**********Kyllä oli huono kirja!! - MInkä sinä jätit kesken? *********
Voi jumpe että menin pieleen, kun umpimähkään kirjakaupasta hain "varmaa nakkia" kesälukemiseksi. Kriteereinä jokseenkin nämä
- naiskirjailija: pohjoismainen, ei tällä kertaa suomalainen eikä novellisti
- ei dekkari
- kaunis kieli, mainostetaan ehkä omaleimaisella ja soljuvalla kirjoitustavalla. Ehkä jopa eteerisen kaunis. Tarinalla ei ole niin väliä, kunhan kirjoittaa kauniita sanoja. (Mielessä väikkyi jotakin Emmi Itärannan tapaista, kun kirjoitti Teemestarin kirjan).
Ja mitä minä ostin:
http://www.gummerus.fi/fi/kirja/9789512099474/kun-mustarastas-laulaa/
Voi mitä KAKKAA! Ihan kuin 70-vuotias suomentaja (onko hän??) kääntäisi suomeksi kioskiromaania, jossa ei tapahdu MITÄÄN! Ja kirjailijan jokainen lause alkaa kieltosanalla "Ei, hän ei halunnut tavata ketään. Ei hän tahtonut tuntea näin. Ei enää. Ei koskaan"- Täynnä kliseitä "sirosti ristityistä nilkoista" "yksinäisyyteen, joka puhutteli häntä ihan uudella tavalla". Kaksi sanaa kerraan. Ehkä kolme. Ehkä.
Kauheata kuraa ja sinne meni melkein 30 euroa. Kesken jää.
- Mikä kirja teiltä on jäänyt kesken ja miksi?
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:55"]
Sinuhe, egyptiläinen
[/quote]
Mile sivulle pääsit? Miksi et jaksanut ja minkä ikäinen olit lukiessasi? Helpottaa, kun takana on 200.
[/quote]
Jaksoin kahlata melkein loppuun asti. Lukematta jäi viimeiset 60 sivua. Ei vaan pystynyt enää. En saanut itseäni pakotettua lukemaan enää sivuakaan. Ikää oli jotain 35 v.
[/quote]
Mulla jäi myös jonnekin 700 sivun tienoille. Sinuhe jäi jotenkin junnaamaan sinne Niilille ja sitten en enää jaksanut (vaikka kirja alkupuudutuksen jälkeen olikin jo päässyt ajoittain vauhtiin)
John Irving: Sirkuksen poika.
Universumin puuduttavin kirja. Haluaisin tietää onko kukaan, tai tietääkö edes kukaan ketään joka olisi, lukenut tätä loppuun asti?
Joku Coelhon "teos". Aivan järkyttävää lukijan aliarvioimista ja muka-syvällisyyttä.
Minä luin Son of The Circus -kirjan loppuun ja pidinkin siitä. Ei kylläkään Irvingin huippuja.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 23:03"]Tuntematon sotilas, kroohhhpyhhh...
[/quote]
Miten se on mahdollista?!
Helppolukuista kieltä, mielenkiintoisia henkilöhahmoja ja selkeä juoni.
Itselläni jäänyt kesken Madame Bovary, Punaista ja mustaa, Kurjat, kaikki Henry Jamesit ja George Elliotit. Sekä Kalevala.
No nyt oon lukemassa Pancolin Mimmit -kirjaa. Järkyttävän pinnallinen, en jaksa yhtään kiinnostua henkilöistä, jotka vaihtuvat vielä kaiken aikaa. Onko joku lukenut tämän loppuun, paraneeko lopussa yhtään?
Tuulen varjo jäi aikanaan kesken. Välillä jopa koomisen runopoikamaista huokailua. Ei tehnyt vaikutusta.
Virpi Hämeen-Anttilan Marionetit oli kyllä todella puuduttavaa luettavaa. Jaksoin puoleen väliin.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä Linda Olssonista. Hänen eka teoksensa Laulaisin sinulle lempeitä lauluja oli kyllä mielestäni hyvä. Todella kaunis ja liikuttava tarina, jossa tapahtuikin jotain. Pettymys oli suuri, kun luin seuraavan kirjan, Sonaatti Miriamille. Siinä ei sitten tapahtunutkaan yhtään mitään. Loppuhuipennus oli se, että päähenkilö sai kuulla olevansa sukua jollekin mummelille, enkä edes tajunnut kuka se oikein oli... Kaikki hyvä sinussa jäikin kesken jo ekojen sivujen jälkeen, enkä ole Mustarastasta edes viitsinyt aloittaa. Harmittaa todella, sillä ensimmäisestä teoksesta huomasi, mihin Olsson halutessaan pystyisi, mutta koko ajan tuntuu menevän vain laaduttomammaksi :(
Koitin joskus teininä lukea yhtä päätalon romaania. Yksi harvoista kirjoista jotka jäi kesken. Siedän kyllä mitä ihmeellisintä roskakirjallisuutta siinä missä klassikoitakin mutta tässä ei tapahtunut yhtään mitään.
Näitä on monia :D
Esim Torey Haydenin kirjat, Jane Austen ylpeys ja ennakkoluulo, Rosa Liksom hyttinumero 6, Leena Lehtolaisen nappikauppa tms..
Mikko Rimmisen Pussikaljaromaani. Tylsää ja löysää sontaa. Kirjasta tehty leffa jäi myös kesken.
Juha Vuorisen Juoppohullun päiväkirja. Siis ihan se ensimmäinen sitä sarjaa. Pelkkää ryyppäämistä. Mikä siitä teki aikanaan niin suositun??
Ällistyneenä luen tätä ketjua!
Täällä on lueteltu kirjoja, jotka olen itse ahmimalla ahminut voimatta laskea kirjaa kädestäni. Tuntematon sotilas, Puhdistus, Kun kyyhkyset katosivat, Anna Karenina, Jää, Rosa Liksomin kirjat, Ylpeys ja ennakkoluulo... ihan loistavia kaikki. Siis mun mielestäni, mutta joo, ymmärrän että makuja on monia.
Mä yleensä kyllä luen loppuun jokaisen kirjan, jonka olen aloittanut, ihan periaatteesta. Mutta yksi oli pakko jättää kesken: Will Selfin Suuret apinat. Harmitti pirusti, koska kirja sinänsä vaikutti hyvältä. Mutta suomennos tökki niin, että en yksinkertaisesti pystynyt. Enkä ole saanut hommattua käsiini englanninkielistä originaalia.
Katja Ketun Kätilö. Ihan järkyttävän sekava ja tylsä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 23:06"]Taru sormusten herrasta elokuvat oli jo niin tylsiä etten ole kuvitellutkaan lukevani. Jane Austinin kirjoista tehdyistä elokuvista olen yleensä tykännyt, ja yritin lukea jotain kirjaa, olisko ollut Kotiopettajattaren romaani tai jotain, mutta ei, ei millään pystynyt. Stephen King on ollut ihan mahtava kirjailija yleensä, kirjat ovat olleet suorastaan pelottavan todentuntuisia lukiessa, mutta muutama vuosi sitten ilmestynyt kirja on jäänyt väkisin kesken, olen yrittänyt, todella yrittänyt moneen kertaan, mutta kun ei siinä tunnu olevan mitään järkeä.
Puhdistuksesta kyllä tykkäsin, se oli aika järkky, mutta silti hyvä.
[/quote]
Muistatko mikä Kingi oli kyseessä?
Mä olen lueskellut paljon Kingejä. Mulla on suuria vaikeuksia lukea Talismaania. On ollut jo ainakin pari vuotta kesken.
Vielä joskus sen luen loppuun!
Täällä pohjantähden alla jäi kyllä lukematta, olin alle kolmekymppinen.
[/quote]Talismaani on ihan ok, King kirjoitti sen yhdessä Peter Straubin kanssa kuten myös itsenäisen jatko-osan Pimeyden talo. Ja Peter Straub on kirjoittanut kaksi upeaa kauhukirjaa, Julia ja Kummitusjuttu. Lukekaa ne, tämä on käsky!
Katja Ketun Kätilö. "rikasta kieltä", joo, jos tykkää että suurin osa kirjasta on kirosanoja. Luin kirjasta puolet, sitten loppui mielenkiinto.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:56"]
Anna Karenina. Yritin monta kertaa lukea sitä, mutta sivutolkulla kuvauksia jostain helvetin viljapelloista... ei vaan jaksanut.
[/quote]
Nuorempana jäi kesken, mutta vanhempana luin loppuun ja totesin: hyvä kirja ja maineensa klassikoiden joukossa ansainnut.
Kesken jäi aloittajan tapaan uutta naiskirjailijaa etsiessä käteen sattunut Hillakukkanyrkki, onneksi kirjastosta. Toista kertaa en lainaa sen kirjailijan teosta, joka viihtyy keskuudessamme, ja mainitse sen kirjassaan. Nimeä en muista, mutta se ei liene vahinko, taidan pitäytyä tästä lähtien tunnetummissa kirjailijoissa. Mutta ei se mitään, hän on hyvässä joukossa kun en enää jaksa lukea edes Cornwellin uusimpia. Sinuhea en ole vielä edes aloittanut, vaikka on ollut kirjahyllyssäni jo vuosikymmeniä.
Aloittajalle ehdottaisin, että käytä kirjastoa, ei mene rahat hukkaan kunhan muistat palauttaa lainasi.
Katja Kettu: Kätilö. Ulla-Lena Lundberg: Jää. Jälkimmäinen oli niin niin puuduttava että hohhoijaa. Ehkä odotukset olivat liian korkealla, kun sitä palstalla niin kehuttiin...