Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten motivoiduit vähentämään sokerin käyttöäsi?

Vierailija
01.08.2015 |

Syön liikaa karkkia. Ylipainoa ei ole ja nautiskelen siitä, että voi syödä ison pussin namuja. Muuten syön terveellisesti.

Tiedän, että sokeri voi tehdä hallaa hampaille ja viedä ruokavaliosta tilaa ravinteikkaammalta ruoalta. Haluaisinkin siis vähentää sokerin käyttöä, mutta koska toistaiseksi olen välttynyt siihen liittyviltä harmeilta, motivaatio ei meinaa pysyä yllä.

Eli, miten sinä olet pystynyt vähentämään sokerin käyttöä (oli se sitten karkeissa tai missä tahansa muussa)? Mikä motivoi sinua? Mitkä ajatukset ja tekemiset ovat saaneet sinut kauemmas karkki-tms. hyllyistä? Erityisesti kiinnostaa niiden kokemukset, jotka ovat vähentäneet, mutta toki mielelläni kuulen myös niiden ajatuksia, jotka ovat kokonaan lopettaneet.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo masennuksen, aivoterveyden ja elämäntapojen yhteys on huolestuttava :( Kiitos linkeistä

Vierailija
2/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärikäynnit auttaa aina vähäksi aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ihana tunne kun keho tuntuu puhtaalta ja terveeltä kun ei mätä kokoajan sokeria sisäänsä.

Vierailija
4/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin finneistä eroon ja huomasin että paras keino niiden nujertamiseen oli vähentää sokerin käyttöä. Ennen söin karkkia joka päivä, nyt pari kertaa viikossa jos sitäkään. Eilen söin suklaapatukan ja purkin oreojäätelöä ja tosinaan saatan laittaa t-lusikallisen sokeria kahviin.

Tilanne on nyt hyvä verrattuna vaikka vuoden takaiseen aikaan jolloin mässytin namia päivittäin joka näkyi naamalla. Nyt ei tee edes mieli syödä namia, sallin karkkipäivän kerran tai kaksi viikossa jos on paha himo :D

Vierailija
5/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaessa oli pakko vähentää rutkasti sokerin käyttöä. Kun siihen vähäsokerisempaan elämään tottuu, niin pian sokerileivonnaiset alkaakin tuntumaan aivan liian imeliltä. Keho näyttää sopeutuvan nopeasti vähäsokerisuuteen. Sit vaan opettelin leipomaan käyttäen vähemmän sokeria. Ja opettelin tekemään suolaisia leivonnaisia. Vaikka en kyllä edes leivo usein.

Vierailija
6/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 12:39"]

Siirry xylitol-karkkeihin ja kuivahedelmiin? Syön itse edelleen satunnaisesti jäätelöä ja suklaata, mutta en mitään muuta sokerista. Jos tottuu olemaan ilman, karkit maistuvat pahalle ja aivan liian makeille, samoin esim. maustetut jogurtit. Mikä motivoi? Sellainen ajatussiirtymä, etten ikään kuin miellä karkkia enää ruoaksi.

[/quote]

Kuivatuissa hedelmissä on enemmän kaloreita ja sokeria kuin normihedelmissä.

Vierailija
7/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:28"]

Halusin finneistä eroon ja huomasin että paras keino niiden nujertamiseen oli vähentää sokerin käyttöä. Ennen söin karkkia joka päivä, nyt pari kertaa viikossa jos sitäkään. Eilen söin suklaapatukan ja purkin oreojäätelöä ja tosinaan saatan laittaa t-lusikallisen sokeria kahviin.

Tilanne on nyt hyvä verrattuna vaikka vuoden takaiseen aikaan jolloin mässytin namia päivittäin joka näkyi naamalla. Nyt ei tee edes mieli syödä namia, sallin karkkipäivän kerran tai kaksi viikossa jos on paha himo :D

[/quote]

Millaisia finnejä sulla oli? Mulla on mustapäitä, auttaiskohan niihin vähäsokerinen ruokavalio?

Vierailija
8/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:33"]

Siirry xylitol-karkkeihin ja kuivahedelmiin? Syön itse edelleen satunnaisesti jäätelöä ja suklaata, mutta en mitään muuta sokerista. Jos tottuu olemaan ilman, karkit maistuvat pahalle ja aivan liian makeille, samoin esim. maustetut jogurtit. Mikä motivoi? Sellainen ajatussiirtymä, etten ikään kuin miellä karkkia enää ruoaksi.

[/quote]

[/quote]

Mutta myös vitamiineja ja kivennäisaineita, kunhan ostaa sokeroimattomia ja rikittömiä. Ap:llähän ei ollut paino-ongelmia.

2

Vierailija
9/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin vehnän syönnin. Ja kun alat katselemaan karkkien sisältöjä niin suuressa osassa on vehnää, jolloin ne karkitkin sitten jäi vähän niinkuin huomaamatta pois.
Nyt oon menny tällä linjalla pari kk (pl. psri repsahdusta) ja paino tullu mukavasti alaspäin huomaamatta. :)
Toki, olen ylipainoinen, jolloin tämä ei todellakaan ole mikään huono ratkasu.

Vierailija
10/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ideoista, tuo aivoterveyden miettiminen kyllä motivoi, samoin jonkun käsissä likaantuneiden karkkien ajatteleminen :) Ihon kunnon paraneminen olisi tietysti plussaa! 

Ehkä se juttu olis myös sen nautinnon korvaaminen jollain muulla, esim. niillä kuivatuilla hedelmillä. Rakastan pensasmustikoita, täytyykin kokeilla saisiko samantyyppisen nautinnon jättirasiallisesta pensasmustikoita, kuin minkä saan karkeista :) Muita korvaavia nautintoja voisivat olla seksi (mieskin varmasti ilahtuisi ja parisuhde saisi uutta liekkiä ;)?), liikunta, lukeminen, musiikin kuuntelu..? Muita ideoita?

Ap

Vierailija
11/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:56"]

[/quote]

[/quote]

Mutta myös vitamiineja ja kivennäisaineita, kunhan ostaa sokeroimattomia ja rikittömiä. Ap:llähän ei ollut paino-ongelmia.

2

[/quote]

Oikeat hedelmät on tässäkin suhteessa parempia. En ymmärrä ihmisiä jotka mussuttaa kuivattuja hedelmiä. Kyllähän ne säilyy pidempään, mutta ovat huonompia kaikessa muussa mielessä. Sitä paitsi vaikka olisi sokeroimattomia niin onhan niissä sokeria silti.

Vierailija
12/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:46"]

[/quote]

Millaisia finnejä sulla oli? Mulla on mustapäitä, auttaiskohan niihin vähäsokerinen ruokavalio?

[/quote]

kokeileminen ei maksa mitään.. oikeastaan voit vain säästää rahaa kun jätät sokerit poi

Vierailija
13/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:12"]

[/quote]

[/quote]

2

[/quote]

Oikeat hedelmät on tässäkin suhteessa parempia. En ymmärrä ihmisiä jotka mussuttaa kuivattuja hedelmiä. Kyllähän ne säilyy pidempään, mutta ovat huonompia kaikessa muussa mielessä. Sitä paitsi vaikka olisi sokeroimattomia niin onhan niissä sokeria silti.

[/quote]

Kuivatut hedelmät ovat tiiviimpiä, mutta miksi niitä pitäisi verrata? Joissakin tilanteissa, matkalla ym. on helpompi syödä kuivattuja. Henkilökohtaisesti en edes pidä kauheasti tuoreista hedelmistä, jos en sörssää niitä smoothieksi.

Vierailija
14/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:19"]

[/quote]

[/quote]

2

[/quote]

[/quote]

Kuivatut hedelmät ovat tiiviimpiä, mutta miksi niitä pitäisi verrata? Joissakin tilanteissa, matkalla ym. on helpompi syödä kuivattuja. Henkilökohtaisesti en edes pidä kauheasti tuoreista hedelmistä, jos en sörssää niitä smoothieksi.

[/quote]

Siksi niitä voi verrata, koska ap ei kysynyt mitään helposti mukana kulkevaa ruokaa.

Vierailija
15/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 13:46"]

[/quote]

[/quote]

kokeileminen ei maksa mitään.. oikeastaan voit vain säästää rahaa kun jätät sokerit poi

[/quote]

kannattaa muistaa että sokeria on kaikkialla. itselleni erityisesti maissisiirappi tai fruktoosisiirappi (millä nimellä se sattuu olemaankaan) aiheuttaa eniten oireita, se on kuin sokeria mutta halvempaa, joten yritykset tunkee sitä kaikkialle

Vierailija
17/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:23"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:19"]

[/quote]

[/quote]

2

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Siksi niitä voi verrata, koska ap ei kysynyt mitään helposti mukana kulkevaa ruokaa.

[/quote]

No tarkoitus oli alun perin esittää (mahdollisesti siirtymävaiheen) korviketta karkkipussin ostolle ja jos ap. syö terveellisesti, niin syö luultavasti jo myös hedelmiä.

Mutta ei vängätä enempää. :)

Vierailija
18/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki tupakka on paskaa niin kaikki ruoka ei ole.

Vierailija
19/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En motivoidu erikseen. Ajattelen karkkien hintaa ja sitä välitöntä olo mikä niiden syönnin jälkeen on keskityn siihen rutkasti niin en syö karkkia yhtään. En syö ikinä karkkia. Keksejä olen syönyt. Sipsejä. Joskus patukan. Suklaan olen kyllästynyt. Kauheeta paskaa. Tekisi mieli kunnon kasviruokaa. Aina mieleni tekee kasvisruokaa. Ehkä menen kauppaan.

Vierailija
20/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kanssa hoikka niinkuin sä, ei paino-ongelmia, ja rakastin irtiksiä. Tapasin syödä karkkia päivittäin, joskus enemmän, joskus vähemmän - mut aina kauppareissulla piti hakea karkkihyllyltä edes jotain pientä nassutettavaa. Xylitolia ja muita makeutusaineita mä vihaan, menee maha kuralle.

Sokerin vähentämisen syyt oli mulla samat kuin sulla: se ei vaan oo hyväksi, kun vie tilaa ravinteikkaimmilta ruuilta, kaiken muun pahan lisäksi. Mulla toimi se, että pidin ensin kuukauden sokeri- ja vehnäjauholakon. Ajattelin, että kun mä oon koko ikäni karkkia syönyt, niin kyllä mä nyt hitto voin yhden vaivaisen kuukauden elämästäni uhrata sokerittomuudelle. Onnistuihan se, kuukausi ei tosiaan oo pitkä aika.

Sit tuon kuukauden jälkeen huomasin, että pystyin jatkamaan päivän, pari, viikon. Ajoittain saatoin maistaa karkkia tai keksiä, mutta huomasin, että en enää saanut siitä samanlaista nautintoa kuin ennen. Ja sehän oli hyvä!

Tästä on nyt pari vuotta. Saatan syödä karkkia, keksiä, kakkua kun tarjotaan, saatan ostaa joskus kaupasta pienen salmiakkipastilliaskin, vähän irtiksiä tai tummasuklaalevyn, jonka syön rivi kerrallaan parin päivän kuluessa. Mutta ei ne mulle yhtä suurta nautintoa enää tuo kuin ennen, joten kieltäytyminen karkeista johtuu vain siitä, ettei enää maistu.

Ja mun kohdalla jos kellään se on jo pienoinen ihme :) Toivoa on sullakin!