Miksi pidät kaupan kassoja tyhminä?
Kun moni tuntuu ajattelevan, että se kassakoneen takana istuva henkilö on automaattisesti älyllisesti "hidas", ja kaikenpuolin sinua tyhmempi, niin mistä tällainen johtopäätös on tullut?
Ihan mielenkiinnosta, kun etenkin kaupan kassoja koskeviin keskusteluihin niin paljon tulee näitä kommentteja, joissa todetaan kaikki kassamyyjät älyllisesti jälkeenjääneiksi, niin mistä tuo stereotypia tulee?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:53"]
Omalla kohdallani ajatus tulee siitä, että kaupan kassana toiminen ei nyt vaan vaadi kovin paljoa älyllistä kapasiteettia ja tulee tunne, ettei ko henkilöllä riitä rahkeet enempään. Minulla on käsitys kassatyöstä aika yksipuolisena ja mekaanisena työnä,jonka kerran opittuaan ei kauheasti tarvitse älyllisesti pinnistellä. Varsinkin säälittää katsoa näitä prisman kassoja, jotka ova ainakin meillä päin hyvin kyspään ikään ehtineitä hyvin monet. Osa-aikaiset kassahenkilöt, joilla on jotain muuta suunitelmaa elämälleen (opiskelijat) ovat sitten eri kategoriassa. Korjatkaa ihmeessä, olen avoin muillekin mielipiteille!
[/quote]
Minä huomaan kirjoituksesi perusteella, ettei sinulla ole rahkeita enempään!
No jos joku tekee robotin työtä, niin tuskin on mikään älyn jätti, jos ei kerran ole hakeutunut hastavampiin ja paremmin palkattuihin hommiin.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:50"]
En pidä, miksi pitäisin? Tyhmiä löytyy kaikista ammattiryhmistä tasapuolisesti.
[/quote]
Joo kyllä siellä CERNissäkin on ihan yhtä paljon tyhmiä töissä kun lähikaupassa...
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:36"]
En tiedä onko tyhmä oikea sana...mutta moni naiskassa on avuton tai liian tunnollinen tai normiuskoinen. Esim. jos jostain noin euron tuotteesta puuttuu koodi, niin lähdetään hakemaan toista samanlaista tuotetta hyllystä, että saadaan just se koodi. Vain, koska niin on käsketty. Ja asiakas ja pitkä jono hänen takanaan odottaa ja huokailee. Ihan naurettavaa.
Olen sanonut tuollaisissa tapauksissa kassamyyjälle, että ota vaikka varman päälle hinta yläkanttiin, ettei ainakaan tule tappiota, mutta älä vaan lähde hakemaan sitä koodia kun mulla on kiire. Ei auta, koska "se koodi pitää olla!" Olen sitten sanonut etten ota tuotetta ollenkaan, kun en jouda odottelemaan.
Pari viikkoa sitten sattui kyllä iloinen yllätys Tampereen Pendoliinossa, jossa yleensä ollaan tipitarkkoja koodista. Jostain valmiiksi koodatusta parsakaalista tai vastaavasta puuttuikin se tuotetarra. Nuori tyttö vaan kysyi multa, että muistatko mitä maksoi. Sanoin, että 79 senttiä oli hinta. Ja sen hän sinne kassaan kylmästi löi eikä tehnyt asiasta elämää suurempaa ongelmaa. Tuollaista asennetta kaipaisi enemmän kauppoihin. Mutta varmaan koko Inex Partnersin ja Keskon varastojärjestelmä kaatuisi ja Suomen hallitus joutuisi eroamaan, jos vähän joustettaisiin kassalla.
[/quote]Mulla on se periaate, että jos myyjä lähtee kesken kaiken kassalta, niin lähden minäkin. Tavarat jää sitten siihen.
[/quote]
Minulla on sellainen periaate että, jos tuotteesta puuttuu koodi, niin se jää siihen kassalle, minä en sitä osta.
Suurinta tyhmyyttä on mielestäni, jos ei ymmärrä asiakaspalvelutyön arvoa, onpa asiakkaana tai itse siinä työssä. Pitää kunnioittaa toisen työtä ja pitää kunnioittaa omaa työtään, eikä ajatella että oon vaan täällä töissä ja oikeesti musta on parempaankin. Ei ole parempaan, jos ei asiakaspalvelutyötä osaa arvostaa ja sitä, että ylipäänsä on saanut työpaikan.
Tutkimuksen mukaan älykkyyttä on kaikissa sosiaaliluokissa. Voipi olla, että iäkäs kassa onkin ollut tienaamassa 16-vuotiaasta lähtien. Kaikki eivät arvosta korkeaa koulutusta.
Ite oon ollut 14 vuotta kassalla ja infopisteessä...Ite oon vaan jumiutunut samaan työhön ja työpaikkaan mutta tykkään työstäni.Kassalla tosiaan saa laittaa aivot narikkaan ja kuitenkin olla asiakkaiden kanssa josta tykkään...Kyllähän sitä kerkeisi vielä 33 -vuotiaana lukemaan itselleen paremman ammatin mutta mietin että mitä muuta sitten haluaisin tehdä koska tykkään olla nyt näin :)
Lapseni päiväkodissa oli todella kohtelias poika, joka laittoi tytöille kylppärissä korokkeen käsienpesun mahdollistamiseksi. Hänen äitinsä oli K-marketin kassa ja isänsä vaimoaan kauniisti kohteleva duunari.
Eihän sellaisia varsinaisia kassoja ole enää montakaan. Pääosa on jotain opiskelijoita tai muita osa-aikatyöläisiä. Ihan turha heitä on pitää tyhmänä voivat opiskella samalla vaikka missä laitoksissa.
En todellakaan pidä mitään ammattiryhmää muita huonompina. Tekisin itsestäni vain sen idiootin. Joskus ruuhkassa hidasteleva kassa saa ärsyyntymään, mutta en mä sitä silti tyhmänä pidä. Kaikki ne joskus alottelee ja oppii tekemällä. Mua suututtaa ne ihmiset jotka vittuilee harjoittelijoille, varmaan on itse ollu seppä syntyessään.. Vaikka löytyy ammatti tai ammatteja mistä en pidä enkä tekisi niin niiden edustajat on ihmisiä siinä missä muutkin, en arvoita ihmistä sen mukaan mitä tekee työkseen!
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 10:08"]
Oon havainnut että ei opiskelijoistakaan ne fiksuimmat kassalle päädy, enimmäkseen ne ketkä ei parempiin töihin pääse. Pätevämmät opiskelijat tekevät oman alan hommissa sijaisuuksia ja harjoittelujaksoja, tai edes jotain sinnepäin. Ja juu tiedän että niitä hommia ei kaikille riitä, mut oli miten oli ei ne kunnianhimoisimmat opiskelijat kassahommissa viihdy.
[/quote]
Oho. Mun entisistä luokkakavereistani yksi on lääkäri ja omalla alallaan ihan Suomen huippu. Oli jo lukioaikana Elanon kassallla töissä ja jatkoi samassa paikassa lääkiksen aikaan.
Itseasiassa kun mietin, niin melkein kaikki niistä, jotka ovat elämässään pärjänneet olivat jo lukioaikana kaupassa töissä. No oke, pari poikaa oli lihatiskillä ja yksi heistä sille alalle jäikin, on nykyään Stockan herkussa jonain osastovastaavana.
Mutta meistä kassoista tuli kuitenkin lääkäreitä, juristeja, dippainssejä, sairaanhoitajia, opettajia ja ihan kaikkea. Toki opiskelujen loppuvaiheessa oltiin enemmän oman alan hommissa, mutta noi kauppahommat sopivat opiskelijalle siinä, että ovat iltatöitä ja voit itse vaikuttaa tunteihin.
Kun itse 16-vuotiaana aloitin kassalla, ei ollut EAN-koodeja eikä kortinlukijoita. Hinnat piti osata ainakin suunnilleen, koska läheskään kaikessa ei ollut lappuja ja hinnat lyötiin kategorioihin: hevi, maito, kuivaelintarvikkeet, liha jne. Kortit höylättiin mankelilla ja pankkikortille ja luottokortille oli eri laput. Kahden ekan päivän jälkeen ajattelin, etten pysty tähän. En vaan pysty. Virhekuitteja oli 5 cm pino. Sitten alkoi sujua ja minä ja yksi toinen opiskelija saimme aina niin paljon tunteja kuin vain pystyimme tekemään.
Kun oikein mietin, olen kyllä silloin aikanaan kassatyössä ja myöhemmin ison marketin hevi-osastolla kohdannut niin monenlaisia ihmisiä että se oli todellinen asiakaspalvelun koulu, josta on ollut paljon hyötyä elämässä. Yksi nainen kävi niin sääliksi, kun aina ostos kerrallaan pyysi välisumman ja sitten niitä tavaroita höylättiin eestaas kun raha ei riittänyt. Olen kamala ihminen, mutta paristi pistin hänelle jonkun perunapussin ja maitotölkin ihan nollahinnalla tai en laittanut ollenkaan hintaa. Sitten oli tosi törkeitä ihmisiä, jotka valittivat ihan kaikesta.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:36"]En tiedä onko tyhmä oikea sana...mutta moni naiskassa on avuton tai liian tunnollinen tai normiuskoinen. Esim. jos jostain noin euron tuotteesta puuttuu koodi, niin lähdetään hakemaan toista samanlaista tuotetta hyllystä, että saadaan just se koodi. Vain, koska niin on käsketty. Ja asiakas ja pitkä jono hänen takanaan odottaa ja huokailee. Ihan naurettavaa. Olen sanonut tuollaisissa tapauksissa kassamyyjälle, että ota vaikka varman päälle hinta yläkanttiin, ettei ainakaan tule tappiota, mutta älä vaan lähde hakemaan sitä koodia kun mulla on kiire. Ei auta, koska "se koodi pitää olla!" Olen sitten sanonut etten ota tuotetta ollenkaan, kun en jouda odottelemaan. Pari viikkoa sitten sattui kyllä iloinen yllätys Tampereen Pendoliinossa, jossa yleensä ollaan tipitarkkoja koodista. Jostain valmiiksi koodatusta parsakaalista tai vastaavasta puuttuikin se tuotetarra. Nuori tyttö vaan kysyi multa, että muistatko mitä maksoi. Sanoin, että 79 senttiä oli hinta. Ja sen hän sinne kassaan kylmästi löi eikä tehnyt asiasta elämää suurempaa ongelmaa. Tuollaista asennetta kaipaisi enemmän kauppoihin. Mutta varmaan koko Inex Partnersin ja Keskon varastojärjestelmä kaatuisi ja Suomen hallitus joutuisi eroamaan, jos vähän joustettaisiin kassalla. [/quote] Eikö kassa voisi sitten lyödä kassaan ihan mitä mieli tekee? Laitetaan hinnaksi joka kerta 500€ vaikka ostaisit kahvipaketin ja maitoa, vähän yläkanttiin ettei tule kaupalle tappiota. Jos kassaan ei lyö tuotetta vaan pelkän hinnan niin kaupan on aika vaikeaa tehdä inventaarioita tai seurata mikä myy ja mikä ei. Lisäksi tällainen mahdollisuus lisää petosten määrää. Mutta mitäpä minä tiedän, olenkin vain idiootti kaupan kassa.
[/quote]No ei voisi, kun normaalien päivittäistavaroiden hinnat on melko helppo arvioida missä summissa liikutaan. Jokainen tietää suunnilleen kahvipaketin tai maitolitran hinnan.
Kauppa joutuu joka tapauksessa tekemään inventaarioita vähintään kuukausittain paitsi varastelun, myös tuotteiden vanhenemisen vuoksi. Tuota sanotaan hävikiksi ja hävikki poistetaan varaston saldoilta.
Petos on ihan tietynlainen rikos. Miten ajattelit, että petoksen tekeminen olisi mahdollista tuotteen hintakoodin puuttuessa siitä? Ja nyt puhutaan euron parin ruokatarvikkeista, ei mistään pleikkakonsolista.