Työnantaja ei halua huomioida työntekijöiden perhetilannetta
Asiantuntijoiden halutaan nopealla aikataululla saapuvan toimistolle kokouksiin aikaisin aamulla ja olevan pitkälle iltaan paikalla. Onko tällaisessa työpaikassa tarkoitus savustaa perheelliset ulos? Lasta ei voi tekstiviesti-ilmoituksella jättää päiväkotiin myöhäiseen iltaan asti, jos hakuajaksi on ilmoitettu klo 16.
Kommentit (87)
Tässä keskustelussa puolet vastaajista on selvästi alakynnessä työelämässä ja seisovat vaikka päällään puolet päivästä, jos pomo niin sattuu haluamaan. Itse arvostan itseäni ja ammattitaitoani sen verran, ettei minun tarvitse hypätä ihan miten sattuu ilman, että asiasta on yhteisesti sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö pomo hallitse hommiaan? Ymmärrä asemaansa? Ymmärrä työaikalainsäädäntöä?
Tuollainen kaottiinen johtaminen on vastenmielistä ja uuvuttavaa. Kokonaisuus ei ole hallinnassa.
Esimiehen osaamisen puute näkyy muissakin asioissa kuin pelkästään nopeasti tulevissa vaatimuksissa pidentää työaikaa aamulla ja illalla. Tuntuu kuin koneet kävisivät, mutta kukaan ei niitä ohjaa.
Mulla on harrastuksia ja elämä, enkä muuten tykkäisi minäkään, jos pomo säännöllisesti klo 14.00 alkaisi ilmoitella, että meillä muuten alkaa kahden tunnin kokous klo 15.30, vaikka mun ei tarttekaan hakea ketään päiväkodista. Aika pikaisella aikataululla alkaisin etsiä uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lasta voi laittaa vuorohoitopaikkaan jos työajat matkoineen ei ole normaalien päivähoitoaikojen mukaiset (6:00-17:30(?)). Perheellisenä en ymmärrä miten työnantajan pitäisi tuossa erityisesti joustaa jos työsopimuksessa sovitus työajat on niinkuin on sovittu. Siis eihän sellaista sppimusta kannata itse allekirjoittaa, mikä ei omaan elämäntilanteeseen sovi.
Ei tuollaisessa tilanteessa saa vuorohoitopaikkaan lastaan. Pitäisi olla oikeasti vuorotyössä ja toimittaa työvuorolistat.
Ap voisi kyllä muuttaa hoitoajan pidemmäksi, jos päiväkoti auki vielä neljän jälkeen. Aivan välttämättä ei tarvitse olla se tyyppi, jonka takia kokoukset on aina päätettävä viimeistään puoli neljältä.
Eli pidemmän työmatkan takia lapset vietäisiin ilmoitettaisiin säännöllisesti hoitoon vietäväksi jo kuudelta aamulla ja haettavaksi illalla vasta puoli kuudelta? Ihan vain siltä varalta, jos työnantaja haluaakin työntekijän töihin tavallista aiemmin tai myöhemmin.
Tietysti hoitoaika ilmoitetaan aina sen mukaan, mikä on mahdollinen maksimihoitoaika. Jos kerran kuussa on palaveri, joka alkaa klo 8, niin hoitoaika on 7:30 alkaen, vaikka yleensä lapsi vietäisiin vasta kahdeksan aikaan.
Se on vaihdettava semmoiseen työpaikkaan jossa pystyy toimimaan lasten ehdoilla. Monessa työpaikalla on vaan tärkeämpää rahanteko eikä työntekijöiden lapset
Kyllä minua vituttaisi jatkuvat/yllättävät aikaisen aamun tai myöhäisen iltapäivän (jopa illan) palaverit eikä mulla edes ole lapsia. Poikkeuksellisesti joo, joskus voi olla tarvetta, mutta jos se on toistuvaa niin ei kyllä käy. Täytyyhän työajoista pitää kiinni. Itse olen joustanut etätyön aikana, koska olen kotona ja pystyn ulkoiluttamaan välissä koirani, mutta ennen vanhaan lähityön aikana ei olisi kyllä tällainen onnistunut.
ei pidä ottaa vastaan sellaista työtä, jota ei kykene hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on vaihdettava semmoiseen työpaikkaan jossa pystyy toimimaan lasten ehdoilla. Monessa työpaikalla on vaan tärkeämpää rahanteko eikä työntekijöiden lapset
Suomessa on kuitenkin työaikalainsäädäntö, ei niitä päiviä voi jatkuvasti venyttää miten haluaa, etenkään yksipuolisella ilmoituksella.
Vaikea kuvitella kenellä ja millaisissa työtehtävissä tuollaista olisi? Ylin johto ja heidän lähimmät alaisensa? Sääliksi käy, toivottavasti maksetaan todella hyvin.
Ihan ei nyt selvinnyt mikä ap:n mielestä on ilta. Mainitset että teillä on liukumat käytössä ja niiden sisällä pakollinen työpaikallaoloaika 9-15. Tämähän ei kuitenkaan tarkoita että työaika olisi vain 9-15 vaan että työaika on 7,5 tai 8 tuntia ja siitä ajanjakso 9-15 pitää ainakin olla toimistolla. Eli ei voi olla esim. 11-19 tai 6-14.
Mutta ei tuo 9-15 tarkoita sitä että työnantaja ei saisi laittaa kokousta alkamaan jo esim. klo 8:30 tai että palaveri ei voisi kestää klo 16 asti. Sinun työaikasi ap on yhä 7,5 tai 8h päivässä, miten nyt teillä onkaan, eikä mikään 6h klo 9-15. Liukuman puitteissa voi työantaja ja työntekijä yhdessä sopia milloin työntekijä on paikalla töissä kunhan on sen 9-15 ainakin paikalla. Ja jos työnantajalle ei ole mitään väliä saa työntekijä ihan itse määritellä nuo.
Mutta pisti vaan silmään kun ap sanoi että työnantaja laittaa kokouksia muillekin ajoille kuin sillä 9-15. Tämähän on aivan ok. Ei sinulla ap ole tosiaan 6 tunnin työaikaa vaan ihan normaali. Ja jos työnantajasi haluaa että teillä on palaveri esim. klo 15-16 niin sitten teillä on palaveri klo 15-16. Tai klo 8-9. Jopa 16-17 voisi olla vielä monessa paikassa ihan ok joskin myöhäistä.
Joten olisi kiva kuulla ap:lta mitä se ilta nyt oikeasti on. Onko se iltaa (klo 17 ->) vai mitä vaan klo 15 jälkeen jota ap näyttää pitävän jonain kiveen hakattuna aikana jonka jälkeen ei saisi olla palaverin palaveria.
Meillä on myös liukumat käytössä. Itse olen yleensä töissä klo 8-16, käytössäni on 37,5 h viikko.
Osa työkavereista on töissä klo 7-15 ja osa jopa klo 6-14.
Meillä aikaisimmat palaverit alkavat klo 8 ja myöhäisimmät kestävät noin klo 14-16. Iltapalavereita ei pidetä koskaan.
Ohis, (en lukenut ihan koko ketjua)
Mutta on ksäittämätöntä, että päivähoito valtaosin laahaa edelleen sillä oletuksella että suurin osa tekisi ark. 8-16 työpäivää. Vuorohoitopäiväkoteja toki on, mutta suhteessa aivan liian vähän.
Yhteiskunta muuttuu koko ajan enemmän ja enemmän pois 8-16 työkulttuurista, päivähoidon tulisi olla enemmän ajassa kiinni.
Omista sukulaisista/tutuista ihan vain muutama tekee säännöllistä arkityötä 8-16, muilla on enemmän vaihtelua työajoissa (esim. 7-18 tai 8-20 välillä vuoroja) tai kokonaan vuorotyö.
Esimerkkinä vaikka pankki: siellä ollaan nykyään usein illalla töissä kun ihmisillä lainaneuvotteluja ymv. ilta-aikaan, vaikka ennen oli käytännössä pelkkää päivätyötä.
Olen töissä firmassa, jossa tärkeitä asiakkaita/kumppaneita on Yhdysvalloissa eri aikavyöhykkeillä. Mitähän mun pomo sanoisi, että jatkossa en osallistu kokouksiin hankaliin aikoihin?
Esim. San Franciscossa kello on nyt neljä aamulla, meillä kaksi iltapäivällä. Sellaista hetkeä ei vuorokaudessa ole, että kummassakin päässä olisi toimistoaika käynnissä. Kokoukset pidetään yleensä Suomen aikaa klo 17 tai 18, mielellään tiistaista torstaihin. Ollaan varauduttu myös siihen, että kokouksia voidaan joutua pitämään hyvinkin hankalina ajankohtina, mutta niistä saa kyllä asiaankuuluvan kompensaation.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä firmassa, jossa tärkeitä asiakkaita/kumppaneita on Yhdysvalloissa eri aikavyöhykkeillä. Mitähän mun pomo sanoisi, että jatkossa en osallistu kokouksiin hankaliin aikoihin?
Esim. San Franciscossa kello on nyt neljä aamulla, meillä kaksi iltapäivällä. Sellaista hetkeä ei vuorokaudessa ole, että kummassakin päässä olisi toimistoaika käynnissä. Kokoukset pidetään yleensä Suomen aikaa klo 17 tai 18, mielellään tiistaista torstaihin. Ollaan varauduttu myös siihen, että kokouksia voidaan joutua pitämään hyvinkin hankalina ajankohtina, mutta niistä saa kyllä asiaankuuluvan kompensaation.
Sinun tapauksessasi iltapalaverit ovatkin järkeenkäypiä ja niistä on etukäteen sovittu ja huomioitu liksassa. Uskoisin kuitenkin, että aika suurella osalla ihmisistä ei ole vastaavaa tilannetta ja palaverit olisi ihan mahdollista sovittaa parempiin kellonaikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella kenellä ja millaisissa työtehtävissä tuollaista olisi? Ylin johto ja heidän lähimmät alaisensa? Sääliksi käy, toivottavasti maksetaan todella hyvin.
Asiantuntijatehtävissä julkisella sektorilla voi kokouksia olla miten sattuu. Esimies ei tajua, ettei kaikilla ole mahdollisuutta aivan yhtäkkiä pidentää työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös liukumat käytössä. Itse olen yleensä töissä klo 8-16, käytössäni on 37,5 h viikko.
Meillä aikaisimmat palaverit alkavat klo 8 ja myöhäisimmät kestävät noin klo 14-16. Iltapalavereita ei pidetä koskaan.
Ongelma tulee siinä, kun palaveriin pitäisi yhtäkkiä kyetä osallistumaan. Jos palaverien ajankohdat pystyy ennakoimaan hyvissä ajoin ja ilmoittamaan päivähoitoon poikkeavat hoitoajat tai sopimaan jonkun vaihtoehtoisen järjestelyn, ei siinä yleensä ole ongelmaa. Ongelma tulee siinä, kun samana päivänä tulee ilmoitus, että pitäisi olla palaverissa, joka on samaan aikaan kuin pitäisi olla matkalla hakemaan lapsia hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne oli sinulla varmaan tiedossa tuohon työhön hakeutuessasi? Et ehkä olisi pienten lasten yksinhuoltajana tai perheellisenä vuorotyöläisen puolisona tuohon hommaan hakenut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä aikaisimmat palaverit alkavat klo 8 ja myöhäisimmät kestävät noin klo 14-16. Iltapalavereita ei pidetä koskaan.Ongelma tulee siinä, kun palaveriin pitäisi yhtäkkiä kyetä osallistumaan. Jos palaverien ajankohdat pystyy ennakoimaan hyvissä ajoin ja ilmoittamaan päivähoitoon poikkeavat hoitoajat tai sopimaan jonkun vaihtoehtoisen järjestelyn, ei siinä yleensä ole ongelmaa. Ongelma tulee siinä, kun samana päivänä tulee ilmoitus, että pitäisi olla palaverissa, joka on samaan aikaan kuin pitäisi olla matkalla hakemaan lapsia hoidosta.
Käytännössä mitään muuta vaihtoehtoa ei silloin yleensä ole kuin palaverin jättäminen väliin, suhtauduttiin siihen työpaikalla miten tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Miehen töissä on tuo sama, kun osa tiimistä on Intiassa ja osa Kaliforniassa. Välillä on palaveria Kalifornin kanssa ja välillä Intian kanssa. Ja välillä sellaisia, missä on kaikki mukana ja ne on silloin väkisinkin jollekin vähän huonoon aikaan joko aikaisin aamulla tai myöhään illalla.
Mutta nuo oli tietenkin tiedossa jo rekryvaiheessa eikä noissa ole koskaan edellytetty toimistolla istumista. Ja kaikki ymmärtää, jos sen kotoa käsin kokoustavan taustalta kuuluu välillä lasten ääniä.
Päivähoidon jouston järjestämisessä on vaan se, että sinne väistämättä tarvitaan töihin ihmisiä, jotka myös haluaa tietää pääseekö tänään kotiin kolmelta vai kuudelta. Itseasiassa heidän tulee lain mukaan saada tietää vuoronsa ajoissa. Jonkun verran joustoa olisi toki hyvä saada, mutta semmoinen palapeli tuo työvuorojen suunnittelu siellä on varmasti muutenkin ettei ole ihan helppo toteuttaa. Ja kun ei niitä lapsia voi vaan heittää milloin mihinkin ryhmään sen mukaan missä on tarpeeksi hoitajia, sitten jo kärsii lasten etu.