Mitkä ovat raskaimmat oppiaineet yliopistossa?
Itse arvaan lääketiede, oikeustiede, tekniikan kovat linjat ja matematiikka.
Kommentit (105)
Mulle sosiologia, sosiaalityö oli vaikeita. Siis ei periaatteessa opiskelu vaan kirjottaminen. Ok ne teoriat kyllä ymmärtää mut se koko sosiaalialan alue on jotenkin niin moninainen ja kerrostunut, että en millään tahtonut saada kiinni ja esim. Kandin kirjottaminen oli vaikeaa. Mulle helpompaa on esim. Anatomia tms. Missä on selkeet ruumiin osat ja niillä nimet jotka pitää opetella ja kaikki ruumiin toiminnat ja esim. Aineiden kulut elimistössä ja solujen tai hermoston välillä on niin yksinkertaisia ja loogisia.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 02:55"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 01:30"]
Vaikea on varmaan arvioida, kun aika harvalla on kokemusta useammasta alasta. Kuitenkin saattaisi auttaa, jos olisi olemassa jokin hyvä mittayksikkö. Kertokaa kunkin alan opiskelijat, että kuinka paljon enemmän päivittäistä työtä opiskelu tuottaa lukiossa kokemaanne työmäärään verrattuna.
Oma: tilastotiede+(tietojenkäsittely+matematiikka) - noin 2.5-kertainen työmäärä lukioon verrattuna
[/quote]
Taideteollisella alalla ei jää vapaa-aikaa yhtään, ei siis oikeasti yhtään jos siinä viidessä vuodessa meinaa maisterin paperit saada. Vaikea varmaan uskoa, mutta ne jotka ei usko voi kysyä joltain muulta tämän alan opiskelijalta. Ei toki vaadi huippuälyä, mutta huippuälykäskään ei selviäis niistä töistä niin että sitä vapaa-aikaa jäisi.
[/quote]
Niin ja jottei joku vedä kohta hernettä nenään, niin en siis ollenkaan väitä silti että taideteollinen ala ois raskain, mutta uskomattoman aikaavievä kyllä.
-tuo äskeinen
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 02:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 02:32"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 01:47"] Tekniikka on tietysti vaativinta aivoille. Perslihaksella pärjää muualla mutta jos ei vaan pysty ymmärtämään jotain matematiikkaa niin sitten ei tajua.. näitä on nähty. [/quote] Onko hyvinkin laajojen tietokokonaisuuksien omaksuminen ja soveltaminen yhteiskuntatieteellisessä ja vaikkapa noin tuhat sivua teoreettista kirjallisuutta per tentti vaativaa aivoille? [/quote] Riippuu lukutekniikasta. Päntätä voi niinkin, että jokaikistä sanaa ei lue. Olen lukenut yliopistolla vähän kaikenlaista, ja nuo yhteiskuntajutut ovat olleet helpoimmasta päästä, matematiikka puolestaan vaikeinta. . T: Ikuisuusopiskelija
[/quote]
Eihän se haastavuus tule jokaisen sanan lukemisesta, vaan siitä että suuresta tietomassasta on pystyttävä prosessoimaan se oleellinen (ja tosiaan tenttitilanteessa muotoiltava se parin konseptin pituiseen tenttivastaukseen) ja toki myös liittämään detaljeja näihin laajempiin kokonaisuuksiin. Se vaatii systemaattista ajattelua ja kykyä kategorisoida tietoa. Toki myös soveltamista vaaditaan (kuten toivottavasti lähes jokaisessa tiedekunnassa).
Itselläni on loppututkinnot luonnontieteellisestä sekä valtiotieteellisestä. Molemmissa pärjäsin tosi hyvin, mutta jälkimmäinen oli älyllisesti haastavampaa. Se, että kieli ja sen käyttö on niin suuri osa tieteenalaa, tuottaa myös omanlaista haastavuutta. Toisin kuin moni ketjussa vakuuttaa, luonnontieteellisen tiedon oppii kuka tahansa, jolla on tarpeeksi motivaatiota, mutta ihmistieteissä vaadittavia ominaisuuksia on vaikeampia hankkia jälkijättöisesti. Sinänsä on turhaa kilpailla siitä mikä on vaativinta, koska kurssien käytännön toteutus ja eri oppiaineiden tiedonmuodostus on niin erilaista. Jossain oppiaineessa luet suhteellisen helppolukuisen 500-sivuisen kirjan ja saat 7 op ja toisessa oppiaineessa luet haastavan 500-sivuisen kirjan ja saat tästä 1 op. Yksilön ominaisuuksista ja harjaantumisesta riippuu myös paljon. Mikä on yhdelle helppoa, on toiselle vaikeaa ja päinvastoin.
Vieraat kielet ainakin helppoja, jos kieli on jo valmiiksi hallussa. Aineopintovaiheessakin keskitytään vielä kielitaidon parantamiseen melko hyvälle tasolle ja siinä äidinkielinen puhuja pääsee todella helpolla. Pientä hienosäätöä ja satunnaisfaktojen panttaamista päähän vain.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 03:06"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 02:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 02:32"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 01:47"] Tekniikka on tietysti vaativinta aivoille. Perslihaksella pärjää muualla mutta jos ei vaan pysty ymmärtämään jotain matematiikkaa niin sitten ei tajua.. näitä on nähty. [/quote] Onko hyvinkin laajojen tietokokonaisuuksien omaksuminen ja soveltaminen yhteiskuntatieteellisessä ja vaikkapa noin tuhat sivua teoreettista kirjallisuutta per tentti vaativaa aivoille? [/quote] Riippuu lukutekniikasta. Päntätä voi niinkin, että jokaikistä sanaa ei lue. Olen lukenut yliopistolla vähän kaikenlaista, ja nuo yhteiskuntajutut ovat olleet helpoimmasta päästä, matematiikka puolestaan vaikeinta. . T: Ikuisuusopiskelija
[/quote]
Eihän se haastavuus tule jokaisen sanan lukemisesta, vaan siitä että suuresta tietomassasta on pystyttävä prosessoimaan se oleellinen (ja tosiaan tenttitilanteessa muotoiltava se parin konseptin pituiseen tenttivastaukseen) ja toki myös liittämään detaljeja näihin laajempiin kokonaisuuksiin. Se vaatii systemaattista ajattelua ja kykyä kategorisoida tietoa. Toki myös soveltamista vaaditaan (kuten toivottavasti lähes jokaisessa tiedekunnassa).
Itselläni on loppututkinnot luonnontieteellisestä sekä valtiotieteellisestä. Molemmissa pärjäsin tosi hyvin, mutta jälkimmäinen oli älyllisesti haastavampaa. Se, että kieli ja sen käyttö on niin suuri osa tieteenalaa, tuottaa myös omanlaista haastavuutta. Toisin kuin moni ketjussa vakuuttaa, luonnontieteellisen tiedon oppii kuka tahansa, jolla on tarpeeksi motivaatiota, mutta ihmistieteissä vaadittavia ominaisuuksia on vaikeampia hankkia jälkijättöisesti. Sinänsä on turhaa kilpailla siitä mikä on vaativinta, koska kurssien käytännön toteutus ja eri oppiaineiden tiedonmuodostus on niin erilaista. Jossain oppiaineessa luet suhteellisen helppolukuisen 500-sivuisen kirjan ja saat 7 op ja toisessa oppiaineessa luet haastavan 500-sivuisen kirjan ja saat tästä 1 op. Yksilön ominaisuuksista ja harjaantumisesta riippuu myös paljon. Mikä on yhdelle helppoa, on toiselle vaikeaa ja päinvastoin.
[/quote]jeps just tätä tarjotin sillä kun sanoin et sosiaalialan opinnot oli mulle raskaita. Se kieli ja kielen käyttö ja laaja alainen pohdiskelu vei voimia. Ja kaikki piti saada kuitenkin tiivistettyä siihen 25 sivuun ilman et teksti levähtää käsiin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 03:18"]]jeps just tätä tarjotin sillä kun sanoin et sosiaalialan opinnot oli mulle raskaita. Se kieli ja kielen käyttö ja laaja alainen pohdiskelu vei voimia. Ja kaikki piti saada kuitenkin tiivistettyä siihen 25 sivuun ilman et teksti levähtää käsiin.
[/quote]Voitko kertoa, mikä sinusta tuli "isona"?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 02:52"]
[/quote]
Avoimessa suoritetut perusopinnot eivät anna oikeaa kuvaa tieteenalojen haastavuudesta.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 01:23"]No oikeustiede ei ainakaan ole.
[/quote] Onhan se ihan älytöntä lukemista ja kirjapinoja. Ei älyllisesti vaikeaa, mutta rankkaa kyllä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 03:38"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 02:52"]
[/quote]
Avoimessa suoritetut perusopinnot eivät anna oikeaa kuvaa tieteenalojen haastavuudesta.
[/quote]nääh oon mäki opiskellut avoimessa mut tutkinto oikeus on yliopistossa. Avoimessa oon suorittanut kaikki sivuaineopinnot, koska siellä on vähemmän läsnäolopakkoa. Ihan niillä avoimen opinnoilla oon saanut korjattua yo puolen opintoja. Samat opettajat ja kirjat siellä on ja sama arvosana asteikko. Joten turhaan dissaat avoimen puolen opintoja :D mut sähän et tätä tiedä ku et oo yliopistossa koskaan opiskellutkaan
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 03:38"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 02:52"]
[/quote]
[/quote]
Anteeksi, mutta missä kohden siteeraamaasi viestiä mainittiin avoin tai perusopinnot? :)
T: Pilkunnusauttaja
Monelle se on fysiikka. Olen kuullut suunnatonta valitusta työselkkareista ja vastaavista uskomattoman työmäärän ja eksaktiuden vuoksi. Rima laitetaan siellä korkealle. Tosin minulle ei ne olleet vaikeita. Sen peruskurssien osallistujamäärätkin olivat pienemmät verrattuna monen muun aineen massaluentoihin.
Fysiikka on raskainta, jos siis pääaineesta puhutaan. Perusopinnot on vielä melkein kenen tahansa suoritettavissa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 06:14"]
Fysiikka on raskainta, jos siis pääaineesta puhutaan. Perusopinnot on vielä melkein kenen tahansa suoritettavissa.
[/quote]
Raskainta, vai älyllisesti vaikeinta?
Hyvin matemaattisesti älykkäälle fysiikan opinnot harvoin vaativat sellaista 8h/pv lukemista? Sitten on aloja joilla äly ei hirveästi auta, vaan pitää vaan päntätä. Mun mielestä pänttäysalat on niitä "raskaita"
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 01:22"]
Itse arvaan lääketiede, oikeustiede, tekniikan kovat linjat ja matematiikka.
[/quote]
Ihmettelen että miksi esim lääkärit saavat parempaa palkkaa muihin nähden vaikka ovat vain erityisen välkkyjä kun vertaa muihin ihmisiin. Miksi siitä erityisestä lahjasta "välkkyydestä" pitää vielä antaa rahallisesti suurempi palkinto???
Eikö se että on syntynyt välkkynä ole jo itsessään palkinto. Miksi älykkäämpää väkeä kohdellaan palkoissa paremmin?
Esimerkiksi kehitysvammaiset tienaavat paljon vähemmän. Eivätkä he pääse lääketieteelliseen koskaan. Siitä vielä rangaistaan.
Lääkäreillä olisi nyt mietinnän paikka oikeasti. Ammatit ovat kutsumus.
No. Fysiikassa on labrayöt ja selkkarit. Matematiikassa ei.
Vaikein aine minulle oli ympäristötieteet, koska siinä oli niin vähän teoriaa ja paljon käytäntöä ja kuivia sopimuksia ja lakeja. HYI! Perusopinnot tein. Ei enää koskaan sitä. Aineopinnot vaikuttivat vähän helpommilta, kun niissä näytti olevan hieman vaativampaa luonnontiedettä.
Jos ulkoaoppiminen on vaikeaa, biokemian kanssa helisee lähes jokainen, vaikka asia ei olisi vaikeaa. Tenteissä pitää vaan muistaa ne rakennekavat, nimet, pitkät syklit ja reitit ulkoa. Siitä ei tingitä. Jos on kuvamuisti, niin se on helpompaa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 06:19"]
[/quote]
Hyvin matemaattisesti älykkäälle fysiikan opinnot harvoin vaativat sellaista 8h/pv lukemista? Sitten on aloja joilla äly ei hirveästi auta, vaan pitää vaan päntätä. Mun mielestä pänttäysalat on niitä "raskaita"
[/quote]
Raskaita. Sain itse koulussa matikasta pelkkiä kymppejä yhtä kertaa lukuunottamatta (sain silloin kokeesta 9½ ja ujona koulukiusattuna tuntiaktiivisuuden puute laski sen ysiin - kyllä harmitti kun viittaamista harrastaville kiusaajille puolikkaat pyöristettiin aina ylöspäin). Kirjoitin pitkästä matikasta laudaturin täysillä pisteillä, eikä se matemaattinen puoli ole tuottanut fysiikassakaan vaikeuksia. Opiskelu on silti raskasta kuin mikä, koska työselostuksista, pakollisista kotitehtävistä ja muusta tulee mielentön työmäärä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 06:19"]
[/quote]
[/quote]
tämä oli se mun pointti että jos on lahjoja, vaikeatkaan opinnot eivät ole välttämättä raskaita tai edes erityisen työläitä. Kuitenkin, tiedän ihmisiä ystäväpiiristäni jotka opiskelivat mielestään täysilläja kunnolla mutta kauppiksesta valmistuminen vei tyyliin 5 vuotta ja oli niitäkin, joilta opinnot eivät vain sujuneet vaikka yritystä näytti kuitenkin olevan.
Opiskelu pänttäystiedekunnissa on todella erilaista kuin lukiossa, monella tyssää opintovauhti suureen sivumäärään. Ja myönnän että itsellenikin oli vaikeaa selviytyä mm tietyistä tenteistä joissa n 2300 sivua lukemista. Lukemista ei voi jaksottaa kovin pitkälle ajanjaksolle koska itse en muista välttämättä paljoakaan 2kk sitten kerran lukemastani asiasta. Tämä oli se oikiksen vaikeus. Tentissä esim 7 kysymystä, 3 oikeustapausta, 4 tavallista kysymystä. Kysymys voi koskea jos 10p kysymys niin n yhtä sivua niistä 2300sta, jos pienempi kysymys niin pienempiäkin alueita. Huvittavin oli esineoikeuden tentin 2-3p kysymys alaviitteestä... Lukiessa ei voi lukea yhtään slarvisti, kysyä voidaan mitä vaan.
Kauppista kukaan ei kai pidä vaikeana mutta se mikä sitä tekee helpommaksi on ettei opittavaa oikeasti ole yhtä paljon ja on myös harjoitustöitä, laskemista ym jotka kun ymmärtää niin eivät unohdu samalla tavalla kuin luetut asiat. Näin onnistuu myös tiukempi opiskelutahti että lukemisen lisänä on laskemista tai esim tilinpäätösasiota joissa laskeminen ei ole vaikeaa kun oppii ja ymmärtää kaavat. Haaste oppia kaavat ulkoa mutta niissä on järkeä ja ovat loogisia. Harjoitustöissä asiat voi aina tarkastaa, en pidä mitään gradun kirjoittamista kauppikseen missä on teoria ja tutkimusosa kovin vaikeana. Aika simppelillä tasolla liikutaan. Ne jotka mokaavat niin voidaan valita väärä tilastollinen metodi tms tietojen analysointiin. Nämäkin voi varmistaa ajoissa ja välttää turhat viivytykset.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 01:23"]
No oikeustiede ei ainakaan ole.
[/quote]
Oikeustieteessä nyt kuitenkin pääasiassa pärjää suomenkielisten kirjojen lukemisella.
No ei se nyt ainakaan erityisen kevyt ole.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 02:10"]
Eikö matematiikka ole pääasiassa kaavojen opettelua ulkoa ja niiden iskemistä laskimeen?
[/quote]
Ei. Yliopistomatikassa suurimmalla osalla kursseja ei käytetä laskinta lainkaan. Ei siksi että ei saisi vaan siksi, että pääteltävänä on sellaisia asioita, joita laskimella ei voi laskea. Ne asiat on oikeasti osattava, sillä yleistiedolla ja mutulla paperiin ei voi kirjoittaa yhtään mitään toisin kuin ihmisläheisemmissä aineissa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 01:30"]
Vaikea on varmaan arvioida, kun aika harvalla on kokemusta useammasta alasta. Kuitenkin saattaisi auttaa, jos olisi olemassa jokin hyvä mittayksikkö. Kertokaa kunkin alan opiskelijat, että kuinka paljon enemmän päivittäistä työtä opiskelu tuottaa lukiossa kokemaanne työmäärään verrattuna.
Oma: tilastotiede+(tietojenkäsittely+matematiikka) - noin 2.5-kertainen työmäärä lukioon verrattuna
[/quote]
Taideteollisella alalla ei jää vapaa-aikaa yhtään, ei siis oikeasti yhtään jos siinä viidessä vuodessa meinaa maisterin paperit saada. Vaikea varmaan uskoa, mutta ne jotka ei usko voi kysyä joltain muulta tämän alan opiskelijalta. Ei toki vaadi huippuälyä, mutta huippuälykäskään ei selviäis niistä töistä niin että sitä vapaa-aikaa jäisi.