Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi "varailee" (lempi)ruokia itselleen

Vierailija
04.03.2022 |

Ärsyttää suunnattomasti lapsen (5v) tapa varata ja "tilata" ruokia itselleen. En tiedä mistä tämä tapa on lähtöisin, ehkä isän luolta?, tätä on nyt ollut joku puolisen vuotta.
Eli käy läpi kaappeja ja ilmoittaa "toi ja toi jogurtti on mun iltapala", " noi hedelmät syön huomenna välipalaks" ja " tuo kaupasta päärynää" jne. Miks tää ärsyttää niin paljon? 😅 ja mitä tälle voi tehdä?
Omassa lapsuudessa ei todellakaan valittu mitä syödään tai mitä vanhemmat kaupasta tuo. Yleensä siis annan esim. iltapalalla pari vaihtoehtoa joista saa valita, esim ottaako leipää vai puuroa.
Ja siis kiukustuu, jos ei saa näitä "varaamiaan" ruokia.

Kommentit (151)

Vierailija
141/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttäviä vastauksia! Palsta näyttää olevan täynnä curling-vanhempia, jotka ovat aivan pihalla lastensa kanssa. Asiantuntijoiden mukaan lapset nimenomaan EIVÄT lähtökohtaisesti kaupassa päätä, mitä ostetaan -niin kuin täällä joku ylpeänä esitteli. Totta kai järkevä vanhempi ottaa lastensa mieltymykset ja toiveet huomioon, kysyy joskus, mitä toivoo ruuaksi tms. Mutta taivas sentään: ei aikuinen kävele kaupassa lapsen perässä lapsen täyttäessä ostoskärryä.

Todellakaan ei 5-vuotias tai kukaan muukaan ala merkkailemaan jääkaapin sisätöä itselleen. Kaikki ruuat on tasapuolisesti kaikille jääkaapissa ja kun täytyy jääkaappia täydentää, mennään kauppaan. Miten pihalla ihmiset voivat vanhemmuutensa kanssa olla, olen äimistynyt. Totta kai, jos ollaan ostettu esim. herkkuja (vaikka vanukkaita jokaiselle yks tms.) niin kukaan ei syö toisen vanukasta, vaikka se olisi jääkaapissa miten pitään tahansa -silloin "merkkailu" on itsestäänselvää. Normitilanteessa ei. 

Ryhdistäytyikää aikuiset. Ja ap: asia on hyvin yksinkertainen. Sanot lapselle, että ruokia ei varata. Ruuat saadaan varaamattakin. Ystävällisesti ignooraat vaan, jos jatkaa tuota, välillä tyynesti ilmoittaen, että tuo on turhaa, ruokia ei varailla. 

Lukekaa alla olevat lehtijutut.

Sosiaalipsykologi kertoo, miten kasvatat lapsestasi frankensteinin hirviön:

https://www.is.fi/perhe/art-2000008621795.html

Curling-vanhemmuus:

https://www.is.fi/perhe/art-2000008624446.html

Missä täällä on viest, jossa lapsi päättää mitä kaupasta ostetaan?

Curlingia ei todellakaan ole se, että lapsi kokee voivansa luottaa saavansa päärynän ilman että sen itselleen varaa. Kyse on perusturvasta, siitä että voi luottaa vanhempiinsa ja saa päättää edes pienistä asioista elämässään.

Ap sano lapselle, että saat sen haluamasi päärynän nyt ja huomennakin niitä on jäljellä. Ei tarvitse pelätä. Äiti ei niitä sinun edestäsi syö.

Ketjun alkupuolella esiteltiin innolla, miten omat lapset saavat kauasta juosta mitä haluavat. Lue viestit. Ja et tainnut ymmärtää pointtiani ollenkaan: nimenomaan curlingia on se, että lapsi varailee ja nimikoi itselleen jääkaapista sitä sun tätä ja vanhemmat hyväksyvät sen (!). Ettei lapsiparan elämä ja minuus romahda, kun seuraavana päivänä ei olekaan sitä päärynää. Tätä en vaan voi ymmärtää. Aivan käsittämätöntä minulle. Kaksi täysipainoista lasta olen kasvattanut ja ikinä eivät olisi osanneet tuollaisesta edes pitää pettymyksenä. Normaalia elämää: oho, päärynät on loppunut, ostatko äiti lisää. Siinä se. Ja jos lapsi tuollaisesta nostaa metelin niin nostakoon. Varmasti en lähde siltä seisomalta juoksemaan kauppaan. Lapsista kasvaa aivan sairaita, jos tällaisia asioita edes kutsutaan pettymykseksi ja silotellaan lapsen tieltä pois. Uskomatonta.

Ja huvittaa sekin, miten tässä ketjussa ei näköjään osata yhtään lukea joidenkin ironisia viestejä. Keskustelu käy mahdottomaksi. 

Lainaa sellainen viesti, jossa lapset saa kaupasta juosta mitä haluavat.

Muutenkin näyttää että sinulla on vakavia ongelmia luetunymmärtämisessä.

Curlingia ei ole se, että lapsi saa osansa ruuasta. Valitettavasti, jos lapsi ei voi siihen ilman varaamista luottaa. Jos lapsi luottaa ja on turvassa, hän ei joudu varaamaan eikä päärynöiden loppuminen merkitse mitään. Sensijaan ilman jääneelle pettymys on kova. Vanhemman ei pidä päästää tilannetta tähän.

Vierailija
142/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiselle varaamiselle ei tarvitse olla taustalla hirveää traumaa tai muutakaan monisyistä taustatekijää. Jokaisella lapsella on omia tapojaan, ei se tarkoita että lapsi olisi kaltoinkohdeltu ja traunatisoitu. Se, että lapsi vaikka ilmoittaa laittavansa pinkin paisan ei tarkoita sitä, että lapsen huono äiti ei ole antanut perusturvaa ja nyt lapsi pelkää ettei saa vaatteita päälleen. Keittiöpsykologeja koko palata täynnä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä asia on saanut nyt aivan liian isot mittasuhteet, sekä ap:n päässä että useimmissa vastauksissa.

Kyseessä voi olla jokin vaihe, lapsi vain haluaa tutkia ruokia ja varata itselleen sen mikä näyttää mieluisalta, eikä kyseessä ole mikään mielenterveysongelma tai trauma. Lapset nyt vaan saa päähänsä kaikenlaisia harmittomia juttuja.

Mielestäni lapsi voi tietyissä rajoissa itse päättää syömisistään, esim. juuri sillä tasolla, että haluaako ruis- vai kauraleipää tai omenan vai päärynän, jos molempia sattuu kaapissa olemaan. Kaupassa lapsi voi toivoa vaikkapa että ostetaan karjalanpiirakoita, ja niitä voi ostaa ilman että lapsi menee tällaisesta myönnytyksestä mitenkään pilalle tai hänestä kasvaa jokin tyranni.

Ruokien varailuun täytyy puuttua sen verran, ettei lapsi saa varata kaikkea itselleen, hänelle täytyy tehdä selväksi että muillakin perheenjäsenillä on oikeus syödä kaikkea, lapsi ei voi yksipuolisesti päättää että hän syö kaikki banaanit ja muut ei saa syödä ollenkaan. En näe ongelmaa, jos lapsi haluaa varata omasta mielestään parhaan banaanin, mutta ymmärtää että hänellä ei ole omistajuutta kaikkiin banaaneihin.

Aikuinen luonnollisesti päättää isot rajat, eli lapsi ei korvaa aterioita vaikkapa pullalla tai karkilla. Mutta ei mitään väliä vaikka lapsi itse valitsee syökö puuroa vai leipää iltapalaksi.

Vierailija
144/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap varmaan järkyttyisi meidän perheen tavoista. Kuten minä vähän järkytyin ap:n viestistä. Tapamme ovat aivan päinvastaiset. Hedelmät ja jogurtit ovat juuri niitä pieniä asioita, joista lapsi voi päättää pienenäkin.

Nykyisin meillä on isot lapset ja edelleen suuri osa ruoasta on varattu jollekulle. Tämä on oikeastaan itsestääselvää. Vain miehelle pitää sanoa, että hei toi ruoka on sitten Pertulle, äläkä syö sitä (juu kamala pirttihirmu olen).

Jogurtit yms. on kahdessa eri laatikossa. Lasten ja vanhempien laatikko. Tämä siksi, että on suojeltu niitä lasten jogurtteja tms. mieheltä. Lapset itse tietävät, mikä jogu kuuluu kenellekin. Kauppalistaan voi jokainen lisätä omia toivomuksiaan, vaikka päärynöitä.

Mä taas järkytyin ketjun lukiessani ihmisten lukutaidottomuudesta. AP ei missään ole sanonut, että ei antaisi lapsen päättää noista pikkuasioista. Missään ei lue, että AP hirmuhallitsijana vahtii kaappeja, vaan ongelma oli se, että lapsi _varailee_ ruokaa, vaikka _siihen_ei_olisi_tarvetta_. Todella monella on mennyt asia kovaa ja korkealta ohi, kun on pitänyt päästä pätemään sen oman perheen käytäntöjen paremmuudella, ymmärtämättä, että ap itseasiassa on toiminut lapsensa kanssa hyvin samoin kuin te itsenne ja tapojenne korostajat ;)

(On muuten mainittava, että pidän todella ihmeellisenä perheessä sitä, että ruokaa pitää varata, ja varsinkin aikuiselle miehelle huomautella, ettei söisi lapselle tarkoitettua ruokaa. Kyllä olettaisi vanhemman ymmärtävän, että jos yksi lapsista ei ole ollut syömässä, ja annos on jääkaapissa häntä odottamassa, ei sitä kukaan sieltä mene välistä evästämään.

Kyllä meillä lapsillekin on jo pienestä pitäen opetettu, että jos vaikka nyt jotain jugurtteja tulee kaupasta 8kpl 4 hengen syötäväksi, lapset itse katsoo, kuinka monta siitä voi itse syödä. Ei niitä todellakaan varailla jääkaappiin erilleen: "noi on Pertun, noi on Pirkon, noi on sit täällä eri laatikossa isän, noi äidin". Jos meillä joku jugurtti jää pyörimään kaappiin, kun muut ovat jo pari syöneet (ja kauppareissu ei ole vielä ajankohtainen) lapset tajuavat kyllä kysyä, voisivatko syödä sen kaapissa pyörivän jugurtin, jos jollain tekee sitä mieli. Joskus saavat, joskus eivät. Sama kaiken muunkin kanssa. Kaiken ei tarvitse mennä absoluuttisen tasan, mutta rohmuta ei myöskään saa.

Tuollainen ruuan pitäminen eri laatikoissa ja varailu saattaa toki pitää rauhan maassa, mutta se ei kyllä opeta lapsia käyttämään niitä omia aivojaan ollenkaan, oppimaan tasapuolisuutta tai toisten huomioonottoa, jos kaikki on etukäteen jaettua ja varattua. Tuollaisista lapsista kasvaa sitten niitä aikuisia, joita puoliso joutuu paimentamaan "älä syö Pertun ruokaa jääkaapista" "älä syö siitä laarista jugurttia, ne on lasten".)

Minä katson asiaa päinvastoin eli äiti antaa (ainakin ap näin väittää) lapselle kaurapuuroa, koska haluaa itse syödä hedelmät. Nimenomaan tuollainen "varaileva lapsi" tietää tai ainakin toivoo, että tämä on minulle, tuo toinen Pertulle eli ei mene syömään toiselle varattua ruokaa. Teilläkin kaikesta päätellen ruuat on erikseen varattu jokaiselle, vaikka ette jugurttipurkkiin laitakaan kenenkään nimeä, ette siis systeemiltänne mitenkään poikkea ap:n lapsesta. Hänen maailmassaan äiti ei anna lapselle samoja terveellisiä ruokia, joita itse syö, koska haluaa jotenkin sairaasti päättää, mikä on sallittua, mikä ei. Todennäköisesti isän luona saa päärynän, äidin luona se on kielletty. Varailemalla lapsi yrittää herättää äidin ymmärtämään, että lapsen makuaisti ja ruokahalu eivät ole äidin hallittavissa.

Veit sanat suustani!

Vierailija
145/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa poikkeuksellisen älykkäältä lapselta. Monelta ihan aikuiselta puuttuu vastaava taito.

Sinulta ainakin.

Vierailija
146/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttäviä vastauksia! Palsta näyttää olevan täynnä curling-vanhempia, jotka ovat aivan pihalla lastensa kanssa. Asiantuntijoiden mukaan lapset nimenomaan EIVÄT lähtökohtaisesti kaupassa päätä, mitä ostetaan -niin kuin täällä joku ylpeänä esitteli. Totta kai järkevä vanhempi ottaa lastensa mieltymykset ja toiveet huomioon, kysyy joskus, mitä toivoo ruuaksi tms. Mutta taivas sentään: ei aikuinen kävele kaupassa lapsen perässä lapsen täyttäessä ostoskärryä.

Todellakaan ei 5-vuotias tai kukaan muukaan ala merkkailemaan jääkaapin sisätöä itselleen. Kaikki ruuat on tasapuolisesti kaikille jääkaapissa ja kun täytyy jääkaappia täydentää, mennään kauppaan. Miten pihalla ihmiset voivat vanhemmuutensa kanssa olla, olen äimistynyt. Totta kai, jos ollaan ostettu esim. herkkuja (vaikka vanukkaita jokaiselle yks tms.) niin kukaan ei syö toisen vanukasta, vaikka se olisi jääkaapissa miten pitään tahansa -silloin "merkkailu" on itsestäänselvää. Normitilanteessa ei. 

Ryhdistäytyikää aikuiset. Ja ap: asia on hyvin yksinkertainen. Sanot lapselle, että ruokia ei varata. Ruuat saadaan varaamattakin. Ystävällisesti ignooraat vaan, jos jatkaa tuota, välillä tyynesti ilmoittaen, että tuo on turhaa, ruokia ei varailla. 

Curling-vanhemmuus:

Curlingia ei todellakaan ole se, että lapsi kokee voivansa luottaa saavansa päärynän ilman että sen itselleen varaa. Kyse on perusturvasta, siitä että voi luottaa vanhempiinsa ja saa päättää edes pienistä asioista elämässään.

Ap sano lapselle, että saat sen haluamasi päärynän nyt ja huomennakin niitä on jäljellä. Ei tarvitse pelätä. Äiti ei niitä sinun edestäsi syö.

Ketjun alkupuolella esiteltiin innolla, miten omat lapset saavat kauasta juosta mitä haluavat. Lue viestit. Ja et tainnut ymmärtää pointtiani ollenkaan: nimenomaan curlingia on se, että lapsi varailee ja nimikoi itselleen jääkaapista sitä sun tätä ja vanhemmat hyväksyvät sen (!). Ettei lapsiparan elämä ja minuus romahda, kun seuraavana päivänä ei olekaan sitä päärynää. Tätä en vaan voi ymmärtää. Aivan käsittämätöntä minulle. Kaksi täysipainoista lasta olen kasvattanut ja ikinä eivät olisi osanneet tuollaisesta edes pitää pettymyksenä. Normaalia elämää: oho, päärynät on loppunut, ostatko äiti lisää. Siinä se. Ja jos lapsi tuollaisesta nostaa metelin niin nostakoon. Varmasti en lähde siltä seisomalta juoksemaan kauppaan. Lapsista kasvaa aivan sairaita, jos tällaisia asioita edes kutsutaan pettymykseksi ja silotellaan lapsen tieltä pois. Uskomatonta.

Ja huvittaa sekin, miten tässä ketjussa ei näköjään osata yhtään lukea joidenkin ironisia viestejä. Keskustelu käy mahdottomaksi. 

Curlingia ei ole se, että lapsi saa osansa ruuasta. Valitettavasti, jos lapsi ei voi siihen ilman varaamista luottaa. Jos lapsi luottaa ja on turvassa, hän ei joudu varaamaan eikä päärynöiden loppuminen merkitse mitään. Sensijaan ilman jääneelle pettymys on kova. Vanhemman ei pidä päästää tilannetta tähän.

Mitähän minä en ole ymmärtänyt lukemisessani? :D Selvennä toki! En usko hetkeäkään, että tavallisessa turvallisessa perheessä tuollaisessa varailussa olisi kyse siitä, että lapsi ei koe olevansa "turvassa" tai lapsi ei "luota". Aikamoista psykologisointia.  Ja jos siitä on kyse, niin koko perhe tarvitsee apua ja ongelmat ovat isot! Onko sinulla itselläsi lapsia? Lapsille tulee välillä aivan höpöjä tapoja ja moni lapsi on tietekin tosi egosentrinen. Tuollainen höpöttely kannattaa vain ignoorata ja lempeästi lapselle osoittaa, ettei homma toimin noin ja avoimestikysyä, miksi lapsi noin tekee.

Ja lainausta pyysit,  tässä yksi esimerkki. Kenties olisit itse voinut käydä viestit läpi, jos asia kiinnostaa?

"Meillä on 2 lasta pienellä ikäerolla. He saivat kaupassa valita hedelmiä. Hakea leipää, juustoa ym. Pysyivät hyvin tyytyväisinä, kun saivat itse tehdä valintoja. Joku hammasharjan valintakin oli luksusta. Joskus ostettiin pieni karkkiaski. Muttei koskaan ollut ongelmia kaupassa eikä syömisessä. Halusin heidän saavan itse valita myös ottaako weetabixia tai puuroa ym. Jossain vaiheessa meillä kaikilla oli omat aamupslavalinnat ja se oli ok. Tiesin myös mistä kukakin tykkää eikä tahallaan tehty epämieluisia ruokia. Molemmat olivat kyllä aina hyvin syöviä Ha monipuoliset ruuat on maistuneet. Ollaan käyty myös paljon ravintoloissa syömässä.

En tajua aloitusta lainkaan. Miksi lapsi ei saa toivoa ruokia ja miksi ei saa valita. Mikä ihmeen kausi???"

Vierailija
147/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomasin tänään, että sukulaistyttö tekee tätä. Meillä oli tänään 90-v juhlat ja yksi pieni sukulaistyttö varailo, että haluaa kakusta sen palan, johon osuu pinkki ruusu ja tiettyjä keksejä pitää hänelle jättää 3. Tästä keskustelusta inspiroituneena totesin muksulle, että no jää jos jää ja ei voi varailla. Jos tulee pöytään, kun kakkua leikataan niin voidaan leikata se palanen, mutta ei aleta varailla, jos ei näy.

Vierailija
148/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Curling-vanhemmuus:

Mitähän minä en ole ymmärtänyt lukemisessani? :D Selvennä toki! En usko hetkeäkään, että tavallisessa turvallisessa perheessä tuollaisessa varailussa olisi kyse siitä, että lapsi ei koe olevansa "turvassa" tai lapsi ei "luota". Aikamoista psykologisointia.  Ja jos siitä on kyse, niin koko perhe tarvitsee apua ja ongelmat ovat isot! Onko sinulla itselläsi lapsia? Lapsille tulee välillä aivan höpöjä tapoja ja moni lapsi on tietekin tosi egosentrinen. Tuollainen höpöttely kannattaa vain ignoorata ja lempeästi lapselle osoittaa, ettei homma toimin noin ja avoimestikysyä, miksi lapsi noin tekee.

Ja lainausta pyysit,  tässä yksi esimerkki. Kenties olisit itse voinut käydä viestit läpi, jos asia kiinnostaa?

"Meillä on 2 lasta pienellä ikäerolla. He saivat kaupassa valita hedelmiä. Hakea leipää, juustoa ym. Pysyivät hyvin tyytyväisinä, kun saivat itse tehdä valintoja. Joku hammasharjan valintakin oli luksusta. Joskus ostettiin pieni karkkiaski. Muttei koskaan ollut ongelmia kaupassa eikä syömisessä. Halusin heidän saavan itse valita myös ottaako weetabixia tai puuroa ym. Jossain vaiheessa meillä kaikilla oli omat aamupslavalinnat ja se oli ok. Tiesin myös mistä kukakin tykkää eikä tahallaan tehty epämieluisia ruokia. Molemmat olivat kyllä aina hyvin syöviä Ha monipuoliset ruuat on maistuneet. Ollaan käyty myös paljon ravintoloissa syömässä.

En tajua aloitusta lainkaan. Miksi lapsi ei saa toivoa ruokia ja miksi ei saa valita. Mikä ihmeen kausi???"

Et siis ymmärtänyt lukemaasi. Sanot: Ketjun alkupuolella esiteltiin innolla, miten omat lapset saavat kauasta juosta mitä haluavat.

Sanottiinko lainauksessa niin? Etkö todella osaa lukea?

Lasta ei tarvitse ignoorata, jos hän kokee saavansa mitä tarvitsee ilman varailua.. Lapsille ei tule mitään ihmeellisiä tapoja, niihin on aina selitys. Tässä se selitys on hyvin yksinkertainen. Lapsi haluaisi jogurttia ja päärynää, saa kaurapuuroa. Hyvin kiltti lapsi, ehkä alistettu, kun ei niitä nyt pyydä vaan kilttinä koittaa varmistaa, että edes huomenna saisi.

Todellakin turvaton olo lapsella.

Vierailija
149/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä huomasin tänään, että sukulaistyttö tekee tätä. Meillä oli tänään 90-v juhlat ja yksi pieni sukulaistyttö varailo, että haluaa kakusta sen palan, johon osuu pinkki ruusu ja tiettyjä keksejä pitää hänelle jättää 3. Tästä keskustelusta inspiroituneena totesin muksulle, että no jää jos jää ja ei voi varailla. Jos tulee pöytään, kun kakkua leikataan niin voidaan leikata se palanen, mutta ei aleta varailla, jos ei näy.

Ei siitä ruususta varmaan kova kisa ollut???

Vierailija
150/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos lapselle olisi tarpeeksi ruokia, ei tarvisi varailla. Ja aikuiselle omat. Jääkaappi puoliksi. Nimikirjain lapsen varaamaan.

Vierailija
151/151 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista jos hedelmät lasketaan ja pitää varailla