Te kauan imettäneet.. Miten teette sen??
Minulla on kolme lasta. Esikoista imetin 3kk, välillä piti antaa korviketta. Keskimmäistä imetin pari viikkoa täysimetyksellä ja 2kk päästä lopetin kokonaan. Nyt yritän imettää kuopusta väh 3kk täysimetyksellä, enemmänkin, mutta pyrin oleen asettamatta mitään paineita asian suhteen.. Nyt 2 viikkoa menty täysimetyksellä, ei tippaakaan korviketta. Olen tästä aikas ylpeä. Mutta hitto että tää on rankkaa! Ei muuten, mutta kun pelkkä suihkussakäynti on hemmetin stressaavaa kun suihkun laittaa pois päältä niin siellä se vauva jo huutaa vaikka juuri syötin. Vanhempia lapsia pitäisi viihdyttää, käyttää pissalla ja setviä riitoja (kokoajan), ei varmaan vauvakaan nauti kun ruokailu keskeytyy.
Miten te, jotka imetätte vaikka puolikin vuotta, täysimetyksellä, teette sen?? Miten jaksatte? Haluaisin toisaalta luovuttaa, mutta en kuitenkaan.. Tsempatkaa mua!!
Kommentit (38)
Minä vain sinnittelin, hyvä minä.
t. 5 viikkoa imettänyt
Mä imetin molempia 1v 5kk.
Annoin heille tissiä aina kun halusivat. Esikoinen (poika) oli tissillä aina suht kauan. Silloin istuin pöydän ääressä imetystyynyn kanssa tai imetin nojatuolissa/sohvalla. Öisin vauva nukkuin vieressäni, tai meillä oli pinnasänky, jonka toinen laita oli poistettu, kiinni minun sängyssäni. Patjat samalla tasalla. Vedin vauvan sieltä syömään.
Mies oli tukena molemmissa imetyksissä, toi mulle asioita, kun olin juuttuneena vauvaan. Se imetystyyny mahdollisti kyllä jnkv liikkumista. Olikohan mulla sellainen imetyskorikin aika-ajoin, jossa oli lukemista tms. tarviketta.
Kun syöttörytmin pitää tarpeeksi tiheänä, niin eihän sitä tarvitse muuta kuin imettää. Ja jos imuote on tietenkin oikea, mutta siitä oli lähinnä ongelmaa kuopuksen kanssa ja aluksi.
Kuopus (tyttö) oli onneksi sentyyppinen, että söi tissillä ja sitten halusi tehdä miuta tai nukahti. Poika oli tosiaan se, joka jäi uneksimaan siihen :)
Jos piti imettää muualla kuin kotona niin imetin. Kauppakeskuksissa penkillä, vessassa, lumihangessa (istahdin vain johonkin)... Ihan missä vaan. Huolehdin vain, että on imetyspaita päällä. Silloin voi talvitakinkin raosta imettää helposti.
Korviketta en antanut kummallekaan, koska en halunnut antaa lehmänmaitopohjaista ruokaa suvussamme esiintyvän 1-tyypin diabeteksen riskin takia. Toki olisi ollut pakko antaa korviketta (ehkä sitten sitä apteekin), jos imetys ei olisi sujunut näin hyvin.
Mä ainakin koin imettämisen paljon helpommaksi kuin pulloruokinnan. Miten tuossa ap:n tilanteessa se imetys on ongelma? Jos vauva itkee suihkussa ollessa, niin helppoahan se on tulla suihkusta ja iskeä tissi suuhun. Vaikeampaa on alkaa pullon kanssa säätämään. Pitää mittailla ja lämmitellä ja ei se halunnutkaan syödä jne.
Samoin isompien lasten viihdytys... Miten se on pullon kanssa helpompaa viihdyttää kuin rintaruokinnan avulla?
Itselläni on ollut imetyksessä se hyvä puoli, että rintani ovat tosi pienet. Niitä ei siis tarvitse "asetella" mitenkään, vaan lasta voi kätevästi imettää vaikka kävellessä, ruokaa laittaessa tai isompien kanssa leikkiessä. Yöllä olen imettänyt nukkuessani. Esikoisen pahoja allergioita selvittäessä piti 6 kk iässä siirtyä korvikkeeseen ja se oli kyllä rankkaa se korvikkeen kanssa pelaaminen. Kuopuksen kanssa hankalinta oli se imetyksen lopetus. Lopetin lopulta lapsen ollessa melkein 2 v.
Itse olen imettänyt ajatuksella, että imettämisestä pitää tehdä mahdollisimman helppoa. Itselleni se on tarkoittanut rauhallisia ja kiireettömiä imetyshetkiä vauvan tahtisesti. Riittävä juominen, etenkin aluksi oli hyvin tärkeää, vesipullo oli siis sohvalla aina mukana. Yöllä vauva nukkuu vieressä, imetän molemmista samalla kyljellä. Ei tarvitse nousta ylös ja molemmat nukahtavat uudelleen omia aikojaan. Esikoinen on jo 5vuotias, joten ei ihan koko aikaa tarvitse äitiä puuhiinsa ja onhan sillä isäkin. Lapsi on nyt 14 kk, imetän edelleen.
Mulla on kolme lasta ja olen imettänyt kaikkia yli vuoden. Alussa imetys vei lähes kaiken ajan. :D Kolmannen kohdalla pumppasin vielä imetyksen päälle, kun maito oli tiukassa. Join vettä ja mehua "väkisin", selvästi maitoa tuli sen jälkeen paremmin. Mitä pienempi vauva, sitä enemmän "joka itkuun tissiä". Tutteja ei kenelläkään. Toki mitä enemmän muita lapsia sitä enemmän keskeytyksiä, mut eihän sille mitään voi. Kyllä se alku aika rankkaa on, mutta jaksoin panostaa koska uskon, että jatkossa imetys on pullua helpompaa. Kun vauva kasvaa imetykset sujuu tosi helpolla missä vaan, yölläkin vaan tissi suuhun vaikka puoliunessa ja isompi vauva imee reippaasti 5 minuutissa tarvitsemansa. :)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:27"]Aivan mahtavaa että yrität! Se on kuitenkin parasta sille pienelle vaikka äidille rankkaa. Katri Sorsan blogi on muuten hyvä, varsinkin se ns vanha blogi. Mulla kolme lasta, 2 imettänyt ja yksi pullo vauva. Imetyksistä oon tosi ylpeä, hyvä minä☺Ja kun vaavi kasvaa on ihana ihmetellä et onko tää oikeasti kasvanut mun maidolla. Ja vaikka välillä tuntuu et ihan just sieltä koko homma niin jotenkin se vaan helpottuu. 3kk jälkeen aletaan nukkumaan yöt ja imetyksien väli sen neljä tuntia ja sit pikkuinen vielä imaisee aterian alle viiteen minsaan ja yksi rinta riittää☺Tiheän imu kaudet on arg mut ne menee ohi, silloin ei vaan kannata vaatia itseltään liikoja, kyl ne muut hommat odottaa. Silloin sun ainut homma on imetys ja tän voit myös muille kertoa. Ja sit jos liikaa ahdistaa ni sit tietty osaimetys käyntiin. Ainiin ja vielä onneksi olkoon kahdesta viikosta! Tiedän et ei ole helppoa mut tosi hienoa et oot tohon pystyny. [/quote] Kiitos sinulle! Tämä tsemppasi paljon, varsinkin tuo pointtisi että hienoa seurata kuinka vauva kasvaa itsetuottamalla ravinnolla, se täytyy pitää mielessä. Musta tuntuu että nyt olisi juurikin tiheänimun kausi, kokoajan täytyy olla imettämässä..
[/quote]
Sulla on nuo imetykset loppuneet aina niin aikaisin, että et oikein ole edes päässyt siihen vaiheeseen kun imetys on vaan kivaa ja helppoa. Pieni vauva on rinnalla koko ajan, sellaista se vaan on, mutta mitä isommaksi vauva käy, myös imetysvälit harvenee ja siinä imetyksessä ei ole enää samalla tavalla täysin kiinni kuin ihan alussa.
Sitä ei mun mielestä myöskään kannata laskea kuinka pitkään tai usein vauva on rinnalla - mitä sillä tiedolla tekee muuta kuin itseä stressaa? On vaan vauvan käytettävissä kun vauva tarvitsee, se aika on tosi lyhyt lopulta. Mulla on mennyt vauvojen kanssa aina kaikki illat siten, että ovat vaan olleet rinta suussa tuntitolkulla, ja mä olen katsellut telkkua siinä samalla tai lueskellut isommille tai jotain. Sellaista se on.
Muistan kyllä miten loputtomalta se pikkuvauva-aika tuntui, kun tyttö oli rinnalla IHAN KOKO AJAN. Jälkiviisaana on hyvä ajatella, että hänellä taisi olla myös mahavaivoja, joita yritti helpottaa rinnalla -> pahensi vain asiaa, mutta itse esikoisen äitinä ajattelin vain että nälkäänsä se itkee.
No, hengissä selvittiin ja järjissäänkin jopa :D ikinä en ajatellut imetyksen lopettamista, koska maitoa tuli hyvin ja imetys oli sinänsä ihanan helppoa; tissit kulki aina mukana ja pystyin imettämään ihan heti kun tarvitsi.
Ja kun kiinteät tuli mukaan ja samaan syssyyn vauva oppi ryömimään, alkoi kaikki helpottaa koko ajan enenevissä määrin. Pikkuhiljaa se tissikään ei niin kiinnostanut, kun pääsi tutkimaan paikkoja eikä ollut enää vain turhautunut sylitakiainen. Imetyskerrat tasaantuivat ja rinnalla oltiin enää syömässä, ei norkoilemassa.
ja vauva rupesi sittemmin jättämään imetyskertoja pois ja loppujenlopuksi n. 9kk iässä saattoi välillä olla vain kaksi kertaa päivässä (aamu ja ilta) rinnalla, 10,5kk iässä alettuaan nukkumaan täysiä öitä söi yleensä vain illalla rinnasta. Ja 11kk ikäisenä kieltäytyi koko rinnasta itse, rääkyi jos yritin laittaa tissiä suuhun. Kahtena iltana yritin ja sitten lopetin, vauva ei ole sen koommin ikinä tissiä halunnut/pyytänyt. Ja nyt se "vauva" on 1,5-vuotias taapero eikä enää paljoa harmita, että imetys oli veemäistä alussa; hyvin me pärjättiin!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:24"]Mulla on ollut molemmilla kerroilla niin eri tilanne, etten osaa neuvoa. Paitsi että kantoliinassakin imettämistä voin kokeilla. Mä en ole sitä voinut kokeilla, koska olen joutunut käyttämään rintakumia ja rintanikin ovat pienet, mutta monella onnistuu hyvin. Suihkussakäynti ja semmoinen on onnistunut kyllä, vauvat on nukkuneet päiväunia kyllä. Ehkä kannattaa panostaa myös omaan syömiseen, syödä paljon hyviä rasvoja (esim. rasvainen kala, pähkinät, avokado, maitotuotteet). [/quote] Kantoliinaa voisinkin ruveta opettelemaan. Olen myös huono imettämään istualteen, siis kyllä se jotenkin onnistuu mutta stressaan lähteä mihinkään missä pitäisi imettää istualteen kun sitten se tuntuu sähläykseltä. Ostin jopa sellaisen turhakkeen kuin imetyssuoja, ajattelin että jos teen kaiken "super helpoksi" noin niinkuin muuten, niin voi sitten keskittyä täysin imettämiseen..
[/quote]
Kakkonen tässä vielä hei, jos satut lukemaan tätä ketjua vielä! Kun noista turhakkeista puhutaan, niin suosittelen ehdottomasti IMETYSTYYNYÄ. Mulla itsellä oli kuopuksen kanssa (tai on edelleen ja käytössäkin vielä, kuopus on vuoden) Doomoon iso imetystyyny ja se on todella hyvä apu istuallaan imettämiseen.
Esikoista imetin kyllä enimmäkseen istualtaan, mutta myös paljon makuultaan. Kun toinen lapsi oli tuloillaan, ajattelin, että kun esikoinen on kuitenkin aika pieni, en varmasti ehdi makuullani imettää paljon ollenkaan. Oikeassa olin. Jo esikoisen kohdalla kaipailin imetystyynyä, mutta pihiys iski. Onneksi löysin juuri haluamani imetystyynyn kirpparilta puoleen hintaan ja siistissä kunnossa. Se on ollut aivan korvaamaton! Kun kuopus oli pieni, otin sen usein mukaankin joka paikkaan.
Tämmönen mulla siis on: https://www.lasten.fi/hoitotarvikkeet/imetystyynyt-ja-imetyssuojat/doomoo-buddy-classic-white-taupe-imetystyyny-p-2993.html#.VbxktXh4dE4
Siis kauan se vauva imee kerralla? Olen jotenkin ajatellut,että joo, toki imetän..mutta onko se vauva siis yississä kiinnin 24/7 ensimmäiset 3kk??
terv.esikoistaan odottava
Hyviä neuvoja jo saitkin! Samaa olin nimittäin tulossa sanomaan että hankalinta on ne ensimmäiset kuukaudet. Hikistä, sotkuista, kipeää, työlästä, aikaavievää ja sitovaa. Sitten helpottaa kyllä!! Oma neljäs lapsi kohta 3kk ja nyt jo tuntuu reilusti helpommalta kuin vaikkapa kuukausi sitten, kannattaa tosiaankin sinnitellä ensimmäisten kuukausien yli väkisin.
Minulla monesti harmittaa niiden puolesta jotka lopettavat imetyksen alle kahden kuukauden, he eivät (tod näk) saaneet kokea sitä helppoa ihanaa imetystä ollenkaan. Toki tilanteita on monia, ymmärrän sen kyllä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 09:20"]
Siis kauan se vauva imee kerralla? Olen jotenkin ajatellut,että joo, toki imetän..mutta onko se vauva siis yississä kiinnin 24/7 ensimmäiset 3kk??
[/quote]
Se riippuu ihan vauvasta. Mutta kyllä se pieni vauva on sitova, paras vain totutella siihen.
Kiitos kaikille! Sinä joka pohdit missä lasten isä on, sikäli mikäli se sinulle kuuluu niin hän on päivät töissä.
Tsemppasitte minua tosi paljon, nyt jaksan jopa uskoa ja toivoa että imetys jatkuisi jopa yli sen 3-4kk mihin olen tähdännyt! Mutta en edelleenkään ota siitä paineita.
Sinä taas joka mietit että miten se pulloruokinta on helpompaa, eihän se periaatteessa olekaan, mutta mä koin sen kyllä esikoisen ja kakkosen kanssa helpommaksi. Yölläkin jopa, hait sen korvikkeen, syötit ja laitoit vauvan takas nukkumaan. Nyt siinä tissillä roikutaan ja roikutaan, enkä oikein saa nukuttua kun pelkään että vauva voi tukehtua jos työnnän tissin naamalle. Ja suihkussa käydessäni mies voisi sitten antaa sitä maitoa pullosta.
Mutta joo, huomaan ettei ongelmani ole kovin suuri, ainakaan vielä. Stressaan nyt vaan ehkä vähän liikaa. Koitan rentoutua.
Joku "rae" täytteinen imetystyyny minulta löytyykin, se on ihan huono joten voisin panostaa tuohon Doomoo tyynyyn!
Kiitos teille
Kerran laskin että 2 kk vauva oli rinnalla 8h vuorokaudessa. Minulta tuli hyvin maitoa, välillä ihan suihkuamalla. Välit pidentyvät ja aika lyhenee kyllä.
Kun lapsia on enemmän luin isommille kirjaa samalla kun imetin vauvaa. Isommat ovat tyytyväisiä ja itse pystyin rentoutumaan. Vauva vaistoaa kun äiti on rento ja maitoa heruu. Tsemppiä!
ekat 2 kuukautta on vaikeimmat, ja tuntuu että koko ajan pitäis olla saatavilla. Sitten se alkaa helpottaa, ja muuttuu nautinnollisen helpoksikin jossain ehkä neljän kuukauden kohdalla ainakin mun naperoilla. itte oon täysimettänyt 2 lasta 6kk ikään ja osittaisimettänyt reiluun vuoteen, mutta on ollut onnea ja sisua paljon matkassa! Ole iloinen siitä olet voinut noinkin hyvin imettää! Käytä liikenevä aika kun puoliso on kotona niin siihen että varaat jääkaapin täyteen kaikkea mitä sinä ja lapset voitte helposti syödä, myös kylmänä, ja laske vaatimustaso riittävän alas. Ja imettää voi myös kantoliinassa. Ja syö itse esim jukurttia tai puuroa kun imetät! ja juo vettä joka välissä.
Tsemppiä! Ekat 6-8 viikkoa vauvalla voi tuntua yhtäjaksoiselta tiheän imun kaudelta, mutta se menee kyllä ohi. En tiedä vinkkasiko joku muukin jo, mutta FB:ssä on ryhmä "Imetyksen tuki ry" jossa koulutetut imetystukihenkilöt auttavat ja vastaavat kysymyksiin. Liity sinne niin saat apua. :)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 09:20"]Siis kauan se vauva imee kerralla? Olen jotenkin ajatellut,että joo, toki imetän..mutta onko se vauva siis yississä kiinnin 24/7 ensimmäiset 3kk??
[/quote]
Meillä tyttö söi ekat 2kk n. 40min välein... Yöllä onneksi välit oli pidempiä. Ja jokainen imetyskerta kesti 20min - tunnin. Nyt ikää 5kk ja syö n. 2h välein 5-10min kerrallaan, paitsi jos tahtoo nukahtaa tissille niin vähän pidempään.
Osa pääsee paljon vähemmällä, meillä on voinut olla jotain häikkää noiden 2kk aikana, syytä ei ole selvinnyt. veikkaan, että maitoa oli vaan liian vähän. Ihme, että jaksoin yrittää, mutta kannatti. Nyt on niin helppoa :)
Mua motivoi eniten se, että korvikemaidot haisee oksettavan kamalalle, joten miksi antaisin lapselleni sellaista paskaa vapaaehtoisesti?