Työajan pidentäminen pitäisi aloittaa virkamieskunnan ylipitkistä lomista.
En ymmärrä miksi kukaan ei ota tätä esille. Sama neljä viikkoa kesälomaa ja yksi talviloma kuin muillakin.
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:16"]
Palkatkin ovat nousseet julkisella puolella PALJON yksityistä nopeammin viime vuosina.
[/quote]
Tähän: julkisella puolella on ulkoistettu systemaattisesti suorittavan tason tehtäviä, eli niitä matalapalkkaisia. Jäljelle jääneet korkeakoulutetut eivät ole saaneet mitään jättikorotuksia, vaan edelleen samantasoista palkkaa. Tilastoissa toki näyttää, että tulotaso on noussut huimasti.
Kun on täydet palvelusvuodet, vuosilomaoikeus on yli 7 viikkoa. Entinen virkamies kertoo itse: http://www.libera.fi/kommentti/virkamies-heikki-lomailee/
Julkisella puolella on varsinkin asiantuntija-ammateissa suhteessa yksityiselle puolelle enemmän määräaikaisia. Nuo pitkät lomat eivät koske kaikkia. Esimerkiksi minulla oli tänä kesänä kaksi viikkoa lomaa, myös yhdet yt:t tuoreena takana. Ja julkisella puolella.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:10"] Mä olen valtiolla asiantuntijaduunissa. Palkkani on 3800 euroa kuussa. Kyllä, on korkeakoulututkinto. Kyllä, 10 vuotta työkokemusta. Kyllä, on vastuuta, toimin asiantuntijatukena 20 "normiasiantuntijalle". Meillä on tiukat tulostavoitteet, joita tarkastellaan pari kertaa vuodessa. Ylitän ne aina. Teen pitkää päivää, jos on tarve. Teen työmatkoja, eikä vapaa-aikani käyttöä niihin korvata mitenkään. Ainoa odotettavissa oleva asia on muutaman vuoden päässä siintelevä pitkä loma. Viekää sekin pois, mielelläni mä hoidan sittenkin hommat ilman kunnon korvausta. [/quote] Pidätkö tilannetta jotenkin poikkeuksellisena yksityiseen puoleen nähden? Minulla sama palkka ja asiantuntijavastuut (DI), lomaa vain vähemmän. YT päällä tasaisin välein, eikä kunnallisia irtisanomisuojia :) Kannattaa piipahtaa yksityisellä puolella niin herää siitä kuinka kunnallisella puolella riistetään päiväunesta :) [/quote] Mä olen valtiolla töissä, en kunnalla. Luki ihan ekassa lauseessa, joten vähän nyt DI-tarkkuutta ;) Mulla ei ole mitään irtisanomissuojaa olemassa. Potkut voi tulla, jos virastoon yt:t tulisi. Saman tasoisesta työstä saisin yksityisellä sektorilla helposti 4500 ja bonukset. Mutta mä olen sen verran hullu, että haluan tehdä tätä työtä nimenomaan tällä puolella, missä valvotaan jokaisen kansalaisen etua, enkä sillä puolella, jolla sitä yritetään sabotoida.
[/quote]
4500 euroa + bonukset? Mitkä bonukset??? Luuletko, että yksityiset yritykset maksavat aina bonuksia? Olen itse ollut koko työurani (14 v valmistumisen jälkeen) töissä yksityisissä yrityksissä ja saanut bonuksia ehkä kolmena tai neljänä vuotena, yleensä noin 200-300 euroa / vuosi. Eli kk-palkkaan (joka todennäköisesti on kuitenkin yksityisellä samaa luokkaa, max. 100 euroa parempi kuin julkisella) noista bonuksista on tullut parinkympin lisäys. Ja YT:t eivät meillä ole mikään "jos", vaan "kun".
"Lomani" vaikuttaa pitkältä koska vaihdan lomarahat vapaaksi ja säästän näin yhteiskunnan rahoja. Teen samat työt vähemmällä ajalla koska sijaisia ei oteta. Teen myöskin viikonloppuhommia ilman eri korvausta koska ylitöitä ei saa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 08:20"]
Kunnalla yhteenlaskettuna lomaa voi parhaimmillaan kertyä siis 10 viikkoa ja neljä päivää. Ja nämä lomat maksetaan verorahoilla :(
[/quote]
Samalla laskukaavalla yksityisellä puolella lomia kertyy ihan sama määrä. Lomarahat vapaaksi vaihdettuna kun ei ole vuosilomaa. Julkisella sektorilla suurimmalla osalla on vuosilomaa ihan sama 5 vko kuin yksityiselläkin puolella, noihin laskuihin otetaan aina mukaan ne muutamat yli 15 vuotta valtiolla palvelleet, jotka saavat pitkästä palvelusajasta kiitokseksi lisää lomaa. Isäni on töissä yksityisellä työnantajalla, ollut yli 20 vuotta ja hän saa palkallista lomaa vuodessa 14 vko. Eikä ole opettaja. Voimme siis yhden ainoan esimerkin perusteella väittää, että yli 50v miehet saavat yksityisellä 14 viikon vuosilomat!
[/quote]
Juuri näin. Kuntapuolella meillä pitkään palvelleilta (joo, joo, tiedän; laiska paska olen, 39 vuotta venyny ja vanunu) on nk. pitkät lomat, nuoremmat eivät näitä enää saa. Mutta ainakin minulla, rivityöntekijällä, on siitä edestä sitten erittäin matala palkka. Ei tätä kadehtia kannata.
Enkä ainakaan minä voi vaihtaa lomarahoja vapaaksi, ei ole sijaista eikä talous kestä.
Muutoin pyydän kaikilta nyt nöyrimmästi anteeksi, kun olen ollut kuntapuolellekin tekeväni töitä. Ja samalla kiitokset asiakkaille, ilman teitä en olisi jaksanut.
Masentunut ole ollut viimeiset viisi vuotta, kun aina saa kuulla olevansa pelkkä turhake.
Kumma, että tästä asiasta puhutaan niin vähän. Samoin kunta-alan järjettömät irtisanomisajat (jopa 6 kuukautta) ja kuntaliitosten tuoma VIIDEN!!! vuoden irtisanomissuoja-aika ovat aivan käsittämättömiä. Kaiken huipuksi peräkkäiset kuntaliitokset ovat aiheuttaneet jopa 15 vuoden suoja-ajan joillekin.
Kyllä siinä kelpaa töissä istua. Eikä niin väliksi vaikkei istukaan, tai ainakaan tee mitään. Kenkää sieltä ei tule, vaikka omat työt loppuisivat. Ja kuka maksaa?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:10"] Mä olen valtiolla asiantuntijaduunissa. Palkkani on 3800 euroa kuussa. Kyllä, on korkeakoulututkinto. Kyllä, 10 vuotta työkokemusta. Kyllä, on vastuuta, toimin asiantuntijatukena 20 "normiasiantuntijalle". Meillä on tiukat tulostavoitteet, joita tarkastellaan pari kertaa vuodessa. Ylitän ne aina. Teen pitkää päivää, jos on tarve. Teen työmatkoja, eikä vapaa-aikani käyttöä niihin korvata mitenkään. Ainoa odotettavissa oleva asia on muutaman vuoden päässä siintelevä pitkä loma. Viekää sekin pois, mielelläni mä hoidan sittenkin hommat ilman kunnon korvausta. [/quote] Pidätkö tilannetta jotenkin poikkeuksellisena yksityiseen puoleen nähden? Minulla sama palkka ja asiantuntijavastuut (DI), lomaa vain vähemmän. YT päällä tasaisin välein, eikä kunnallisia irtisanomisuojia :) Kannattaa piipahtaa yksityisellä puolella niin herää siitä kuinka kunnallisella puolella riistetään päiväunesta :) [/quote] Mä olen valtiolla töissä, en kunnalla. Luki ihan ekassa lauseessa, joten vähän nyt DI-tarkkuutta ;) Mulla ei ole mitään irtisanomissuojaa olemassa. Potkut voi tulla, jos virastoon yt:t tulisi. Saman tasoisesta työstä saisin yksityisellä sektorilla helposti 4500 ja bonukset. Mutta mä olen sen verran hullu, että haluan tehdä tätä työtä nimenomaan tällä puolella, missä valvotaan jokaisen kansalaisen etua, enkä sillä puolella, jolla sitä yritetään sabotoida.
[/quote]
Älä yliarvioi työtäsi. Siitä ei välttämättä todellakaan maksettaisi tuosta vaan 4500 Euroa/kk. Ihmisillä julkisella on kumma käsitys, että yksityiseltä maksettaisiin tuosta vaan sitä ja tätä. Ei se niin mene. Minulla on ollut useita kavereita julkisella ja ovat hakeneet yksityiseltä töitä, kun "sieltä saa ainakin tonnin enemmän ja Matti ja Kallekin saa helpommasta sen ja sen verran" Ja hups, palkat ei olleetkaan niin hyvät, joten jäivät julkiselle. Heille on ollut yllätys, että yksityinen ei välttämättä maksakaan kuin sen satkun enemmän kuin julkinen ja siihen rumbaan ei kannata satasesta lähteä. Sinun työsi kuulostaa täysin jonkinlaiselta sisäisen konsultin/koordinaattorin duunilta. Niistä harvoin saa yksityisellä yli 4000 Euroa, koska niissä ei kuitenkaan ole sillä tavoin vastuuta, vaikka toki niidenkin töiden arviointiin on mittareita kehitetty.
[/quote]
No hups, mä olen ollut välillä siellä yksityisellä. Tiedän, mikä oman alani palkkataso. Tiedän myös, että pääsisin sinne takaisin koska vain, mutta en halua. Mä en ole sisäinen konsultti enkä koordinaattori, yksityisellä sektorilla olisin suoraan tulos- ja asiakasvastuussa ja tekisin asiakkailta laskutettavia työtunteja.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:52"]
Huomautan tässä nyt, että nuo pitkät lomat saa vasta 15 työssäolovuoden jälkeen. Ettei jää kenellekään väärää käsitystä. t. kunnan virkamies ja lomaa vuodessa se 5 viikkoa, joka aiemmin oli yksityiselläkin
[/quote]
Sulla siis lauantai lasketaan lomapäiväksi niinkuin yksityiselläkin?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:58"]
Kunnalla yhteenlaskettuna lomaa voi parhaimmillaan kertyä siis 10 viikkoa ja neljä päivää. Ja nämä lomat maksetaan verorahoilla :(
[/quote]
Samalla laskukaavalla yksityisellä puolella lomia kertyy ihan sama määrä. Lomarahat vapaaksi vaihdettuna kun ei ole vuosilomaa. Julkisella sektorilla suurimmalla osalla on vuosilomaa ihan sama 5 vko kuin yksityiselläkin puolella, noihin laskuihin otetaan aina mukaan ne muutamat yli 15 vuotta valtiolla palvelleet, jotka saavat pitkästä palvelusajasta kiitokseksi lisää lomaa. Isäni on töissä yksityisellä työnantajalla, ollut yli 20 vuotta ja hän saa palkallista lomaa vuodessa 14 vko. Eikä ole opettaja. Voimme siis yhden ainoan esimerkin perusteella väittää, että yli 50v miehet saavat yksityisellä 14 viikon vuosilomat!
[/quote]
Juuri näin. Kuntapuolella meillä pitkään palvelleilta (joo, joo, tiedän; laiska paska olen, 39 vuotta venyny ja vanunu) on nk. pitkät lomat, nuoremmat eivät näitä enää saa. Mutta ainakin minulla, rivityöntekijällä, on siitä edestä sitten erittäin matala palkka. Ei tätä kadehtia kannata.
Enkä ainakaan minä voi vaihtaa lomarahoja vapaaksi, ei ole sijaista eikä talous kestä.
Muutoin pyydän kaikilta nyt nöyrimmästi anteeksi, kun olen ollut kuntapuolellekin tekeväni töitä. Ja samalla kiitokset asiakkaille, ilman teitä en olisi jaksanut.
Masentunut ole ollut viimeiset viisi vuotta, kun aina saa kuulla olevansa pelkkä turhake.
[/quote]
Unohdatte, että yksityispuolen ihmisten erityispitkiä lomia (missä sellaisia on?) eivät maksa veronmaksajat. Unohdatte myös, että mikäli työnne ei ole oikeasti merkityksellistä, sinulle kuitenkin maksetaan siitä palkkaa muiden työssäkäyvien toimesta. Todellakin kiinnostaa mitä teet työksesi, jos saat kuulla olevasi pelkkä turhake. Olisiko senkaltaiselle työlle palkattu tekijä myös yksityisessä firmassa? Palkkaisitko itse vastaavan työntekijän jos olisit yrityksen omistaja?
Eivätpähän ole tekemässä virkavirheitä ja muuten hölmöjä päätöksiä.
Ensimmäiseksi eduskunta voisi lyhentää parin kk. kesälomansa ja ylipitkän talvilomansa
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:44"]
Opettajien palkka (4000€) on jaettu koko vuodelle niin, että alkupalkka voi monilla jäädä siihen 3000 euroon kuukaudessa, joten lomien lyhentäminen kyllä tarkoittaa sitten sitä, että palkkakin pitäisi nousta.
[/quote]
4000 on ihan kohtuuton palkka perusasteen/lukion opettamisesta. Siis ihan posketonta osaamistasoon nähden ja vielä pitkät lomat päälle. OAJ:n änkyrät ovat samaa tasoa paperiliiton kanssa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:10"]
Mä olen valtiolla asiantuntijaduunissa. Palkkani on 3800 euroa kuussa. Kyllä, on korkeakoulututkinto. Kyllä, 10 vuotta työkokemusta. Kyllä, on vastuuta, toimin asiantuntijatukena 20 "normiasiantuntijalle". Meillä on tiukat tulostavoitteet, joita tarkastellaan pari kertaa vuodessa. Ylitän ne aina. Teen pitkää päivää, jos on tarve. Teen työmatkoja, eikä vapaa-aikani käyttöä niihin korvata mitenkään. Ainoa odotettavissa oleva asia on muutaman vuoden päässä siintelevä pitkä loma. Viekää sekin pois, mielelläni mä hoidan sittenkin hommat ilman kunnon korvausta.
[/quote]
Pidätkö tilannetta jotenkin poikkeuksellisena yksityiseen puoleen nähden? Minulla sama palkka ja asiantuntijavastuut (DI), lomaa vain vähemmän. YT päällä tasaisin välein, eikä kunnallisia irtisanomisuojia :)
Kannattaa piipahtaa yksityisellä puolella niin herää siitä kuinka kunnallisella puolella riistetään päiväunesta :)
[/quote]
Niinpä! Mitäköhän tuo korkeakoulutettu asiantuntija sitten kuvittelee yksityisellä maksettavan samanlaisesta työstä? Kyllä 3800 euroa on yksityiselläkin puolella varsin korkea palkka, johon sisältyy vastuuta ja tulostavoitteita. Ja se max. 30 pv lomaa vuodessa...
[/quote]Tosi kova palkka on tuolla asiantuntijalla. Ja yksityisellä on huomattavasti suurempi vaara saada kengänkuva peppuun.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:05"]
Opettajien palkka (4000€) on jaettu koko vuodelle niin, että alkupalkka voi monilla jäädä siihen 3000 euroon kuukaudessa, joten lomien lyhentäminen kyllä tarkoittaa sitten sitä, että palkkakin pitäisi nousta.
[/quote]
4000 on ihan kohtuuton palkka perusasteen/lukion opettamisesta. Siis ihan posketonta osaamistasoon nähden ja vielä pitkät lomat päälle. OAJ:n änkyrät ovat samaa tasoa paperiliiton kanssa.
[/quote]
Saako opettajat 4000 euroa kuukaudessa? Ekallakin luokalla, jossa päivät on neljätuntisia? Ja sitten vielä valitetaan huonoista palkoista...
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miten niin ei nuoremmat enää saa? Mulla tuli tänä vuonna 15 v palvelusta täyteen ja ensi vuonna pitkät lomat :). Muuten yhdyn kyllä tekstiisi. T. pienipalkkainen puurtaja kunnalta.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 08:40"]
Meidän kunta on littetty isompaan kuntaan, jolla on tällä hetkellä takana kolme eri aikaan tegtyä kuntaliitosta eli aina tulee uusi uusi irtisanomissuoja päälle. Tässä kunnasas työskentelee edelleen kaikkien liitettyjen kuntien kunnanjohtajat eli osaamista johtoportaassa on runsaasti :)
Kuntaliitokset eivät ole tällä alueella vieläkään ohi vaan seuraavia jo suunnitellaan ja taas saadat uudet irtisanomissuojat, mistähän niitä säästöjä pitikään löytyä?
[/quote]
Tämä irtisanomissuojan heikentäminen (poistaminen?) on mukana hallitusohjelmassa, eli tähän toivottavasti on tulossa muutos... Maksimi kunta-alan irtisanomissuojasta taitaa olla 11 vuotta, siinähän sitä on motivaatiota tehdä työnsä hyvin ja tehokkaasti, kun tietää olevansa täysin suojassa hamaan tulevaisuuteen...
Täysin samaa mieltä alkuperäisen kanssa; vuosilomat kaikille 5 viikkoon vuodessa (pois lukien opettajat jne joilla ei ole vaihtoehtoja)
Palkatkin ovat nousseet julkisella puolella PALJON yksityistä nopeammin viime vuosina.
[/quote]
Palkat ei ole nousseet, koska tilastoissa ei oteta huomioon sitä, että valtiolta on viime vuosina poistuneet erilaiset "matalapalkka-alaiset" eli virastomestarit, laitoshuoltajat, toimistoapulaiset jne. Siellä on suhteessa paljon enemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita asiantuntijoita kuin yksityisellä sektorilla.
Valtiolla aloitteleva lakimies saa noin 3000 e/kk brutto. Moniko yksityisellä tyytyy samaan palkkaan, työaika kun on molemmilla sektoreilla yli 50 h/vko.
[/quote]
Joskus olen kahdehtinut noita opettajien lomia, mutta toisaalta kiitos OAJ:n, AKAVA ei koskaan lähde suostumaan valtion virkamiesten lomien lyhentämiseen. Siinä vaiheessa, kun alkaisi koko valtiohallinnon vannetta kiristää niin siellä saatettaisiin käyttää nuo uudet työpäivät sen miettimiseksi miten opettajat saadaan mukaan.