**********Kyllä oli huono kirja!! - MInkä sinä jätit kesken? *********
Voi jumpe että menin pieleen, kun umpimähkään kirjakaupasta hain "varmaa nakkia" kesälukemiseksi. Kriteereinä jokseenkin nämä
- naiskirjailija: pohjoismainen, ei tällä kertaa suomalainen eikä novellisti
- ei dekkari
- kaunis kieli, mainostetaan ehkä omaleimaisella ja soljuvalla kirjoitustavalla. Ehkä jopa eteerisen kaunis. Tarinalla ei ole niin väliä, kunhan kirjoittaa kauniita sanoja. (Mielessä väikkyi jotakin Emmi Itärannan tapaista, kun kirjoitti Teemestarin kirjan).
Ja mitä minä ostin:
http://www.gummerus.fi/fi/kirja/9789512099474/kun-mustarastas-laulaa/
Voi mitä KAKKAA! Ihan kuin 70-vuotias suomentaja (onko hän??) kääntäisi suomeksi kioskiromaania, jossa ei tapahdu MITÄÄN! Ja kirjailijan jokainen lause alkaa kieltosanalla "Ei, hän ei halunnut tavata ketään. Ei hän tahtonut tuntea näin. Ei enää. Ei koskaan"- Täynnä kliseitä "sirosti ristityistä nilkoista" "yksinäisyyteen, joka puhutteli häntä ihan uudella tavalla". Kaksi sanaa kerraan. Ehkä kolme. Ehkä.
Kauheata kuraa ja sinne meni melkein 30 euroa. Kesken jää.
- Mikä kirja teiltä on jäänyt kesken ja miksi?
Kommentit (97)
Nolottaa myöntää, mutta jouduin jättämään kesken Sofi Oksasen Puhdistuksen. Yleensä luen vaikkajamitä, mutta jostain syystä tuo kirja vaan sai nukahtamaan parin sivun jälkeen. Pakko oli luovuttaa.
Anna Karenina. Yritin monta kertaa lukea sitä, mutta sivutolkulla kuvauksia jostain helvetin viljapelloista... ei vaan jaksanut.
Fifty shades of gray vai mikä se on. Siinä vaan purtiin alahuulta.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:55"]
Sinuhe, egyptiläinen
[/quote]
Mile sivulle pääsit? Miksi et jaksanut ja minkä ikäinen olit lukiessasi? Helpottaa, kun takana on 200.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:52"]Taru Sormusten Herrasta jäi kesken, alku oli niin tavattoman tylsä ja tapahtumaköyhä. Jaksoin lukea jotain 170 sivua. Tosin olin silloin ala-asteella, joten ehkä se oli kuitenkin liian "aikuiskirja" mulle, raskaampi kuin esim. Potterit. Nyt 19-vuotiaana katsoin leffat ja aloitin lukemaan ykköskirjaa uudelleen. Saas nähä mitä tästä tulee. Yleensä vaan yritän aina ensin lukea kirjat ja vasta sitten katsoa leffat, joten harmittaa kun rikoin perinnettäni :D Eli en vielä tiedä, onko kirja huono, kun en ole lukenut kokonaan, mutta alku on kyllä yhä todella pitkästyttävä!
[/quote] Sama juttu. Ainut kirja joka on jäänyt kesken ja ainakin kolmesti olen yrittänyt aikoinaan sitä lukea.
Kari Hotakaisen kirjat on jotain, mitä en pysty käsittämään. En saa niistä vaan mitään irti enkä jostain syystä tajua niitä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:56"]
Sofi Oksasen Kun kyyhkyset katosivat. En tajunnut mitään.
[/quote]
Se pitääkin lukea lähelle loppua, että ne palaset alkavat yhdistyä käsitettäväksi kokonaisuudeksi. EIkä saa lukea hutiloimalla, vaan ajatellen ja mielellään joka päivä vähän matkaa eikä pitää viikon taukoja välissä. Itse pidin kirjasta, mutta ei sitä kovin helpoksi voi sanoa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:56"]Nolottaa myöntää, mutta jouduin jättämään kesken Sofi Oksasen Puhdistuksen. Yleensä luen vaikkajamitä, mutta jostain syystä tuo kirja vaan sai nukahtamaan parin sivun jälkeen. Pakko oli luovuttaa.
[/quote]
Hei mulla oli tääkin! Tai siis tavallaan, koska mun oli pakko lukea se loppuun koulutyön takia, mutta tuskasta se oli ja ilman pakkoa olisin keskeyttänyt. Huonolla tavalla erikoinen kirja. Luulin lyöväni kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun sain tehtyä esseen kuuluisasta teoksesta, mutta sekä lukeminen että kirjasta kirjoittaminen oli kamalaa.
Moby Dick jäi kesken varmaan kymmenen kertaa. Nyt 40v luin sen alusta loppuun kahdessa viikossa. Ei kannattanut.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:56"]Nolottaa myöntää, mutta jouduin jättämään kesken Sofi Oksasen Puhdistuksen. Yleensä luen vaikkajamitä, mutta jostain syystä tuo kirja vaan sai nukahtamaan parin sivun jälkeen. Pakko oli luovuttaa.
[/quote]
Hei mulla oli tääkin! Tai siis tavallaan, koska mun oli pakko lukea se loppuun koulutyön takia, mutta tuskasta se oli ja ilman pakkoa olisin keskeyttänyt. Huonolla tavalla erikoinen kirja. Luulin lyöväni kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun sain tehtyä esseen kuuluisasta teoksesta, mutta sekä lukeminen että kirjasta kirjoittaminen oli kamalaa.
[/quote]
Äh, unohdin, oon siis nro 3.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:56"]
Anna Karenina. Yritin monta kertaa lukea sitä, mutta sivutolkulla kuvauksia jostain helvetin viljapelloista... ei vaan jaksanut.
[/quote]
Anna Karenina on jäänyt täälläkin kesken. Ja mä sentään jaksoin kahlata Rouva Bovaryn läpi...
Tuntematon sotilas, kroohhhpyhhh...
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:55"]
Sinuhe, egyptiläinen
[/quote]
Mile sivulle pääsit? Miksi et jaksanut ja minkä ikäinen olit lukiessasi? Helpottaa, kun takana on 200.
[/quote]
Jaksoin kahlata melkein loppuun asti. Lukematta jäi viimeiset 60 sivua. Ei vaan pystynyt enää. En saanut itseäni pakotettua lukemaan enää sivuakaan. Ikää oli jotain 35 v.
Taru sormusten herrasta elokuvat oli jo niin tylsiä etten ole kuvitellutkaan lukevani. Jane Austinin kirjoista tehdyistä elokuvista olen yleensä tykännyt, ja yritin lukea jotain kirjaa, olisko ollut Kotiopettajattaren romaani tai jotain, mutta ei, ei millään pystynyt. Stephen King on ollut ihan mahtava kirjailija yleensä, kirjat ovat olleet suorastaan pelottavan todentuntuisia lukiessa, mutta muutama vuosi sitten ilmestynyt kirja on jäänyt väkisin kesken, olen yrittänyt, todella yrittänyt moneen kertaan, mutta kun ei siinä tunnu olevan mitään järkeä.
Puhdistuksesta kyllä tykkäsin, se oli aika järkky, mutta silti hyvä.
Fifty shades of gray ja Feast for Crows ovat jääneet kesken. Sinuhe on minun lempparikirja ja luin sen ekan kerran jotain 13 vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 23:06"]Taru sormusten herrasta elokuvat oli jo niin tylsiä etten ole kuvitellutkaan lukevani. Jane Austinin kirjoista tehdyistä elokuvista olen yleensä tykännyt, ja yritin lukea jotain kirjaa, olisko ollut Kotiopettajattaren romaani tai jotain, mutta ei, ei millään pystynyt. Stephen King on ollut ihan mahtava kirjailija yleensä, kirjat ovat olleet suorastaan pelottavan todentuntuisia lukiessa, mutta muutama vuosi sitten ilmestynyt kirja on jäänyt väkisin kesken, olen yrittänyt, todella yrittänyt moneen kertaan, mutta kun ei siinä tunnu olevan mitään järkeä.
[/quote]
Voi ei, Kingin Kuvun alla oli puuduttavin tiiliskivi koskaan! Teki mieli heittää sillä vesilintua.
Da vinci-koodi. Ei kovin kummoista tekstiä ja kömpelöitä historiaujutuksia seassa. jätän kyllä hyvin herkästi luvut kesken, jos ei irtoa. Miksi suotta kiusata itseään?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 23:06"]Taru sormusten herrasta elokuvat oli jo niin tylsiä etten ole kuvitellutkaan lukevani. Jane Austinin kirjoista tehdyistä elokuvista olen yleensä tykännyt, ja yritin lukea jotain kirjaa, olisko ollut Kotiopettajattaren romaani tai jotain, mutta ei, ei millään pystynyt. Stephen King on ollut ihan mahtava kirjailija yleensä, kirjat ovat olleet suorastaan pelottavan todentuntuisia lukiessa, mutta muutama vuosi sitten ilmestynyt kirja on jäänyt väkisin kesken, olen yrittänyt, todella yrittänyt moneen kertaan, mutta kun ei siinä tunnu olevan mitään järkeä.
[/quote]
Muistatko mikä Kingi oli kyseessä?
Mä olen lueskellut paljon Kingejä. Mulla on suuria vaikeuksia lukea Talismaania. On ollut jo ainakin pari vuotta kesken.
Vielä joskus sen luen loppuun!
Täällä pohjantähden alla jäi kyllä lukematta, olin alle kolmekymppinen.
ap havahtuu vasta nyt unestaan. Meinasin kirjoittaa teille toisesta uneliaan puuduttavasta kirjasta, jossa ei tapahdu mitään, mutta kirjailija varmasti arvelee kirjoittavansa kuolemattoman kauniita sanoja. Ja se oli pitkästyttävää, kliseistä, naiivia kuin 80-luvun juliste pariskunnan siluetista laskevaa aurinkoa vasten Teneriffalla.
Kas, minä olen saanut saman kirjailijan kirjan lahjaksi äidiltäni! Siinä toinen Linda Olssonin kirja, jota ei kannata lukea, ellei halua puklata kioskiromaani kourass itseään ikiuneen riippumatossa.
http://www.gummerus.fi/fi/kirja/9789512084081/kaikki-hyva-sinussa/
ap
Sofi Oksasen Kun kyyhkyset katosivat. En tajunnut mitään.