Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työajan pidentäminen pitäisi aloittaa virkamieskunnan ylipitkistä lomista.

Vierailija
31.07.2015 |

En ymmärrä miksi kukaan ei ota tätä esille. Sama neljä viikkoa kesälomaa ja yksi talviloma kuin muillakin.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 08:52"]

On naurettavaa ja sairasta, että vuonna 2015 heinäkuussa ei saa terveyskeskukseen yhteyttä, koska virkamiehet ovat melkein kaikki lomalla yhtä aikaa.

On myös tekopyhää valittaa opiskeluaikojen pituudesta, kun tiedekunnan kokouksissa (joissa siis tutkinnot myönnetään ja opinnäytteet hyväksytään) on kolmen (3) kuukauden kesätauko.

[/quote]

Sen verran voin ainakin sanoa noista yliopistojen "lomista", että itse ainakin olen viettänyt viimeiset kaksi kuukautta konferensseissa ja tutkimuksen parissa. Tavallinen työpäivä on ollut konferensseissa sieltä aamusta (8 - 9) iltamyöhään (18 - 19, joskus jos joku pönötysillallinen niin 22). Koto-Suomessa olen kirjoittanut sitten artikkeleita ja päivät ovat olleet maltillisemmat 8 - 18 välillä. Onneksi ei ole yhtään hallintotehtäviä näin kesällä vaan voin tehdä työtä, jota varten minut on tänne käsittääkseni palkattu.

Muutoinkin taitaa tuossa kolmessa kuukaudessa olla noin kaksi kuukautta kesälisää. Ainakin yliopistolla tauko alkaa juhannuksesta ja päättyy viimeistään elokuun alkuun. Ja taustalla ovat hallinnon lomat. Hallintoa nyt ei kannata paljon yliopistolla pitää jos kerran kaikki opiskelijat ovat poissa. Jos opiskelijat eivät sen vertaa opi vastuuta, että kykenevät pitämään etukäteen ilmoitetuista aikatauluista niin en nyt ihan hirveästi säälisi. Aika helppoa se työ on palauttaa ajallaan ja silloin sen tutkinnonkin saa ajallaan.

Vierailija
2/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 08:43"]

Yksityisellä puolella tehdään 8 h:n työpäivää ja päälle vielä palkattomat ylityöt asiantuntijatehtävissä. Ei ole mitään virastotyöaikaa ylipitkiksi venähtänäine kahvitunteineen. Tiedän yhden valtion työpaikan, jossa työt alkavat 8.15, kahvitunti on 9.00-9.30, lounas 12.00-13.00, toinen kahvitunti 14.00-14.30 ja kotiin lähdetään 15.45.

[/quote]

Tiedät varmaan myös että korkeakouluista valmistuneet käyvät valtiolla väin kääntymässä, ennen kuin suuntaavat yksityisille, missä on kovemmat palkat?

Näin Helsingissä, muusta maasta en osaa sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 09:19"]

Miksi te kitisijät ette mene kunnalle tai valtiolle töihin?

[/quote]

Koska jonkun pitää tehdä tuottavaakin työtä.

[/quote]

Samaa mieltä. Opettajat, lääkärit, poliisit tai edes tullimiehet sossusta puhumattakaan ei tee tuottavaa työtä vaan aiheuttaa pelkkiä kustannuksia.

Vierailija
4/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii mulle. Kunhan palkka nousee yksityisen tasolle. T.kunnan hammaslääkäri

Vierailija
5/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:02"]

Yksityisellä puolella tehdään 8 h:n työpäivää ja päälle vielä palkattomat ylityöt asiantuntijatehtävissä. Ei ole mitään virastotyöaikaa ylipitkiksi venähtänäine kahvitunteineen. Tiedän yhden valtion työpaikan, jossa työt alkavat 8.15, kahvitunti on 9.00-9.30, lounas 12.00-13.00, toinen kahvitunti 14.00-14.30 ja kotiin lähdetään 15.45.

[/quote]

Tiedät varmaan myös että korkeakouluista valmistuneet käyvät valtiolla väin kääntymässä, ennen kuin suuntaavat yksityisille, missä on kovemmat palkat?

[/quote]

Paitsi Mpkk:n käyneet ;)

Vierailija
6/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valtiolla asiantuntijaduunissa. Palkkani on 3800 euroa kuussa. Kyllä, on korkeakoulututkinto. Kyllä, 10 vuotta työkokemusta. Kyllä, on vastuuta, toimin asiantuntijatukena 20 "normiasiantuntijalle". Meillä on tiukat tulostavoitteet, joita tarkastellaan pari kertaa vuodessa. Ylitän ne aina. Teen pitkää päivää, jos on tarve. Teen työmatkoja, eikä vapaa-aikani käyttöä niihin korvata mitenkään.

Ainoa odotettavissa oleva asia on muutaman vuoden päässä siintelevä pitkä loma. Viekää sekin pois, mielelläni mä hoidan sittenkin hommat ilman kunnon korvausta.

Vierailija
7/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 08:40"]

Meidän kunta on littetty isompaan kuntaan, jolla on tällä hetkellä takana kolme eri aikaan tegtyä kuntaliitosta eli aina tulee uusi uusi irtisanomissuoja päälle. Tässä kunnasas työskentelee edelleen kaikkien liitettyjen kuntien kunnanjohtajat eli osaamista johtoportaassa on runsaasti :)

Kuntaliitokset eivät ole tällä alueella vieläkään ohi vaan seuraavia jo suunnitellaan ja taas saadat uudet irtisanomissuojat, mistähän niitä säästöjä pitikään löytyä?

[/quote]

Tämä irtisanomissuojan heikentäminen (poistaminen?) on mukana hallitusohjelmassa, eli tähän toivottavasti on tulossa muutos... Maksimi kunta-alan irtisanomissuojasta taitaa olla 11 vuotta, siinähän sitä on motivaatiota tehdä työnsä hyvin ja tehokkaasti, kun tietää olevansa täysin suojassa hamaan tulevaisuuteen...

Täysin samaa mieltä alkuperäisen kanssa; vuosilomat kaikille 5 viikkoon vuodessa (pois lukien opettajat jne joilla ei ole vaihtoehtoja)

Palkatkin ovat nousseet julkisella puolella PALJON yksityistä nopeammin viime vuosina.

Vierailija
8/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 08:20"]

Kunnalla yhteenlaskettuna lomaa voi parhaimmillaan kertyä siis 10 viikkoa ja neljä päivää. Ja nämä lomat maksetaan verorahoilla :(

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/07/14/virastot-tyhjillaan-virkamiehet-11-viikkoa-lomalla/20119786/139

[/quote]

Samalla laskukaavalla yksityisellä puolella lomia kertyy ihan sama määrä. Lomarahat vapaaksi vaihdettuna kun ei ole vuosilomaa. Julkisella sektorilla suurimmalla osalla on vuosilomaa ihan sama 5 vko kuin yksityiselläkin puolella, noihin laskuihin otetaan aina mukaan ne muutamat yli 15 vuotta valtiolla palvelleet, jotka saavat pitkästä palvelusajasta kiitokseksi lisää lomaa. Isäni on töissä yksityisellä työnantajalla, ollut yli 20 vuotta ja hän saa palkallista lomaa vuodessa 14 vko. Eikä ole opettaja. Voimme siis yhden ainoan esimerkin perusteella väittää, että yli 50v miehet saavat yksityisellä 14 viikon vuosilomat!

[/quote]

Yksityisellä puolella 6 påivää tarkoittaa yhtä viikkoa eli 24 päivällä ollaan lomalla 4 viikkoa. Kunnalla taas samalla päivien määrällä ollaan lomalla 4 viikkoa ja 4 päivää eli melkein vviiko enemmän saati sitten nuo muut pidennykset, talvilomaa kaksi kokonaista viikkoa...

Meillä ei yksityisellä puolella tällä hetkellä edes saa vaihtaa lomarahoja vapaaksi, koska väkimäärää on leikattu niin paljon että ylimmäräisiä vapaita varten pitäisi palakata lisää sijaisia.

Vierailija
9/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:10"]

Mä olen valtiolla asiantuntijaduunissa. Palkkani on 3800 euroa kuussa. Kyllä, on korkeakoulututkinto. Kyllä, 10 vuotta työkokemusta. Kyllä, on vastuuta, toimin asiantuntijatukena 20 "normiasiantuntijalle". Meillä on tiukat tulostavoitteet, joita tarkastellaan pari kertaa vuodessa. Ylitän ne aina. Teen pitkää päivää, jos on tarve. Teen työmatkoja, eikä vapaa-aikani käyttöä niihin korvata mitenkään. Ainoa odotettavissa oleva asia on muutaman vuoden päässä siintelevä pitkä loma. Viekää sekin pois, mielelläni mä hoidan sittenkin hommat ilman kunnon korvausta.

[/quote]

Pidätkö tilannetta jotenkin poikkeuksellisena yksityiseen puoleen nähden? Minulla sama palkka ja asiantuntijavastuut (DI), lomaa vain vähemmän. YT päällä tasaisin välein, eikä kunnallisia irtisanomisuojia :)

Kannattaa piipahtaa yksityisellä puolella niin herää siitä kuinka kunnallisella puolella riistetään päiväunesta :)

Vierailija
10/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:38"]Jos lomiin kosketaan niin palkan pitäisi myös nousta yksityisen tasolle. T. Kunnan työntekijä, jonka palkka on hiukan päälle 2000e
[/quote]

Ja mitä teet työksesi siellä kunnassa? Aika oleellinen tieto mielestäni...

Vierailija
11/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:29"]

Mä olen valtiolla asiantuntijaduunissa. Palkkani on 3800 euroa kuussa. Kyllä, on korkeakoulututkinto. Kyllä, 10 vuotta työkokemusta. Kyllä, on vastuuta, toimin asiantuntijatukena 20 "normiasiantuntijalle". Meillä on tiukat tulostavoitteet, joita tarkastellaan pari kertaa vuodessa. Ylitän ne aina. Teen pitkää päivää, jos on tarve. Teen työmatkoja, eikä vapaa-aikani käyttöä niihin korvata mitenkään. Ainoa odotettavissa oleva asia on muutaman vuoden päässä siintelevä pitkä loma. Viekää sekin pois, mielelläni mä hoidan sittenkin hommat ilman kunnon korvausta.

[/quote]

Pidätkö tilannetta jotenkin poikkeuksellisena yksityiseen puoleen nähden? Minulla sama palkka ja asiantuntijavastuut (DI), lomaa vain vähemmän. YT päällä tasaisin välein, eikä kunnallisia irtisanomisuojia :)

Kannattaa piipahtaa yksityisellä puolella niin herää siitä kuinka kunnallisella puolella riistetään päiväunesta :)

[/quote]

Niinpä! Mitäköhän tuo korkeakoulutettu asiantuntija sitten kuvittelee yksityisellä maksettavan samanlaisesta työstä? Kyllä 3800 euroa on yksityiselläkin puolella varsin korkea palkka, johon sisältyy vastuuta ja tulostavoitteita. Ja se max. 30 pv lomaa vuodessa...

Vierailija
12/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:42"]

Olen asiantuntijatehtävissä valtiolla ja lomien lyhentäminen sopii helvetin hyvin jos sen jälkeen

1. Töitä tehdään vain työaikana /työpaikalla. Ei lomilla ja/tai iltaisin sen jälkeen kun muksut on pistetty nukkumaan.

2. Jos töitä tehdään muuten kuin työaikana niin niin sitten niistä maksetaan työehtosopimuksen mukainen ylityökorvaus.

[/quote]

Yksityisellä sektorilla tehdään myös töitä iltaisin ja viikonloppuisin TÄYSIN ILMAN erillistä korvausta, ei edes sitä jumalattoman pitkää vuosilomaa.

Vierailija
13/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien palkka (4000€) on jaettu koko vuodelle niin, että alkupalkka voi monilla jäädä siihen 3000 euroon kuukaudessa, joten lomien lyhentäminen kyllä tarkoittaa sitten sitä, että palkkakin pitäisi nousta.

Vierailija
14/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään tapauksessa hallintovirkamiesten työaikaa ei saa lisätä. Ehdottaisin mielummin 20h/vko ja 20 viikkoa vuosilomaa. Ei tarvi edes koskea palkkaan. Heidän työntekonsa ja touhukkuutensa tulee niin kalliiksi, että ehdottomasti parempi, etteivät tee mitään. Eikö se nyt ole huomattu, kun on puhuttu tuottavuudesta ja siitä, että porukkaa on liikaa, niin nämä alkaa hirveästi "tehostamaan" työaikaansa ja kaikenlaisia sääntöjä sääntöjen perään tulee kiihtyvää tahtia, kun pitää olla "hyödyllinen" työaikana. Siksi olisi parempi, että työaika olisi paljon rajatumpi ja paljon lomia. Suomi voisi paremmin. Firmat menestyisi ja joka tapauksessa sen palkkansa saavat, niin mielummin maksetaan se sitten puolesta työajasta nykyisestä.

Vierailija
15/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jaa. Minulla on 13 vuotta työkokemusta, ylempi korkeakoulututkinto ja teen suoraan vastuullista työtä toisin kuin sinä tukifunktiossa. Minun takapuoleni alla on suoraan isot rahat. Ja minun palkkani on 3920 Euroa ja yt-neuvottelut pyörii tautotta taustalla...

Vierailija
16/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:10"]

[/quote]

[/quote]

Mä olen valtiolla töissä, en kunnalla. Luki ihan ekassa lauseessa, joten vähän nyt DI-tarkkuutta ;) Mulla ei ole mitään irtisanomissuojaa olemassa. Potkut voi tulla, jos virastoon yt:t tulisi.

Saman tasoisesta työstä saisin yksityisellä sektorilla helposti 4500 ja bonukset. Mutta mä olen sen verran hullu, että haluan tehdä tätä työtä nimenomaan tällä puolella, missä valvotaan jokaisen kansalaisen etua, enkä sillä puolella, jolla sitä yritetään sabotoida.

Vierailija
17/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:10"]

[/quote]

Jaa. Minulla on 13 vuotta työkokemusta, ylempi korkeakoulututkinto ja teen suoraan vastuullista työtä toisin kuin sinä tukifunktiossa. Minun takapuoleni alla on suoraan isot rahat. Ja minun palkkani on 3920 Euroa ja yt-neuvottelut pyörii tautotta taustalla...
[/quote]

Ilman mun tukifunktiotani valtio menettäisi vuodessa noin miljardin. Mutta hei, sä olet ainoa, jolla on tässä maassa vastuullinen työ ;)

Vierailija
18/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:02"]

[/quote]

[/quote]

Koskee ehkä yhtä tai kahta alaa. 

Vierailija
19/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomautan tässä nyt, että nuo pitkät lomat saa vasta 15 työssäolovuoden jälkeen.
Ettei jää kenellekään väärää käsitystä.

t. kunnan virkamies ja lomaa vuodessa se 5 viikkoa, joka aiemmin oli yksityiselläkin

Vierailija
20/90 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:10"] Mä olen valtiolla asiantuntijaduunissa. Palkkani on 3800 euroa kuussa. Kyllä, on korkeakoulututkinto. Kyllä, 10 vuotta työkokemusta. Kyllä, on vastuuta, toimin asiantuntijatukena 20 "normiasiantuntijalle". Meillä on tiukat tulostavoitteet, joita tarkastellaan pari kertaa vuodessa. Ylitän ne aina. Teen pitkää päivää, jos on tarve. Teen työmatkoja, eikä vapaa-aikani käyttöä niihin korvata mitenkään. Ainoa odotettavissa oleva asia on muutaman vuoden päässä siintelevä pitkä loma. Viekää sekin pois, mielelläni mä hoidan sittenkin hommat ilman kunnon korvausta. [/quote] Pidätkö tilannetta jotenkin poikkeuksellisena yksityiseen puoleen nähden? Minulla sama palkka ja asiantuntijavastuut (DI), lomaa vain vähemmän. YT päällä tasaisin välein, eikä kunnallisia irtisanomisuojia :) Kannattaa piipahtaa yksityisellä puolella niin herää siitä kuinka kunnallisella puolella riistetään päiväunesta :)   [/quote] Mä olen valtiolla töissä, en kunnalla. Luki ihan ekassa lauseessa, joten vähän nyt DI-tarkkuutta ;) Mulla ei ole mitään irtisanomissuojaa olemassa. Potkut voi tulla, jos virastoon yt:t tulisi. Saman tasoisesta työstä saisin yksityisellä sektorilla helposti 4500 ja bonukset. Mutta mä olen sen verran hullu, että haluan tehdä tätä työtä nimenomaan tällä puolella, missä valvotaan jokaisen kansalaisen etua, enkä sillä puolella, jolla sitä yritetään sabotoida.

[/quote]

Älä yliarvioi työtäsi. Siitä ei välttämättä todellakaan maksettaisi tuosta vaan 4500 Euroa/kk. Ihmisillä julkisella on kumma käsitys, että yksityiseltä maksettaisiin tuosta vaan sitä ja tätä. Ei se niin mene. Minulla on ollut useita kavereita julkisella ja ovat hakeneet yksityiseltä töitä, kun "sieltä saa ainakin tonnin enemmän ja Matti ja Kallekin saa helpommasta sen ja sen verran" Ja hups, palkat ei olleetkaan niin hyvät, joten jäivät julkiselle. Heille on ollut yllätys, että yksityinen ei välttämättä maksakaan kuin sen satkun enemmän kuin julkinen ja siihen rumbaan ei kannata satasesta lähteä. Sinun työsi kuulostaa täysin jonkinlaiselta sisäisen konsultin/koordinaattorin duunilta. Niistä harvoin saa yksityisellä yli 4000 Euroa, koska niissä ei kuitenkaan ole sillä tavoin vastuuta, vaikka toki niidenkin töiden arviointiin on mittareita kehitetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi