Ylipainoiset lapset, miksi?
Ja heti suljen TODELLISET sairaudet pois.
Miksi syötätte rakkaat mammat lapsenne ylipainoisiksi? Tämä on ihan päivänselvää ja nähtävissä joka päivä! Olimme vaikkas eilen Lintsillä ja katselin ympärilleni todella surullisena. Ylipaino on todellinen kansanterveydellinen ongelma. Miksi, miksi? Meillä on kaikki mahdollisuudet ja puitteet terveelliseen ja hyvään ravintoon. Miksi teette karhunpalveluksen lapsillenne? Usan ja UK:n tie? Kääk, olen surullinen:(.
Ja ei tod. ole rahasta kiinni! Kotimaiset juurekset jne tosi edullisia.
Lapsille toivon kaikkea terveyttä, vanhemmat HERÄTKÄÄ!!!
Kommentit (70)
Niin, miksi?
Meillä on kaksi poikaa, ikäeroa 1,5v. Vanhempi on aina ollut ruumiinrakenteeltaan tukeva, nuorempi kapea. Molemmat syö samaa ruokaa, suunnilleen saman verran, isompi paksuuntuu päivä päivältä, nuorempi on pysynyt hoikkana, tai normaalina, mikä lie.
Vanhempi harrastaa liikuntaa, nuorempi makailis sohvalla päivästä toiseen.
Kummallakaan ei ole mahdollisuutta syödä salaa, terveydenhoitaja lohduttelee, että kohta alkava murrosikä kyllä venyttää paksuuden pois.
Sitä odotellessa ja siihen asti voitte tuijottaa meitä yleisillä paikoilla ja sääliä läskiä poika parkaa ja sen paskoja vanhempia.
Ei todellakaan tarvitse mitään kammoa tai epätervettä suhtautumista ruokaan, painoon, ulkonäköön.
JOKAINEN vanhempi huomaa, jos lapsi alkaa kerätä ylipainoa. Silloin ei tarvitse huudella, ihmetellä vaan toimia! SINÄ ostat sapuskat kaappiin, SINÄ annat esimerkin, miten syödä, SINÄ kannustat terveellisiin elintapoihin. Ihan huomamaatta ja normaalisti. Aikamoista selittelyä täällä, media, kaverit, mainokset... Plääh!!! Olkaa VANHEMPIA!
Erään ystäväni lapset on ylipainoisia ja sitä ei edes pituuskasvu enää pysty tasaamaan. Esimerkiksi 149cm tytär 11v. tytär painoi jo viime talvena 72kg ja on musta lihonut lisää. Nuorempi lapsi, poika, menee tokalle ja painaa 57kg. Ja äitinsä puhuu "lapsenpyöreydestä". Kummallisinta on, että äiti on itse ollut superlihava, mutta dieettasi itsensä melkein normaalipainoiseksi muutama vuosi sitten ja on pitänyt aika hyvin painonsa. Mies on myös aika normaali, hiukan mahaa, muttei mikään lihava silti. On hirveä tekemään ruokaa ja ehkä he miehen kanssa osaavat sitten syödä vain sopivasti herkkuja, mutta lapset tietysti syö kaiken. Epäilen, että hänellä on omasta kodistaan malli, jossa rakkaus näytetään ruualla. Joka päivä tekee jotain hyvää: pannaria kermavaahdolla, valkosuklaajuustokakkua, muffinsseja, mokkapaloja jne. Perunatkin voitelee rasvalla ja mausteilla, ja tekee uunissa. Lapset on niin kranttuja, että vihaavat kouluruokaa ja kyläpaikoissakin närppivät, koska kotona ruuat on niin hyviä ja rasvaisia, ettei tavallinen ruoka oikein maistu.
Onko käynyt mielessä, että terveetkin lapset ovat erilaisia? Minä ja veljeni söimme samaa ruokaa, veli paljon enemmän kuin minä. Herkkuja ei ollut tarjolla, ei sen puoleen vihanneksiakaan säännöllisesti. Veli oli oikein ruipelo, minä pullukka syntymästäni asti, jo rintaruokinta-aikana. Samoin nyt tuttavaperheessä eskari-ikäinen tyttö on pullukka, vaikka äiti kontrolloi syömistä aika tiukasti. Siskonsa taas ei liho, vaikka omaa hyvän ruokahalun.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:25"]
Minusta tämä kauhistelu ja itse asiassa koko laihdutuskulttuuri on omiaan vielä lisäämään ylipaino-ongelmia... ja itse asiassa myös muita ongelmia, niin kuin 13:n tapauksessa (tsemppiä teille sinne, 13!). Millä lapsi oppisikaan terveen suhtautumisen ruokaan, jos suhde siihen on lähinnä kammo lihomisesta ja erinäisiä ankaria ratkaisuja sen kitkemiseksi. Tästä tuloksena ainakin meidän perheessä on erilaisten trendikkäiden kuurien lihottamia naisia, jotka eivät koskaan oppineetkaan normaalia suhdetta ruokaan. Vain häpeää, ahdistusta ja loputtomia repsahduksia.
Eikä tämä rajoitu edes vanhempiin, jotka yrittävät tasapainoilla perheen ja ympäristön luomien haasteiden välissä. Te, jotka näette asialliseksi tuijotella tai kommentoida toisia, pudistella päätä ja antaa "loistoratkaisuja" painonpudotukseen eri foorumeilla, saatatte oikeasti vain lisätä pökköä pesään, ettekä herättää yhtään ketään. Kun ylipaino ongelmana ei ole vain sitä, että vanhemmat antavat lapsensa syödä liikaa ruokaa, vaan kyseessä on monien osien summa ihan vaikka jo ruoan tarjonnasta ja mainonnasta siihen, että elämä on hektistynyt niin, ettei joka perheessä välttämättä edes ole virallista ruoka-aikaa yhteisessä ruokapöydässä.
[/quote]
Meillä ei suhtaudu ruokaan niin että on kammo lihomisesta, meillä ei myöskään käytetä ruokaa lohduttamiseen tai pallkitsemiseen.
Meiilä syödään tavallista ruokaa ja karkkipäivä on kerran viikossa, joka ei trakoita että karkkai syödään koko päivän. Sipsejä ja limuja ostetaan lähinnä synttäreillä.
Minusta tämä kauhistelu ja itse asiassa koko laihdutuskulttuuri on omiaan vielä lisäämään ylipaino-ongelmia... ja itse asiassa myös muita ongelmia, niin kuin 13:n tapauksessa (tsemppiä teille sinne, 13!). Millä lapsi oppisikaan terveen suhtautumisen ruokaan, jos suhde siihen on lähinnä kammo lihomisesta ja erinäisiä ankaria ratkaisuja sen kitkemiseksi. Tästä tuloksena ainakin meidän perheessä on erilaisten trendikkäiden kuurien lihottamia naisia, jotka eivät koskaan oppineetkaan normaalia suhdetta ruokaan. Vain häpeää, ahdistusta ja loputtomia repsahduksia.
Eikä tämä rajoitu edes vanhempiin, jotka yrittävät tasapainoilla perheen ja ympäristön luomien haasteiden välissä. Te, jotka näette asialliseksi tuijotella tai kommentoida toisia, pudistella päätä ja antaa "loistoratkaisuja" painonpudotukseen eri foorumeilla, saatatte oikeasti vain lisätä pökköä pesään, ettekä herättää yhtään ketään. Kun ylipaino ongelmana ei ole vain sitä, että vanhemmat antavat lapsensa syödä liikaa ruokaa, vaan kyseessä on monien osien summa ihan vaikka jo ruoan tarjonnasta ja mainonnasta siihen, että elämä on hektistynyt niin, ettei joka perheessä välttämättä edes ole virallista ruoka-aikaa yhteisessä ruokapöydässä.
[/quote]
Liika syöminen on helppo estää tarjoamalla lapsille oikeaa ruokaa. Eikä mitään lisäainesotkumukaruokaa. Eikä tarvita terapeutteja korjaamaan syömishäiriöitä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:07"]
Täällä ... Meillä "hieman pullea" 11 vee poika.
Suhtautuu nihkeästi kaikkeen liikkumiseen, motorisesti hieman kömpelö. Koulun jumppatunneilta tullut Wilmaan viestiä, että lapsi passiivinen pallopeleissä jne. Mitään diagnoosia ei ole, hyvä koulussa, kavereita piisaa.
Rakastaa makeaa, limua ja sipsejä, sen lisäksi syö jättiannoksia myös tavallista hyvää kotiruokaa. Lastenlääkäri oli sitä mieltä, ettei tästä ole vielä syytä huolestua, koska pieni pyöreys enteilee murrosiän kasvupyrähdystä.
Kotona meillä säännöllinen ateriarytmi, syömme joka aterialla salaattia, teemme terveellistä kotiruokaa. Lapselle on hankittu viimeisen päälle fillarit, rullalaudat, skeitit jne., kaikkea mikä vain kannustaa liikkumaan. Yleensä pölyttyvät varastossa.
Viikonloppuisin teemme koko perheen voimin kävely- ja pyöräretkiä armottoman valituksen kera. Lapsi haluaisi vain olla sisällä ja pelata. :-(
Lapsella 2 harrastusta, joihin meno vaatii jokakertaisen taistelun, mutta teemme sen, koska koemme sen velvollisuudeksi. Joka kesä on laitettu pariksi viikoksi erilaisille liikunta- ja sporttileireille.
Muu perhe olemme normaalipainoisia, myös lapsen sisarukset. Liikumme mieheni kanssa itse paljon - vaellusta, sauvakävelyä, pyöräilyä, joogaa.
Tämä on meille vaikea asia. Ottaa päähän, kun sukulaiset tuovat lapselle karkkia, jonka ahtaa heti suuhunsa. Kun sanon ei, minua pidetään nipona äitinä. Vahdin lapsen syömisiä kuin haukka, mikä stressaa ja tuo painetta perheeseen.
Kaikesta tästä huolimatta huomaan ihmisten pitkät katseet, jotka kohdistuvat lapseni jenkkakahvoihin. Koen, että vanhemmuuttamme kyseenalaistetaan tämän yhden asian perusteella.
Sisarusten pitäminen normaalipainoisina on superhelppoa, koska nirsoja syömään ja liikkeessä koko ajan. Jos perheen kaikki lapset olisivat samaa sorttia, vanhemmuus olisi lastenleikkiä, uskokaa pois.
Nämä asiat eivät aina ole yksiselitteisiä tai helppoja, eivätkä vanhempien syytä.
[/quote]
Kannattaisi kiinnittää huomiota siihen ruokaan. Okei, syötte "terveellistä kotiruokaa". Sinun vastuusi loppuu siihen? Kun "joku" on määritellyt sen "terveellisen ruoan" Jos sillä ruoalla paino nousee, niin onko se sitten sitä ihanteellista ruokaa?
[/quote]
Sinäkö luulet terveellisen ruuan olevan kaloritonta? Myös terveellisellä ruualla lihoo, jos syö liikaa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:30"]
Ei todellakaan tarvitse mitään kammoa tai epätervettä suhtautumista ruokaan, painoon, ulkonäköön.
JOKAINEN vanhempi huomaa, jos lapsi alkaa kerätä ylipainoa. Silloin ei tarvitse huudella, ihmetellä vaan toimia! SINÄ ostat sapuskat kaappiin, SINÄ annat esimerkin, miten syödä, SINÄ kannustat terveellisiin elintapoihin. Ihan huomamaatta ja normaalisti. Aikamoista selittelyä täällä, media, kaverit, mainokset... Plääh!!! Olkaa VANHEMPIA!
[/quote]
Oletko itse vanhempi?
Viittaamasi kommentoija ei muuten itse ole, vaan itse asiassa nyt korjaa omaa painoaan siirtääkseen sitten tuleville lapsilleen terveemmän suhtautumisen, kuin mitä itse perintönä sai. Ehkä se sinun kielessäsi tarkoittaa selittelyä, minun kielelläni tiedostamista.
Ja oikeasti: ei vanhempi ole täydellinen paketti, joka yksin pystyy antamaan lapsilleen täydellisen kasvualustan. Omat kokemukset vaikuttavat, ja ympäristö vaikuttaa, olipa se sinun mielestäsi selittelyä tai ei. Se ei tarkoita, ettei mitään tarvitse minkään eteen tehdä, mutta sitä kenties, että joskus se oma kyky ratkoa onglmaa on rajallinen.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:33"]
[/quote]
Liika syöminen on helppo estää tarjoamalla lapsille oikeaa ruokaa. Eikä mitään lisäainesotkumukaruokaa. Eikä tarvita terapeutteja korjaamaan syömishäiriöitä.
[/quote]
Sinäkö määrittelet, mitä on "oikea ruoka"? Täällä on aika paljon asiantuntijoita ja "asiantuntijoita", jotka julistavat omaa teoriaansa oikeasta ravinnosta. Joku voisi sanoa, että lautasmalli on ainoa oikea, joku vastarannankiiski taas on ihan toista mieltä. Siitä sitten valkkaamaan, kuka on eniten oikeassa!
Itsekin olin todella lihava lapsi, painoin 13-vuotiaana n. 100 kg. Surullista näissä lihavissa lapsissa on se, että kun on kasvatettu todella vääristyneeseen ruokailumalliin, on se vanhemmiten vaikeampaa muuttaa kuin niillä, jotka lihovat vanhempina. Onhan se ihan faktaa, että nuoruusiän ylipaino yleensä jatkuu heillä läpi koko elämän ja lihovat vain entisestään, kun koskaan eivät ole osanneet syödä oikein.
Itse olen laihduttanut, mutta syömisen kanssa on silti vielä ongelmia, omalla kohdalla iski syömishäiriö, joka alkoi teininä.
Jos samoin syövistä lapsista vain toinen lihoo, pn kyseessä se, että lihovalle ei oman perheen ruokavalio sovi.
Jos söisin edelleen kuin lapsuuskodissani niin olisin hirveä pallo, vaikka ruoka oli ns. terveellistä kotiruokaa. Kun aikuisena jätin punaisen lihan ja vähensin vehnää, niin laihduin heti edes yrittämättä yli 5 kiloa. Kaikille ei vain sovi sama ruoka.
Suomalainen maitohulluus lihottaa myös monia lapsia.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:31"]
Onko käynyt mielessä, että terveetkin lapset ovat erilaisia? Minä ja veljeni söimme samaa ruokaa, veli paljon enemmän kuin minä. Herkkuja ei ollut tarjolla, ei sen puoleen vihanneksiakaan säännöllisesti. Veli oli oikein ruipelo, minä pullukka syntymästäni asti, jo rintaruokinta-aikana. Samoin nyt tuttavaperheessä eskari-ikäinen tyttö on pullukka, vaikka äiti kontrolloi syömistä aika tiukasti. Siskonsa taas ei liho, vaikka omaa hyvän ruokahalun.
[/quote]
En puhu minun tai teidän äitien elämästä, joskus silloin... Vaan nykypäivästä ja näistä hienoista mahdollisuuksista mitä meillä on. Siis kasvattaa lapsemme syömään ja liikkumaan. Geenit on ja aina, mutta aika huono selitys. Omat isovanhempani superylipainoisia, vanhemmatkin jonkin verran, minä ja veljeni en. Kiitos vanehmpiemme, jotka tajusivat terveellisen ruoan ja liikunnan merkityksen. Siis sittenkin puhuin, MUTTA!
Ajatelkaa lapsianne! Kyllähän jokainen täyspäinen näkee ihan joka päivä tämän länkkärimaailman ylipaino-ongelman. Ei hyvä. Ei suljeta silmiä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:07"] Täällä ... Meillä "hieman pullea" 11 vee poika. Suhtautuu nihkeästi kaikkeen liikkumiseen, motorisesti hieman kömpelö. Koulun jumppatunneilta tullut Wilmaan viestiä, että lapsi passiivinen pallopeleissä jne. Mitään diagnoosia ei ole, hyvä koulussa, kavereita piisaa. Rakastaa makeaa, limua ja sipsejä, sen lisäksi syö jättiannoksia myös tavallista hyvää kotiruokaa. Lastenlääkäri oli sitä mieltä, ettei tästä ole vielä syytä huolestua, koska pieni pyöreys enteilee murrosiän kasvupyrähdystä. Kotona meillä säännöllinen ateriarytmi, syömme joka aterialla salaattia, teemme terveellistä kotiruokaa. Lapselle on hankittu viimeisen päälle fillarit, rullalaudat, skeitit jne., kaikkea mikä vain kannustaa liikkumaan. Yleensä pölyttyvät varastossa. Viikonloppuisin teemme koko perheen voimin kävely- ja pyöräretkiä armottoman valituksen kera. Lapsi haluaisi vain olla sisällä ja pelata. :-( Lapsella 2 harrastusta, joihin meno vaatii jokakertaisen taistelun, mutta teemme sen, koska koemme sen velvollisuudeksi. Joka kesä on laitettu pariksi viikoksi erilaisille liikunta- ja sporttileireille. Muu perhe olemme normaalipainoisia, myös lapsen sisarukset. Liikumme mieheni kanssa itse paljon - vaellusta, sauvakävelyä, pyöräilyä, joogaa. Tämä on meille vaikea asia. Ottaa päähän, kun sukulaiset tuovat lapselle karkkia, jonka ahtaa heti suuhunsa. Kun sanon ei, minua pidetään nipona äitinä. Vahdin lapsen syömisiä kuin haukka, mikä stressaa ja tuo painetta perheeseen. Kaikesta tästä huolimatta huomaan ihmisten pitkät katseet, jotka kohdistuvat lapseni jenkkakahvoihin. Koen, että vanhemmuuttamme kyseenalaistetaan tämän yhden asian perusteella. Sisarusten pitäminen normaalipainoisina on superhelppoa, koska nirsoja syömään ja liikkeessä koko ajan. Jos perheen kaikki lapset olisivat samaa sorttia, vanhemmuus olisi lastenleikkiä, uskokaa pois. Nämä asiat eivät aina ole yksiselitteisiä tai helppoja, eivätkä vanhempien syytä. [/quote] Kannattaisi kiinnittää huomiota siihen ruokaan. Okei, syötte "terveellistä kotiruokaa". Sinun vastuusi loppuu siihen? Kun "joku" on määritellyt sen "terveellisen ruoan" Jos sillä ruoalla paino nousee, niin onko se sitten sitä ihanteellista ruokaa? [/quote] Sinäkö luulet terveellisen ruuan olevan kaloritonta? Myös terveellisellä ruualla lihoo, jos syö liikaa.
[/quote]
Nimenomaan terveellinen ruoka ei ole kaloritonta. Terveellistä ruokaa ei ole tarve syödä liikaa, silloin nälänhallinta toimii.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:30"]
[/quote]
Oletko itse vanhempi?
Viittaamasi kommentoija ei muuten itse ole, vaan itse asiassa nyt korjaa omaa painoaan siirtääkseen sitten tuleville lapsilleen terveemmän suhtautumisen, kuin mitä itse perintönä sai. Ehkä se sinun kielessäsi tarkoittaa selittelyä, minun kielelläni tiedostamista.
Ja oikeasti: ei vanhempi ole täydellinen paketti, joka yksin pystyy antamaan lapsilleen täydellisen kasvualustan. Omat kokemukset vaikuttavat, ja ympäristö vaikuttaa, olipa se sinun mielestäsi selittelyä tai ei. Se ei tarkoita, ettei mitään tarvitse minkään eteen tehdä, mutta sitä kenties, että joskus se oma kyky ratkoa onglmaa on rajallinen.
[/quote]
Olen neljän vanhempi ja hiukan provosoin. En vaan millään jaksa uskoa, että Suomessa on noin paljon ihmisiä, joilla ei ole kykyä ratkoa ongelmia vaikka ruokaan liittyen (perustarve). Selittelyä minun mielestä. Vanhempi ei halua olla VANHEMPI ja VASTUUSSA lapsensa hyvinvoinnista. Ap. Ja lue aloitus, luin ekaksi pois sairaudet, liitän siihen myös vahmepien, mutta silloin tarvitaan jo ulkopuolista apua, eikö?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:33"]
[/quote]
[/quote]
Sinäkö määrittelet, mitä on "oikea ruoka"? Täällä on aika paljon asiantuntijoita ja "asiantuntijoita", jotka julistavat omaa teoriaansa oikeasta ravinnosta. Joku voisi sanoa, että lautasmalli on ainoa oikea, joku vastarannankiiski taas on ihan toista mieltä. Siitä sitten valkkaamaan, kuka on eniten oikeassa!
[/quote]
Minä en määrittele oikeaa ruokaa, vaan jokaisen oma keho sen määrittelee. Ruoka on silloin ns. oikeaa, jos sitä syömällä on terve ja hyvinvoiva. Ja sillä ruoalla nälänhallinta on kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:58"]
--
Olen neljän vanhempi ja hiukan provosoin. En vaan millään jaksa uskoa, että Suomessa on noin paljon ihmisiä, joilla ei ole kykyä ratkoa ongelmia vaikka ruokaan liittyen (perustarve). Selittelyä minun mielestä. Vanhempi ei halua olla VANHEMPI ja VASTUUSSA lapsensa hyvinvoinnista. Ap. Ja lue aloitus, luin ekaksi pois sairaudet, liitän siihen myös vahmepien, mutta silloin tarvitaan jo ulkopuolista apua, eikö?
[/quote]
Siis tänä päivänä, kun ylipaino on näinkin iso ongelma kuin se on... ja sinä et jaksa uskoa, ettei ihmisillä ole kykyä tai resursseja ratkoa sitä ongelmaa? :-) Tuskin kuitenkaan ajattelet ihmisten vain olevan tyhmiä ja laiskoja...?
Vanhempi on vastuussa lapsen hyvinvoinnista, totta. Mutta vanhempi ei ole edelleenkään valmis, eheä pakkaus, joka toimii aina moitteetta ja täydellisesti vanhempana. Hänellä on omat ongelmansa - en puhu vain sairauksista, vaan ihan vain heikkouksista ja puutteista - eikä kukaan pysty kasvattamaan lasta ihan irrallisen mekaanisesti ilman, että omat kokemukset tai ympäristö vaikuttavat.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:02"]
--
Minä en määrittele oikeaa ruokaa, vaan jokaisen oma keho sen määrittelee. Ruoka on silloin ns. oikeaa, jos sitä syömällä on terve ja hyvinvoiva. Ja sillä ruoalla nälänhallinta on kunnossa.
[/quote]
No, tuo on vain yksi oppi muiden joukossa, joka ei välttämättä sovi kaikkien pirtaan. Siitäkään huolimatta, että se sinusta on "idioottivarma".
Apua on saatavilla! Ottakaa ylipainoisten lasten vanhemmat yhteyttä vaikka kouluterkkariin, tai käykää terkkarissa ravintoneuvojalla. Koko perhe mukaan. Eämä paranee. T. entinen läskiperhe
Siksi, kun vanhemmat syöttää/mahdollistaa/haluaa miellyttää. Surullista.