Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te kauan imettäneet.. Miten teette sen??

Vierailija
31.07.2015 |

Minulla on kolme lasta. Esikoista imetin 3kk, välillä piti antaa korviketta. Keskimmäistä imetin pari viikkoa täysimetyksellä ja 2kk päästä lopetin kokonaan. Nyt yritän imettää kuopusta väh 3kk täysimetyksellä, enemmänkin, mutta pyrin oleen asettamatta mitään paineita asian suhteen.. Nyt 2 viikkoa menty täysimetyksellä, ei tippaakaan korviketta. Olen tästä aikas ylpeä. Mutta hitto että tää on rankkaa! Ei muuten, mutta kun pelkkä suihkussakäynti on hemmetin stressaavaa kun suihkun laittaa pois päältä niin siellä se vauva jo huutaa vaikka juuri syötin. Vanhempia lapsia pitäisi viihdyttää, käyttää pissalla ja setviä riitoja (kokoajan), ei varmaan vauvakaan nauti kun ruokailu keskeytyy.
Miten te, jotka imetätte vaikka puolikin vuotta, täysimetyksellä, teette sen?? Miten jaksatte? Haluaisin toisaalta luovuttaa, mutta en kuitenkaan.. Tsempatkaa mua!!

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut molemmilla kerroilla niin eri tilanne, etten osaa neuvoa. Paitsi että kantoliinassakin imettämistä voin kokeilla. Mä en ole sitä voinut kokeilla, koska olen joutunut käyttämään rintakumia ja rintanikin ovat pienet, mutta monella onnistuu hyvin. Suihkussakäynti ja semmoinen on onnistunut kyllä, vauvat on nukkuneet päiväunia kyllä. Ehkä kannattaa panostaa myös omaan syömiseen, syödä paljon hyviä rasvoja (esim. rasvainen kala, pähkinät, avokado, maitotuotteet).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavaa että yrität! Se on kuitenkin parasta sille pienelle vaikka äidille rankkaa. Katri Sorsan blogi on muuten hyvä, varsinkin se ns vanha blogi. Mulla kolme lasta, 2 imettänyt ja yksi pullo vauva. Imetyksistä oon tosi ylpeä, hyvä minä☺Ja kun vaavi kasvaa on ihana ihmetellä et onko tää oikeasti kasvanut mun maidolla. Ja vaikka välillä tuntuu et ihan just sieltä koko homma niin jotenkin se vaan helpottuu. 3kk jälkeen aletaan nukkumaan yöt ja imetyksien väli sen neljä tuntia ja sit pikkuinen vielä imaisee aterian alle viiteen minsaan ja yksi rinta riittää☺Tiheän imu kaudet on arg mut ne menee ohi, silloin ei vaan kannata vaatia itseltään liikoja, kyl ne muut hommat odottaa. Silloin sun ainut homma on imetys ja tän voit myös muille kertoa. Ja sit jos liikaa ahdistaa ni sit tietty osaimetys käyntiin. Ainiin ja vielä onneksi olkoon kahdesta viikosta! Tiedän et ei ole helppoa mut tosi hienoa et oot tohon pystyny.

Vierailija
4/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:27"]Aivan mahtavaa että yrität! Se on kuitenkin parasta sille pienelle vaikka äidille rankkaa. Katri Sorsan blogi on muuten hyvä, varsinkin se ns vanha blogi. Mulla kolme lasta, 2 imettänyt ja yksi pullo vauva. Imetyksistä oon tosi ylpeä, hyvä minä☺Ja kun vaavi kasvaa on ihana ihmetellä et onko tää oikeasti kasvanut mun maidolla. Ja vaikka välillä tuntuu et ihan just sieltä koko homma niin jotenkin se vaan helpottuu. 3kk jälkeen aletaan nukkumaan yöt ja imetyksien väli sen neljä tuntia ja sit pikkuinen vielä imaisee aterian alle viiteen minsaan ja yksi rinta riittää☺Tiheän imu kaudet on arg mut ne menee ohi, silloin ei vaan kannata vaatia itseltään liikoja, kyl ne muut hommat odottaa. Silloin sun ainut homma on imetys ja tän voit myös muille kertoa. Ja sit jos liikaa ahdistaa ni sit tietty osaimetys käyntiin. Ainiin ja vielä onneksi olkoon kahdesta viikosta! Tiedän et ei ole helppoa mut tosi hienoa et oot tohon pystyny.
[/quote]

Kiitos sinulle! Tämä tsemppasi paljon, varsinkin tuo pointtisi että hienoa seurata kuinka vauva kasvaa itsetuottamalla ravinnolla, se täytyy pitää mielessä. Musta tuntuu että nyt olisi juurikin tiheänimun kausi, kokoajan täytyy olla imettämässä..

Vierailija
5/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:27"]Aivan mahtavaa että yrität! Se on kuitenkin parasta sille pienelle vaikka äidille rankkaa. Katri Sorsan blogi on muuten hyvä, varsinkin se ns vanha blogi. Mulla kolme lasta, 2 imettänyt ja yksi pullo vauva. Imetyksistä oon tosi ylpeä, hyvä minä☺Ja kun vaavi kasvaa on ihana ihmetellä et onko tää oikeasti kasvanut mun maidolla. Ja vaikka välillä tuntuu et ihan just sieltä koko homma niin jotenkin se vaan helpottuu. 3kk jälkeen aletaan nukkumaan yöt ja imetyksien väli sen neljä tuntia ja sit pikkuinen vielä imaisee aterian alle viiteen minsaan ja yksi rinta riittää☺Tiheän imu kaudet on arg mut ne menee ohi, silloin ei vaan kannata vaatia itseltään liikoja, kyl ne muut hommat odottaa. Silloin sun ainut homma on imetys ja tän voit myös muille kertoa. Ja sit jos liikaa ahdistaa ni sit tietty osaimetys käyntiin. Ainiin ja vielä onneksi olkoon kahdesta viikosta! Tiedän et ei ole helppoa mut tosi hienoa et oot tohon pystyny.
[/quote]

Kiitos sinulle! Tämä tsemppasi paljon, varsinkin tuo pointtisi että hienoa seurata kuinka vauva kasvaa itsetuottamalla ravinnolla, se täytyy pitää mielessä. Musta tuntuu että nyt olisi juurikin tiheänimun kausi, kokoajan täytyy olla imettämässä..
[/quote]
Se on vain kausi, menee ohi. On rasittavaa, mutta itse pidin tärkeänä ruokkia lapseni parhaalla mahdollisella ravinnolla.

Vierailija
6/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:24"]Mulla on ollut molemmilla kerroilla niin eri tilanne, etten osaa neuvoa. Paitsi että kantoliinassakin imettämistä voin kokeilla. Mä en ole sitä voinut kokeilla, koska olen joutunut käyttämään rintakumia ja rintanikin ovat pienet, mutta monella onnistuu hyvin. Suihkussakäynti ja semmoinen on onnistunut kyllä, vauvat on nukkuneet päiväunia kyllä. Ehkä kannattaa panostaa myös omaan syömiseen, syödä paljon hyviä rasvoja (esim. rasvainen kala, pähkinät, avokado, maitotuotteet).
[/quote]

Kantoliinaa voisinkin ruveta opettelemaan. Olen myös huono imettämään istualteen, siis kyllä se jotenkin onnistuu mutta stressaan lähteä mihinkään missä pitäisi imettää istualteen kun sitten se tuntuu sähläykseltä.
Ostin jopa sellaisen turhakkeen kuin imetyssuoja, ajattelin että jos teen kaiken "super helpoksi" noin niinkuin muuten, niin voi sitten keskittyä täysin imettämiseen..

Vierailija
7/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 3-4kk on raskasta ja sitten se,muuttuu ihan eri tavalla helpoksi. Eli olet tähän saakka, imettänyt vain vaikean osuuden.

Vierailija
8/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koin pullojen pesun ja maidon lämmittämisen vaikeammaksi, joten valitsin pienemmän pahan.

Ensimmäiset kuukaudet lähinnä makasin sohvalla ja imetin. Tuli katsottua monta hyvää sarjaa ja luettua paljon kirjoja.

4kk:n jälkeen vauvan kiinnostus rintaa kohtaan oli päivisin olematonta ja hän söi eniten öisin (nukuimme vierekkäin).

Puolen vuoden kohdalla vauva söi jo muutakin ja imetys alkoi olla "tehokasta", tyyliin 5 min. Siitä eteenpäin sinne vuoden ikään imetys oli helppoa ja linkittyi aina vain tiiviimmin aterioihin.

Vierailija
9/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankkaa on ollut vain ajoittain alussa. Sitten on todella helppoa, kun saa muutakin ravintoa ja tyypilliset alun vatsavaivat ovat helpottaneet. Olen kolmea lasta jokaista imettänyt reilut kaksi vuotta. Mutta jos olisi ollut supervaikeaa, en olisi väkisin yrittänyt. Täysimetystä en ole koskaan yrittänyt puolta vuotta, vaan nelisen kuukautta. Ei kannata paineita ottaa, monella tavalla ihan hyvin voi lapsia hoitaa. Kun imetys on helppoa, se on toki hyvä ja läheisyyttä luova tyyli. 

Vierailija
10/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen imettänyt jokaista pari vuotta. En tiedä onko ollut rankkaa, on siinä hyviäkin puolia. Ihaninta se lapsen rakkaus sitä hetkeä kohtaan, miten se nauttii läheisyydestä ja makeasta maidosta. Ihaninta ehkä sairastamattomuus. Maidossa vasta-aineita niin kauan kuin imettää. Lapsemme olleet terveitä imetysten ajan, ei edes flunssia.

Vierailija
11/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3 lasta, maidon tuotanto loppunut jokaisen lapsen kohdalla 4kk jälkeen kokonaan. En tajua miten joillain sitä maitoa erittyy jopa 6v???

Vierailija
12/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 lisää: meillä on lapsilla isohkot ikäerot, sekin on helpottanut asiaa. Jokaisen perheen pitää etsiä omat tavat olla perhe, niin että kaikilla on hyvä olla. Jos lapsilla on pienet ikäerot, moni asia on varmasti hankalampi.

Vierailija
13/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mulle miten lopettaa imetys? Maitoa tulee vaikka lapsi on 2v ja päiväkodissa jo melkein vuoden?

Vierailija
14/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 19:45"]Kertokaa mulle miten lopettaa imetys? Maitoa tulee vaikka lapsi on 2v ja päiväkodissa jo melkein vuoden?
[/quote] Niin ja anoppi kertoi myös imettäneensä toista lastaan kaksi vuotta. Toista vain 3kk koska oli stressaantunut ja rupesi tupakoimaan.

Vierailija
15/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 19:43"]Mulla 3 lasta, maidon tuotanto loppunut jokaisen lapsen kohdalla 4kk jälkeen kokonaan. En tajua miten joillain sitä maitoa erittyy jopa 6v???
[/quote]Mulla taas työn ja tuskan takana ollut saada imetys loppunaan, 2 v asti imetttänyt jokaista, yhtä vielä kauemmin. Kysynnän ja tarjonnan laki pätee. Eli jos vaan imettää niin maitoa tulee.

Vierailija
16/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sun mies on?

Vierailija
17/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun taktiikka: nukuin ja imetin yhtaikaa.

Vierailija
18/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 19:45"]Kertokaa mulle miten lopettaa imetys? Maitoa tulee vaikka lapsi on 2v ja päiväkodissa jo melkein vuoden?
[/quote]
Yksi imetyskerta päivästä pois ja sitten viikon päästä toinen jne. Rinnat ehtii tottua ja maidoneritys vähenee.

Vierailija
19/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silloin kun imetys sujuu, se on helppoa. Mun mielestä ainakin oli aina tosi kätevää, kun meni mihin vaan vauvan kanssa, niin oli ruoka mukana eikä tarvinnut miettiä, paljonko maitoa tarvitaan mukaan, missä se lämmitetään jne. Öisin oli helppoa, kun ei tarvinnut nousta jääkaapille asti. Ei tarvinnut pestä tuttipulloja jne. Meillä lapset syntyneet pienillä ikäeroilla, mutta silti imetys onnistui joka kerta. Kaksosten imetyksessä alkuun pääsy oli vaikeampaa, mutta sähköpumpun avustuksella sekin lähti käyntiin. Muutaman viikon lähinnä kyllä asuin sohvalla ja imetin kaksosia, mutta onneksi mies oli silloin isyyslomalla.Tsemppiä imetykseen, yritä pohtia noita hyviä puolia, niitä ihan oikeasti on!

Vierailija
20/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se koko ajan ole noin työlästä. Kun lapsi kasvaa, imetys muuttuu siinä samalla. Mä imetin kuopusta kaksi vuotta, ja viimeisen vuoden imetys oli ensisijaisesti elämää helpottava asia.