Voiko vuokranantaja tulla viokralaisen asuntoon omilla avaimilla?
Tai vuokranantajan poika? Jos epäillään vaikka että vuokralainen ei ole siivonnut kuukausiin eikä päästä ketään sisälle?
Kommentit (123)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:40"] [quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:05"]Oletko ap se vuokralainen, joka on usein aiemminkin ollut huolissaan, että vuokranantaja tulee katsomaan sotkujasi? Jätit roskat ihan suoraan lattialle, josta noukit ne sitten kun jaksat? [/quote] En ole tuo vaan ihan joku muu! Mulla on ollut töissä kiire lomien yms takia enkä ole ehtinyt siivota ja tiskata vähään aikaan. Ja mun veli tuntee mn vuokranantajan ja saattaa pyytää siltä avainta että pääsisi sisälle. Mutta hyvä tietää ettei niin saa tehdä. Laitoin veljelle tekstaria että poliisiasia jos yrittävät huomenna sisälle. Ap [/quote]kuulostaapa salaperäiseltä. MISSÄ kunnossa se asunto sitten on? Kyllähän ihmisillä useinkin on eim. tiskiä ja paikat vähän hujan hajan jos on muita kiireitä. Onko kämppä ihan katatonisessa tilassa, viikkojen tiskit ja homeet ja roskat viemättä? Eikö kannattaisi aloittaa se siivoaminen nyt? [/quote] En ole ehtinyt siivoamaan, koska töissä on ihan kamala kiire kun minun työkaveri on lomalla ja joudun tekemään kaiken itse. Lisäksi minulla on iltamenoa joka maanantai tai tiistai. Olen kotona vasta kuuden jälkeen ja sitten syön pitsan niin kello on seisemän enkä enää ehdi siivota. Ap
[/quote]
Mitä työtä teet? Mikset voi siivota seitsemän jälkeen?
Vaikuttaa vahvasti siltä, että joku kontrollikäynti asuntoosi on ihan tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:40"] [quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:05"]Oletko ap se vuokralainen, joka on usein aiemminkin ollut huolissaan, että vuokranantaja tulee katsomaan sotkujasi? Jätit roskat ihan suoraan lattialle, josta noukit ne sitten kun jaksat? [/quote] En ole tuo vaan ihan joku muu! Mulla on ollut töissä kiire lomien yms takia enkä ole ehtinyt siivota ja tiskata vähään aikaan. Ja mun veli tuntee mn vuokranantajan ja saattaa pyytää siltä avainta että pääsisi sisälle. Mutta hyvä tietää ettei niin saa tehdä. Laitoin veljelle tekstaria että poliisiasia jos yrittävät huomenna sisälle. Ap [/quote]kuulostaapa salaperäiseltä. MISSÄ kunnossa se asunto sitten on? Kyllähän ihmisillä useinkin on eim. tiskiä ja paikat vähän hujan hajan jos on muita kiireitä. Onko kämppä ihan katatonisessa tilassa, viikkojen tiskit ja homeet ja roskat viemättä? Eikö kannattaisi aloittaa se siivoaminen nyt? [/quote] En ole ehtinyt siivoamaan, koska töissä on ihan kamala kiire kun minun työkaveri on lomalla ja joudun tekemään kaiken itse. Lisäksi minulla on iltamenoa joka maanantai tai tiistai. Olen kotona vasta kuuden jälkeen ja sitten syön pitsan niin kello on seisemän enkä enää ehdi siivota. Ap
[/quote]
Maailman huonoin tekosyy sulla Ap. Jää vielä 5 iltaa siivoamiseen. Sulla lienee joku mt-ongelma, muu elämänhallintaongelma tai olet huonosti kasvatettu. Ei mene läpi selitykset. Joko veljes kävi tuomassa safkaa kun itse et osaa kaupassakaan käydä?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 10:34"]Turvaketjua ovessa ei ollut eikä vuokranantaja sellaiseen lupaa antanutkaan, syytä ei tarvinne ihmetellä. Todistaja minulla olisi tuolle tapaukselle ollut, mutta nuorena ja naiivina en tiennyt kotirauhan rikkomisista mitään. Ethän nyt ihan tosissasi ehdota, että vuokralainen olisi vastuussa siitä, että vuokranantaja noudattaisi lakeja? Taidat itse olla samanlainen, kun moista edes ehdotat. Eipä kannata sitten ihmetellä, kun vuokralainen vaihtuu vuoden välein... Ymmärrän kyllä vuokranantajan huolen omaisuudestaan, mutta eihän tuollainen ilmoittamatta tuleminen käy päinsä! Erityisesti kun se tapahtui niin sopimattomaan ajankohtaan, eikä mitään kunnon perustelua käynnille edes ollut. Vuokrat oli maksettu, kämppä siisti, bileitä en pitänyt IKINÄ ja pidin muutenkin asunnosta hyvää huolta.
[/quote]
Laittaisin ketjun vaika kieltäisi. Ei se ovea pilaa. Enpä tiedä voiko vuokrantaja edes keiltää ketjua.
Mistä vitusta sait väännettyä asian niin päin että väittäisin vuokralaisen olevan vastuussa vuokrantajan tekemisistä?!?
Se vaan on fakta että oikeudessa sillä on todistustaakka joka syyttää toista rikoksesta, eli tuossa tapauksessa vuokralaisella. Jokainen vastaa itse tekemisistään, mutta itseään ei tarvi ilmiantaa.
[/quote]
Vuokra-asunnossa on kielletty myös remontit, joihin ei ole annettu lupaa. Turvalukko olisi tehnyt reiät seiniin ja oviin, joten pahimmassa tapauksessa olisin joutunut itse maksumieheksi. Tosiaan, sinun ratkaisuhan oli luvaton turvalukko kun ongelma olisi ratkennut sillä, että myös vuokranantaja olisi noudattanut lakeja ja säädöksiä asiassa. Ei se ole vuokralaisen tehtävä poteroitua asuntoonsa vaan pitäisi voida luottaa siihen, että myös vuokranantaja noudattaa lakeja! En ihmettele enää yhtään, miksi yksityisten vuokranantajien on vaikea löytää pysyvää ja siistiä vuokralaista, kun kohtelu on tätä luokkaa... Tätä edeltävä yksityinen soitteli perään ja syytti minua jonkun kytysen 80-luvun lampun varastamisesta. Tiesin sen olevan varastossa (oli niin ruma, etten sellaista halunnut katsella), joten kehotin hakemaan lampun sieltä ja löin luurin korvaan. Sittemmin en enää ole edes katsellut yksityisten vuokra-asuntoja enkä aivan helpolla katselekaan.
http://www.vauva.fi/keskustelu/4543519/ketju/en_halua_kutsua_ketaan_kylaan Ap taitaa olla tämä? Ja veli tuo ruokaa ja ap kiukutteli kun tädin lahjan ostamisessa oli jotain ongelmaa? Ihan selvästi joku mt-ongelma ja ymmärrän että veli haluaisi tsekata tilanteen (ja vuokranantaja) mutta laitontahan se on.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 08:38"]
Entä voiko vuokranantaja antaa avaimensa esim vuokralaisen lähisukulaisille, jos nämä haluaa päästä asuntoon? Jos haluavat esim tarkistaa onko vuokralainen muistanut siivota.
[/quote]
Nokun ei voi antaa avainta ulkopuolisille vaan ainoastaan ihmiselle joka on kirjoilla talossa. Kaikista käynneistä on ilmoitettava vuokralaiselle etukäteen ja vuokralaisen lähisukulaisille ei kuulu hevonveetä se onko vuokralainen siivonnut vai ei. Kävikö selväksi?
[/quote]Mutta lähisukulaisille kuuluu se, onko henkilö kunnossa ja täydessä ymmärryksessä. Jos kämppä on kuin kaatopaikka ja ollut jo pitkään, ei ole kunnossa. Kenties henkilö on aiemmin sairastanut jotain mielen sairautta ja sukulaiset haluavat selvittää, onko se jälleen puhjennut. Kyllä heillä on oikeus huolehtia läheisestään ja yrittää saada tämä tarvittaessa hoitoon, jos ei itsenäisesti pysty asumaan. Mutta tällöin pitäisi pyytää apua vuokranantajalta ja poliisilta tai sossulta.
[/quote]
Vaan ei kuulu! Lähisukulaiselle ei tippaakaan kuulu se, onko läheinen sairastunut vai ei. Myöskään mt-ongelmakaan ei ole syy millekään väliintulolle, sillä Suomessa ainoa pakkohoito on tarkkaan määritelty, jossa monen ehdon on täytyttävä yhtäaikaa. Ei siis riitä, että on vakavasti sairas, pitää myös muiden ehtojen täyttyä.
[/quote]Totta kai läheiselle kuuluu toisen hyvinvointi. Ellei kiinnosta, ei se mikään läheinen olekaan. Pakkohoidon tarpeen selvittäminenkään ei lähde käyntiin, ellei ketään kiinnosta. Noista muista ehdoista ei tässä ollutkaan kyse - ainoastaan siitä mikä kuuluu läheisille ja mikä ei.
Lakikin jo edellyttää, että ihmiset kantavat toisistaan vastuuta. Kun jotain tapahtuu, niin aina etsitään syyllisiä, miksi joku ei huomannut ja puuttunut. Ongelma on siis useammin siinä, ettei ketään kiinnosta - ei siinä, että oltaisiin kiinnostuneita tarpeettomasti.
Mutta tämä on jo kokonaan toisen keskustelun paikka eikä liity enää vuokranantajan oikeuksiin ja velvollisuuksiin.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:23"]
Minä olen vuokrasetä ja tipautan huomenna tutun huoltosedän kanssa lapun, että tulemme iltapäivällä ilmaamaan pattereita. Tulen samalla ovenavauksella ja tsekkaan samalla muutkin paikat päällisin puolin.
[/quote]
Näin se yleensä toimii. Itselläni useita vuokra-asuntoja ja tsekkaan ne kerran vuodessa. En todellakaan siivoustasoa, vaan sen, että omaisuuteni on kunnossa. Yksi huono vuokralainen sai tämän aikaan. Isännöitsijöiden kanssa on helppo ja hyvä työskennellä. Aina ennakkoilmoitus.
[/quote]
Näinhän se toimii. Kuka ei olisi omasta omaisuudestaan kiinnostunut? Laki sallii tämän. Paino sanalla ennakkoilmoitus, joten vuokralainen tietää milloin tullaan.
Kyllä minä menen asuntoon vaikka vuokranvälitysfirman kanssa tai toisaalta voinhan pyytää vaikka talkkarin ensin käymään.
.
En tod. mitään poliisia siihen ala pyytää. Mikä asiallinen syy muka voi olla, ettei vuokralainen vastaa pyyntöön kolmeen vikkkoon?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:54"]
http://www.vauva.fi/keskustelu/4543519/ketju/en_halua_kutsua_ketaan_kylaan Ap taitaa olla tämä? Ja veli tuo ruokaa ja ap kiukutteli kun tädin lahjan ostamisessa oli jotain ongelmaa? Ihan selvästi joku mt-ongelma ja ymmärrän että veli haluaisi tsekata tilanteen (ja vuokranantaja) mutta laitontahan se on.
[/quote]Eihän se laitonta ole, että haluaa tsekata tilanteen.
Nyt täytyy veljen ottaa yhteys vuokranantajaan, joka ottaa yhteyttä poliisiin, ellei saa vuokralaisen kanssa tapaamisaikaa sovittua. Veljellä on perusteltu huoli ja poliisi kyllä auttaa. Vähäpätöisempiäkin asioita tekevät päivittäin. Myös vuokranantajalla tulee olemaan perusteltu huoli asuntonsa kunnon puolesta, eli tässä on jo kaksi henkilöä, joilla on syytä selvityttää tilanne.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:01"]
Kyllä minä menen asuntoon vaikka vuokranvälitysfirman kanssa tai toisaalta voinhan pyytää vaikka talkkarin ensin käymään. . En tod. mitään poliisia siihen ala pyytää. Mikä asiallinen syy muka voi olla, ettei vuokralainen vastaa pyyntöön kolmeen vikkkoon?
[/quote]On esim. kuollut sohvalle. Tästä syystä poliisin on mentävä asuntoon, ei vuokranantajan omin päin.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:24"]
[/quote]
Ihan off topic mutta mä olen 25-v nainen ja todellakaan ei riitä mikään viis minuuttia tiskaamiseen. Mulla menee tiskiin joka päivä tunti. On kattilat, vuoat, valurautapannut, astiat....Ei mikään viis minuuttia riitä. Siivoamiseen menee kanssa aikaa. Mattojen ravistelu ja luuttuaminen vie tunnin, pölyjen pyyhkiminen puolisen tuntia. Yksiössä asun.
[/quote]
Mä siivoan keittiön tasot ja pesen pois astiat joita en enää tarvitse siinä samalla kun ruoka kypsyy, joten keittiö on aina siisti kun safka on valmista. Tiskaan käsitiskit joita ei voi laittaa tiskikoneeseen kun kahvinkeitin suodattaa kahvia. Näin tein myös silloin kun tiskikonetta ei ollut, joten tiskivuorta ei ehtinyt koskaan syntyä.Teen aina ylläpitotöitä odottaessani jonkun asian valmistumista. Viikkosiivous on toki asia erikseen mutta ylläpitämällä järjestystä joka pvä ei viikkosiivoukseenkaan mene paljon aikaa.
Ap tais alkaa viimein siivota kämppäänsä, kun ei enää mitään kuulu :)
Minä vaihdoin turvalukon niin nyt ei vuokranantajalla ole mitään asiaa asuntoon.
Asunnon avaimia vuokranantaja ei saa jokatapauksessakaan antaa yhtään kenellekään. Jos antaa on se syytteen paikka.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 08:34"]
Ei saa, lupa pitää olla sulta pyydetty
[/quote]
mutta vuokralainen ei voi kieltäytyä. Vuokranantajalla on oikeus tulla asuntoon avaimilla, jos hän on asiasta ilmoittanut vuokralaiselle ja antanut vuokralaiselle mahdollisuuden olla paikalla (ts. yritetty sopia yhteistä aikaa). Vuokralainen ei voi kuitenkaan kieltäytyä, on pakko suostua ja voi itse päättää, onko paikalla vai ei.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:12"]
[/quote]
mutta vuokralainen ei voi kieltäytyä. Vuokranantajalla on oikeus tulla asuntoon avaimilla, jos hän on asiasta ilmoittanut vuokralaiselle ja antanut vuokralaiselle mahdollisuuden olla paikalla (ts. yritetty sopia yhteistä aikaa). Vuokralainen ei voi kuitenkaan kieltäytyä, on pakko suostua ja voi itse päättää, onko paikalla vai ei.
[/quote]Vuokranantaja ei saa tulla asuntoon, ellei siitä ole sovittu vuokralaisen kanssa. Jos ei saa sovittua aikaa, pitää pyytää poliisin apua. Täysin yksiselitteinen asia.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:08"]
Minä vaihdoin turvalukon niin nyt ei vuokranantajalla ole mitään asiaa asuntoon.
[/quote]
muista sitten varautua maksamaan uusi ovi, koska olet teetättänyt siihen reiän :) Joudut myös maksumieheksi, jos ovi täytyy murtaa, jotta vuokranantaja pääsee sisälle (hänellä on oikeus päästä tarkistamaan asunto, tosin siitä on sovittava kanssasi, mutta et voi kieltäytyä)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:08"]
[/quote]
Lain mukaan vuokranantajalla on oikeus päästä vuokrahuoneistoon valvoakseen tilan kuntoa vuokralaisen kanssa sovittuna ajankohtana. Myös kohteen esitteleminen uudelle vuokralaisehdokkaalle tulee järjestää molempien osapuolten kannalta sopivana ajankohtana silloin, kun asuntoa vuokrataan edelleen tai myydään. Vuokralainen ei saa aiheettomasti estää tai vaikeuttaa huoneistoon pääsyä.
http://www.vuokraturva.fi/tietopankit/hyva-vuokratapa-teksti/huoneistossa-kaynnit
Vuokralaisella ei ole lupa vaihtaa turvalukkoa ilman vuokranantajan lupaa. Kaikkeen remonttiin vaaditaan lupa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:12"]
[/quote]
[/quote]Vuokranantaja ei saa tulla asuntoon, ellei siitä ole sovittu vuokralaisen kanssa. Jos ei saa sovittua aikaa, pitää pyytää poliisin apua. Täysin yksiselitteinen asia.
[/quote]
olet valitettavan väärässä. Vuokranantaja ei tarvitse poliisiapua (eikä poliisi lähde sellaista apua antamaan), jos vuokranantaja on todistettavasti yrittänyt sopia vuokralaisen kanssa yhteistä aikaa. Jos vuokralaiselle ei käy mikään aika, voi vuokranantaja lain puitteissa ilmoittaa ajankohdan, jolloin asunnon tarkistaa, vuokralainen voi itse sitten päättää, onko paikalla vai ei. Poliiseja ei todellakaan tarvita.
Vuokranantaja ei voi ilmoittamatta käyttää omia avaimiaan ja hänen on täytynyt ensin yrittää sopia vuokralaiselle sopivaa aikaa. Jos mikään ei vuokralaiselle käy, riittää ilmoitus "asunto tarkistetaan xx päivänä klo xx, jos vuokralainen ei ole paikalla, asuntoon mennään vuokranantajan avaimilla". Tähän ei vuokralainen voi mitään. Toki fiksu vuokranantaja ottaa todistajan mukaan, hankalan vuokralaisen kanssa voi tulla vaikka mitä syytöksiä perään :)
Ohis: ärsyttää, että ne harhaiset skitsot on nykyään vapaana uhkaamassa muiden henkeä. Ennen olivat laitoksissa koko ikänsä, jos eivät parantuneet. Mun hyvä ystävä on harhainen skitso, jota pelkään. Ennen sairastumistaan oli normaali lääkäri.