Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokranantaja tulla viokralaisen asuntoon omilla avaimilla?

Vierailija
02.08.2015 |

Tai vuokranantajan poika? Jos epäillään vaikka että vuokralainen ei ole siivonnut kuukausiin eikä päästä ketään sisälle?

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa tulla asuntoon omilla avaimilla. Mutta kyllä vuokralaisen myös on sovittava tällainen tarkastuskäynti, silloin kun siihen on oikeasti tarvetta. Pattitilanteessa vuokranantaja voi pyytää poliisilta apua asuntoon pääsyyn.

Vierailija
2/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, lupa pitää olla sulta pyydetty

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa.

Vierailija
4/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä voiko vuokranantaja antaa avaimensa esim vuokralaisen lähisukulaisille, jos nämä haluaa päästä asuntoon? Jos haluavat esim tarkistaa onko vuokralainen muistanut siivota.

Vierailija
5/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on syytä epäillä asunnon huonoa hoitoa (tai muutenkin) niin vuokranantaja voi sopia etukäteen jonkun ajan jolloin käy tarkistamassa asunnon yleiskunnon. Näitä tarkastuksia ei kuitenkaan saa tehdä mielin määrin tai vähän väliä, olikos jossain ehdotettu että noin kerran vuodessa jos ei ole jotain erityistä muuta syytä.

Tietenkään vuokranantaja ei saa tonkia vuokralaisen kaappeja yms. yksityistavaroita tarkastuksen aikana. Kannattaa ehkä ottaa joku todistajaksi ettei vuokralainen jälkeenpäin rupea haastamaan oikeuteen esim. kaappien tonkimisesta tjsp. 

Vierailija
6/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 08:38"]

Entä voiko vuokranantaja antaa avaimensa esim vuokralaisen lähisukulaisille, jos nämä haluaa päästä asuntoon? Jos haluavat esim tarkistaa onko vuokralainen muistanut siivota.

[/quote]ei helvetissä saa

Vierailija
7/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko ne valkoisen hanskan kanssa pyyhkäisemään pinnat?

Vierailija
8/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on ilmeisesti vuokranantaja - laki sanoo, että vuokralaiselle täytyy ilmoittaa ennen asuntoon menoa, jos syy ei ole akuutti (esim. isännöitsijä soittaa että putket on paukahtaneet ja vedet on sisällä eikä vuokralainen kotona (tosin isännöitsijä on siellä jo varmaan silloin itse)). Ilmoitat vuokralaiselle, että tulet käymään vaikka 16.8 kello 16 tarkistamaan asiaa X (vaikka sähkömittaria whatever...). Ja pyydät häntä vahvistamaan että asia sopii. Mutta menetkö tosissas katsomaan onko vuokralainen _siivonnut_?

Vierailija
9/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 08:49"]

AP on ilmeisesti vuokranantaja - laki sanoo, että vuokralaiselle täytyy ilmoittaa ennen asuntoon menoa, jos syy ei ole akuutti (esim. isännöitsijä soittaa että putket on paukahtaneet ja vedet on sisällä eikä vuokralainen kotona (tosin isännöitsijä on siellä jo varmaan silloin itse)). Ilmoitat vuokralaiselle, että tulet käymään vaikka 16.8 kello 16 tarkistamaan asiaa X (vaikka sähkömittaria whatever...). Ja pyydät häntä vahvistamaan että asia sopii. Mutta menetkö tosissas katsomaan onko vuokralainen _siivonnut_?

[/quote]

voihan se asunto haista ja naapurit valittaa tai jotain?

Vierailija
10/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei päästä ketään sisälle?

Viranomaisasia?

Vierailija
11/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 08:38"]

[/quote]

Ei sinne asuntoon ole asiaa kennelläkään muulla kuin vuokralaisella itsellään.

Vierailija
12/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap se vuokralainen, joka on usein aiemminkin ollut huolissaan, että vuokranantaja tulee katsomaan sotkujasi? Jätit roskat ihan suoraan lattialle, josta noukit ne sitten kun jaksat?

Vierailija
13/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 08:55"]

Jos ei päästä ketään sisälle?

Viranomaisasia?

[/quote]

Poliisin kanssa sisälle, mutta kyllä siihen pitäisi sitten olla vähän juku vahvempi syy kuin epäily siiitä että ei ole siivottu. Jos asunnosta vaikka tulee hajuhaittaa, eli sisällä on esim. vanhoja ruuanteähteitä tai pilaantuneita elintarvikkeita tai jopa epäisy siitä että vuokralainen voisi olla kuollut tms.

Yksin sinne asuntoon ei kannata mennä, jos vuokralainen ei ole suostunut tarkastukseen, sillä siitä voi saada syytteen kotirauhan rikkomisesta tai varkaudesta tms.

Vierailija
14/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ne masennuslääkkeet ja siivoa!!

Vierailija
15/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa meillä, jotka hoidamme mt-potilaita, on vaikeuksia päästä tarkastuskäynnille vastoin vuokralaisen tahtoa vaikka kyseessä olisi vahva epäilys henkeä uhkaavasta tilanteesta. Tällöinkin laki on ihmisen suojana viimeiseen asti. Joten pelkkä siivous tms. ei todellakaan oikeuta tunkeutumaan kenenkään kotiin.

Vierailija
16/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 08:55"]Jos ei päästä ketään sisälle?

Viranomaisasia?
[/quote]
Siinä kohtaa kun ei päästä poliisia sisään kyseessä on jo alkunperinkin viranomaisasia.
Muuten sinne ei ole asiaa kenelläkään.

Vierailija
17/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla entinen vuokranantaja paukkasi ovesta sisään SUNNUNTAIAAMUNA. Soitti kyllä ensin ovikelloa, mutta en avannut, kun ajattelin siellä olevan jotain jehovia. Olin vielä nukkumassa tuolloin, joten ei ollut edes vaatetta päällä. Kiljuin vaan huoneesta, että "ei saa tulla" ja pyysin painumaan pihalle pukeutumiseni ajaksi. Jos olisin tiennyt syytteennostomahdollisuudesta silloin, olisin varmasti sen tehnyt! Ainoa syy tulolle kun tosiaan oli tarkastaa siisteystaso, ja siinä ei ollut mitään moitittavaa. Se vuokranantaja oli vielä vanhempi likainen mies, joka oli ehdotellut mulle saunomisia ym., hyhhyh. Nykyään en enää asu yksityisen vuokranantajan asunnossa, oli sen verran karmeita hetkiä tuon kanssa.

Vierailija
18/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuokrasetä ja tipautan huomenna tutun huoltosedän kanssa lapun, että tulemme iltapäivällä ilmaamaan pattereita. Tulen samalla ovenavauksella ja tsekkaan samalla muutkin paikat päällisin puolin.

Vierailija
19/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralainen ei suostu itse päästämään vuokranantajaa sovitusti asuntoon?

Onko asunto siinä kunnossa kun näissä hamstraajat ohjelmissa jossa sisällä haisee maatuvat roskat?

Tai ovatko lemmikit ulostamneet ja virtsanneet lattiapäällyysteet pilalle?

Vierailija
20/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:21"]

Mulla entinen vuokranantaja paukkasi ovesta sisään SUNNUNTAIAAMUNA. Soitti kyllä ensin ovikelloa, mutta en avannut, kun ajattelin siellä olevan jotain jehovia. Olin vielä nukkumassa tuolloin, joten ei ollut edes vaatetta päällä. Kiljuin vaan huoneesta, että "ei saa tulla" ja pyysin painumaan pihalle pukeutumiseni ajaksi. Jos olisin tiennyt syytteennostomahdollisuudesta silloin, olisin varmasti sen tehnyt! Ainoa syy tulolle kun tosiaan oli tarkastaa siisteystaso, ja siinä ei ollut mitään moitittavaa. Se vuokranantaja oli vielä vanhempi likainen mies, joka oli ehdotellut mulle saunomisia ym., hyhhyh. Nykyään en enää asu yksityisen vuokranantajan asunnossa, oli sen verran karmeita hetkiä tuon kanssa.

[/quote]

Tuollaiset pervot saattavat asennella kameroita ym. keppostelua. En vuokraisi asuntoa tuollaiselta. Mullakin kerran vuokranantaja tunkeutu omin lupinensa asuntoon. Oli soittanut ensin, mutta en ollut vastannut. Yht'äkkiä ääliö änkeää asuntoon omin lupinensa. Ihan selkeästi oli kyttäämään tulossa, koska sen lappusen jota oli tuomassa olisi voinut pudottaa luukustakin. Odotin, että ovi aukeaa ja kysyin suoraan, että mitä vittua. Äijä tajusi heti mokanneensa. Totesin, että tämä on sitten viimeinen kerta kun tällaista tapahtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi