. Jostain valmiiksi koodatusta parsakaalista tai vastaavasta puuttuikin se tuotetarra. Nuori tyttö vaan kysyi multa, että muistatko mitä maksoi. Sanoin, että 79 senttiä oli hinta. Ja sen hän sinne kassaan kylmästi löi eikä tehnyt asiasta elämää suurempaa ongelmaa. Tuollaista asennetta kaipaisi enemmän kauppoihin. Mutta varmaan koko Inex Partnersin ja Keskon varastojärjestelmä kaatuisi ja Suomen hallitus joutuisi eroamaan, jos vähän joustettaisiin kassalla.

Vierailija
37/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:36"]

En tiedä onko tyhmä oikea sana...mutta moni naiskassa on avuton tai liian tunnollinen tai normiuskoinen. Esim. jos jostain noin euron tuotteesta puuttuu koodi, niin lähdetään hakemaan toista samanlaista tuotetta hyllystä, että saadaan just se koodi. Vain, koska niin on käsketty. Ja asiakas ja pitkä jono hänen takanaan odottaa ja huokailee. Ihan naurettavaa.

Olen sanonut tuollaisissa tapauksissa kassamyyjälle, että ota vaikka varman päälle hinta yläkanttiin, ettei ainakaan tule tappiota, mutta älä vaan lähde hakemaan sitä koodia kun mulla on kiire. Ei auta, koska "se koodi pitää olla!" Olen sitten sanonut etten ota tuotetta ollenkaan, kun en jouda odottelemaan.

Pari viikkoa sitten sattui kyllä iloinen yllätys Tampereen Pendoliinossa, jossa yleensä ollaan tipitarkkoja koodista. Jostain valmiiksi koodatusta parsakaalista tai vastaavasta puuttuikin se tuotetarra. Nuori tyttö vaan kysyi multa, että muistatko mitä maksoi. Sanoin, että 79 senttiä oli hinta. Ja sen hän sinne kassaan kylmästi löi eikä tehnyt asiasta elämää suurempaa ongelmaa. Tuollaista asennetta kaipaisi enemmän kauppoihin. Mutta varmaan koko Inex Partnersin ja Keskon varastojärjestelmä kaatuisi ja Suomen hallitus joutuisi eroamaan, jos vähän joustettaisiin kassalla.

[/quote]Mulla on se periaate, että jos myyjä lähtee kesken kaiken kassalta, niin lähden minäkin. Tavarat jää sitten siihen.

Vierailija
38/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison kaupan liukutyökassalla saattaakin olla yksitoikkoiseen työhön tyytyväisiä ihmisiä.

Pikkukaupassa työskentely sen sijaan on oletettua haastavampaa. Usein kaupassa ollaan yksin, jolloin kaikki kaupan hommat pitää olla hallussa. Usein pitäisi myös olla monessa paikassa samaan aikaan..

Vierailija
39/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:36"]En tiedä onko tyhmä oikea sana...mutta moni naiskassa on avuton tai liian tunnollinen tai normiuskoinen. Esim. jos jostain noin euron tuotteesta puuttuu koodi, niin lähdetään hakemaan toista samanlaista tuotetta hyllystä, että saadaan just se koodi. Vain, koska niin on käsketty. Ja asiakas ja pitkä jono hänen takanaan odottaa ja huokailee. Ihan naurettavaa.

[/quote]

Eikö kassa voisi sitten lyödä kassaan ihan mitä mieli tekee? Laitetaan hinnaksi joka kerta 500€ vaikka ostaisit kahvipaketin ja maitoa, vähän yläkanttiin ettei tule kaupalle tappiota.

Jos kassaan ei lyö tuotetta vaan pelkän hinnan niin kaupan on aika vaikeaa tehdä inventaarioita tai seurata mikä myy ja mikä ei. Lisäksi tällainen mahdollisuus lisää petosten määrää.

Mutta mitäpä minä tiedän, olenkin vain idiootti kaupan kassa.

Vierailija
40/53 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä tyhmänä. Oma äitini oli kassana jo vanhojen näpyteltävien koneiden aikaan ja silloin hinnat piti osata ulkoa. Äiti osasi myös hoitaa kaikki omakotitalon hommat ja oli hyvä käsitöissä ja lahjakas liikunnassa. Moni avautui hänelle.murheistaan kassalla, mikä oli välillä kiusallistakin. Luokkakaverin äiti oli myös kassa, mutta kioskilla. Molemmista meistä tuli kuuden ällän ylioppilaita, kuten yhdestä muustakin luokkamme duunarien lapsesta.
.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme