Miksi pidät kaupan kassoja tyhminä?
Kun moni tuntuu ajattelevan, että se kassakoneen takana istuva henkilö on automaattisesti älyllisesti "hidas", ja kaikenpuolin sinua tyhmempi, niin mistä tällainen johtopäätös on tullut?
Ihan mielenkiinnosta, kun etenkin kaupan kassoja koskeviin keskusteluihin niin paljon tulee näitä kommentteja, joissa todetaan kaikki kassamyyjät älyllisesti jälkeenjääneiksi, niin mistä tuo stereotypia tulee?
Kommentit (53)
On kassoja ja KASSOJA... En yleistä. Toiset vaan menee hitaalla, ammatti kun ammatti.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:46"]Joskus kiireisenä arsyttää kassojen hitaus ja "tyhmyys" vaikka en pystyisi kassatyöhön itse ollenkaan. koitan olla kassoille aina mahdollisimman ystävällinen, mutta aina ei ole työpäivän jälkeen terävimmillään. anteeksi kassat :)
[/quote]
Minuakin joskus ruuhka-aikaan ärsyttää asiakkaiden hitaus ja "tyhmyys", vaikka toki ystävällinen olenkin.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:46"]
Joskus kiireisenä arsyttää kassojen hitaus ja "tyhmyys" vaikka en pystyisi kassatyöhön itse ollenkaan. koitan olla kassoille aina mahdollisimman ystävällinen, mutta aina ei ole työpäivän jälkeen terävimmillään. anteeksi kassat :)
[/quote]
Mutta mitä se tyhmys sinusta on? Tai miten se ilmenee?
Aika monet kassa/myyjät ovat itseasiassa opiskelijoita, jotka tienaavat voita opiskeluleivän päälle. En siis todellakaan arvostele ketään työn perusteella. Itsekin toimin kassana opintojen ohessa ja tykkäsin työstä :)
En pidä, miksi pitäisin? Tyhmiä löytyy kaikista ammattiryhmistä tasapuolisesti.
Ei kai kukaan perusasiaks voi todentaa kassan tyhmyyttä? Vai teettekö jotain psykologisia testejä kassalla? Hitaus, puhumattomuus, örähtely jne tuttuja. En kuitenkaan ketään tyhmäksi leimaisi. Tietääkö ap tyhmyyden merkityksen?
Kätevän emännän kassa on ihan paras:)
Omalla kohdallani ajatus tulee siitä, että kaupan kassana toiminen ei nyt vaan vaadi kovin paljoa älyllistä kapasiteettia ja tulee tunne, ettei ko henkilöllä riitä rahkeet enempään. Minulla on käsitys kassatyöstä aika yksipuolisena ja mekaanisena työnä,jonka kerran opittuaan ei kauheasti tarvitse älyllisesti pinnistellä. Varsinkin säälittää katsoa näitä prisman kassoja, jotka ova ainakin meillä päin hyvin kyspään ikään ehtineitä hyvin monet. Osa-aikaiset kassahenkilöt, joilla on jotain muuta suunitelmaa elämälleen (opiskelijat) ovat sitten eri kategoriassa. Korjatkaa ihmeessä, olen avoin muillekin mielipiteille!
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:46"]
Joskus kiireisenä arsyttää kassojen hitaus ja "tyhmyys" vaikka en pystyisi kassatyöhön itse ollenkaan. koitan olla kassoille aina mahdollisimman ystävällinen, mutta aina ei ole työpäivän jälkeen terävimmillään. anteeksi kassat :)
[/quote]
Mutta mitä se tyhmys sinusta on? Tai miten se ilmenee?
[/quote]
kuten koitin sanoa, että yleensä minä olen se tyhmempi osapuoli stressatessani kaupassa. 99% kassoista joita tapaan on tosi kivoja.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:52"]
Ei kai kukaan perusasiaks voi todentaa kassan tyhmyyttä? Vai teettekö jotain psykologisia testejä kassalla? Hitaus, puhumattomuus, örähtely jne tuttuja. En kuitenkaan ketään tyhmäksi leimaisi. Tietääkö ap tyhmyyden merkityksen?
[/quote]
Ap tietää vallan mainiosti, ja ilmeisesti moni tekee mielessään näitä psykologisia testejä. Sen verran on tullut todettua, että kassalla työskenteleviä pidetään automaattisesti "tyhmempinä". Tosiasiassahan se kassalla istuva voi olla viittä vaille maisteri mensapaperit taskussaan.
En pidä todellakaan. Samaa sakkia kaikki kaupan kassoista akateemisiin ja yritysjohtajiin, vain eri intressejä elämässä. Mutta toisaalta sitä miettii joskus, miten erilainen kuva maailmasta tulee vaikka kaupan kassalla koko ikänsä työskennellessä kuin esim. hoitoalalla. Näitä joskus mietin kassajonossa, kuitenkaan mitään älykkyyttä tai ihmisarvoa sen kautta määrittämättä.
Kassatyö on (kirjaimellisesti) ihan liukuhihnatyötä, jota tehdessä aivot voi usein laittaa narikkaan. Kun sitten oot piippaillut niitä tuotteita ja toistanut samoja fraaseja muutaman tunnin ja viettänyt ne tes:n mukaiset säälittävät kahvitauot, ei ajatus loppua kohden välttämättä vaan enää kulje. Kun sitten teet jotain älytöntä, tyyliin sanot kiitos kun pitäisi sanoa ole hyvä, et osaa yksinkertaistakaan laskutoimitusta ilman laskinta, yrität asettaa maitopurkkia ylösalaisin hihnalle tms, niin ei se takuulla asiakkaalle kovin fiksua kuvaa anna:D
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:52"]
[/quote]
Ap tietää vallan mainiosti, ja ilmeisesti moni tekee mielessään näitä psykologisia testejä. Sen verran on tullut todettua, että kassalla työskenteleviä pidetään automaattisesti "tyhmempinä". Tosiasiassahan se kassalla istuva voi olla viittä vaille maisteri mensapaperit taskussaan.
[/quote]
Kuka pitää? Sinä? Joku tuolla totesikin, että ei se kovin älyllistä kapasiteettia vaativaa työtä ole (itsekin kassalla opiskeluaikoina). Mutta, jos se jolle kulle riittää elämän ikäiseksi ammatiksi, niin hyvä hälle ja meille. Jokainen työ on tärkeä. Tyhmyys on ihan väärä termi. En tunne yhtään tyhmää ihmistä. Tunnetko sinä?
Mä kyllä ajattelen ihan päinvastoin :O!
Minusta ei olisi kassalle mitenkään kun en ole matemaattisesti lahjakas ollenkaan ( esim. 12+5 laskukin tuottaa ongelmaa siis). Jatkuasti toisten silmien alla oleminen ei onnistuisi myöskään, ahdistuisin jo vartissa. Asiakaspalvelutyö on koettu eikä onnistu. Muutenkin nostan hattua varsinkin isoissa marketeissa kassalla oleville. Kärsivällisyys kassoilla on usein huippua. Asiakkaat ovat usein tosi törkeitä!
Oon havainnut että ei opiskelijoistakaan ne fiksuimmat kassalle päädy, enimmäkseen ne ketkä ei parempiin töihin pääse. Pätevämmät opiskelijat tekevät oman alan hommissa sijaisuuksia ja harjoittelujaksoja, tai edes jotain sinnepäin. Ja juu tiedän että niitä hommia ei kaikille riitä, mut oli miten oli ei ne kunnianhimoisimmat opiskelijat kassahommissa viihdy.
En pidä kassoja tyhminä, tietenkään. Oma kokemukseni kassoista: toimivat nopeasti ja virheettömästi, selvittävät eteen tulevat ongelmatilanteet oikein ja nopeasti. Asioin yleensä Selloin marketeissa. Kivoja kassoja!
Kyllä kassankin työstä saa mielekästä panostamalla ihmisen kohtaamiseen. Iloinen tervehdys, ripeä työskentely ja reipas maksutapahtuman hoitaminen, läsnäoleminen ja sekin työ on ihan mukavaa. Lukiolaisena toimin viikonloppukassana ja nopeasti etenin viikonloppujen esimieheksi. Vieläkin mietin, et ei olis katastrofi, jos kassalle palais töihin. Paitsi rahallisesti olisi
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:53"]
Omalla kohdallani ajatus tulee siitä, että kaupan kassana toiminen ei nyt vaan vaadi kovin paljoa älyllistä kapasiteettia ja tulee tunne, ettei ko henkilöllä riitä rahkeet enempään. Minulla on käsitys kassatyöstä aika yksipuolisena ja mekaanisena työnä,jonka kerran opittuaan ei kauheasti tarvitse älyllisesti pinnistellä. Varsinkin säälittää katsoa näitä prisman kassoja, jotka ova ainakin meillä päin hyvin kyspään ikään ehtineitä hyvin monet. Osa-aikaiset kassahenkilöt, joilla on jotain muuta suunitelmaa elämälleen (opiskelijat) ovat sitten eri kategoriassa. Korjatkaa ihmeessä, olen avoin muillekin mielipiteille!
[/quote]
Älyä ei ole pelkkä osaaminen. Tottahan se on että ehäpä jos työtä tehnyt sen 30v niin ei ole työnkuvassa tullu kauheasti uusia asioita, mutta kaikki äly ei ole sitä pelkkää ma, fy, ke osaamista. Se voi olla osaamista ihmisissä ja ehkäpä juuri siksi joku henkilö sellaiselle alalle jäänyt. Kaikki työt ovat samanarvoisia vaikka kuvittelemme että se palkka kertoisi mukamas jotain sen haastavuudesta tai tärkeydestä. Muutenhan hoitajat tienaisivat enemmän kuin insinöörit.
En minäkään pidä kassoja tyhminä. Hyviä hermoja vaativaa asiakaspalveluhommaa. Olen aiemmin ollut töissä puhelinasiakaspalvelussa, jossa oli jos jonkinlaista asiakasta. Ymmärrän, mitä kassat joutuvat joka päivä kohtaamaan.