Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastettelussa kysytty raskaaksi tulemista

Vierailija
16.03.2023 |

Radionovassa eräs kuuntelija kertoi, että häneltä kysyttiin työhaastattelussa Oulussa, aikooko tulla raskaaksi seuraan kolmen vuoden aikana. Veti hakemuksen pois.

Tuotahan ei saa kysyä, mutta kuinka monelta on kysytty siitä huolimatta? Mistähän sellaisen kristallipallon löytäisi, joka tietäisi tulevat raskaudet.

Tämä nyt koskee lähinnä hedelmällisessä iässä olevia naisoletettuja, saa toki miesoletetutkin kertoa. :)

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen haastattelijana kerran vahingossa sanonut, että olen palannut perhevapailta 5 kk aikaisemmin, haastateltava tulkitsi sen kysymykseksi omasta lisääntymistoiveestaan. Todella varovainen saa sanojensa kanssa olla.

Vierailija
2/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kysytty työhaastattelussa ihan suoraan että onko miestä ja lapsia ja jos ei ole aionko hankkia. Vastasin, että ei ole, niin haastattelija onnitteli sanoen että olen täydellinen hakija ja sanoi samaan syssyyn että toivottavasti en koskaan avioidu enkä hanki lapsia. Haastattelusta lähdin itkien kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on kysytty työhaastattelussa ihan suoraan että onko miestä ja lapsia ja jos ei ole aionko hankkia. Vastasin, että ei ole, niin haastattelija onnitteli sanoen että olen täydellinen hakija ja sanoi samaan syssyyn että toivottavasti en koskaan avioidu enkä hanki lapsia. Haastattelusta lähdin itkien kotiin.

Taidat olla melkoinen vässykkä?

Vierailija
4/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kysytty että onko miesystävää tai lapsia, olin silloin 24v ja vasta valmistunut ammattiin. Pöllämystyneenä vastasin että on poikaystävä josta tuli jatkokysymys lasten suunnittelusta, vastasin että ei kun juuri vasta valmistuin. En saanut työpaikkaa mutta se johtui synnyinkaupungistani. Se joka paikan sai oli tuttavani ja hän kertoi että haastattelija oli sanonut etteivät palkkaa muualta kaupunkiin muuttaneita vaan pitää olla juuri siitä kaupungista kotoisin. En olisi halunnut olla tuollaisessa työpaikassa ja löysinkin pian paikan jonka sain.

Vierailija
5/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin valmistumassa ammattiin ja hakemassa ensimmäistä oman alan työtä,  äitiyslomansijaisuutta kaupungille. Naisesimies kysyi, olenko raskaana. Kysymys tuli niin yllättäen, etten tajunnut olla vastaamatta. Kerroin, etten ole. Sain sijaisuuden, mutten todellakaan halunnut jatkaa myöhemmin hänen alaisuudessaan. En nyt muutenkaan aikonut raskautua pariin vuoteen, ennenkuin saan ensin työkokemusta lama-aikana.

Tämä tapahtui Oulussa 90-luvun alussa.

Vierailija
6/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko mieshaastattelija?

Saitko paikan?

Vierailija
7/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulta kysytty samaa, saitko paikan?

Oletko naimisisssa, onko sulla lapsia?

Vierailija
8/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jestas. Käsittämätöntä, että työnantajat eivät tajua mikä riski yrityksen maineelle on käyttäytyä tökerösti haastattelussa.

Vierailija
9/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen pässi ylipäätään olettaa, että niitä lapsia jotenkin noin vaan päättämällä edes tulee?

Vierailija
10/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kysytty, vuosi oli 2000, olin vaihtamassa työpaikkaa. Sain kyllä paikan mutta tuntui se aika oudolta kysymykseltä silloin, olin 24v.

Vierailija
11/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän kysymykseen hän on helppo vastata että en aio raskautua moneen vuoteen/ikinä vaikka yrittäisi lasta koko ajan. Ei työnantaja valeesta käräjille vie koska kyselee semmoista mitä ei saisi.

Vierailija
12/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen pässi ylipäätään olettaa, että niitä lapsia jotenkin noin vaan päättämällä edes tulee?

Tämäpä. Voi olla aika karu kysymys lapsettomuudesta kärsivälle ja nuorikin voi asian kanssa jo kamppailla. Ja kaikkihan eivät edes halua lapsia vaikka biologisesti vehkeet ja rensselit onkin.

Vierailija
13/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu hyvältä kuulla tuollaista, kun on yrittänyt tuloksetta raskautua yksin ja haastattelija vielä päälle hirnuen iloitsee ja kannustaa olemaan hankkimatta lapsia ja puolisoa.

Vierailija
14/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin miehestä ja haastattelija sanoi huomanneensa sormukseni. Sanoin ettei minulla ole miestä. Toinen haastattelija kysyi kiireesti päälle seuraavaa kysymystä ja tämä miehestä kysynyt palasi vielä aiheeseen että miksi väitän ettei miestä kun minulla on sormus. Toinen haastattelija ilmeeltään sellainen että hakee kohta rautalankaa. Kerroin olevani naisen kanssa naimisissa ja silloin vasta kysyjällä välähti. Ajattelin jo haastattelun aikana että tuohon paikkaan en menisi töihin vaikka pääsisin. 

Vierailija
15/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saa kysyä. Ei kannata palkata ketään joka aikoo lapsia tehdä ja sitten pitää jäädä työstä pois. Työnantajalle tulee isoja kuluja koska joutuu etsii uuden työntekijän.

Vierailija
16/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi haastattelija käyttäytyi älykkäästi kommentoimalla omia ajatuksiaan lastenhankinnasta? Jos ei itse halua lapsia, ei pidä muidenkaa saada?

Vierailija
17/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko mieshaastattelija?

Saitko paikan?

Nainen haastatteli ja paikkaa tarjottiin mutta en ottanut vastaan.

Vierailija
18/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi haastattelija käyttäytyi älykkäästi kommentoimalla omia ajatuksiaan lastenhankinnasta? Jos ei itse halua lapsia, ei pidä muidenkaa saada?

Haastattelijanaisella on itsellään 2-3 aikuista lasta.

Vierailija
19/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa jos kysyy? Vastata saa mitä haluaa ja kyllähän työnantaja tietää, että nainen voi tulla raskaaksi suunnitteli tai ei. Ehkä haetaan vain reaktiota.

Minusta työnantajalka on oikeus kysyä mitä katsoo tarpeelliseksi. Eri asia sako tyydyttäviä tai rehellisiä vastauksia.

Vierailija
20/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltti mies kirjoitti:

No saa kysyä. Ei kannata palkata ketään joka aikoo lapsia tehdä ja sitten pitää jäädä työstä pois. Työnantajalle tulee isoja kuluja koska joutuu etsii uuden työntekijän.

Onko lastesi äiti töissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan