Huonontaako ns. paskaduuni CV:n arvoa?
Ensin haluan sanoa, että en itse henk. koht. ajattele, että jokin työ olisi huonoa paskaduunia, jolla ei ole arvoa. Käytän termiä nyt siksi, että sitä käytetään yleisesti tietynlaisista töistä.
Olen siis 4. vuotta aloitteleva yliopisto-opiskelija ja viimeiset kolme työsuhdepätkääni ovat olleet oman alan töitä. Nykyinen kesätyöni on loppumassa piakkoin, ja tilanne näyttää siltä, että syksyksi saisin nyt kaupan kassan tai siivoojan hommia. Kysymykseni kuuluukin, että näyttääkö se huonolta CV:ssä, jos on ensin saanut oman alan töitä, ja sitten tekeekin välillä väliaikaisesti vain sellaisia töitä, mitä nyt sattuu saamaan?
Minulla on siis jo välivuosiajoilta jo oikein kivasti kokemusta myyjän ja siivoojan hommista, joten ne eivät tuo enää mitään yleistä työkokemusekstraa. Tuleeko työnantajille kuva saamattomasta ihmisestä, jos on tehnyt välillä ns. alemman tason hommia kuin aiemmin?
Kommentit (26)
Olen osallistunut esimiehenä muutamiin akateemisiin rekrytointeihin. Koska arvostan työtäpelkäämätöntä asennetta, suhtaudun kaikenlaiseen työkokemukseen periaatteessa positiivisesti. Ei kymmenen vuotta oman alan töitä tehneen ehkä kannata kaikkia hanttihommia cv:ssä enää roikottaa, mutta jos työkokemusta on vähän, niin kaikki työkokemus on plussaa. Työkokemuksen vähäisyyteen suhtautuisin kriittisemmin. Itsekin tein parikymppisenä esim. siivoojan hommia - oman alan työkokemuksen karttuessa olen kyllä jättänyt nuo opiskeluaikaiset työkokemukset omasta cv:stäni jo pois.
No ei kai, jos ajatellaan, että rahoitat sillä opintosi.
Huonontaa. Jättäisin ne todellakin CV:stä pois.
Ei välttämättä. Toisaalta osoittaa, että olet valmis tekemään "oikeita töitä" etkä nirsoile työtehtävien suhteen.
Sanoisin, että mikä tahansa työ voittaa työttömänä olon.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 20:06"]Ei välttämättä. Toisaalta osoittaa, että olet valmis tekemään "oikeita töitä" etkä nirsoile työtehtävien suhteen.
Sanoisin, että mikä tahansa työ voittaa työttömänä olon.
[/quote]
Ap on opiskelija, ei työtön.
Eihän sinne CV:hen ole pakko laittaa kaikkia työpaikkoja. Itse olen pudotellut epäolennaisia pois sitä mukaa, kun oman alan kokemusta on tullut lisää.
No ei todellakaan huononna. Päinvastoin. Itse työnantajana arvostan näitäkin töitä. Tullut liikaa nähtyä näitä "akateemisia", joilla neljäänkymmeneen ikävuoteen mennessä karttunut jokin naurettava huuhaa-työpätkä sieltä täältä "omalta alalta"...
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:59"]
Tuleeko työnantajille kuva saamattomasta ihmisestä, jos on tehnyt välillä ns. alemman tason hommia kuin aiemmin?
[/quote]
Ei se ainakaan tilannetta paranna, jos jättää ne paskaduunit pois cv:stä. Sittenhän sitä vasta saamattomalta vaikuttaakin, jos ei mitään ole tehnyt.
Jos paskaduuni ei liity omaan alaasi ja aiot vähintään maisteriksi, kyllä huonontaa. Jos alallasi on hyvä työllisyystilanne ja edes kohtalaiset palkat, kannattaa ennemmin keskittyä opiskeluun ja elää opintolainalla. Nopea valmistuminen on arvossa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 20:06"]Ei välttämättä. Toisaalta osoittaa, että olet valmis tekemään "oikeita töitä" etkä nirsoile työtehtävien suhteen. Sanoisin, että mikä tahansa työ voittaa työttömänä olon. [/quote] Ap on opiskelija, ei työtön.
[/quote]
Ei muuta asiaa. Edelleen mielestäni mikä tahansa työ, vaikka sitten opintojen ohella, on parempi kuin ei töitä (edelleen opintojen ohella).
Paskat, huonommalta näyttää jos siellä on tyhjiä koloja.
Parempi on luulen selittää olleensa vaikka katkaisuhoidossa tai pöpilässä kuin p-duunissa! Niin pahasti se leimaa ihmisen.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 20:08"]
Jos paskaduuni ei liity omaan alaasi ja aiot vähintään maisteriksi, kyllä huonontaa. Jos alallasi on hyvä työllisyystilanne ja edes kohtalaiset palkat, kannattaa ennemmin keskittyä opiskeluun ja elää opintolainalla. Nopea valmistuminen on arvossa.
[/quote]
Paljonko se valmistumista nopeuttaa, että jättää cv;stä työkokemusta pois? Itse olen maisteri ja tehnyt paskaduuneja oman alan töidenkin jälkeen opiskeluaikoina ja olen saanut niistä työhaastatteluissa pelkästään positiivista palautetta. Tyyliin, että on sitä näköjään oikeitakin töitä tehty, heh heh, oikein! (Siis ilman sellaista vittuilevaa asennetta :D)
Se voi viitata motivaatio-ongelmiin tai opiskeluvaikeuksiin, jos tekee ennemmin hanttihommia kuin keskittyy täysillä opintoihin.
Huonontaa. Eihän sun tarvi sitä laittaa CVhen, sano olevasi kokopäiväinen opiskelija.
Näyttää huonolta suhteessa mihin?
CV ei ole mikään synnintunnustus tai rehellisyysvala, siihen ei tarvitse laittaa kaikkea mitä on tehnyt vaan työnhakijan pitäisikin osata editoita turhat tiedot pois CV:stä. Jonkun työn poisjättäminen ei ole valehtelua.
Mutta paremmalta näyttää mikä tahansa työ kuin kotona oleminen työttömänä.
Kokemuksesta voin sanoa, että huonontaa. Tai toki riippuu siitä minkälainen henkilö hakemustasi lukee, mutta jos on nihilisti kyseessä (suomalaiset rekrytoinnista vastaavat usein ovat) niin tulee kyllä ongelmia.
Joskus jopa ns. paskaduuni menee sen ohi missä on nyt. Kerran yhdessä haastattelussa haastattelija oikein tivasi selitystä NELJÄ VUOTTA SITTEN tehdystä ns. paskaduunista. Se tuntui jopa kiinnostavan enemmän kuin edellinen toimihenkilönä tehty, kestoltaan kahden vuoden mittainen jakso. Siis oikeasti.
Valmistuin itse 90-luviun suuren laman aiussa yliopistosta, ja kun mitään töitä ("oman alan" töistä puhumattakaan) ei löytynyt, onnistuin työttömyysjakson jälkeen lopulta pääsemään tavarataloon tietokoneosaston myyjäksi. Siitä pääsin noin vuoden kuluttua oikean tietokonefirman yritysmyyntiin, mutta sekään homma ei vastannut koulutustasoani tai palkkatavoitettani.
Aloin siis taas noin vuoden kuluttua haeskella vähän parempia hommia, mutta törmäsin muutamissa haastattelussa siihen, että isoon ääneen ihmeteltiin, miksi minulla on taustalla kaksi lyhyttä työsuhdetta ja olen taas pyrikimässä uuteen työpaikkaan. Muutamalle henkiölle tuotti suunnattomia vaikeuksia ymmärtää, etten ollut ihan itse voinut täysin valita niitä työpaikkoja, joissa työurani aloitin.
Suomessa ei kannata uskoa niihin sloganeihin, joiden mukaan kaikki työ on arvokasta. Jos maisteri on vuodenkin taksikuskina, sen jälkeen aletaan taivastella, miksi taksikuski hakee maisterin paikkaa,,,
Kyllä CV:n pitäisi olla tasaista urakehitystä alhaalta ylöspäin tai edes tasaisempaa eikä siksakkia.
Mä en ainakaan kehtaisi mainita mitään siivoushommia cv:ssä. Rautainen ammattilainen ei alennu moiseen.