Kertokaa muuttavalle mikä on suomen paras kaupunki asua?
Olen muuttamassa Vantaalta pois. Mutta minne? Kertokaa suomen kaupungeista minne kannattaa muuttaa.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin nyt äkkiseltään Espoo. Lähellä palveluja, mutta kuitenkin paljon luontoa ja rauhallisia asuinalueita. Ei ole kokemusta kuin asumisesta pk-seudulla, mutta Helsinkiä en itse suosittelisi.
Jos pitäisi muuttaa pk-seudun ulkopuolelle niin muuttaisin Tampereelle tai Päijät-Hämeeseen.
Täällä on jo ihan tarpeeksi (liikaa) asukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi kirjoitetaan isolla.
joka ketjussa on aina yksi. todennäköisesti aina tämä yksi ja sama
Opettele sinä isot alkukirjaimet.
Opettele sinä isot alkukirjaimet.
ne pitää osata että voi kirjoittaa juuri sinulle ilman. osaat varmasti arvostaa tätä ylimääräistä vaivan näköä vuoksesi kun selain syöttää auto maattisesti ison alku kirjaimen joka pitä manu aalisesti muuttaa pieneksi.
Hyvinkää on rauhallinen, luonnonläheinen ja kaikki tarvittavat löytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Muutamat vaihtoehdot noussut esille
Etelä-kymenlaakso, Kotka ja Hamina. Merellinen sijainti nätti ja varsinkin Kotkassa satamakaupungin tunnelmaa sekä Kotkansaari todella viihtyisältä vaikuttaa. Plussaa myös siitä että pääkaupunkiseudulle kohtuullinen matka. Toisaalta näkyykö miten paljon työttömyys ja teollisuuden katoaminen alueella?
Kouvolaakin harkinnut, onko oikeasti niin huono paikka kuin usein sanotaan?
Etelä-karjala, Lappeenranta, Imatra ja Taipalsaari
Todella nättiä aluetta järvineen. Vielä ihan järkevä matka pk seudulle.
Pohjois-karjala, Joensuu, Liperi ja Kontiolahti
Upea ympäristö järvineen. Myös Koli lähellä. Toisaalta kaukana kaikesta. , Usein itä-suomesta saa takapajuisen kuvan. Onko tällä mitään totuusperää?
Länsi-suomen merenrantakaupungit, Rauma ja Kokkola.
Savo, Mikkeli, ehkä Kuopio ja Savonlinnakin
Kuopio ehkä jo liiankin iso, Savonlinna taas saattaa olla liiankin pieni.
Mielipiteitä?
Kotka ja Hamina ovat erittäin kauniita ja viihtyisiä. Talvella tietysti merikaupungeissa on aika kylmää, etenkin Kotkassa.
Kouvolaa en suosittelisi.
Etelä-Karjalassa kaikki kolme kuntaa ovat ikään kuin peiliversioita Kotkasta ja Haminasta: meren sijaan ovat Saimaa-kaupunkeja/kuntia. Viihtyisiä ja mukavia. Hyvin toimivat palvelut, hyvät liikenneyhteydet.
Joensuu / ympäristö: suosittelen lähinnä Joensuuta. Hieno, elävä ja nuorekas kaupunki, tuntuu kokoaan isommalta. Suomen monipuolisin luonto aivan ovella. Melko hyvätasoinen asuntotarjonta. Paljon aktiviteetteja. Joensuu on tuon kokoluokan kaupungeista (50.000-100.000) ehkä kaikkein vähiten takapajuinen Suomessa. Joku Lieksa tai muu syrjäseudun kunta on tietenkin ihan eri asia.
Savonlinna on ikävä kyllä nykyisin elinvoimaltaan heikko. Sijainti on varsin syrjäinen, huonot liikenneyhteydet. Kesällä on tietenkin eloa, mutta talvella aika ankea paikka asua. Kaukana kaikesta, vaikka onkin kauniin luonnon keskellä; se tuntuu eristyneeltä kaupungilta, vaikka on tavallaan keskellä Itä-Suomea.
Mikkeli on paljon elävämpi, ja tietenkin Kuopio, joka muistuttaa jotenkin yllättävän paljon esim. Tamperetta (hyvässä mielessä).
Vierailija kirjoitti:
Hankala sanoa yleisesti, mutta itselle Ilmajoki on kyllä sellainen ns. henkinen koti. Tosin jos kaupunki pitää olla niin Seinäjoki nyt varmaan ensimmäisenä tulisi mieleen. Etelä-Pohjanmaata kyllä maakuntana suosittelen <3
Mitä hyviä puolia Etelä-Pohjanmaalla asumisessa on?
Vierailija kirjoitti:
Savonlinna
Miksi?
Kaunista kesällä mutta eikö tuo ole aika taantuvaa seutua.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen paikka on Riihimäki? Minulle on tarjottu vakituista työpaikkaa eteläisestä Kanta-Hämeestä, mutta en tiedä alueesta oikein yhtään mitään ja muuttaminen arvelluttaa.
Kanta-Hämeessä kassa puhuu sinulle puolen vuoden päästä ensimmäisen kerran. Siis tervehtiä saattaa, mutta mitään ylimääräistä ei puhu kuin vasta aikojen päästä, vaikka kävisit siellä joka päivä. Selkeä ero keskustelutaidoissa, jos vertaa vaikkapa Itä-Suomeen. Hämeessä on tapana myös, että ihmiset puhuvat selän takana jos jonkinmoista sepitettyä tarinaa, mutta edessä kukaan ei uskalla sanoa mitään. Ärsyttävää, kun ei tiedä, mistä joku on loukkaantunut, kun mistään ei puhuta mitään. Ja asiat junnaavat, junnaavat. Ei se hämäläinen hitaus ihan keksittyä ole.
Tampere - sopivan kokoinen, vettä ympärillä, palvelut, joukkoliikenne.
Jos haluaa Etelä-Pohjanmaalle, niin Seinäjoella löytyy paljon yrityksiä ja työpaikkoja. Pienet on toki piirit näin 20 vuoden kokemuksella.
Etelä-Pohjanmaata ei ole pilattu vihervasemmistolaisilla, ilmasto ja homo marsseilla eikä mamuilla näin kärjistäen sanottuna. Täällä on rauhallista ja turvallista elää. Seinäjoella on toki riittävästi huumeiden salakujettajia, mutta paljon mielekkäämpi hintatasoltaan vs Helsinki, Tampere, Oulu jne... Ei tää kovin kaunis paikka oo, mutta kyllähän täällä bisnekset pyörii ja on kilpailuhenkeä.
Savonlinnalle ääni täältäkin. On kiva kaupunki ainakin turistin silmin. Kaikki tarpeellinen löytyy.
Porvoo. Rannikkokaupunki, kaunista, lyhyet välimatkat, hyvä etäisyys pääkaupunkiseudulle, kivat ihmiset, hyvät koulut ja laajat harrastusmahdollisuudet.
Minä asun tällä hetkellä ulkomailla, mutta muutan ehkä takaisin Suomeen jossain vaiheessa. Olen syntyisin pohjoisesta, enkä ehkä enää halua asua siellä mutta Lappeenrantaa olen vähän ajatellut. Tarkoitus on käydä siellä lomamatkalla vähän tutustumassa sillä mielellä, että haluaisinko siellä asua.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen paikka on Riihimäki? Minulle on tarjottu vakituista työpaikkaa eteläisestä Kanta-Hämeestä, mutta en tiedä alueesta oikein yhtään mitään ja muuttaminen arvelluttaa.
Varsin hyvä vaihtoehto, sitä olen itsekin harkinnut Hämeenlinnan ja Hyvinkään lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoo
Espoo ei ole kaupunki, se on mielentila.
Vielä 1900-luvun puolella tämä oli paikka johon oikeasti haluttiin kun oli edennyt urallaan sille tasolle että oli vihdoin varaa muuttaa pois Helsingistä johonkin ihmisasuntoon.
Nyt 2020-luvulla neuvoni on B-leffoista tuttu lause: "RUN! it's too late for me but you can still save yourself!"
Ei ikinä Espooseen.
joka ketjussa on aina yksi. todennäköisesti aina tämä yksi ja sama