Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi "varailee" (lempi)ruokia itselleen

Vierailija
04.03.2022 |

Ärsyttää suunnattomasti lapsen (5v) tapa varata ja "tilata" ruokia itselleen. En tiedä mistä tämä tapa on lähtöisin, ehkä isän luolta?, tätä on nyt ollut joku puolisen vuotta.
Eli käy läpi kaappeja ja ilmoittaa "toi ja toi jogurtti on mun iltapala", " noi hedelmät syön huomenna välipalaks" ja " tuo kaupasta päärynää" jne. Miks tää ärsyttää niin paljon? 😅 ja mitä tälle voi tehdä?
Omassa lapsuudessa ei todellakaan valittu mitä syödään tai mitä vanhemmat kaupasta tuo. Yleensä siis annan esim. iltapalalla pari vaihtoehtoa joista saa valita, esim ottaako leipää vai puuroa.
Ja siis kiukustuu, jos ei saa näitä "varaamiaan" ruokia.

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meidän teinikin. Samoin, että ei… tätä tulee. Eipä siinä muuta. Toin jotain kuvaa, mutta en

Jotain joustan ja jotain en.

Vierailija
62/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi lienee suunnittelija luonteeltaan ja keksinyt nyt kivan uuden suunnittelukohteen. Ruoan. Eikä siinä mitään pahaa ole.

Ap taitaa sen sijaan olevan fiiliksellä menevä henkilö joka ostaa kaapin täyteen ruokaa ja sitten menee fiilispohjalla mitä milloinkin syödään ja siksi lapsen ”varailu” ärsyttää. Itse en edes tuota koe varailuna vaan pohtimisena ja suunnitteluna mitä voisi syödä.

Mutta jos nyt sattuisi olemaan niin että ap:llakin on tarkat suunnitelmat mitä milloinkin syödään ja huomenna illalla suunnitelmissa on syödä munakas illalliseksi eikä sitä jugurttia niin tässähän avautuu heille kiva keskustelun aihe siitä mitä kukakin on suunnitellut ja yhteinen pohdinta asian tiimoilta + sen tiimoilta että aina ei asiat menekään omien suunnitelmien mukaisesti.

On nyt jotenkin vaikea hahmottaa mikä tässä ap:n fiiliksessä on takana. Onko hän:

1. Niin jyrä että ajatus että joku toinen saisi päättää edes välipalansa on mahdotonta ja ärsyttää sikana kun ap haluaa päättää ihan kaikesta itse

Vai

2. Onko ap niin huithapeli joka menee vain ja ainoastaan fiiliksellä että lapsen suunnitelmallisuus ärsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ymmärrän ap.n pointin. Ei kyse ole siitä etteikö lapsi saisi syödä hedelmiä vaan siitä että

a) on olemassa kauppapäivät

b) ei kukaan varaile monen päivän päähän ruokia itselleen kuin kuningas

c) jääkaapissa olevat ruuat ovat kaikille tasapuolisesti

d) myös aikuinen haluaa syödä hedelmiä

Eli, jos ostaisin itse kaupasta jugurttia ja hedelmiä perheelle, en suostuisi siihen että joku perheestä varaisi itselleen ostosten purkuvaiheessa tyyliin "tuo on minulle varattu, syön sen tänään. Tuo on minulle varattu ja tuo, syön ne huomenna"

Eihän aikuinenkaan niin tee. Ostokset ovat koko perheelle, niitä ei korvamerkitä kenellekkään.

Tätä esiintyi meilläkin jossain määrin kun lapset olivat pieniä. Pysäytin sen heti alkuunsa, koska en halunnut että jääkaappi on täynnä korvamerkittyjä ruokia joista ei pirukaan ota selvää uskaltaako niitä edes aikuinenkaan syödä.

Myös aikuisella on oikeus syödä jääkaapin antimia ilman että hänet vedetään vastuuseen siitä että "söit jugurtin jonka varasin itselleni 3 päivää sitten". Eihän niin vain toimita.

Kierre seis ja vapauttakaa jääkaapit kaikkien käyttöön. 

Vierailija
64/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksei lapsi saa syödä sitä jogurttia ja päärynää? En oikeasti ymmärrä mistä nyt kiikastaa. Jos toivoisi kilon karkkipussia ei tietenkään voisi suostua mutta miksei tavallisia lempiruokia voi varata lapselle? En tajua

Niin miksi äitiä ärsyttää? Ärsyttääkö se, että lapsella on mielipide ja toive ruuasta, vai se, että lapsi toimii jotenkin erillä lailla kuin äiti (eli varailee), vai mitä…?

Onko äidillä jokin esikuva mielessä, että miten lapsia pitää kasvattaa ja jos homma ei menekään niin, se ärsyttää. Kasvatusmetodeja on erilaisia ja tosi paljon huonoja, esim lapsia alistava ja mitätöivä tyyli ”meillä aikuiset päättää ja lapset pitää suut supussa”… Jos ajattelisi lapsen ihmisenä ja suhtautuisi häneen niin ja arvostaisi hänenkin toiveitaan ja toimiaan. Miksi pienistä asioista pitää ärsyyntyä, anna olla, tehkää yhdessä kauppalista, siinähän se lapsikin kehittyy tekemään arjen juttuja. Kaiken ylikontrollointi on raskasta, kannattaa relata.

Vierailija
65/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä ymmärrän ap.n pointin. Ei kyse ole siitä etteikö lapsi saisi syödä hedelmiä vaan siitä että

Eli, jos ostaisin itse kaupasta jugurttia ja hedelmiä perheelle, en suostuisi siihen että joku perheestä varaisi itselleen ostosten purkuvaiheessa tyyliin "tuo on minulle varattu, syön sen tänään. Tuo on minulle varattu ja tuo, syön ne huomenna"

Eihän aikuinenkaan niin tee. Ostokset ovat koko perheelle, niitä ei korvamerkitä kenellekkään.

Tätä esiintyi meilläkin jossain määrin kun lapset olivat pieniä. Pysäytin sen heti alkuunsa, koska en halunnut että jääkaappi on täynnä korvamerkittyjä ruokia joista ei pirukaan ota selvää uskaltaako niitä edes aikuinenkaan syödä.

Myös aikuisella on oikeus syödä jääkaapin antimia ilman että hänet vedetään vastuuseen siitä että "söit jugurtin jonka varasin itselleni 3 päivää sitten". Eihän niin vain toimita.

Hassu! Syöt lasten ruuat. Et anna lapsen valita.

Vierailija
66/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tosiaan, aikuinenkaan ei niin tee, mutta lapsi voi tehdä. Eikä siitä ole mitään haittaa. Jos ruuat on tarkoitettu kaikille, siitähän ei ole mitään haittaa, jos lapsi varaa oman osuutensa. Mun mielestä se on ihan sama juttu kuin se, että kun käydään kaupassa, lapset aina haluavat pakata omat herkkunsa kauppakassiin ja kantaa ne itse. 

Jos lapsi päättää, että syö jugurtin iltapalaksi, se on ihan ok. Jos aikuisella on jostain syystä eri mielipide iltapalan koostumuksesta, niin sitten hän kertoo sen mielipiteensä ja sitä noudatetaan. Mutta siinä ei ole kyllä mitään pahaa, että 5-vuotias lapsi päättää, minkä päärynän hän syö tai pyytää tuomaan jotain kaupasta. Mä kysyn useimpien kauppareissujen edellä lapsilta, onko jotain, mitä he haluaisivat kaupasta.

Vierailija
67/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi lienee suunnittelija luonteeltaan ja keksinyt nyt kivan uuden suunnittelukohteen. Ruoan. Eikä siinä mitään pahaa ole. .

Ei muuta pahaa paitsi pakko-oireinen vaikea persoona tulollaan, jos tuota lähtee aikuinen vielä tukemaan.

Vierailija
68/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanot sille kakaralle, että ruokaa ei varailla. Jos päärynät loppuu niin haetaan kaupasta lisää tai otat omenan. Jos haluaa just tietyn päärynän niin syö sen sitten heti tai ottaa riskin, että joku muu syö sen.

Vierailija
69/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi lienee suunnittelija luonteeltaan ja keksinyt nyt kivan uuden suunnittelukohteen. Ruoan. Eikä siinä mitään pahaa ole. .

Ei muuta pahaa paitsi pakko-oireinen vaikea persoona tulollaan, jos tuota lähtee aikuinen vielä tukemaan.

Ehkä sulta unohtui, että kyse on 5-vuotiaasta lapsesta.

Vierailija
70/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä tarvi varailla, kun jogurtteja ostetaan kaikille sama määrä. Eli esimerkiksi jokaiselle kaksi pikkujogurttia ja ne voi syödä sinä päivänä kun haluaa, kunhan syö ennen kuin päiväys menee. Hedelmien kanssa ei kukaan ole yleensä niin nipo.

Mutta jos haluaa varata huomisen aamiaiselle päärynän niin varatkoon. Kyllä meillä välillä tulee riitaa, kun joku on syönyt suurimman osan vaikka banaaneista ja joku ei saanut yhtään. Ehkä meilläkin pitäisi alkaa varailemaan hedelmiä ainakin jonkin verran. Silleen, että kaikki saisivat ainakin yhden. Joskus nimittäin joku rohmuaa suurimman osan suihinsa parin päivän aikana niin, että muut ei ehdi syömään yhtäkään.

Vierailija
71/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei päätä, mutta kyllä sen lapsen toiveita voi ja pitää kuunnella. Varsinkin kun toiveet on luokkaa päärynä ja jogurtti. Meillä on kaksi lasta, ja molemmat otettu aina yksilöinä. Toinen tykkää edelleen syödä iltapalaksi joko kaurapuuroa tai ruisleipää. Ja siihen kylkeen vihanneksia. Ja ikää tällä lapsella on jo melkein 13 vuotta. 

Toinen lapsista puolestaan ei iltaisin tykkää syödä suurta määrää. Saatta iltapalaksi ottaa yhden mandariinin tai 1 dl jogurttia. Ja hänellä ikää 11-vuotta. Joten kumpikin ihan kouluikäisiä. Mielestäni niitä lapsen toiveita tulee kuunnella ja antaa myös toteuttaa jos ne on järkeviä. Molemmat hoikkia ja terveitä. Mielestäni on tärkeää opettaa lapsille kuuntelemaan sitä omaa kehoa. Näin myös toivottavasti pysyvät hoikkina myös aikuisina.

Sulle taitaa olla hoikkuus hyvin tärkeää. Myös lastesi. Jopa se että voit jatkaa kontrollointiasi aikuseenkin lapseen.

Hoikka lapsi, hyvä lapsi, ja päin vastoin.

Ap, kerrot vaan sille tenavallesi, että katsotaan tänään yhdessä, mitä tänään syödään ja sitten huomenna erikseen mitä silloin syödään.

Ja lakkaa syyttelemästä, että varmaan lapsen isältä periytyy kaikki huono ja sinulta hyvä.

Vierailija
72/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tosiaan, aikuinenkaan ei niin tee, mutta lapsi voi tehdä. Eikä siitä ole mitään haittaa. Jos ruuat on tarkoitettu kaikille, siitähän ei ole mitään haittaa, jos lapsi varaa oman osuutensa. Mun mielestä se on ihan sama juttu kuin se, että kun käydään kaupassa, lapset aina haluavat pakata omat herkkunsa kauppakassiin ja kantaa ne itse. 

Jos lapsi päättää, että syö jugurtin iltapalaksi, se on ihan ok. Jos aikuisella on jostain syystä eri mielipide iltapalan koostumuksesta, niin sitten hän kertoo sen mielipiteensä ja sitä noudatetaan. Mutta siinä ei ole kyllä mitään pahaa, että 5-vuotias lapsi päättää, minkä päärynän hän syö tai pyytää tuomaan jotain kaupasta. Mä kysyn useimpien kauppareissujen edellä lapsilta, onko jotain, mitä he haluaisivat kaupasta.

Se taas ei ole tasapuolista, että jos lapsi varailee itselleen hedelmiä ja jugurtteja monen päivän päähän ja toiset joutuvat olemaan ilman. Aikuisena näkisin asian niin että lapsi voi vaikuttaa mitä ostetaan kaupasta mutta mitään ei saa varata kaapista yksipuolisesti itselleena monen päivän päähän. Ei todellakaan se niin mene että jos ma ja pe on kauppapäivät, torstaina viimeistä hedelmää viedään eikä kukaan muu voi syödä sitä hedelmää kuin yksi perheenjäsen. Tämä on karrikoidusti kirjoitettu mutta jokainen varmaan nyt ymmärtää pointin.

Ja ylipäätään perheen ruuat on jokaiselle tarkoitettu, elämässä voi tulla vastaan sellaisia pieniä pettymyksiä, että joku muukin voi haluta viimeisen hedelmän tai että sen viimeisen hedelmän voi vaikka jakaa. Ei aina tarvitse opettaa lapselle että omassa kuplassa eletään.

Vierailija
73/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä kaikilla on siis eri ruuat jääkapissa jokaiselle perheenjäsenelle, ja ne on jotenkin merkattu tai muistatte mikä päärynä oli kenenkin?

No eihän siinä sitten mitään, ihan normaalia. Kaikki muu olisi selvästikin lapsen tukahduttamista/kidutusta/kiusaamista jne. 🙄

Vierailija
74/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu! Syöt lasten ruuat. Et anna lapsen valita.

Hetkinen, ei ole olemassa lasten ruokia ja aikuisten ruokia. On olemassa perheen ruuat ja ne jaetaan tasapuolisesti. Ei siitä tule mitään jos jokaista omenaa pitää vahtia ettei nyt vain kukaan muu saa sitä syödä. Perheen ruuat ovat kaikille.

Vierailija
75/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä kaikilla on siis eri ruuat jääkapissa jokaiselle perheenjäsenelle, ja ne on jotenkin merkattu tai muistatte mikä päärynä oli kenenkin?

No eihän siinä sitten mitään, ihan normaalia. Kaikki muu olisi selvästikin lapsen tukahduttamista/kidutusta/kiusaamista jne. 🙄

Ei tietenkään ole. Mutta jos lapset nyt jostain syystä haluaisivat varata vaikkapa tietyn hedelmän, niin sen voisi esim. laittaa jääkaapissa tiettyyn paikkaan, tai tehdä siihen vaikka jonkin merkin. En näe mitään syytä, miksi lapsi ei tällaista asiaa saisi tehdä, jos asia olisi jostain syystä hänelle tärkeä. 

Vierailija
76/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin hassua miten joissain perheissä riidellään ruuasta. Tai jollei jugurtteja tai banaaneja ole nimikoitu, niin joku ahmii ne kaikki heti.

Itselle täysin vierasta. Meillä on aina ollut kaapissa ruokaa ja jopa herkkuja ja jokainen on saanut syödä tarpeensa ja halunsa mukaan, ilman että on kontrolloitu ja ilman, että olisi paino- tai kariesongelmia.

Ehkä sitten joissain perheissä pitää laskea ja nimikoida ruoka-ainekset.

Vierailija
77/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo nyt niin vaikeaa ole. Meillä kirjoitetaan vaan nimi tussilla päärynän tai jogurttipurkin kylkeen. Suunnittelijaluonteet voivat myös kirjoittaa suunnitellun syömishetken ja kellonajan.

Antaa kaikkien kukkien kukkia!

Vierailija
78/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hassua miten joissain perheissä riidellään ruuasta. Tai jollei jugurtteja tai banaaneja ole nimikoitu, niin joku ahmii ne kaikki heti.

Itselle täysin vierasta. Meillä on aina ollut kaapissa ruokaa ja jopa herkkuja ja jokainen on saanut syödä tarpeensa ja halunsa mukaan, ilman että on kontrolloitu ja ilman, että olisi paino- tai kariesongelmia.

Ehkä sitten joissain perheissä pitää laskea ja nimikoida ruoka-ainekset.

Onko tässä ketjussa sitten ollut montakin viestiä, jossa on sanottu, että ruuat pitää nimikoida, jotta kaikki saavat osansa? 

Vierailija
79/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se taas ei ole tasapuolista, että jos lapsi varailee itselleen hedelmiä ja jugurtteja monen päivän päähän ja toiset joutuvat olemaan ilman. Aikuisena näkisin asian niin että lapsi voi vaikuttaa mitä ostetaan kaupasta mutta mitään ei saa varata kaapista yksipuolisesti itselleena monen päivän päähän. Ei todellakaan se niin mene että jos ma ja pe on kauppapäivät, torstaina viimeistä hedelmää viedään eikä kukaan muu voi syödä sitä hedelmää kuin yksi perheenjäsen. Tämä on karrikoidusti kirjoitettu mutta jokainen varmaan nyt ymmärtää pointin.

Ja ylipäätään perheen ruuat on jokaiselle tarkoitettu, elämässä voi tulla vastaan sellaisia pieniä pettymyksiä, että joku muukin voi haluta viimeisen hedelmän tai että sen viimeisen hedelmän voi vaikka jakaa. Ei aina tarvitse opettaa lapselle että omassa kuplassa eletään.

Paitsi jos ostaisitte sen verran hedelmiä, että niitä riittää? Ei tarvis perheriitaa aiheuttaa hedelmistä?

Vierailija
80/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sulta unohtui, että kyse on 5-vuotiaasta lapsesta.

Taipumus on synnynnäinen, vanhemmat voivat omalla käytöksellään edesauttaa tai tukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän