Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten motivoiduit vähentämään sokerin käyttöäsi?

Vierailija
01.08.2015 |

Syön liikaa karkkia. Ylipainoa ei ole ja nautiskelen siitä, että voi syödä ison pussin namuja. Muuten syön terveellisesti.

Tiedän, että sokeri voi tehdä hallaa hampaille ja viedä ruokavaliosta tilaa ravinteikkaammalta ruoalta. Haluaisinkin siis vähentää sokerin käyttöä, mutta koska toistaiseksi olen välttynyt siihen liittyviltä harmeilta, motivaatio ei meinaa pysyä yllä.

Eli, miten sinä olet pystynyt vähentämään sokerin käyttöä (oli se sitten karkeissa tai missä tahansa muussa)? Mikä motivoi sinua? Mitkä ajatukset ja tekemiset ovat saaneet sinut kauemmas karkki-tms. hyllyistä? Erityisesti kiinnostaa niiden kokemukset, jotka ovat vähentäneet, mutta toki mielelläni kuulen myös niiden ajatuksia, jotka ovat kokonaan lopettaneet.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä auttavat pahaan makeannälkään. Jotkut tekee itse suklaansa, ehkä alan itsekin siihen. Raakasuklaasta, marjoista, pähkinöistä yms. Meillä on aina kotona sokerittomia patukoita. Ettei tule houkutusta palata sokeriin ja vehnään. Kaupan raakasuklaita

Vierailija
22/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin vaa'alle. Seuraavaksi etsin mittanauhan ja mittasin itseni. Lopuksi laskin vielä painoindeksin. Päätös oli helppo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:42"]

Nämä auttavat pahaan makeannälkään. Jotkut tekee itse suklaansa, ehkä alan itsekin siihen. Raakasuklaasta, marjoista, pähkinöistä yms. Meillä on aina kotona sokerittomia patukoita. Ettei tule houkutusta palata sokeriin ja vehnään. Kaupan raakasuklaita

[/quote]

Mistä noista ensimmäisen linkin Nellie Delliessejä saa ostettua? Minkä hintaisia?

Vierailija
24/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli jotain "karkkeja" tms. jotka oli makeutettu hedelmämehulla/soseella, olivat hyviä korvikkeita. En tiedä onko näitä enää. Vähän niin kuin nikotiinipurkka tupakointia lopettaessa ;)

Vierailija
25/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:13"]

Hammaslääkärikäynnit auttaa aina vähäksi aikaa.

[/quote]

Paitsi ettei auta. Kävin juuri ja reikiä nolla, hammaskiveä vähän. Edellisestä käynnistä useita vuosia.

Vierailija
26/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:42"]

[/quote]

Mistä noista ensimmäisen linkin Nellie Delliessejä saa ostettua? Minkä hintaisia?

[/quote]Joistakin K-kaupoista löytyy ainakin. Hinta n. 1,35-1,50 €. Näitä olisi kiva saada Prismaan ja S-Marketteihin.

Vierailija
27/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetekseen sairastuminen motivoi minua kummasti.

Vierailija
28/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin, että en osta enää kevytcolaa, jota ennen meni jopa litra päivässä. Siis kerrasta poikki eikä mitään tilalle (no joo, vettä). Helpompi lopettaa kokonaan kuin uskotella itselleen, että juon vain ihan vähäsen.

Vierailija
29/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 12:39"]

Siirry xylitol-karkkeihin ja kuivahedelmiin? Syön itse edelleen satunnaisesti jäätelöä ja suklaata, mutta en mitään muuta sokerista. Jos tottuu olemaan ilman, karkit maistuvat pahalle ja aivan liian makeille, samoin esim. maustetut jogurtit. Mikä motivoi? Sellainen ajatussiirtymä, etten ikään kuin miellä karkkia enää ruoaksi.

[/quote]

Kuivatuissa hedelmissä on enemmän kaloreita ja sokeria kuin normihedelmissä.

[/quote]

Mutta myös vitamiineja ja kivennäisaineita, kunhan ostaa sokeroimattomia ja rikittömiä. Ap:llähän ei ollut paino-ongelmia.

2

[/quote]

Oikeat hedelmät on tässäkin suhteessa parempia. En ymmärrä ihmisiä jotka mussuttaa kuivattuja hedelmiä. Kyllähän ne säilyy pidempään, mutta ovat huonompia kaikessa muussa mielessä. Sitä paitsi vaikka olisi sokeroimattomia niin onhan niissä sokeria silti.

[/quote]

Totta kai kuivatuissa hedelmissä on sokeria silloinkin kun ne ovat sokeroimattomia, koska hedelmissä on sokeria. :D Ja kuivatutkin hedelmät ovat ihan oikeita hedelmiä, ei niitä missään laboratoriassa valmisteta.

Vierailija
30/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehokkain on raskauspahoinvointi ja oksentelu. Keho ei voi silloin sietää sokeria ollenkaan. Edes purkkaa tai mehua. Plääh. *ikävä herkkuja*

Vierailija
31/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes motivoi, mulla ykköstyyppi. Eihän siinä sokeria ole mitenkään kielletty, mutta ei tartte olla pistelemässä niin paljon insuliinia. Olen ottanut tavaksi syödä jonkun pienen patukan esim dacapon tai pätkiksen iltapäiväkahvin kanssa. Se maistuu aina taivaalliselta, kun on "harvinainen herkku" vaikka melkein joka päivä semmoisen syönkin. Muutosta kuitenkin ennen diagnoosia olevaan koko ajan karkin nassuttamiseen. :) 
Mä saan saman tyydytyksen marjoista ja karkeista, myös tuoreista vihanneksista kuten kukkakaalista ja porkkanasta. Mulla on aina naposteluvalmiina jotain vihanneksia ja se helpottaa "kynnystä" syödä niitä!

Vierailija
32/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 12:41"]

Fitline 

[/quote] Te jotka alapeukutitte tätä, niin kerron että olen 4 viikossa laihtunut 9kg, lantiolta lähtenyt senttejä ja sokerin himo on kaukaista historiaa.

Vierailija
33/50 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille! Keräsin pienen listan näistä itselleni, laitan nyt muillekin näytille, jos vaikka joku muukin saisi näistä vinkkejä, ja sunnuntai-iltaanhan tällainen sopii hyvin ;). Ja lisääkin saa tietysti ehdotella :)

Allaolevat ovat nyt niitä, joiden arvelen itselläni toimivan, laihtuahan minun ei tarvitse, mutta kiinteytymisestä tuskin haittaa olisi, se on mun listassani kuitenkin aika alhaalla. En ole myöskään aivan varma tuosta sokerilakon pituudesta, tai että onko se järkevä, koska kiellettyhän alkaa usein kiehtomaan vaan enemmän...Ajattelin nyt alkuun kokeilla niin, että arkipäivät menen kokonaan ilman, mutta jos viikonloppuisin tulee sitten herkuteltua liikaa, kokeilen totaalilakkoa :)

Vierailija
34/50 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin vähentämiseen voisi motivoida:

aivoterveys
hampaiden kunto
muut terveysasiat
hyvä olo
ravinteikkaampi ruokavalio
ihon kunto
(laihtuminen/kiinteytyminen)

Sokerista vieroittautumiseen voisi auttaa:

yllä olevien ajatteleminen karkkihimon (tms.) iskiessä
irtokarkkien hygienian miettiminen ( :D ) niitä katsellessa 
korvikkeiden käyttäminen (esim. marjat, hedelmät, purkka, tekemiset, terveellisemmät herkut…)
alkuun totaalinen sokerilakko (?)

Vierailija
35/50 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, anteeksi, tuo lista ei näköjään näykään ihan niin kuin toivoin :/ Toivottavasti jotain selvää saa silti, ja nämä kolme viestiä siis ap:lta :)

Vierailija
36/50 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaa valkoinen sokeri stevialla, hunajalla, kookossokerilla tai intiaanisokerilla.

Vierailija
37/50 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hammaslääkäripelko estää minua syömästä karkkia

Vierailija
38/50 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sokerin korvaaminen voisi olla hyvä, mutta itse en siis käytä oikeastaan sokeria, muutoin kuin niissä karkeissa :D ja jos sitten sattuu jossain valmiissa leivässä tms. olemaan. Leipojille varmasti hyvä neuvo. Ap

Vierailija
39/50 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:28"]Halusin finneistä eroon ja huomasin että paras keino niiden nujertamiseen oli vähentää sokerin käyttöä. Ennen söin karkkia joka päivä, nyt pari kertaa viikossa jos sitäkään. Eilen söin suklaapatukan ja purkin oreojäätelöä ja tosinaan saatan laittaa t-lusikallisen sokeria kahviin.

Tilanne on nyt hyvä verrattuna vaikka vuoden takaiseen aikaan jolloin mässytin namia päivittäin joka näkyi naamalla. Nyt ei tee edes mieli syödä namia, sallin karkkipäivän kerran tai kaksi viikossa jos on paha himo :D
[/quote]

t-lusikallisen?!?

Vierailija
40/50 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kaiken lisätyn sokerin käytön. Helppoa oli koska olo parani valtavasti. Tunnen itseni energiseksi, en ole enää väsynyt muuta kuin illalla nukkumaanmenoaikaan, nuorruin parikymmentä vuotta. Siinä motivaatiota. Ei tee mieli yhtään sokeria, makeanhimo hävisi. Niin, ja tietty laihduin takaisin normaalipainoiseksi.