pitääkö vuokra asunnossa asuvalla olla vakuutus?
Eikös vakuutus ole sillä asunnon omistajalla? En mä ainakaan omien kamojen takia hankkia vakuutusta. Ei mul oo mitään arvokasta
Kommentit (60)
Mitäs jos muuttaisit omillesi sitten viisaampana. Ja kirjoitustaitoisena. PITÄÄ OLLA, tietenkin!!!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 01:03"]Mitäs jos muuttaisit omillesi sitten viisaampana. Ja kirjoitustaitoisena. PITÄÄ OLLA, tietenkin!!!
[/quote]
Niin. Ja miten valvotaan/tarkistetaan että on vai ei.
Ei sitä pakko ole olla, ei äidillänikään ole. Itse vuokraan yksityiseltä ja se vaaditaan.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 01:09"]
Ei sitä pakko ole olla, ei äidillänikään ole. Itse vuokraan yksityiseltä ja se vaaditaan.
[/quote]
Mutta tosiaan ei vuokranantajani sitä kyllä mitenkään tarkastanut ole.
Muiden kamat joutuu myös korvaamaan. Kuvittelepa tulipalo kerrostalossa, savu- ja vesivahingot on mittavat, vaikka tuli sammuisi sinne oman vuokrakämpän kirpparisisustuksiin. Omasta pussista menee sitten myös naapurien sohvat ja taulutelkkarit, tekstiilit, kirjat, tietokoneet... Se vakuutus on aika halpa hinta siitä, että unohtaa jotain levylle ja tuhoaa samalla neljän naapurikämpän sisustuksen.
Kyllä mulla on kotivakuutus, tuo hiukan turvaa JOS sattuu jotain käymään, on korjattu esim puhelin, järjestelmäkamera ym.. Pieni summa siitä jos jotain isompaakin sattuisi tapahtumaan. Kuten myös henkivakuutus on hyvä olla.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:52"]
Oma valinta loppujen lopuksi koska ei kukaan vuokranantaja voi tarkistaa onko sulla kotivakuutusta vaikka sitä vaatisivatkin.
[/quote]
Kyllä mulla ainakin nykyistä kämppää vuokratessani piti toimittaa todistus kotivakuutuksesta vuokranantajalle, että sain kämpän.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:41"]Tietysti pitää olla, jo vesivahingon takia.
[/quote]
Jo vesiputki halkee ja alakerran asunto kastuu, niin mitä se mulle kuuluu? Sehän on taloyhtiön vesiputki.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 01:44"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:41"]Tietysti pitää olla, jo vesivahingon takia.
[/quote]
Jo vesiputki halkee ja alakerran asunto kastuu, niin mitä se mulle kuuluu? Sehän on taloyhtiön vesiputki.
[/quote]
Vesivahinko voi syntyä myös pyykkikoneesta, tiskikoneesta, lattiakaivon päälle nukahtamisesta...
Eli jos ei ole pyykkikonetta eikä tiskikonetta eikä sammu lattiakaivon päälle, on ainoa syy vakuutukselle tulipalo? Mulla on rahat tosi tiukalla, ja reilu satanen kotivakuutuksesta on mulle tosi iso summa, ja ihan vakavissani harkitsen olla ilman. Vuokranantaja ei sitä edellytä, mutta jos siinä on joku järki, niin sitten säästän siihen.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 23:23"]Asuntosijoittana pidän vakuutusta hyvin tärkeänä. Vaikka vuokralaisen luottotiedot on kunnossa en silti luota vieraaseen. Voi sattua vaikka mikä vahinko jota voi olla vaikea periä oikeusteitse.
[/quote]
Kai sinä tajuat että kotivakuutus korvaa lähinnä vuokralaisen omaa omaisuutta, eikä se korvaa esimerkiksi tahallista tai huolimattomuudesta johtuvaa vahinkoa? Se on aika pieni osa vahingoista joissa vuokranantaja voisi edes teoriassa hyötyä vuokralaisen kotivakuutuksesta.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 01:50"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 01:44"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:41"]Tietysti pitää olla, jo vesivahingon takia. [/quote] Jo vesiputki halkee ja alakerran asunto kastuu, niin mitä se mulle kuuluu? Sehän on taloyhtiön vesiputki. [/quote] Vesivahinko voi syntyä myös pyykkikoneesta, tiskikoneesta, lattiakaivon päälle nukahtamisesta...
[/quote]
No se on ihan selvä että vakuutus ei korvaa lattiakaivon päälle nukahtamista, ei ainakaan jos se nukahtaminen johtuu alkoholista. Tiskikone kuuluu yleensä asuntoon ja on vuokranantajan omaisuutta, siinäkään tahtuvaa vuotoa ei korvaa vuokralaisen kotivakuutus. Pyykkikoneenkaan vuotoa ei korvaa jos se on jätetty ilman valvontaa (valvonnassahan vahinkoa ei olisi tapahtunut).
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 01:36"]
Kyllä mulla on kotivakuutus, tuo hiukan turvaa JOS sattuu jotain käymään, on korjattu esim puhelin, järjestelmäkamera ym.. Pieni summa siitä jos jotain isompaakin sattuisi tapahtumaan. Kuten myös henkivakuutus on hyvä olla.
[/quote]
Jos satut kuolemaan, niin saatpahan siitä ainakin rahaa...
Jos kotivakuutus maksaa vaikka vain 200€ vuodessa, niin jo sillä rahalla tekee melkoisen kameran korjauksen vuosittain ja 10 vuoden vakuutusrahoilla ostaa jo aika hyvän uuden kameran.
Itsellä on ollut kotivakuutus 25 vuotta ja vakuutuksesta on korvattu yksi uunin luukun lasi ja yksi varastettu nahkatakki. Aika pahasti olen maksujen ja korvausten suhteen miinuksella.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 06:13"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 01:50"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 01:44"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:41"]Tietysti pitää olla, jo vesivahingon takia. [/quote] Jo vesiputki halkee ja alakerran asunto kastuu, niin mitä se mulle kuuluu? Sehän on taloyhtiön vesiputki. [/quote] Vesivahinko voi syntyä myös pyykkikoneesta, tiskikoneesta, lattiakaivon päälle nukahtamisesta...
[/quote]
No se on ihan selvä että vakuutus ei korvaa lattiakaivon päälle nukahtamista, ei ainakaan jos se nukahtaminen johtuu alkoholista. Tiskikone kuuluu yleensä asuntoon ja on vuokranantajan omaisuutta, siinäkään tahtuvaa vuotoa ei korvaa vuokralaisen kotivakuutus. Pyykkikoneenkaan vuotoa ei korvaa jos se on jätetty ilman valvontaa (valvonnassahan vahinkoa ei olisi tapahtunut).
[/quote]
Kyllä vastuuvakutus korvaa noita, toki jos on esim jättänyt pesukoneen ilman valvomtaa niin toki korvaussummaa alennetaan muttei ei ne kokonaan jätä maksamatta.
Onhan siitä vakuutuksesta hyötyä esim jos pyörä varastetaan tai jos asuntoon tulee savuvahinko tms niin pääset hotelliin yöksi eikä tarbi mennä kavereiden nurkkiin.
Meillä vakuutus korvasi kun koira oli kaatanut vesiastiansa ja parketti oli piloilla. Olisi ollut opiskelijalle mahdotonta maksaa korjausta muuten.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 03:51"]
Eli jos ei ole pyykkikonetta eikä tiskikonetta eikä sammu lattiakaivon päälle, on ainoa syy vakuutukselle tulipalo? Mulla on rahat tosi tiukalla, ja reilu satanen kotivakuutuksesta on mulle tosi iso summa, ja ihan vakavissani harkitsen olla ilman. Vuokranantaja ei sitä edellytä, mutta jos siinä on joku järki, niin sitten säästän siihen.
[/quote]
Pakastin kun hajoaa, niin valuttaa vettä pahimmillaan alakertaankin ja tulee monen tonnin lattiaremontti kuivatuksineen. Voi tapahtua ihan huomaamatta.
Ja kaikella ystävyydellä...jos sulla tekee tosi tiukkaa maksaa se satanen, niin miten ihmeessä saisit hankittua tulipalon jälkeen uudet vaatteet, astiat, hygieniatuotteet, kodin tekstiilit, sängyn, petivaatteet, muut huonekalut? Vaikka miten ostaisi käytettynä, niin kyllä noihin monta monta sataa uppoaa ja kuljetukset päälle.
Kaikilla vähänkään järkevillä ihmisillä on kotivakuutus. Olitpa vuokralla tai omistusasunnossa. Tämä on se kohta, josta ei tule "säästää", saattaa tulla kalliiksi.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 03:51"]
[/quote]Harvoin kotivakuutus jostain pikkuirtaimistosta on satasta.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 06:17"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 01:36"]
[/quote]
Jos satut kuolemaan, niin saatpahan siitä ainakin rahaa...
Jos kotivakuutus maksaa vaikka vain 200€ vuodessa, niin jo sillä rahalla tekee melkoisen kameran korjauksen vuosittain ja 10 vuoden vakuutusrahoilla ostaa jo aika hyvän uuden kameran.
Itsellä on ollut kotivakuutus 25 vuotta ja vakuutuksesta on korvattu yksi uunin luukun lasi ja yksi varastettu nahkatakki. Aika pahasti olen maksujen ja korvausten suhteen miinuksella.
[/quote]
onpa harmillista, ettei sinulle ole käynyt tuon enempää. Toivon kotiisi tulipaloa, isoa vesivahinkoa tai sinun/perheesi kohdalle vaikka auto-onnettomuutta, jotta pääsisit hyötymään vakuutuksestasi. Olemme erilaisia ihmisiä, itse olen vain ja ainoastaan tyytyväinen ollessani "miinuksella" vakuutusteni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:52"]Oma valinta loppujen lopuksi koska ei kukaan vuokranantaja voi tarkistaa onko sulla kotivakuutusta vaikka sitä vaatisivatkin.
[/quote]
Onko näin? Itseasiassa tää on kiinnostanut muo että pyytävätkö joskus jotain todistetta siitä vakuutuksesta kun monessa vuokrailmoituksessa sanotaan että edellytetään vakuutuksen ottamista. Esim Sato oy:n asuntoihin vaaditaan. Millä tarkistavat sen?