Voiko vuokranantaja tulla viokralaisen asuntoon omilla avaimilla?
Tai vuokranantajan poika? Jos epäillään vaikka että vuokralainen ei ole siivonnut kuukausiin eikä päästä ketään sisälle?
Kommentit (123)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:12"]
Kyllä.minä menen vuokralle antamaani asuntoon tarkastamaan, jos haluan. Soitan vaan ja kerron, että olen tulossa ensi viikolla tarkastuskäynnille. Mikä ajankohta sopii. Siinä se. . Jos ei vastaisi puhelimeen viikkoon pariin, niin sitten laittaisin kirjallisen lapun. Jollei edelleenkään vastausta, niin menisin sinne omilla avaimilla.
[/quote]Toimisit silloin laittomasti. Käynti pitää sopia vuokralaisen kanssa, ja ellei se onnistu, on turvauduttava poliisin apuun. Omin päin ei saa vuokranantaja mennä toisen vuokra-asuntoon.
Juuri tuollaisten siivottomien sikojen takia en uskalla vuokrata asuntoani varmaan ikinä kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:23"]Minä olen vuokrasetä ja tipautan huomenna tutun huoltosedän kanssa lapun, että tulemme iltapäivällä ilmaamaan pattereita. Tulen samalla ovenavauksella ja tsekkaan samalla muutkin paikat päällisin puolin. [/quote] Huoltosetä saa mennä, mutta sulla ei ole sinne mitään asiaa. Et voi ilmoittamalla mennä toisen ihmisen kotia. Asiasta täytyy sopia.
[/quote]
Ei sinne asuntoon ole huoltosetälläkään mitään asiaa muuten kuin sopimalla asukaan kanssa.
Kyllä.minä menen vuokralle antamaani asuntoon tarkastamaan, jos haluan. Soitan vaan ja kerron, että olen tulossa ensi viikolla tarkastuskäynnille. Mikä ajankohta sopii. Siinä se. . Jos ei vastaisi puhelimeen viikkoon pariin, niin sitten laittaisin kirjallisen lapun. Jollei edelleenkään vastausta, niin menisin sinne omilla avaimilla.
[/quote]
Kusipää ja ylpeä siitä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 08:38"]
Entä voiko vuokranantaja antaa avaimensa esim vuokralaisen lähisukulaisille, jos nämä haluaa päästä asuntoon? Jos haluavat esim tarkistaa onko vuokralainen muistanut siivota.
[/quote]
Nokun ei voi antaa avainta ulkopuolisille vaan ainoastaan ihmiselle joka on kirjoilla talossa. Kaikista käynneistä on ilmoitettava vuokralaiselle etukäteen ja vuokralaisen lähisukulaisille ei kuulu hevonveetä se onko vuokralainen siivonnut vai ei. Kävikö selväksi?
[/quote]Mutta lähisukulaisille kuuluu se, onko henkilö kunnossa ja täydessä ymmärryksessä. Jos kämppä on kuin kaatopaikka ja ollut jo pitkään, ei ole kunnossa. Kenties henkilö on aiemmin sairastanut jotain mielen sairautta ja sukulaiset haluavat selvittää, onko se jälleen puhjennut. Kyllä heillä on oikeus huolehtia läheisestään ja yrittää saada tämä tarvittaessa hoitoon, jos ei itsenäisesti pysty asumaan. Mutta tällöin pitäisi pyytää apua vuokranantajalta ja poliisilta tai sossulta.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:23"]
Minä olen vuokrasetä ja tipautan huomenna tutun huoltosedän kanssa lapun
[/quote]
Voin oikein kuvitella kaksi vanhempaa vatsakasta setää seisomassa oven takana.
Setä1: Kumpi pudottaa?
Setä2: Pudota sä.
Setä1: No en tiiä... Uskaltaisko?
Setä2: Joo. Tai pudotetaanks yhdessä?
Setä1: Miten?
Setä2: Pidä se siitä paperin toisesta kulmasta kiinni ja mä pidän toisesta.
Jne.
Siis, miksi ihmeessä teistä ei ole oikein mennä sinne asuntoon katsomaan, jos vuokralainen ei toistuvista yhteydenotoista huolimatta vastaa, milloin saa tulla. En tosiaan rupea poliisia vaivaamaan tuollaisen asian takia. On niillä poliiseilla muutakin puuhaa.
.
Se asunto on vuokranantajan ja hänellä on oikeus tsekata omaisuutensa kunto. Ihan vuokralaisen oma syy, jos ei kolmeen viikkoon vastaa kyselyyn ajankohdasta.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:14"]
Jopa meillä, jotka hoidamme mt-potilaita, on vaikeuksia päästä tarkastuskäynnille vastoin vuokralaisen tahtoa vaikka kyseessä olisi vahva epäilys henkeä uhkaavasta tilanteesta. Tällöinkin laki on ihmisen suojana viimeiseen asti. Joten pelkkä siivous tms. ei todellakaan oikeuta tunkeutumaan kenenkään kotiin.
[/quote]
Miksi pitäisi väkisin päästä mt-potilaan luokse? Suomessa ei ole hoitopakko kuin ääritilanteissa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:02"]
Siis, miksi ihmeessä teistä ei ole oikein mennä sinne asuntoon katsomaan, jos vuokralainen ei toistuvista yhteydenotoista huolimatta vastaa, milloin saa tulla. En tosiaan rupea poliisia vaivaamaan tuollaisen asian takia. On niillä poliiseilla muutakin puuhaa. . Se asunto on vuokranantajan ja hänellä on oikeus tsekata omaisuutensa kunto. Ihan vuokralaisen oma syy, jos ei kolmeen viikkoon vastaa kyselyyn ajankohdasta.
[/quote]Sen takia, koska laki sanoo niin. Ei me sitä keksitty, eikä se ole mielipide. Sinun tehtäväsi ei ole arvioida, mitkä tehtävät kuuluu poliisille ja mitkä ei. Ne on määritelty jo, ja tuo asia on poliisin hommia. Ilman poliisin apua sinulla ei ole luvallista asiaa asuntoon. Jos menet, kärsit seuraukset.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:14"]
Jopa meillä, jotka hoidamme mt-potilaita, on vaikeuksia päästä tarkastuskäynnille vastoin vuokralaisen tahtoa vaikka kyseessä olisi vahva epäilys henkeä uhkaavasta tilanteesta. Tällöinkin laki on ihmisen suojana viimeiseen asti. Joten pelkkä siivous tms. ei todellakaan oikeuta tunkeutumaan kenenkään kotiin.
[/quote]
Miksi pitäisi väkisin päästä mt-potilaan luokse? Suomessa ei ole hoitopakko kuin ääritilanteissa.
[/quote]
Sellaisia tilanteita on paljon, esim. harhainen skitsofreenikko saa joskus aikaan erittäin vakavia vaaratilanteita niin itselleen kuin naapurustollekin. Mikäli tiedossa on, että aikuisen ihmisen kyky huolehtia itsestään on kolmivuotiaan tasolla niin olisi heitteillejättö olla menemättä auttamaan. Mutta nämä ovat usein sellaisia asioita, joiden ymmärtäminen vaatii paljon enemmän kuin nettipalstalla voi kirjoittaa.
Itse en henk.koht. ole asunut kerrostalossa sen jälkeen, kun tähän työhön valmistuin.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:05"]Oletko ap se vuokralainen, joka on usein aiemminkin ollut huolissaan, että vuokranantaja tulee katsomaan sotkujasi? Jätit roskat ihan suoraan lattialle, josta noukit ne sitten kun jaksat? [/quote] En ole tuo vaan ihan joku muu! Mulla on ollut töissä kiire lomien yms takia enkä ole ehtinyt siivota ja tiskata vähään aikaan. Ja mun veli tuntee mn vuokranantajan ja saattaa pyytää siltä avainta että pääsisi sisälle. Mutta hyvä tietää ettei niin saa tehdä. Laitoin veljelle tekstaria että poliisiasia jos yrittävät huomenna sisälle. Ap
[/quote]
Kuule tiskaamiseen voi käyttää 5 min päivässä ja siivoamiseen toisen 5 min päivässä, se tekee 10 min päivässä. Turha esittää tekosyitä ettei aikaa ole, olet vain laiska. Oletko sä se sama jolle veli tuo kerran viikossa ruokaa? Nyt se tiskiharja käteen ja tiskaamaan, sen sijaan että kyselet täällä tyhmiä. Vessanpönttö likoaa pesukuntoon sillä aikaa kun tiskaat, kun laitat sinne puhdistusaineen ennen tiskaamista. Kuinka uusavuton olet? Tsiisus. Jatkossa käytä 10-15 min päivässä omien jälkiesi korjaamiseen niin voit lakata huolehtimasta. Tuo on ihan vaan viitseliäisyysongelma.
[/quote]
Ihan off topic mutta mä olen 25-v nainen ja todellakaan ei riitä mikään viis minuuttia tiskaamiseen. Mulla menee tiskiin joka päivä tunti. On kattilat, vuoat, valurautapannut, astiat....Ei mikään viis minuuttia riitä. Siivoamiseen menee kanssa aikaa. Mattojen ravistelu ja luuttuaminen vie tunnin, pölyjen pyyhkiminen puolisen tuntia. Yksiössä asun.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 08:38"]
Entä voiko vuokranantaja antaa avaimensa esim vuokralaisen lähisukulaisille, jos nämä haluaa päästä asuntoon? Jos haluavat esim tarkistaa onko vuokralainen muistanut siivota.
[/quote]
Nokun ei voi antaa avainta ulkopuolisille vaan ainoastaan ihmiselle joka on kirjoilla talossa. Kaikista käynneistä on ilmoitettava vuokralaiselle etukäteen ja vuokralaisen lähisukulaisille ei kuulu hevonveetä se onko vuokralainen siivonnut vai ei. Kävikö selväksi?
[/quote]Mutta lähisukulaisille kuuluu se, onko henkilö kunnossa ja täydessä ymmärryksessä. Jos kämppä on kuin kaatopaikka ja ollut jo pitkään, ei ole kunnossa. Kenties henkilö on aiemmin sairastanut jotain mielen sairautta ja sukulaiset haluavat selvittää, onko se jälleen puhjennut. Kyllä heillä on oikeus huolehtia läheisestään ja yrittää saada tämä tarvittaessa hoitoon, jos ei itsenäisesti pysty asumaan. Mutta tällöin pitäisi pyytää apua vuokranantajalta ja poliisilta tai sossulta.
[/quote]
Vaan ei kuulu! Lähisukulaiselle ei tippaakaan kuulu se, onko läheinen sairastunut vai ei. Myöskään mt-ongelmakaan ei ole syy millekään väliintulolle, sillä Suomessa ainoa pakkohoito on tarkkaan määritelty, jossa monen ehdon on täytyttävä yhtäaikaa. Ei siis riitä, että on vakavasti sairas, pitää myös muiden ehtojen täyttyä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:05"]Oletko ap se vuokralainen, joka on usein aiemminkin ollut huolissaan, että vuokranantaja tulee katsomaan sotkujasi? Jätit roskat ihan suoraan lattialle, josta noukit ne sitten kun jaksat? [/quote] En ole tuo vaan ihan joku muu! Mulla on ollut töissä kiire lomien yms takia enkä ole ehtinyt siivota ja tiskata vähään aikaan. Ja mun veli tuntee mn vuokranantajan ja saattaa pyytää siltä avainta että pääsisi sisälle. Mutta hyvä tietää ettei niin saa tehdä. Laitoin veljelle tekstaria että poliisiasia jos yrittävät huomenna sisälle. Ap
[/quote]
Kuule tiskaamiseen voi käyttää 5 min päivässä ja siivoamiseen toisen 5 min päivässä, se tekee 10 min päivässä. Turha esittää tekosyitä ettei aikaa ole, olet vain laiska. Oletko sä se sama jolle veli tuo kerran viikossa ruokaa? Nyt se tiskiharja käteen ja tiskaamaan, sen sijaan että kyselet täällä tyhmiä. Vessanpönttö likoaa pesukuntoon sillä aikaa kun tiskaat, kun laitat sinne puhdistusaineen ennen tiskaamista. Kuinka uusavuton olet? Tsiisus. Jatkossa käytä 10-15 min päivässä omien jälkiesi korjaamiseen niin voit lakata huolehtimasta. Tuo on ihan vaan viitseliäisyysongelma.
[/quote]
Ihan off topic mutta mä olen 25-v nainen ja todellakaan ei riitä mikään viis minuuttia tiskaamiseen. Mulla menee tiskiin joka päivä tunti. On kattilat, vuoat, valurautapannut, astiat....Ei mikään viis minuuttia riitä. Siivoamiseen menee kanssa aikaa. Mattojen ravistelu ja luuttuaminen vie tunnin, pölyjen pyyhkiminen puolisen tuntia. Yksiössä asun.
[/quote]
Joka päivä onnistut sotkemaan kaikki kattilat ja valurautapannut yms? Melko lahjakasta. Minäkin asun yksin mutta laitan ruokaa suunnilleen 3 kertaa viiikossa joten isommat tiskit on silloin. Muina päivinä riittää lämmitysastian ja lautasten yms. pesu.
Siivoamisestakin voisi ihmetellä että miten hitossa asuntosi pölyyntyy noin pahasti päivässä että pitää matot puistella ja lattiat luututa ja pölyt pyyhkiä joka ainoa päivä?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joka päivä onnistut sotkemaan kaikki kattilat ja valurautapannut yms? Melko lahjakasta. Minäkin asun yksin mutta laitan ruokaa suunnilleen 3 kertaa viiikossa joten isommat tiskit on silloin. Muina päivinä riittää lämmitysastian ja lautasten yms. pesu.
Siivoamisestakin voisi ihmetellä että miten hitossa asuntosi pölyyntyy noin pahasti päivässä että pitää matot puistella ja lattiat luututa ja pölyt pyyhkiä joka ainoa päivä?
[/quote]
Mulla on niin vähän isoja kattiloita ja uuniastioita että ne pitää pestä heti. Valurautapannun pesu, kuivaus ja rasvaus vie myös aikaan. Kyllä minä ainakin teen ruokaa usein, en elä eineksillä. Se ainoa iso kattilakin menee likaiseksi kun lämmittää siinä edellisen päivän ruuat.
Huh onneksi asun kunnalla vuokralla...
Palstalta löytyy aina hämmästyttävän paljon asiantuntemusta, kun aletaan puha mt-asioista.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:13"]
Siis, miksi ihmeessä teistä ei ole oikein mennä sinne asuntoon katsomaan, jos vuokralainen ei toistuvista yhteydenotoista huolimatta vastaa, milloin saa tulla. En tosiaan rupea poliisia vaivaamaan tuollaisen asian takia. On niillä poliiseilla muutakin puuhaa. . Se asunto on vuokranantajan ja hänellä on oikeus tsekata omaisuutensa kunto. Ihan vuokralaisen oma syy, jos ei kolmeen viikkoon vastaa kyselyyn ajankohdasta.
[/quote]Sen takia, koska laki sanoo niin. Ei me sitä keksitty, eikä se ole mielipide. Sinun tehtäväsi ei ole arvioida, mitkä tehtävät kuuluu poliisille ja mitkä ei. Ne on määritelty jo, ja tuo asia on poliisin hommia. Ilman poliisin apua sinulla ei ole luvallista asiaa asuntoon. Jos menet, kärsit seuraukset.
[/quote]
Paskat siitä mitään seurauksia tule. Ei siinä ylity mikään tuomitsemiskynnys, jos on ilmoittanut ajoissa, yrittänyt saada kiinni ja sitten mennyt omilla avaimilla. Voihan siitä rikosilmoituksen tehdä, mutta mitään ei asialle tule tapahtumaan. Ja vaikka mentäisiin oikeuteen, niin tuomiota tuskin tulee.
Ja minä tasan kävelen omistamiini asuntoihin sisään, jos haluan. Tottakai vuokralaiselle ilmoitan asiasta, mutta jos ei vastaa, niin menen silti. Jokainen vuokralainen, siis jokainen, jolle on ollut hankalaa sopia käynti, on ollut ongelma. Käyn omistamissani (12 asuntoa) vuokra-asunnoissa noin kerran kahdessa vuodessa, jos vuokralainen ei vaihdu ja 95% vuokralaisista on joustavia ja vastaavat yhteydenottoon ja aikakin järjestyy hyvin. Sitten on näitä, jotka ei vastaa, välttelee, selittelee olevansa reissussa ja lopulta on lakikirja kädessä huutamassa omia oikeuksiaan heti, jos uhkaa mennä sitten ominpäin... Niin, ja nämä vuokralaiset on tasan niitä, jotka ovat tärvelleet asunnon vähintään sotkuisuudellaan, pitäneet eläinlaumaa ilman lupaa ja vuokratkin tulee yksi-risti-kaksi muistutteluiden jälkeen.
Lukekaa Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta, 1 luku 14 pykälä. Ja vaikka koko laki, ja miettikää sitten uudelleen.
Johan järkikin sanoo, ettei kannata mennä omin päin avaimilla sisään, jos ei ole vuokralaista tavoitettu. Vastassa voi olla harhainen skitso kirveen kanssa tai ruumis ja asunto, joka pitää poliisin päästä ensimmäisenä avaamaan. Vain idiootti vuokranantaja seikkailee omin päin avaimiensa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:13"]
[/quote]
miksi annat täällä ihan väärää tietoa? Asuntoon saa mennä ihan ilman poliisia, jos on ensin yrittänyt sopia vuokralaiselle sopivaa aikaa. Jos mikään aika ei sovi vuokralaiselle, riittää ilmoitus ajankohdasta.
[/quote]