Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipainoiset lapset, miksi?

Vierailija
01.08.2015 |

Ja heti suljen TODELLISET sairaudet pois.

Miksi syötätte rakkaat mammat lapsenne ylipainoisiksi? Tämä on ihan päivänselvää ja nähtävissä joka päivä! Olimme vaikkas eilen Lintsillä ja katselin ympärilleni todella surullisena. Ylipaino on todellinen kansanterveydellinen ongelma. Miksi, miksi? Meillä on kaikki mahdollisuudet ja puitteet terveelliseen ja hyvään ravintoon. Miksi teette karhunpalveluksen lapsillenne? Usan ja UK:n tie? Kääk, olen surullinen:(.

Ja ei tod. ole rahasta kiinni! Kotimaiset juurekset jne tosi edullisia.

Lapsille toivon kaikkea terveyttä, vanhemmat HERÄTKÄÄ!!!

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veikkaus, että nämä vanhemmat, varsinkin äidit haluaa miellyttää. Ovat ehkä itse ylipainoisia ja huonon itsetunnon omaavia. Tai sitten vaan mun Jannica-Max saa mitä haluaa, millon haluaa.

Oman lapsen terveydestä viis. Miellyttää pitää...

Vierailija
2/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tänään juuri abc:llä äiti tyttönsä kanssa oli vähän ostamassa herkkuja. Älyttömän isot irtokarkkipussit,suklaata sekä isot jäätelöt ja kuten arvata saattaa molemmat oli ylipainoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lapsi on potra nuorempana, kasvaa sitten kunnon kokoiseksi murrosiässä pituuden suhteen. Sellainen aneeminen luikku-kersa jää sitten keskenkasvuiseksi. Kyllä vanha kansa tietää.

Vierailija
4/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tuntuu pahalta. Eräs läheinen perhe on sellainen, missä on todella sairaalloisen lihava tyttö. Ei mikään pullukka, vaan todella valtava. Vanhemmat normaaliälyisiä, toinen itse asiassa huomattavasti normaalia älykkäämpikin, ja mukavia huolehtivia vanhempia. Ja lapsi hirvittävän lihava.

Vierailija
5/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni: olemme kaikki olleet ylipainoisia äitini puolelta, siis pitkässä ketjussa. Enkä usko, että kukaan heistä varsinaisesti halusi syöttää omasta lapsestaan ylipainoista. He eivät vain ole osanneet ratkaista omaa paino-ongelmaansa, ja se sitten on siirtynyt vain eteenpäin.

Huoli tietenkin jokaisella on kova sekä omasta heikkenevästä terveydestä, että nyt minun, joka nyt yrittää löytää painon pudottamiseen jotakin toista kuin edelläkävijöiden keinoja (eli armottomia pikadieettejä, ehdottomia kieltoja ja vastaavaa). Toivon ainakin, etten siirrä näitä samoja kaavoja sitten omille jälkeläisilleni, vaan he saisivat luonnollisemman suhteen ruokaan ja liikkumiseen. Onneksi on vielä aikaa opetella itse edeltä. ;)

Mutta hieman armoa vanhemmille, vaikka ilman muuta asia on ongelmallinen. Tuskin he ihan työkseen haluavat lihottaa lapsensa, vaan se lihominen on monien osien summa. 

Vierailija
6/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ... Meillä "hieman pullea" 11 vee poika.

Suhtautuu nihkeästi kaikkeen liikkumiseen, motorisesti hieman kömpelö. Koulun jumppatunneilta tullut Wilmaan viestiä, että lapsi passiivinen pallopeleissä jne. Mitään diagnoosia ei ole, hyvä koulussa, kavereita piisaa.

Rakastaa makeaa, limua ja sipsejä, sen lisäksi syö jättiannoksia myös tavallista hyvää kotiruokaa. Lastenlääkäri oli sitä mieltä, ettei tästä ole vielä syytä huolestua, koska pieni pyöreys enteilee murrosiän kasvupyrähdystä.

Kotona meillä säännöllinen ateriarytmi, syömme joka aterialla salaattia, teemme terveellistä kotiruokaa. Lapselle on hankittu viimeisen päälle fillarit, rullalaudat, skeitit jne., kaikkea mikä vain kannustaa liikkumaan. Yleensä pölyttyvät varastossa.

Viikonloppuisin teemme koko perheen voimin kävely- ja pyöräretkiä armottoman valituksen kera. Lapsi haluaisi vain olla sisällä ja pelata. :-(

Lapsella 2 harrastusta, joihin meno vaatii jokakertaisen taistelun, mutta teemme sen, koska koemme sen velvollisuudeksi. Joka kesä on laitettu pariksi viikoksi erilaisille liikunta- ja sporttileireille. 

Muu perhe olemme normaalipainoisia, myös lapsen sisarukset. Liikumme mieheni kanssa itse paljon - vaellusta, sauvakävelyä, pyöräilyä, joogaa.

Tämä on meille vaikea asia. Ottaa päähän, kun sukulaiset tuovat lapselle karkkia, jonka ahtaa heti suuhunsa. Kun sanon ei, minua pidetään nipona äitinä. Vahdin lapsen syömisiä kuin haukka, mikä stressaa ja tuo painetta perheeseen. 

Kaikesta tästä huolimatta huomaan ihmisten pitkät katseet, jotka kohdistuvat lapseni jenkkakahvoihin. Koen, että vanhemmuuttamme kyseenalaistetaan tämän yhden asian perusteella.

Sisarusten pitäminen normaalipainoisina on superhelppoa, koska nirsoja syömään ja liikkeessä koko ajan. Jos perheen kaikki lapset olisivat samaa sorttia, vanhemmuus olisi lastenleikkiä, uskokaa pois.

Nämä asiat eivät aina ole yksiselitteisiä tai helppoja, eivätkä vanhempien syytä. 

Vierailija
7/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan syöttää lastaan. Eiköhän ne vuoden täytettyään opi syömään itse. Kälyni kysyi 13v pojaltaan aamiaspöydässä, monesko leipä on menossa. Poika vastasi "neljäs". Käly nappasi leivän kädestä ja sanoi "nyt riittää". Sorry, minusta ei ole tuohon. Lapset saavat syödä niin paljon kuin haluavat. Minusta on surullista, jos lasta pidetään nälässä.

Vierailija
8/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri laivalla ja siellä satamaa pääsyä odotellessa ja istuskellessa oli aikaa kyylätä muutamia perheitä jotka olivat siinä lähellä:

1) Normaalipainoinen perhe: Eväänä vesipullot, normaalia leipää, kirsikkatomaatteja ja viinirypäleitä. Lapset terveen näköisiä ja leikkivät rauhallisesti paikoillaan.

2) Koko perhe ylipainoinen, vanhin poika jo sairaalloisen ylipainoinen: Eväänä sipsipusseja, karkkeja, suklaalevyjä ja mehua. Lapsi pyysi äidiltään vettä, mutta äiti antoi sen sijaan sokerimehua. Lapset levottomia ja kiukuttelevia...

Nämä oli tietysti vain yksittäisiä perheitä ja yksittäinen tilanne, mutta kyllä pisti vähän vihaksi. :/

Vierailija
9/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen jossa on kaksi lasta ja molemman kamalan ylipainoisia mutta heidän vanhemmat ovat laihoja lautoja

Vierailija
10/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsesta asti pyöreä äitini piti huolen, ettemme peri hänen tuskaansa. Sain kyllä jo koulussa kuulla, että äitini on läski, kiitos tiedostavien vanhempien ja heidän lastensa. Meillä ei ole ikinä herkuteltu. Syöty itsetehtyjä kiisseleitä, joskus karkkia. Äiti kävi ja käy edelleen 3x viikossa jumpalla + koiralenkit päälle. Hyvässä kunnossa on kuten aina ennenkin:) Me elimme kurinalaisesti ja kuunnellen varoituksia piilevästä läskistymisestä mm. isän suvun puolelta. Ei lihottu! Sen sijaan 2/3 syömishäiriö, lapsettomuutta, yksi terapiassa itsearvostuksen ollessa 0, kaikki juoksevat hulluna jumpissa todistaakseen, että kelpaavat vieraille ihmisille ja täyttävät normit. Kiitos teille vieraat aikuiset, jotka välitutte ja saatoitte meidät tähän helvettiin <3

Vierailija
11/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:08"]

Tuskin kukaan syöttää lastaan. Eiköhän ne vuoden täytettyään opi syömään itse. Kälyni kysyi 13v pojaltaan aamiaspöydässä, monesko leipä on menossa. Poika vastasi "neljäs". Käly nappasi leivän kädestä ja sanoi "nyt riittää". Sorry, minusta ei ole tuohon. Lapset saavat syödä niin paljon kuin haluavat. Minusta on surullista, jos lasta pidetään nälässä.

[/quote]

Totta, lapset saavat syödä. Vanhempien vastuu on sitten, mitä annetaan syödä.

Vierailija
12/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:07"]

Suhtautuu nihkeästi kaikkeen liikkumiseen, motorisesti hieman kömpelö. Koulun jumppatunneilta tullut Wilmaan viestiä, että lapsi passiivinen pallopeleissä jne. Mitään diagnoosia ei ole, hyvä koulussa, kavereita piisaa.

Rakastaa makeaa, limua ja sipsejä, sen lisäksi syö jättiannoksia myös tavallista hyvää kotiruokaa. Lastenlääkäri oli sitä mieltä, ettei tästä ole vielä syytä huolestua, koska pieni pyöreys enteilee murrosiän kasvupyrähdystä.

Kotona meillä säännöllinen ateriarytmi, syömme joka aterialla salaattia, teemme terveellistä kotiruokaa. Lapselle on hankittu viimeisen päälle fillarit, rullalaudat, skeitit jne., kaikkea mikä vain kannustaa liikkumaan. Yleensä pölyttyvät varastossa.

Viikonloppuisin teemme koko perheen voimin kävely- ja pyöräretkiä armottoman valituksen kera. Lapsi haluaisi vain olla sisällä ja pelata. :-(

Lapsella 2 harrastusta, joihin meno vaatii jokakertaisen taistelun, mutta teemme sen, koska koemme sen velvollisuudeksi. Joka kesä on laitettu pariksi viikoksi erilaisille liikunta- ja sporttileireille. 

Muu perhe olemme normaalipainoisia, myös lapsen sisarukset. Liikumme mieheni kanssa itse paljon - vaellusta, sauvakävelyä, pyöräilyä, joogaa.

Tämä on meille vaikea asia. Ottaa päähän, kun sukulaiset tuovat lapselle karkkia, jonka ahtaa heti suuhunsa. Kun sanon ei, minua pidetään nipona äitinä. Vahdin lapsen syömisiä kuin haukka, mikä stressaa ja tuo painetta perheeseen. 

Kaikesta tästä huolimatta huomaan ihmisten pitkät katseet, jotka kohdistuvat lapseni jenkkakahvoihin. Koen, että vanhemmuuttamme kyseenalaistetaan tämän yhden asian perusteella.

Sisarusten pitäminen normaalipainoisina on superhelppoa, koska nirsoja syömään ja liikkeessä koko ajan. Jos perheen kaikki lapset olisivat samaa sorttia, vanhemmuus olisi lastenleikkiä, uskokaa pois.

Nämä asiat eivät aina ole yksiselitteisiä tai helppoja, eivätkä vanhempien syytä. 

[/quote]

Sinä vastasit oamn perheesi puolesta, mutta vanhemmat ostavat kotiin sen ruaon mitä lapset syövät. Meisän sukulaisperheen aamupalal alkaa suklaamuroilla ja karkkia syödään usein. Lasten äiti on sairaalloisen lihava ja lapset lihavia ja lasten paino nousee jatkuvasti.

Vierailija
13/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 12:57"]Moni lapsi on potra nuorempana, kasvaa sitten kunnon kokoiseksi murrosiässä pituuden suhteen. Sellainen aneeminen luikku-kersa jää sitten keskenkasvuiseksi. Kyllä vanha kansa tietää.
[/quote]
Meikä taitaa olla aneeminen luiku-kersa. Tosin pituus jää vähän päälle 160 niin painoakaan ei voi olla paljon.

Vierailija
14/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:15"]

[/quote]

[/quote]

Näin juuri. Meilläkin on aina hedelmiä tarjolla, ja niitä saa vetää niin paljon kuin napa vetää. Kasvispohjaisia keittoja ilman kermaa on aika vaikea syödä epäterveellisiä määriä.

Vierailija
15/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:09"]

Olin juuri laivalla ja siellä satamaa pääsyä odotellessa ja istuskellessa oli aikaa kyylätä muutamia perheitä jotka olivat siinä lähellä:

1) Normaalipainoinen perhe: Eväänä vesipullot, normaalia leipää, kirsikkatomaatteja ja viinirypäleitä. Lapset terveen näköisiä ja leikkivät rauhallisesti paikoillaan.

2) Koko perhe ylipainoinen, vanhin poika jo sairaalloisen ylipainoinen: Eväänä sipsipusseja, karkkeja, suklaalevyjä ja mehua. Lapsi pyysi äidiltään vettä, mutta äiti antoi sen sijaan sokerimehua. Lapset levottomia ja kiukuttelevia...

Nämä oli tietysti vain yksittäisiä perheitä ja yksittäinen tilanne, mutta kyllä pisti vähän vihaksi. :/

[/quote]

Juu juu. Tottakai kirsikkatomaateilla ruokitut lapset ovat rauhallisia.

Ihan kuin jos päällä on Bulberryn takit, niin ei riehuta.

Vierailija
16/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:07"]

[/quote]

Kannattaisi kiinnittää huomiota siihen ruokaan. Okei, syötte "terveellistä kotiruokaa". Sinun vastuusi loppuu siihen? Kun "joku" on määritellyt sen "terveellisen ruoan" Jos sillä ruoalla paino nousee, niin onko se sitten sitä ihanteellista ruokaa?

Vierailija
17/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 12:57"]Moni lapsi on potra nuorempana, kasvaa sitten kunnon kokoiseksi murrosiässä pituuden suhteen. Sellainen aneeminen luikku-kersa jää sitten keskenkasvuiseksi. Kyllä vanha kansa tietää.
[/quote]
Meikä taitaa olla aneeminen luiku-kersa. Tosin pituus jää vähän päälle 160 niin painoakaan ei voi olla paljon.
[/quote] siis meillä.

Vierailija
18/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoisten vanhemmat on ihan sikahyviä selittelijöitä. Lasten puolesta olen surullinen.

Vierailija
19/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:15"]

[/quote]

[/quote]

Näin juuri. Meilläkin on aina hedelmiä tarjolla, ja niitä saa vetää niin paljon kuin napa vetää. Kasvispohjaisia keittoja ilman kermaa on aika vaikea syödä epäterveellisiä määriä.

[/quote]

Kasvispohjaisia keittoja ilman kermaa ei kukaan pysty liikaa syömään :)

Vierailija
20/70 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lihava. Lapsi normaalipainoinen. Ollut aina. Nyt jo 18 v.