Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**********Kyllä oli huono kirja!! - MInkä sinä jätit kesken? *********

Vierailija
31.07.2015 |

Voi jumpe että menin pieleen, kun umpimähkään kirjakaupasta hain "varmaa nakkia" kesälukemiseksi. Kriteereinä jokseenkin nämä

- naiskirjailija: pohjoismainen, ei tällä kertaa suomalainen eikä novellisti

- ei dekkari

- kaunis kieli, mainostetaan ehkä omaleimaisella ja soljuvalla kirjoitustavalla. Ehkä jopa eteerisen kaunis. Tarinalla ei ole niin väliä, kunhan kirjoittaa kauniita sanoja. (Mielessä väikkyi jotakin Emmi Itärannan tapaista, kun kirjoitti Teemestarin kirjan).

Ja mitä minä ostin:

http://www.gummerus.fi/fi/kirja/9789512099474/kun-mustarastas-laulaa/

Voi mitä KAKKAA! Ihan kuin 70-vuotias suomentaja (onko hän??) kääntäisi suomeksi kioskiromaania, jossa ei tapahdu MITÄÄN! Ja kirjailijan jokainen lause alkaa kieltosanalla "Ei, hän ei halunnut tavata ketään. Ei hän tahtonut tuntea näin. Ei enää. Ei koskaan"- Täynnä kliseitä "sirosti ristityistä nilkoista" "yksinäisyyteen, joka puhutteli häntä ihan uudella tavalla". Kaksi sanaa kerraan. Ehkä kolme. Ehkä.

Kauheata kuraa ja sinne meni melkein 30 euroa. Kesken jää.

- Mikä kirja teiltä on jäänyt kesken ja miksi?

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 23:21"]Katja Kettu: Kätilö. Ulla-Lena Lundberg: Jää. Jälkimmäinen oli niin niin puuduttava että hohhoijaa. Ehkä odotukset olivat liian korkealla, kun sitä palstalla niin kehuttiin... [/quote] Mulla tuo Jää on kouraissut syvemmältä kuun monikaan kirja koskaan. Luin sen pari vuotta sitten enkä ole oikein vieläkään toipunut. Mutta Sinuhea en ole yrityksistä huolimatta päässyt loppuun.

[/quote]

Sama täällä! Jää on niin vavahduttava kirja, että se tuli mulla pitkään uniin, kun olin sen lukenut.

Ulla-Lena Lundberg on muutenkin lempikirjailijoiltani, olen lukenut häneltä kaiken moneen kertaan. Hassua on se, että hän usein kirjoittaa aiheista, joista en sinänsä voisi olla vähempää kiinnostunut (lintujen tarkkailua Siperiassa ym.). Mutta kirjoittaa niin älyttömän hyvin, että luen joka rivin onnellisena ahmien.

[/quote]

Siis apua! Oonko mä jotenkin tosi vajakki, kun en tajunnut tosta Jäästä mitään? En vaan päässyt yhtään siihen sen aikaiseen saaristolaiselämään kiinni. Ei sävähdyttänyt sitten yhtään. Täytyy varmaan yrittää lukea vielä uudestaan, kun se niin monen mielestä on jotain niin erinomaista. Kaikki muut klassikot ja Sofi Oksaset olen suorastaan ahminut, mutta tuo Jää jätti kylmäksi. T. Se Jäätä kritisoinut

Vierailija
2/97 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 08:43"]

Juha Vuorisen Juoppohullun päiväkirja. Siis ihan se ensimmäinen sitä sarjaa. Pelkkää ryyppäämistä. Mikä siitä teki aikanaan niin suositun??

[/quote]Se, että se julkaistiin nettikirjoituksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kjell Westön Leijat Helsingin yllä jäi aikoinaan kesken. Tänä kesänä jäi Donna Tarttin Tikli kesken. Tartt on ikuinen wannabe. Kerran vahingossa onnistunut, ja jatkaa samaa kuin rikkinäinen levysoitin - koska se toimi kerran.

Vierailija
4/97 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 00:08"]

Jari Tervon tuotanto ylipäätään.

[/quote]

Olen melko monipuolisesti viihdekirjallisuutta lukenut. Kahta Tervon kirjaa olen aloittanut ja kesken jättänyt. Aivan uskomatonta sontaa. Toinen sontaläjä on Arto Paasilinnan viimeiset puolen tusinaa kirjaa.

Vierailija
5/97 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 23:02"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:56"]

Anna Karenina. Yritin monta kertaa lukea sitä, mutta sivutolkulla kuvauksia jostain helvetin viljapelloista... ei vaan jaksanut.

[/quote]

Anna Karenina on jäänyt täälläkin kesken. Ja mä sentään jaksoin kahlata Rouva Bovaryn läpi...

[/quote]Minä sain luettua Anna Kareninan lopulta kokonaan, ja siksipä tiedänkin, ettei se ollut sen arvoinen.

Vierailija
6/97 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:57"]

Fifty shades of gray vai mikä se on. Siinä vaan purtiin alahuulta.

[/quote] OH my! jäi multakin kesken koska minäkin natiivi suomalainen tajusin lukevani super kökköä englantia.

Vierailija
7/97 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 00:08"]

Jari Tervon tuotanto ylipäätään.

[/quote]

Tervo! sama täällä enkä aio enää harrastaa Tervon juontia

Olen melko monipuolisesti viihdekirjallisuutta lukenut. Kahta Tervon kirjaa olen aloittanut ja kesken jättänyt. Aivan uskomatonta sontaa. Toinen sontaläjä on Arto Paasilinnan viimeiset puolen tusinaa kirjaa.

[/quote]

Vierailija
8/97 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa klassikoista on sellaisia, mitä nykyihminen ei vaan jaksa lukea. Mielestäni niiden suuruus on ennen kaikkea sidottu aikaansa ja siihen impaktiin mikä niillä silloin, siinä ilmapiirissä oli. Siksi en soimaa itseäni, vaikken "ymmärrä" niitä. Olenkin päätynyt lukemaan klassikoista vain Wikipedian synopsit ja katsomaan leffat. :)

Ainoa poikkeus on Kotiopettajattaren romaani, mikä oli varmasti erittäin hyvän suomennoksen ansiota, koska en ole jaksanut lukea sitä alkukielellä.

Kalevalaa en ole edes yrittänyt lukea sen jälkeen, kun sain tietää, että Lönnrot runoili sinne itse todella paljon säkeitä. Luen mieluummin Suomen Kansan Vanhoja Runoja, joissa on alkuperäiset muodot ja versiot.

Vierailija
9/97 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu.

Vierailija
10/97 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:00"]

Suurin osa klassikoista on sellaisia, mitä nykyihminen ei vaan jaksa lukea. Mielestäni niiden suuruus on ennen kaikkea sidottu aikaansa ja siihen impaktiin mikä niillä silloin, siinä ilmapiirissä oli. Siksi en soimaa itseäni, vaikken "ymmärrä" niitä. Olenkin päätynyt lukemaan klassikoista vain Wikipedian synopsit ja katsomaan leffat. :)

Ainoa poikkeus on Kotiopettajattaren romaani, mikä oli varmasti erittäin hyvän suomennoksen ansiota, koska en ole jaksanut lukea sitä alkukielellä.

Kalevalaa en ole edes yrittänyt lukea sen jälkeen, kun sain tietää, että Lönnrot runoili sinne itse todella paljon säkeitä. Luen mieluummin Suomen Kansan Vanhoja Runoja, joissa on alkuperäiset muodot ja versiot.

[/quote]Hyvää suomennosta kaipaisi myös tuohon impaktiin ja miksei myös synopsiin (tarkoitit varmaan synopsista).

Vierailija
11/97 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on Sinuhe jäänyt kesken. Eikä vain kerran, vaan varmaan kuusi kertaa. Mutta aion yrittää vielä joskus seitsemännen kerran...

Vierailija
12/97 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkauden puukottamat - Kassandra Block. Kaverini antoi kyseisen kirjan, kun halusin jotain kevyttä iltaluettavaa ollessani reissussa ja olin unohtanut lukemiseni kotiin. Kyseinen kirja oli yksinkertaisesti huonosti kirjoitettu. Lisäksi päähenkilö oli aivan sietämätön ja raivostuttava. En tajua miten yksikään kustantamo on voinut julkaista jotain niin huonolaatuista, ja minulla on kokemusta huonojenkin kirjojen loppuun lukemisesta. Arvio: 0/5 TUSKAA

Goodreadsista huomasin, että muillakin on ollut samoja tuntemuksia. Ilmeisesti kyseisen kirjoittajan piti jatkaa tuota Renate Kress -sarjaa ja oli kustantamon kanssa sopimus useammasta kirjasta, mutta kahteen kirjaan jäi sattuneesta syystä huonon vastaanoton takia. Onko kukaan muu lukenut noita Renate Kress dekkareita?

Vierailija
13/97 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:32"]

Mullakin on Sinuhe jäänyt kesken. Eikä vain kerran, vaan varmaan kuusi kertaa. Mutta aion yrittää vielä joskus seitsemännen kerran...

[/quote] Kokeilkaapa kuunnella Sinuhe äänikirjana, lukija on hyvä ja kuunnellessa voi vaikka järjestellä kaappia ;) Itse olen kuunnellut sen parikin kertaa, minullakin se oli jäänyt joskus aiemmin kesken.

Vierailija
14/97 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Hotakaiset ja Tervot mitä olen yrittänyt, ei vaan iske. Yakubia-talo tjsp., jossa oli kyllä mielenkiintoisiakin juttuja muttei tarpeeksi.

Vierailija
15/97 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:48"]

Rakkauden puukottamat - Kassandra Block. Kaverini antoi kyseisen kirjan, kun halusin jotain kevyttä iltaluettavaa ollessani reissussa ja olin unohtanut lukemiseni kotiin. Kyseinen kirja oli yksinkertaisesti huonosti kirjoitettu. Lisäksi päähenkilö oli aivan sietämätön ja raivostuttava. En tajua miten yksikään kustantamo on voinut julkaista jotain niin huonolaatuista, ja minulla on kokemusta huonojenkin kirjojen loppuun lukemisesta. Arvio: 0/5 TUSKAA Goodreadsista huomasin, että muillakin on ollut samoja tuntemuksia. Ilmeisesti kyseisen kirjoittajan piti jatkaa tuota Renate Kress -sarjaa ja oli kustantamon kanssa sopimus useammasta kirjasta, mutta kahteen kirjaan jäi sattuneesta syystä huonon vastaanoton takia. Onko kukaan muu lukenut noita Renate Kress dekkareita?

[/quote]En ole lukenut Renate Kress -dekkareita, mutta kuulostaa aivan samalta kuin kirjassa Ja sitten juoksin pakoon - juutalaistytön selviytymistarina 1940-1945. Sekin oli hävyttömän huonosti kirjoitettu, sekä tyylillisesti että kieliopillisesti. Päähenkilö oli raivostuttavan tyhmä, itsekeskeinen ja itserakas pitäen itseään parempana kuin auttajiaan.

Vierailija
16/97 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:55"]Kaikki Hotakaiset ja Tervot mitä olen yrittänyt, ei vaan iske. Yakubia-talo tjsp., jossa oli kyllä mielenkiintoisiakin juttuja muttei tarpeeksi.
[/quote]
Ai joo, kesken jäi myös Paholainen pukeutuu Pradaan ja Eat, pray, love.

Vierailija
17/97 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku Tory Haydenin vai mikä lie.. Niin puuduttavan kuivaa tekstiä.
TSH myöskin.

Vierailija
18/97 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taru Sormusten Herrasta jäi kesken, alku oli niin tavattoman tylsä ja tapahtumaköyhä. Jaksoin lukea jotain 170 sivua. Tosin olin silloin ala-asteella, joten ehkä se oli kuitenkin liian "aikuiskirja" mulle, raskaampi kuin esim. Potterit. Nyt 19-vuotiaana katsoin leffat ja aloitin lukemaan ykköskirjaa uudelleen. Saas nähä mitä tästä tulee. Yleensä vaan yritän aina ensin lukea kirjat ja vasta sitten katsoa leffat, joten harmittaa kun rikoin perinnettäni :D Eli en vielä tiedä, onko kirja huono, kun en ole lukenut kokonaan, mutta alku on kyllä yhä todella pitkästyttävä!

Vierailija
19/97 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viktor Hugon Kurjat, maailman tylsin kirja.

Vierailija
20/97 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuhe, egyptiläinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi