Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokranantaja tulla viokralaisen asuntoon omilla avaimilla?

Vierailija
02.08.2015 |

Tai vuokranantajan poika? Jos epäillään vaikka että vuokralainen ei ole siivonnut kuukausiin eikä päästä ketään sisälle?

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:23"]

Minä olen vuokrasetä ja tipautan huomenna tutun huoltosedän kanssa lapun, että tulemme iltapäivällä ilmaamaan pattereita. Tulen samalla ovenavauksella ja tsekkaan samalla muutkin paikat päällisin puolin.

[/quote]Ei näin, kyllä siihen on jätettävä enemmän varautumisaikaa vuokralaiselle kuin pari tuntia. Lisäksi vuokralainen voi olla töissä joten vuokralainen ei kerkiä reagoimaan tuohon mitenkään ennen tarkastusta.

Ihan vinkkinä muuten että patterit ilmataan taloyhtiön toimesta, ei yksittäisen asukkaan, yleensä koko linja kerrallaan (esim. rappu kerrallaan).

Vierailija
22/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:21"]

Mulla entinen vuokranantaja paukkasi ovesta sisään SUNNUNTAIAAMUNA. Soitti kyllä ensin ovikelloa, mutta en avannut, kun ajattelin siellä olevan jotain jehovia. Olin vielä nukkumassa tuolloin, joten ei ollut edes vaatetta päällä. Kiljuin vaan huoneesta, että "ei saa tulla" ja pyysin painumaan pihalle pukeutumiseni ajaksi. Jos olisin tiennyt syytteennostomahdollisuudesta silloin, olisin varmasti sen tehnyt! Ainoa syy tulolle kun tosiaan oli tarkastaa siisteystaso, ja siinä ei ollut mitään moitittavaa. Se vuokranantaja oli vielä vanhempi likainen mies, joka oli ehdotellut mulle saunomisia ym., hyhhyh. Nykyään en enää asu yksityisen vuokranantajan asunnossa, oli sen verran karmeita hetkiä tuon kanssa.

[/quote]

Tuollaiset pervot saattavat asennella kameroita ym. keppostelua. En vuokraisi asuntoa tuollaiselta. Mullakin kerran vuokranantaja tunkeutu omin lupinensa asuntoon. Oli soittanut ensin, mutta en ollut vastannut. Yht'äkkiä ääliö änkeää asuntoon omin lupinensa. Ihan selkeästi oli kyttäämään tulossa, koska sen lappusen jota oli tuomassa olisi voinut pudottaa luukustakin. Odotin, että ovi aukeaa ja kysyin suoraan, että mitä vittua. Äijä tajusi heti mokanneensa. Totesin, että tämä on sitten viimeinen kerta kun tällaista tapahtuu.
[/quote]

No eihän se aluksi pervoillutkaan vaan vasta sitten, kun 1 vuoden määräaikainen vuokrasoppari oli jo allekirjoitettu. Tuon takia en tosiaan enää kovin helposti muuttaisi yksityisen vuokranantajan asuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:05"]Oletko ap se vuokralainen, joka on usein aiemminkin ollut huolissaan, että vuokranantaja tulee katsomaan sotkujasi? Jätit roskat ihan suoraan lattialle, josta noukit ne sitten kun jaksat?
[/quote]
En ole tuo vaan ihan joku muu! Mulla on ollut töissä kiire lomien yms takia enkä ole ehtinyt siivota ja tiskata vähään aikaan. Ja mun veli tuntee mn vuokranantajan ja saattaa pyytää siltä avainta että pääsisi sisälle. Mutta hyvä tietää ettei niin saa tehdä. Laitoin veljelle tekstaria että poliisiasia jos yrittävät huomenna sisälle. Ap

Vierailija
24/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:05"]Oletko ap se vuokralainen, joka on usein aiemminkin ollut huolissaan, että vuokranantaja tulee katsomaan sotkujasi? Jätit roskat ihan suoraan lattialle, josta noukit ne sitten kun jaksat? [/quote] En ole tuo vaan ihan joku muu! Mulla on ollut töissä kiire lomien yms takia enkä ole ehtinyt siivota ja tiskata vähään aikaan. Ja mun veli tuntee mn vuokranantajan ja saattaa pyytää siltä avainta että pääsisi sisälle. Mutta hyvä tietää ettei niin saa tehdä. Laitoin veljelle tekstaria että poliisiasia jos yrittävät huomenna sisälle. Ap

[/quote]

Miksi sinun veljeäsi kiinnostaa oletko tehnyt viikkosiivouksen vai et? Tarina kuullostaa kovin omituiselta.

Vierailija
25/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:05"]Oletko ap se vuokralainen, joka on usein aiemminkin ollut huolissaan, että vuokranantaja tulee katsomaan sotkujasi? Jätit roskat ihan suoraan lattialle, josta noukit ne sitten kun jaksat? [/quote] En ole tuo vaan ihan joku muu! Mulla on ollut töissä kiire lomien yms takia enkä ole ehtinyt siivota ja tiskata vähään aikaan. Ja mun veli tuntee mn vuokranantajan ja saattaa pyytää siltä avainta että pääsisi sisälle. Mutta hyvä tietää ettei niin saa tehdä. Laitoin veljelle tekstaria että poliisiasia jos yrittävät huomenna sisälle. Ap

[/quote]

Monen viikon haisevat tiskit keittiössä? Yök. Mitä jos käyttäisit tämän iltapäivän ja illan tiskaamiseen ja siivoamiseen. Sittenhän voit vaikka kutsua veljesi kylään. Samalla opit että noita perushommia ei kannata lykätä vaan tehdä pikkuhiljaa jatkuvasti.

Vierailija
26/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen huomenna ilmoittamatta vuokralaisen kämpälle. Vuokrasuhde päättyi heinäkuun lopussa, mutta mitään sopimusta avainten palauttamisesta jne. ei ole saatu aikaan. Koska minulla on kirjallinen ilmoitus siitä, että hän lähtee ja koska lain mukaan asunnon tulee olla tyhjä jo tänään, niin huomenna paukkaan paikalle tarkistamaan tilanteen. Vuokralainen itse irtisanoi sopimuksen, en siis minä.

Vierailija
27/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:40"]

[/quote]

Miksi sinun veljeäsi kiinnostaa oletko tehnyt viikkosiivouksen vai et? Tarina kuullostaa kovin omituiselta.

[/quote]
Niin ei pitäisi kiinnostaa yhtään minun asiat veljeä! Mutta hän kovasti haluaa tulla kylään ja mm tekstittelee outoihin aikoihin. Nyt hän on kääntänyt minun serkunkin minua vastaan! Eikö olekin outoa käytöstä tällainen? Siksi ajattelin että saattaa pyytä vuokranantajalta avainta. Ap

Vierailija
28/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:45"]

Menen huomenna ilmoittamatta vuokralaisen kämpälle. Vuokrasuhde päättyi heinäkuun lopussa, mutta mitään sopimusta avainten palauttamisesta jne. ei ole saatu aikaan. Koska minulla on kirjallinen ilmoitus siitä, että hän lähtee ja koska lain mukaan asunnon tulee olla tyhjä jo tänään, niin huomenna paukkaan paikalle tarkistamaan tilanteen. Vuokralainen itse irtisanoi sopimuksen, en siis minä.

[/quote]

Ota todistaja mukaan ihan siltä varalta että vuokralaisen kamat on siellä vielä. Tai jotain. Virallinen lainmukainen muuttopäivä taitaa muuten olla toinen päivä tjsp.

Vierailija
29/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No tuossa onkin eri asiasta kyse kun asunnon hallintaoikeus on päättynyt vuokrasopparin päättymisen myötä.

Vierailija
30/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuokrasetä ja tipautan huomenna tutun huoltosedän kanssa lapun, että tulemme iltapäivällä ilmaamaan pattereita. Tulen samalla ovenavauksella ja tsekkaan samalla muutkin paikat päällisin puolin.

[/quote]

Näin se yleensä toimii. Itselläni useita vuokra-asuntoja ja tsekkaan ne kerran vuodessa. En todellakaan siivoustasoa, vaan sen, että omaisuuteni on kunnossa. Yksi huono vuokralainen sai tämän aikaan. Isännöitsijöiden kanssa on helppo ja hyvä työskennellä. Aina ennakkoilmoitus.

Vierailija
31/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni asuin vuokrakämpässä, johon vuokranantaja alkoi tunkeilla omilla avaimilla. Ekat pari vuotta meni hyvin, mutta sitten se alkoi. Tilanne oli tosi hankala, koska asunto oli oikeasti alihintainen ja hyvällä paikalla, joten pientä känkkäränkkää täytyykin kestää, jos sai asua niin edullisesti. Lopulta tilanne meni kuitenkin niin hankalaksi, että muutti pois. Omistajalla tn. alkoi tulla muistivaikeuksia (ikää 80+) ja saattoi tulla ovesta sisään kysyen, että miksi serkku on hänen asunnossaan. Kerran istui sohvalle ja kieltäytyi lähtemästä, joten serkku soitti poliisille. Jatkossa sitten tämän vanhuksen lapsi käski soittaa hänelle, jos isä vielä tunkeilee siellä. Joka tapauksessa pakkohan siitä oli muuttaa pois, kun tämä toiminta alkoi olla viikottaista.

Äidilläni oli myös vuokrakämppä joskus vuonna 0 ja 1. Vuokralainen vaikutti siistiltä ja rauhalliselta naiselta muuttaessa, mutta valitukset alkoi kolme päivää muuton jälkeen. Oli ilmoittanut naapureille pitävänsä tuparit, mutta tuparit kesti kolme päivää ja porukkaa ramppasi ja ramppasi siinä. No, se nyt vielä meni. Valituksia tuli kuitenkin useampi ensimmäisen kuukauden aikana ja sitten tietysti toisen kuun vuokrakin jäi maksamatta. Äiti meni sitten sinne asunnolle ja yritti saada tätä naishenkilöä kiinni, mutta aikana ennen kännyä se oli mahdotonta. Kurkkasi postiluukusta sisään ja eteisestä näki jo, että asunnossa oli järkyttävä sotku. Tässä vaiheessa soitti poliisin paikalle ja poliisin kanssa meni sitten sisään asuntoon. Asunto oli ns. hylätty. 1-2 viikkoa vanhoja maitotölkkejä pöydällä, kaikki hajalla, televisio rikkinäisenä lattialla jne. Jääkaappi kaadettu. Poliisi auttoi siivoamaan ja oli kovin empaattinen, että tämmöisen vuokralaisen äitini sai. Kun kuuli nimen, niin nauroi, että olisipa tullut heiltä kysymään, niin olisivat osanneet sanoa, ettei sitä kannata ottaa. No, asunto tyhjennettiin, tavarat vietiin taloyhtiön lisävarastoon, lukot vaihdettiin ja asunto vuokrattiin uudelleen. Olisiko siitä sitten mennyt 2-3kk, niin tämä nainen ilmestyi takaisin ja teki rikosilmoituksen äidistäni, koska häneltä on viety asunto ja tavarat on hukassa. Tarvii kuulemma isot vahingonkorvaukset. Poliisit kieltäytyi ottamasta rikosilmoitusta ja sanoivat suoraan, että lopettaa pelleilyn ja hakee tavaransa sieltä varastosta vaan. Eihän tuo ihan lain mukaan mennyt, mutta kyllä kai sitä sentään tervettä järkeäkin saa tässä yhteiskunnassa käyttää. Kuten äitini silloin sanoi, niin hän ei tuollaisten edessä nöyrry. Tehköön rikosilmoituksia, vaatikoon jotain. Hän ei maksa ja tappelee viimeiseen asti vastaan.

Vierailija
32/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minulla ei ole ollut mitään ongelmia vuokranantajan kanssa, vaan kaikki on minun veljen syytä, joka ei tee niinkuin minä sanon vaan keksii kaikkia ihmeellisiä verukkeita ja sotkee minun serkunkin tähän mukaan vaikkei asia hänelle kuulu yhtään! Ap

Vierailija
33/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:50"]

[/quote]

Ota todistaja mukaan ihan siltä varalta että vuokralaisen kamat on siellä vielä. Tai jotain. Virallinen lainmukainen muuttopäivä taitaa muuten olla toinen päivä tjsp.

[/quote]

turhaan alapeukutatte, ei se ole mikään mielipidekysymys:

http://www.vuokraturva.fi/tietopankit/hyva-vuokratapa-teksti/muuttopaiva

asunto on siis luovutettava muuttopäivää seuraavana päivänä siivottuna

Vierailija
34/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne avaimet sopii lukkoon eikä ovea ole salvattu mitenkään muuten, niin totta kai voi. Ajattelitko että siinä oviaukossa on joku taikakenttä joka estää sisäänpääsyn?

Vierailija
35/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:21"]

Mulla entinen vuokranantaja paukkasi ovesta sisään SUNNUNTAIAAMUNA. Soitti kyllä ensin ovikelloa, mutta en avannut, kun ajattelin siellä olevan jotain jehovia. Olin vielä nukkumassa tuolloin, joten ei ollut edes vaatetta päällä. Kiljuin vaan huoneesta, että "ei saa tulla" ja pyysin painumaan pihalle pukeutumiseni ajaksi. Jos olisin tiennyt syytteennostomahdollisuudesta silloin, olisin varmasti sen tehnyt! Ainoa syy tulolle kun tosiaan oli tarkastaa siisteystaso, ja siinä ei ollut mitään moitittavaa. Se vuokranantaja oli vielä vanhempi likainen mies, joka oli ehdotellut mulle saunomisia ym., hyhhyh. Nykyään en enää asu yksityisen vuokranantajan asunnossa, oli sen verran karmeita hetkiä tuon kanssa.

[/quote]

Voihan sitä syytellä kotirauhan rikkomisesta, mutta oikeudessa pitää pystyä myös todistamaan väitteensä.

Kannattaa pitää ovessa turvaketjua kun on kotona, jolloin sinne ei tulla avaimilla sisälle.

Vierailija
36/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nyt on sunnuntai. Lain mukaan muuttopäivä on vuorasuhteen loppumisen jälkeinen arkipäivä, eli huomenna. Ja muuttopäivänä puolet asunosta tulee olla vuokranantajan käytössä, ei  koko asunto. Avainten luovutus pitäisi tapahtua tiistaina.

Vierailija
37/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Virallinen muuttopäivä on ensimmäinen arkipäivä vuokrasuhteen päätyttyä. Eli jos muutto on nyt, niin muuttopäivä on maanantai ja avaimet pitää luovuttaa muton jälkeen eli tiistaina. Muuttopäivänä uusi vuokralainen tai vuokrantaja voi muuttaa samana päivänä samaan aikaan asuntoon kun edellinen muuttaa sieltä pois, eli puolet asunnosta on enää vanhan vuokralaisen käytössä.

Miksi että lue läpi lakia asunnon vuokraamisesta? Kaikki nämä on silellä kerrottu ihan ymmärrettävällä suomella. Asunnon vuokraaminen on usiemmille aika suuri taloudellinen asia, silti suuri osa vuokralla asumvista tai vuokraisännistä ei ole sitä vertaa kinnostunut että lukisi lain läpi.

Vierailija
38/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:58"]

[/quote]

Näin se yleensä toimii. Itselläni useita vuokra-asuntoja ja tsekkaan ne kerran vuodessa. En todellakaan siivoustasoa, vaan sen, että omaisuuteni on kunnossa. Yksi huono vuokralainen sai tämän aikaan. Isännöitsijöiden kanssa on helppo ja hyvä työskennellä. Aina ennakkoilmoitus.

[/quote]

Kyllä ne käymiset täytyy sopia vuokralaisen kanssa, ei se ole mikään ilmoitusasia.

Vierailija
39/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Virallisesti muuttopäivä on sopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä, jolloin puolet kämpästä on oltava vuokranantajan käytettävissä.

Vierailija
40/123 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 10:22"]

[/quote]

[/quote]

Virallisesti muuttopäivä on sopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä, jolloin puolet kämpästä on oltava vuokranantajan käytettävissä.

[/quote]

Eiköhän se vuokranantaja siis saa käydä sitä omaa puolikastaan tarkistamassa juuri niin paljon kuin lystää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi