Työkkärin työtarjous
Työvoimatoimiston "työtarjous" lähetetty maanantaina. Saapuu työttömälle keskiviikkona. Viimeinen hakupäivä perjantaina tai joutuu karenssille. Onko asiallinen aikataulu teidän mielestä?
Kommentit (105)
Ei mielestäni ole asiallinen aikataulu. Mutta onneksi tässä on vielä aikaa, ei muuta kuin hakemusta perään. Kieltämättä turhan tiukoille näyttää työkkäri vetävän noiden tarjoustensa kanssa. Pari viikkoa olisi vielä ihan sopiva.
Ei, mutta sille et voi mitään. Hakemusta pyttyyn vaan, kai sulla nyt joku hakemuspohja on.
Oliko edes sellaista työtä johon voisit kuvitella tulevasi valituksi?
Ei. Etenkin tähän aikaan vuodesta myös työtön saattaa olla lomalla tai reissussa jossain. Muutenkin ihmettelen kyllä, että nykyaikana lähetetään mitään paperipostina.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:01"]Ei. Etenkin tähän aikaan vuodesta myös työtön saattaa olla lomalla tai reissussa jossain. Muutenkin ihmettelen kyllä, että nykyaikana lähetetään mitään paperipostina.
[/quote]
Työttömällä ei pitäisi olla varaa lomailuun ja reissailuun. Tai ainakin näin ne täällä on meille "kadehtiville työssäkävijöille" väittäneet.
Lähetettiinkö työtarjous rekisteröitynä kirjeenä tai vastaavana, jonka perille toimittaminen voidaan todistaa? Jos ei lähetetty, en voi uskoa että tuollainen on laillista. Postin kulku takkuilee välillä pahasti ja joskus kirjeiltä kestää parikin viikkoa saapua päämääräänsä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:01"]Ei. Etenkin tähän aikaan vuodesta myös työtön saattaa olla lomalla tai reissussa jossain. Muutenkin ihmettelen kyllä, että nykyaikana lähetetään mitään paperipostina. [/quote] Työttömällä ei pitäisi olla varaa lomailuun ja reissailuun. Tai ainakin näin ne täällä on meille "kadehtiville työssäkävijöille" väittäneet.
[/quote]
Esim. vaeltaminen on käytännössä ilmaista, jos varusteet löytyy omasta takaa ja lähtee kävellen liikkeelle omalta kotipihalta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:01"]Ei. Etenkin tähän aikaan vuodesta myös työtön saattaa olla lomalla tai reissussa jossain. Muutenkin ihmettelen kyllä, että nykyaikana lähetetään mitään paperipostina.
[/quote]
Jos on työtön niin työ on hankkia työtä :o ei siitä olla lomalla!
Lähetettiinkö työtarjous rekisteröitynä kirjeenä tai vastaavana, jonka perille toimittaminen voidaan todistaa? Jos ei lähetetty, en voi uskoa että tuollainen on laillista. Postin kulku takkuilee välillä pahasti ja joskus kirjeiltä kestää parikin viikkoa saapua päämääräänsä.
[/quote]
Plus että kaikki kirjeet ei saavu koskaan perille. Voidaanko työttömälle määrätä karenssi, jos Posti kämmää?
Soita työkkärille ja sano ettet ehdi hakea paikkaa.
Minullekin on keskiviikkona tullut kirje joka oli lähetetty maanantaina ja jossa viimeinen hakupäivä olisi ollut maanantai. Ei siitä mitään erityistä sanktiota tullut.
Aika kohtuutonta kun se työpaikka on varmaan ollut haussa jo kauemmin kuin maanantaista lähtien.
Työtarjous tulee nykyään myös sähköisesti mol:in oma asionti osioon.
Mutta joku järki pitäisi noissa hakuajoissakin olla, ei voi olettaa että jokainen työtön kökkii kotonaan odottamassa "tarjousta".
Itse olen saanut tarjouksia, jotka eivät ole missään määrin järkeviä omaa taustaani peilaten.
Eipä tosin ole tullut kutsua haastatteluihinkaan, ilmeisesti olen liian pätevä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:01"]Ei. Etenkin tähän aikaan vuodesta myös työtön saattaa olla lomalla tai reissussa jossain. Muutenkin ihmettelen kyllä, että nykyaikana lähetetään mitään paperipostina. [/quote] Työttömällä ei pitäisi olla varaa lomailuun ja reissailuun. Tai ainakin näin ne täällä on meille "kadehtiville työssäkävijöille" väittäneet.
[/quote]
Mun mies saa yksinään enemmän palkkaa kuin kaksi pienituloista, tullaan oikein hyvin toimeen sillä rahalla.
Valmiilla hakemuspohjalla olisit tätä aloitusta kirjoittaessa jo hakenut ko. paikkaan. Miten yhden hakemuksen kirjoittamiseen voi mennä yli kaksi päivää?
Sun työhän on hakea töitä ja olla koko ajan valmiudessa hakemaan niitä vielä erikseen työkkärin pyynnöstä. Miten vaikeaa se taas onkaan 8 tuntia päivässä odottaa kiltisti että joku viitsii lähettää sinulle vinkin avoimesta työpaikasta?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:11"]
Soita työkkärille ja sano ettet ehdi hakea paikkaa.
Minullekin on keskiviikkona tullut kirje joka oli lähetetty maanantaina ja jossa viimeinen hakupäivä olisi ollut maanantai. Ei siitä mitään erityistä sanktiota tullut.
[/quote]
Sain kerran vastaavan kirjeen, katsoessani yrityksen omia sivuja, oli haku voimassa vielä kolme viikkoa.
Todella asiantuntevaa ja pätevää porukkaa siellä tuntuu olevan tarjouksia antamassa. Not.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:08"]
[/quote]
Esim. vaeltaminen on käytännössä ilmaista, jos varusteet löytyy omasta takaa ja lähtee kävellen liikkeelle omalta kotipihalta.
[/quote]
No jos et ole vaeltamassa satojen kilometrien päässä Lapissa (jonne matkustaminen ei työttömille pitäisi heidän pienien tulojensa takia olla mahdollista) niin työtön voi silloin hoitaa TYÖNSÄ ja hakea töitä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:15"]Työtarjous tulee nykyään myös sähköisesti mol:in oma asionti osioon.
Mutta joku järki pitäisi noissa hakuajoissakin olla, ei voi olettaa että jokainen työtön kökkii kotonaan odottamassa "tarjousta".
Itse olen saanut tarjouksia, jotka eivät ole missään määrin järkeviä omaa taustaani peilaten.
Eipä tosin ole tullut kutsua haastatteluihinkaan, ilmeisesti olen liian pätevä.
[/quote]
Tuleeko ilmoitus tekstiviestinä tai sähköpostiin, että siellä oma jutussa on tullut jotain? Tai onko niin että työkkäri ohjeistanut, että siellä tulee käydä esim. päivittäin katsomassa?
En siis ole työtön itse niin en tiedä. Esim wilmasta tulee sp, kun joku viesti tai poissaolo on sinne kirjattu, niin ei tarvitse joka päivä erikseen käydä katsomassa mitä se oma lapsi ehkä on tehnyt tai ei ole.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:54"]
Huvittava tuo ajatus siitä, että jokaikinen työtön olisi jotenkin varaton tai köyhä. Itse olen ollut vuosien varrella työttömänä n. 4-5 kertaa lyhyehköjä pätkiä, kerran puolitoista vuotta, mutta aina on ollut varaa matkusteluun ja muutenkin ns. normaaliin elämään. Töissä ollessa tuloni ovat aina olleet keskivertoa selvästi paremmat (säästöön ja sijoituksiin on mennyt sekä itselle että lapsille), ja kun mies on erittäin hyvätuloinen, eivät työttömyysjaksot ole taloudellisesti rasittaneet. Karenssinkin olen pari kertaa "ottanut" ihan vapaaehtoisesti.
[/quote]
Olethan muistanut ilmoittaa lomamatkoistasi työttömänä ollessasi myös työkkäriin? Ärsyttää nämä "ei mulla ole mitään hätää" työttömät, jotka käy työkkärissä ilmottautumassa jos muistavat ja sitten vippailevat siellä toimistollakin vähän sen näköisenä että eipä paljon väliä..
Kuulin yhdestä, joka ei "muistanut" hakea päivärahaansa yli 3 kuukauteen. Sitä kun maksetaan korkeintaan 3kk takautuvasti. Sitten alkoi kauhea parkuminen ja valitusten tehtailu kun rahaa ei tullutkaan. Kuka unohtaa hakea päivärahaa yli 3 kuukautta? Ei ainakaan semmoinen joka sitä tarvii.
On.