Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**********Kyllä oli huono kirja!! - MInkä sinä jätit kesken? *********

Vierailija
31.07.2015 |

Voi jumpe että menin pieleen, kun umpimähkään kirjakaupasta hain "varmaa nakkia" kesälukemiseksi. Kriteereinä jokseenkin nämä

- naiskirjailija: pohjoismainen, ei tällä kertaa suomalainen eikä novellisti

- ei dekkari

- kaunis kieli, mainostetaan ehkä omaleimaisella ja soljuvalla kirjoitustavalla. Ehkä jopa eteerisen kaunis. Tarinalla ei ole niin väliä, kunhan kirjoittaa kauniita sanoja. (Mielessä väikkyi jotakin Emmi Itärannan tapaista, kun kirjoitti Teemestarin kirjan).

Ja mitä minä ostin:

http://www.gummerus.fi/fi/kirja/9789512099474/kun-mustarastas-laulaa/

Voi mitä KAKKAA! Ihan kuin 70-vuotias suomentaja (onko hän??) kääntäisi suomeksi kioskiromaania, jossa ei tapahdu MITÄÄN! Ja kirjailijan jokainen lause alkaa kieltosanalla "Ei, hän ei halunnut tavata ketään. Ei hän tahtonut tuntea näin. Ei enää. Ei koskaan"- Täynnä kliseitä "sirosti ristityistä nilkoista" "yksinäisyyteen, joka puhutteli häntä ihan uudella tavalla". Kaksi sanaa kerraan. Ehkä kolme. Ehkä.

Kauheata kuraa ja sinne meni melkein 30 euroa. Kesken jää.

- Mikä kirja teiltä on jäänyt kesken ja miksi?

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinluettelo. Aivan liikaa henkilöitä eikä minkäänlaista juonta.

Vierailija
82/97 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna Sinisalo - Ennen päivänlaskua ei voi.

Ei jumalauta mitä paskaa. Tekotaiteellista ja ah, niin puhuttelevaa.

Spoiler alert!:

homomies ottaa hoteisiinsa _peikon_ (kirjaimellisesti). Ja haluaa alkaa panna tätä. "Purkautuu kuin tulivuori", kun peikon karvainen selkä osuu vatsaansa. Ihan oikeesti voi vittu. Ja tottakai on ollut pakko änkeä suomalaisen miessian thaimaan seksuaalisesti (ja muutenkin) alistettu tuliainen tuohon (mm. valjaat ja tuplapenetraatio). Ja lopussa se homomies meni jonnekin peikkoyhteiskuntaan, jossa niillä peikoilla oli konekiväärejä tms.? Ja kappaleiden väliin oli rva Sinisalo päästään heittänyt faktaa peikoista.

Mä en ole koskaan lukenut noin paskaa kirjaa. Jätin kesken, mutta koulutehtävänä (lukiossa) oli pakko lukea loppuun. Ei enää IKINÄ!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna Karenina. Yritin monta kertaa lukea sitä, mutta sivutolkulla kuvauksia jostain helvetin viljapelloista... ei vaan jaksanut.

Minä sain Anna Kareninan loppuun asti vasta kolmannella kerralla. Kun pääsin tarpeeksi pitkälle niin vei mukanaan. En muista enää mikä sai yrittämään sen kolmannen kerran.

Vierailija
84/97 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesken jäi n. s. 400. kirjoitti:

Stephen King: Tukikohta. Eikö tätäkään olisi voinut kirjoittaa mitenkään lyhyemmin?

Kingin Tukikohta on yksi parhaista koskaan lukemistani kirjoista. Mitä pitempi kirja, sitä enemmän nautin elämyksestä. Täytyykin lukea tuo uudelleen, kun viimeksi luin sen 1993 tai 1994.

Vierailija
85/97 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taru sormusten herrasta elokuvat oli jo niin tylsiä etten ole kuvitellutkaan lukevani. Jane Austinin kirjoista tehdyistä elokuvista olen yleensä tykännyt, ja yritin lukea jotain kirjaa, olisko ollut Kotiopettajattaren romaani tai jotain, mutta ei, ei millään pystynyt. Stephen King on ollut ihan mahtava kirjailija yleensä, kirjat ovat olleet suorastaan pelottavan todentuntuisia lukiessa, mutta muutama vuosi sitten ilmestynyt kirja on jäänyt väkisin kesken, olen yrittänyt, todella yrittänyt moneen kertaan, mutta kun ei siinä tunnu olevan mitään järkeä.

Puhdistuksesta kyllä tykkäsin, se oli aika järkky, mutta silti hyvä.

Kotiopettajattaren romaani on Charlotte Bronten kirja. Luin se hiljattain ja se on paikoitellen ideatasolla ihan mielenkiintoinen, mutta hieman vanhahtava. Kun miettii mihin tarpeeseen kirjoja on aikoinaan kirjoitettu - siis viihteeksi, ajankuluksi ym. niin ymmärtää sen, että samaan teokseen on ympätty kauhuromantiikkaa, jännitystä, rakkaustarinaa. Heijastellen sitä mitä sisarukset itse olivat lukeneet. Nykylukijan vinkkelistä kirjassa kaipaisi tiivistystä, toisaalta tekstin vahvuus on nimenomaan se maailma ja tunnelma, johon lukija voi uppoutua. Brontet elivät ulkoisesti aika ahdistavan puuduttavaa ja eristynyttä elämää, jossa jo lähtökohtaisesti ei ollut ihan itsestäänselvää, että nainen ylipäätään pääsi naimisiin (mikä oli sen ajan naisille melkein se ainoa hyväksyttävä vaihtoehto tulevaisuudelle). Niistä lähtökohdista voi ymmärtää kirjan puutteet.

Vierailija
86/97 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamasutra, liian härskejä ja aivan liikaa kuvia.

Vierailija
87/97 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan lukenut loppuun saakka Juha Ritalan kirjaa Taivaankapseli? Itse en siihen pystynyt. Aiheen puolesta olisin halunnut lukea tämän jännärin, mutta teksti oli niin luokattoman huonoa, etten voinut lukea sitä kuin 64 sivua, ja niistäkin suurin osa oli liikaa.

http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fwww.btj.fi%252Fat_…

Vierailija
88/97 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jari Tervon jokin "teos", no ainakin Myyra jai kesken.

Suomalaiset "dekkarit", Varekset ja vastaavat, en koske pitkalla tikullakaan. Leena Lehtolainen on ainoa valopilkku.

Sofi Oksasen Stalinin lehmat oli hyva, mutta sen jalkeen ilmestyneet, voi voi.

Vierailija
89/97 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä kirjoja on tähän ikään mennessä ehtinyt lukea ja toisaalta myös jättää kesken. Monet maailmankirjallisuuden helmet, mm. venäläiset klassikot, ovat uuvuttaneet lukijansa jo noin 50-100 sivun kuluttua. Sen henkilötulva on ihan mahdoton ja kerronta liiankin perusteellista. Osin sama koskee myös joitakin saksalaisia romaaneja.

Uudemmista mainitsen Susanna Alakosken Sikalat (ei uponnut ruotsiksi eikä suomeksi!). Myöskään kiitetyt Liza Marklundin dekkarit ovat jääneet kesken. Kotimaisista mm. Kinnusen Neljantienristeys, jota on ylistetty. Ei vaan napannut. Nykyään olen jo monen vuoden ajan jättänyt omaan arvoonsa Finlandia-palkintoehdokkaat ja -voittajat. Jo pelkkä ehdokkuus tuntuu olevan takuu siitä, että kirja on kirjoitettu nirppanokkaisille kriitikoille, ei tavalliselle kirjojenrakastajalle. Tekotaiteellisuus puistattaa.

Vierailija
90/97 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt kesken lukemattomia kirjoja, koska en viitsi tuhlata aikaani väkisin lukemiseen, kun maailma on täynnä kiinnostavia ja kiehtovia kirjoja, joiden lukemisesta saa monenlaista nautintoa. Yksi kesken jäänyt on ollut Knausgårdin Taisteluni - tolkuttoman tylsää ja pitkäveteistä itsekeskeistä minä-minä-jaarittelua. Odotin vain koko ajan, milloin kirja alkaa, kunnes tajusin että ei se alakaan, vaan se on tätä samaa alusta loppuun. Kesken jäi myös Anni Kytömäen Kultarinta, jolta odotin todella paljon, mutta joka osoittautui valitettavasti ihan liian verkkaisesti eteneväksi minun makuuni. Lisäksi siinä häiritsi se paljon mainostettu rikas kieli: en minä tykkää sellaisesta kielestä, jota lukiessa joudun arvailemaan, mitähän kirjailija on milloinkin tarkoittanut itse keksimillään sanoilla.

Vierailija
91/97 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ihan sama - tuo Puhdistus jäi lukematta (olen lukion äidinkielenopettaja...)

Vierailija
92/97 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuhe ei ollut missään nimessä HUONO, vaan LOISTAVA, mutta en vaan JAKSANUT loppuun! Luin ekat 300-350 sivua ja sitten ärsyynnyin ja aloin saamaan paniikkioireita lukiessa.

Me, Keisarinna oli tylsä jo alkusivuilla, jätin kesken.

Hobitti on yksi tylsimmistä ikinä, kamalaa jahkailua sivulta toiselle.

Vierailija
93/97 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanalliset säkeet ja Stephenie Meyerin Vieras. En päässyt kummassakaan paria sivua pidemmälle, yritin jopa lukea ääneen. En ymmärtänyt kummastakaan yhtään mitään.

Vierailija
94/97 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi helpompaa luetella ne jotka olen lukenut loppuun. Kesken ovat jääneet esim. kaikki Laila Hirvisaaret ja Kaari Utriot. Samoin Jane Austenit (hän sanoi, minä sanoin, hän sanoi, minä sanoin...). Joku jo mainitsi Anna Kareninan, se jäi myös kesken. En jaksanut edes kuunnella näitä äänikirjoina muun askartelun ohessa.

Vierailija
95/97 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarasvuon Sisäinen sankari.

Vierailija
96/97 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on Sinuhe jäänyt kesken. Eikä vain kerran, vaan varmaan kuusi kertaa. Mutta aion yrittää vielä joskus seitsemännen kerran...

Kuuntele äänikirjana.

Vierailija
97/97 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Umberto Econ Ruusun nimi. Kaksi kertaa olen yrittänyt. Nyt pääsin jo pitkälle, mutta kun tajusin lukeneeni toisen kerran saman pitkän pätkän huomaamattani, luovutin. En siis muistanut mitään siitä, mitä olin lukenut viisi minuuttia sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän