pitääkö vuokra asunnossa asuvalla olla vakuutus?
Eikös vakuutus ole sillä asunnon omistajalla? En mä ainakaan omien kamojen takia hankkia vakuutusta. Ei mul oo mitään arvokasta
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 06:54"]
Harvoin kotivakuutus jostain pikkuirtaimistosta on satasta.
[/quote]
Nuorisovakuutuksia pikkuasuntoon saa alle satasalle, mutta jos on yli 25 vuotias, niin et kyllä oikein satasella enää saa vakuutusta. Eikä saa joka yhtiöstä nuorikaan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:40"]Eikös vakuutus ole sillä asunnon omistajalla? En mä ainakaan omien kamojen takia hankkia vakuutusta. Ei mul oo mitään arvokasta
[/quote]
Jos aiheutat omalla toiminnallasi vesivahingon naapuriasuntoihin, onko varaa korvata?
Kotivakuutuksen irtaimisto kattaa myös kiinteät kalusteet. Vuokranantaja on vakuuttanut rakenteet.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:17"] onpa harmillista, ettei sinulle ole käynyt tuon enempää. Toivon kotiisi tulipaloa, isoa vesivahinkoa tai sinun/perheesi kohdalle vaikka auto-onnettomuutta, jotta pääsisit hyötymään vakuutuksestasi. Olemme erilaisia ihmisiä, itse olen vain ja ainoastaan tyytyväinen ollessani "miinuksella" vakuutusteni kanssa.
[/quote]
Ei nyt soteketa liikennevakuutuksia tähän, ne kun ovat pakollisia. Muutenkin ajoneuvon vakuuttaminen on tarpeellisempaa, koska autoon tapahtuva vahinko on aina aika kallis ja monelle se auto on melko välttmätön väline, joten sen käyttövarmuuden nostaminen kaskovakuutuksella on järkevää.
Typerykset eivät vakuuta itseään. Vielä typerämpää on kirota, että mitään vahinkoja ei ole tapahtunut, ja vakuutusrahat ovat menneet hukkaan. Kaikkia se maa päällään kantaa.
Sano nyt äkkiä kaikki vakuutukset irti, ettei enää lisää tärväänny rahaa.
Ehdottomasti kotivakuutus. Ota siihrn vaikka mahdollisimman korkea omavastuu,niin hinta tippuu. Tällöin siitä on hyötyä vain isoissa onnettomuuksissa,tulipalo, vesivahinko tms.
Mutta hanki ehdottomasti kotivakuutus. Meillä 75 neliön asunnossa kerrostalossa se on joku 120€/vuosi, joten pienemmässä asunnossa pienempi summa.
Muista jos yläkerrassa tulee vesivahinko ja omat tavarasi kastuvat,sinun OMA kotivakuutuksesi korvaa kastuneet tavarat nopeammin ja hakee myöhemmin korvauksia yläkerran kotivakuutuksen yhtiöltä. Ilman omaa vakuutusta saaattaa mennä puolikin vuotta ilman mitän.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:48"]
Meillä lukee sopimuksessa, että vuokralaiselle on kotivakuutus. Tarkistin asian, oli kuitti ja kaikki. Seuraavana päivänä vuokralainen irtisanoi vakuutuksen. Koska kylppäri oli pieni, hän laittoi pesukoneen eteiseen ja kuten voi olettaa, sattui vesivahinko. Vuokralaiselle tuli korvattavaa noin 9000 euron verran.
[/quote]
Ja miten tämä kutitti vuokranantajan persettä? Vuokralainen päätää ihnan itse mitä riskejä ottaa.
[/quote]
Kaikenlaisten korjausten hoitaminen on aina työlästä, eikä siitä ajasta makseta. Ei toki silloinkaan, kun vakuutusyhtiö korvaa, mutta yleisesti tuohon ajatukseen, että mitä se vuokranantajan pyllyä kirvelee....
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 01:44"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:41"]Tietysti pitää olla, jo vesivahingon takia.
[/quote]
Jo vesiputki halkee ja alakerran asunto kastuu, niin mitä se mulle kuuluu? Sehän on taloyhtiön vesiputki.
[/quote]No niinpä on. Yritäpä hakea taloyhtiön vakuutuksesta korvausta kalliin perintöpianosi kaatumisesta. Good luck. Muuten vesivahinkoja taitaa sattua muustakin kuin putkivuodosta johtuen...
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:36"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:40"]Eikös vakuutus ole sillä asunnon omistajalla? En mä ainakaan omien kamojen takia hankkia vakuutusta. Ei mul oo mitään arvokasta [/quote] Jos aiheutat omalla toiminnallasi vesivahingon naapuriasuntoihin, onko varaa korvata? Kotivakuutuksen irtaimisto kattaa myös kiinteät kalusteet. Vuokranantaja on vakuuttanut rakenteet.
[/quote]
No ei se ole niin sanottua että vakuutuskaan korvaa jos vahinko on vuokralaisen syytä. Vakuutushan ei korvaa kuin vuokralaisen vastuulla olevat vahingot, mutta niihinkään ei saa liittyä huolimattomuutta tms. Mistäs muusta vahingot yleensä johtuu kuin huolimattomuudesta?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 06:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 03:51"]
Eli jos ei ole pyykkikonetta eikä tiskikonetta eikä sammu lattiakaivon päälle, on ainoa syy vakuutukselle tulipalo? Mulla on rahat tosi tiukalla, ja reilu satanen kotivakuutuksesta on mulle tosi iso summa, ja ihan vakavissani harkitsen olla ilman. Vuokranantaja ei sitä edellytä, mutta jos siinä on joku järki, niin sitten säästän siihen.
[/quote]
Pakastin kun hajoaa, niin valuttaa vettä pahimmillaan alakertaankin ja tulee monen tonnin lattiaremontti kuivatuksineen. Voi tapahtua ihan huomaamatta.
Ja kaikella ystävyydellä...jos sulla tekee tosi tiukkaa maksaa se satanen, niin miten ihmeessä saisit hankittua tulipalon jälkeen uudet vaatteet, astiat, hygieniatuotteet, kodin tekstiilit, sängyn, petivaatteet, muut huonekalut? Vaikka miten ostaisi käytettynä, niin kyllä noihin monta monta sataa uppoaa ja kuljetukset päälle.
[/quote]
Mahtaako vuokralaisen vakuutus korvata jos vuokranantajan omistama pakastin hajoaa ja sulamisvedet valuu vuokranantajan omistamille parketeille? Pakasteessa pilaantuneet vuokralaisen jäätelöt vakuutus taitaa korvata?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:40"]
Eikös vakuutus ole sillä asunnon omistajalla? En mä ainakaan omien kamojen takia hankkia vakuutusta. Ei mul oo mitään arvokasta
[/quote]
Monessa vuokrasopimuksessa on ehtona, että vuokralaisella on vakuutus, jos allekirjoitat sopimuksen otat myös vakuutuksen.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 08:08"]
Typerykset eivät vakuuta itseään. Vielä typerämpää on kirota, että mitään vahinkoja ei ole tapahtunut, ja vakuutusrahat ovat menneet hukkaan. Kaikkia se maa päällään kantaa.
Sano nyt äkkiä kaikki vakuutukset irti, ettei enää lisää tärväänny rahaa.
[/quote]
No eihän se vakuutus mitään vahinkoja estä, joten on aivan aiheellista kirota että on maksanut vakuutusta ihan tyhjästä kun mitään vahinkoja ei ole tapahtunut.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 03:51"]Eli jos ei ole pyykkikonetta eikä tiskikonetta eikä sammu lattiakaivon päälle, on ainoa syy vakuutukselle tulipalo? Mulla on rahat tosi tiukalla, ja reilu satanen kotivakuutuksesta on mulle tosi iso summa, ja ihan vakavissani harkitsen olla ilman. Vuokranantaja ei sitä edellytä, mutta jos siinä on joku järki, niin sitten säästän siihen.
[/quote]Kotivakuutus kattaa myös toisen omaisuudelle tehdyn vahingon. Jos minun pyykkikoneeni särkyy ja rikkoo vuokranantajan lattian, vakuutus korvaa. Jos minun lapseni rikkovat naapurin ikkunat, vakuutus korvaa. Jos minulla putoaa vasara ja hajottaa kylppärin lattian laatat, vakuutus korvaa. Jos talo palaa ja kaikki vaatteeni, huonekaluni, kodinkoneeni tuhoutuisivat, vakuutus korvaa. Vain jos on niin rikas että pystyy tuosta vaan samana päivänä ostamaan uuden imurin, mikron, kahvinkeittimen, sohvan, sängyn, ruokapöydän, kengät ja kaikki pitovaatteensa jne ei kannata ottaa vakuutusta. Saattaa joutua ostamaan naapurillekki jos aiheutti vahingon itse...
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 08:42"]
Ehdottomasti kotivakuutus. Ota siihrn vaikka mahdollisimman korkea omavastuu,niin hinta tippuu. Tällöin siitä on hyötyä vain isoissa onnettomuuksissa,tulipalo, vesivahinko tms. Mutta hanki ehdottomasti kotivakuutus. Meillä 75 neliön asunnossa kerrostalossa se on joku 120€/vuosi, joten pienemmässä asunnossa pienempi summa. Muista jos yläkerrassa tulee vesivahinko ja omat tavarasi kastuvat,sinun OMA kotivakuutuksesi korvaa kastuneet tavarat nopeammin ja hakee myöhemmin korvauksia yläkerran kotivakuutuksen yhtiöltä. Ilman omaa vakuutusta saaattaa mennä puolikin vuotta ilman mitän.
[/quote]
Jep, kotivakuutukseen suuri omavastuu. Itsellä taitaa olla 1000€. Tonnin nyt voi aina kaivaa taskusta jos jotain sattuu. Eihän jonku telkkarin kovauksen takia viitsi alkaa täyttämään edes korvaushakemusta. Suuri omavastuu pudottaa kivasti vuosimaksua. Onpahan sitten kuitenkin vakuutus jos vaikka talo sattuu palamaan.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 09:02"]Vain jos on niin rikas että pystyy tuosta vaan samana päivänä ostamaan uuden imurin, mikron, kahvinkeittimen, sohvan, sängyn, ruokapöydän, kengät ja kaikki pitovaatteensa jne ei kannata ottaa vakuutusta.
[/quote]
Kaikki nuo tavarat yksittäisinä ostaa yhden vuoden vakuutuksesta säästämällään rahalla, kun ei ota vakuutusta. Yksittäisten laiterikkojen varalle en vakuutusta ottaisi.
Lähinnä se on just se tulipalo, jota varten vakuutus kannattaa ottaa jos ottaa ja toinen mahdollinen suurempi korvausjuttu voisi olla asuntomurto, jolloin kaikki vähänkin arvokkaampi helposti myytävä tavara lähtee.
Suppea vakuutus näiden isompien vahinkojen varalle ja suuri omavastuu. Paritonnia omavastuuna ei ole iso raha siinä tilanteessa kun kaikki irtaimisto menee.
Huvittavaa tässä on se, että eihän nuo kerrostalokämpän vakuutukset maksa paljon mitään. Muutama kymppi vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 09:13"]
Huvittavaa tässä on se, että eihän nuo kerrostalokämpän vakuutukset maksa paljon mitään. Muutama kymppi vuodessa.
[/quote]
Taidat asua vielä äiteen kans, joka hoitaa laskujen maksun? Halvimmillaan nuoret saavat kotivakuutuksen alle satasella, mutta aikuiselle se alkaa olla vähintään tuplat.
[/quote]
Taidat asua vielä äiteen kans, joka hoitaa laskujen maksun? Halvimmillaan nuoret saavat kotivakuutuksen alle satasella, mutta aikuiselle se alkaa olla vähintään tuplat.
[/quote]
No ei kyllä ole, tai on, jos olet ottanut mahdollisimman pienen omavastuun ja kaikki matkatavaravakuutukset siihen kotivakuutukseen lisäksi.
Kerroatalon perus kotivakuutus, eli lähinnä irtaimistovakuutus vaikka 300-500 euron omavastuulla ei ole yli 200€ vuodessa, ellet sitten asu jossain koko talon kokoisessa lukaalissa (jolloin sinulla ehkä on myös varaa siihen kotivakuutukseen).
.
Aiemmassa kommentissani kirjoitinkin, että meillä vakuutus 120€ ja neliöitä 75. Omavastuu muistaakseni 200€. Ja ihan aikuisia ollaan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:46"]
Meillä on sijoitusasuntoja ja vuokrasopimuksissa sovitaan että vuokralainen ottaa kotivakuutuksen.
[/quote]
Hienoa että vuokranatajat ovat huolissaan vuokralaisen omaisuudesta. Vuokralaisen kotivakuutushan ei korvaa mitään vuokranantajan omaisuutta.
[/quote]
Kotivakuutus ilman vastuuvakuutusta? Aika outoa, meillä kotivakuutus korvaa jopa naapurin omaisuuden tuhoutumisen, jos lapset on se vahingossa rikkoneet.
Vuokranantaja usein vaatii sen vakuutuksen koska vuokranantaja ei voi sitä itse ottaa. Ja asukkaan kotivakuutus on se joka korvaa kiinteät kalusteet yms. (keittiön kalusteet, vaatekaapit, seinät, lattiat, kylppärin kalusteet jne) jos esim. vesivahinko tai tulipalo tulee.
.
Uskoisin, että moni vuokranantaja ottaisi itse sen vakuutuksen jos vain pystyisi ja lisäisi sen sitten vuokran hintaan. Ja koska merkintä luottotiedoissa estää kotivakuutuksen saannin niin senkin takia halutaan luottotiedot puhtaana oleva vuokralainen vaikka rahaa ja maksukykyä vuokralaisella muuten olisi.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 07:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 06:17"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 01:36"] Kyllä mulla on kotivakuutus, tuo hiukan turvaa JOS sattuu jotain käymään, on korjattu esim puhelin, järjestelmäkamera ym.. Pieni summa siitä jos jotain isompaakin sattuisi tapahtumaan. Kuten myös henkivakuutus on hyvä olla. [/quote] Jos satut kuolemaan, niin saatpahan siitä ainakin rahaa... Jos kotivakuutus maksaa vaikka vain 200€ vuodessa, niin jo sillä rahalla tekee melkoisen kameran korjauksen vuosittain ja 10 vuoden vakuutusrahoilla ostaa jo aika hyvän uuden kameran. Itsellä on ollut kotivakuutus 25 vuotta ja vakuutuksesta on korvattu yksi uunin luukun lasi ja yksi varastettu nahkatakki. Aika pahasti olen maksujen ja korvausten suhteen miinuksella. [/quote] onpa harmillista, ettei sinulle ole käynyt tuon enempää. Toivon kotiisi tulipaloa, isoa vesivahinkoa tai sinun/perheesi kohdalle vaikka auto-onnettomuutta, jotta pääsisit hyötymään vakuutuksestasi. Olemme erilaisia ihmisiä, itse olen vain ja ainoastaan tyytyväinen ollessani "miinuksella" vakuutusteni kanssa.
[/quote]
No parempi olisi ollut olla ottamatta koskaan kotivakuutusta. Vahinkoja ei olisi sattunut sen enempää ja rahaa olisi jäänyt enemmän muuhun.
Itsellä on nyt kotivakuutus suurella omavastuulla, pikkuvahingoista ei viitsi edes hakea korvausta. Olen muutamaankin kertaan harkinnut koko vakuutuksen lopettamista. Juuri tuollaisen totaalituhon, kuten tulipalon vuoksihan sitä vakuutusta pidetään, vaikka sen realisoituminen on erittäin epätodennäköistä.
Ja sitten kun sattuu jotain, niin korvauksen pienuus tai sen saamisen vaikeus voi yllättää.