Ärsyttää tutut, jotka tunkevat mökillemme täysihoitoon
Meillä on mukava pikkumökki meren rannassa. No, sitten on tietysti näitä ilmaiseen täysihoitoon tunkijakavereita, jotka kutsuvat itsensä kylään, tuovat yhden viinipullon mukanaan ja odottavat koko viikonlopun täyttä ylläpitoa. Ilmeisesti ajattelevat, että kaikki tapahtuu ajatuksen voimalla: ruuat tulee itsestään pöytään, joku tiskaa jossain, leipoo pullat, grillaa. Yhdet istua töröttävät pöydässä odottaen palvelua tai iloisesti saunovat ja uivat ja juovat jääkaapin kylmät siiderit ilman kysymättä.
Jos tunnistit itsesi tällaiseksi vieraaksi tai edes sinnepäin, niin mieti ensi kerralla, kun menet toisten mökille, että voisit viedä mennessäsi ruokatarvikkeita ja olla oma-aloitteinen oman ruokasi tekemisessä. Omistajatkin haluavat viettää lomaa eikä toimia tarjoilijoina koko kesää muille.
Argh, olen puhunut. Kiitos.
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:09"]
Miksi niitä paapotaan? Eikö voi vaan keittää kahvit jos omin lupineen tulee kylään? Ja sit sanoa että nyt me syödään tms. Ja pyytää vieraita poistumaan?
[/quote]
No, olen kai liian kiltti, kun nämä ihmiset ovat jo kesän alussa moneen kertaan kysyneet, milloin voivat tulla ja nyt sitten en enää keksinyt hyvää syytä, miksi eivät voisi tulla ja annoin heille luvan. Mutta sillä tavoin kutsuvat itsensä kylään, että kärttävät koko ajan tänne pääsyä. Toki varmaan pysyisivät poissa, jos tiukasti sanoisin, ettei voi tulla. Varmaan pitäisi jämäkästi sanoa, että ottakaa omat pyyhkeet ja lakanat, mutta salaa toivon, että lähtisivät saman päivän aikana pois. Jos sanon lakanoista, ajattelevat heti, että voivat viettää yökausia täällä.
ap
[/quote] Meillä on sama tilanne. Päätimme mieheni kanssa keväällä ettei tule yhtään "kutsumatonta" vierasta koko kesänä. Olemme sanoneet kauniisti että aiomme lomailla oman perheen kesken jo ennen kyselyitä. Kukaan ei kehdannut kysellä sen jälkeen. Sisaruksiamme olemme pyytäneet kyläilemään, silloinkin pyysimme että tulisivatko perjantaista sunnuntaihin. Ymmärsivät yskän ja jopa toivat omat lakanat, pyyhkeet ja ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:02"]
Sama se on maalaistalossa. Miehen sisarukset tulevat "kotiinsa" lomalle.
[/quote]
Onko se maalaistalo samalla mummola, niin kuin meillä valitettavasti oli. Mummo ja pappa ilahtuivat lapsenlapsista, eno vaimoineen ei.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:58"]
[/quote]
Onko se maalaistalo samalla mummola, niin kuin meillä valitettavasti oli. Mummo ja pappa ilahtuivat lapsenlapsista, eno vaimoineen ei.
[/quote]
Hittoako se eno aikamiehenä vanhempiensa luona asui?
En tuppaudu kenenkään mökille, pyydettäessä menen kyllä mielelläni. Vien reilut tuliaiset, omat lakanat ja pyyhkeen, tarjoudun osallistumaan ruokien kustannuksiin, ruoan laittoon sekä siivoukseen. En viivy kuin 2 yötä korkeintaan. Toivon kuitenkin myös, ettei se jos kutsutaan vieraaksi tarkoita että pitäisi olla koko ajan paskahuusia tyhjentämässä, vaan voidaan yhdessä isäntäväen kanssa myös seurustella ja rentoutua.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:02"]
[/quote]
[/quote]
Kylläpä vain, nyt kun mummo ja pappa ovat kuolleet niin on rauhoittunut.
Olin nuori miniä enkä sanonut vastaan.
Nykyminiät toivottavasti saavat suunsa auki.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:58"]
[/quote]
[/quote]
Hittoako se eno aikamiehenä vanhempiensa luona asui?
[/quote]
Silloin oli toiset ajat, syytinki nääs.
Kutsukaa viestillä eli määritelkää itse, milloin, miten ja kuinka kauan haluatte vieraiden kanssa viettää aikaa.
Esim. "Tervetuloa grillailemaan mökillemme ensi perjantaina, iltapäivä olisi hyvä ajankohta. Ilmoitelkaa, jos tämä sopii"
Tai... "Tervetuloa kesävisiitille mökillemme ensi pe-la. Grillaillaan, saunotaan ja nautitaan kesästä yhdessä. Mukaan voi ottaa mieleisiä grillattavia sekä omat liinavaatteet."
Enpä ole koskaan mennyt mökille kuin kutsuttuna. Olen vienyt juomaa ja ruokaa tullessani ja osallistun sen, minkä osaan. Paskasäiliötä en osaa enkä jaksa tyhjätä tai puita sirkkelöidä.
Semmoisia "mökkejä" en ymmärrä ollenkaan, joissa on jotain kasvimaita ja kitkemistä ynnä muuta huuhaa-puuhaa. Kesämökki ei mielestäni ole mikään maatila, vaan siellä ollaan mahdollisimman lähellä luontoa, siis nautitaan merestä/järvestä, kallioista, poluista ja metsästä. Mitään nurmikoita, pensaita ja kukkaistutuksia ei tarvita - sehän pilaa mökkimiljöön. Niitä istutushommia ja ruohonleikkuuta voi omassa kotipihassa harrastaa paremmin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:52"]
Olette te mökkiläiset todellisia nynnynyhveröitä, jos ette osaa sanoa, että nyt ei sovi. Eikä syitä tarvitse selitellä. Tai jos vieraat ovat jo paikalla, niin heidät työllistetään siinä kuin perheenjäsenet. Ilman eväitä tulevat lähetetään saman tien kauppaan hankkimaan ruokaa. Ja hei, sen ei tarvitse suinkaan olla välttämättä aina grillattavaa, ei varsinkaan niitä halvimpia jauhopötkylöitä, joita erheellisesti kutsutaan makkaroiksi. ja jos lakanat ja pyyhkeet "jäivät" kotiin, niin niitäkin saa kaupasta! Ja selvin sanoin ilmoitatte, että kahden päivän päästä olette lähdössä isoenon synttäreille, joten se on sitten good bye!
[/quote]
Me tehtiin niin, että sanottiin, että aamiaisen jälkeen lähdetään itse pois, joten lähtökäsky on myös vieraille.
[/quote]Entä jos vieraat on tarpeeksi röyhkeitä ilmoittaakseen, että mee sä vaan, me jäädään tänne vielä nauttimaan mökkeilystä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:31"]Olen ihan samaa mieltä. Miehen lapsi perheineen (MONTA pientä lasta) tulee mökille. Heille pitää pedata sängyt, kokata ruuat, korjata pöytä ja tiskata kun nousevat niiltä sijoiltaan omiin touhuihinsa, vahtia lapset kun haluavat saunoa rauhassa kaksin ja muutenkin, kun eivät itse katso yhtään perään rantatontilla. Olen joka kerta viikon loman tarpeessa kun porukka on ollut vierailulla. Ja en pysty keksimään tekosyytä heille, kun ovat miehen perhettä. Olen kyllä yrittänyt sanoa esim lasten perään katsomisesta, mutta naurahtavat vaan että kyllä ne pärjää. [/quote] ilmoita miehellesi että tänään on minulla vapaapäivä ja sinä huolehdit lasten perheistä. Jospa hänellä silmät avautuisivat ja varmaan pystyisi myös helpommin sanomaan suoraan lapsille että ette jaksa jatkuvaa passaamista. mulla oli jokunen vuosi sitten ongelma et miehen veljen porukka oli jatkuvasti lapsenhoitajaa vailla minusta eikä olisi aina jaksanut.käskin sitten kerran miehen mennä kun oli itse lupaillut.sen jälkeen pyynnöt vähenivät radikaalisti.:)
[/quote]
Tämän taidan tehdäkin ensi kerralla :)
[/quote] En todellakaan itsekään ymmärrä miksi miehesi ei passaa. Toisaalta tökkii, koska passaisit varmaan mielelläsi jos kyseessä olisi omat lapsesi.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:11"]
Sitten et voi kuin kestää. Voit vain joko sanoa suoraan, että osallistuvat mökillä töihin ja tuovat osan ruoista + painuvat yöksi kuuseen/etteivät tule ollenkaan mökille, tai sitten vain kestää tilanteen.
Valitettavasti muita vaihtoehtoja ei oikein ole. Toivon tietty, että sanot suoraan.
[/quote]
Komppaan tätä. Tärkeintä sanoa suoraan. Kauanko voivat olla, mitä tuovat, miten hommat jaetaan. Tai sitten vaieta ikuisesti :-).
Terveisin Maalaiskursailija-serkku
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:31"]Olen ihan samaa mieltä. Miehen lapsi perheineen (MONTA pientä lasta) tulee mökille. Heille pitää pedata sängyt, kokata ruuat, korjata pöytä ja tiskata kun nousevat niiltä sijoiltaan omiin touhuihinsa, vahtia lapset kun haluavat saunoa rauhassa kaksin ja muutenkin, kun eivät itse katso yhtään perään rantatontilla. Olen joka kerta viikon loman tarpeessa kun porukka on ollut vierailulla. Ja en pysty keksimään tekosyytä heille, kun ovat miehen perhettä. Olen kyllä yrittänyt sanoa esim lasten perään katsomisesta, mutta naurahtavat vaan että kyllä ne pärjää. [/quote] ilmoita miehellesi että tänään on minulla vapaapäivä ja sinä huolehdit lasten perheistä. Jospa hänellä silmät avautuisivat ja varmaan pystyisi myös helpommin sanomaan suoraan lapsille että ette jaksa jatkuvaa passaamista. mulla oli jokunen vuosi sitten ongelma et miehen veljen porukka oli jatkuvasti lapsenhoitajaa vailla minusta eikä olisi aina jaksanut.käskin sitten kerran miehen mennä kun oli itse lupaillut.sen jälkeen pyynnöt vähenivät radikaalisti.:)
[/quote]
Tämän taidan tehdäkin ensi kerralla :)
[/quote] En todellakaan itsekään ymmärrä miksi miehesi ei passaa. Toisaalta tökkii, koska passaisit varmaan mielelläsi jos kyseessä olisi omat lapsesi.
[/quote]
No en passaisi, omilleni olen opettanut tapoja. Miehen aikuisia lapsia en vaan viitsisi enää alkaa kouluttamaan. Miestä ehkä pitää :D
Ei pitäisi mennä kutsumatta kenenkään mökille. Itse kyllä sanoisin, että meillä on nyt muuta ohjelmaa eli ei sovi, jos en itsensä kutsujia haluaisi vastaanottaa. Ihan samat säännöt kuin toisen kotiin mentäessä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:31"]
Olen ihan samaa mieltä. Miehen lapsi perheineen (MONTA pientä lasta) tulee mökille. Heille pitää pedata sängyt, kokata ruuat, korjata pöytä ja tiskata kun nousevat niiltä sijoiltaan omiin touhuihinsa, vahtia lapset kun haluavat saunoa rauhassa kaksin ja muutenkin, kun eivät itse katso yhtään perään rantatontilla. Olen joka kerta viikon loman tarpeessa kun porukka on ollut vierailulla. Ja en pysty keksimään tekosyytä heille, kun ovat miehen perhettä. Olen kyllä yrittänyt sanoa esim lasten perään katsomisesta, mutta naurahtavat vaan että kyllä ne pärjää.
[/quote]
Sinulla on vastuunjako-ongelma. Kerro, ettet pysty rentoutumaan ja kaipaat hetken rauhaa. Sitten lähdet vaikka metsään tai naapuriin. Miehen lapset ovat minustakin perhettä, mutta silloin saman logiikan mukaan olet sinäkin, joten voit kertoa, jos ahdistaa ja tarvitset enemmän huomioon ottamista muilta voidaksesi hyvin. Tai sitten voitte antaa heille joululahjaksi lahjakortin, jossa luvataan lastenvahtipalvelua rantamökillä niin, että vahtivuorot jaetaan kaikkien aikuisten välillä, ja sillä jonka tehtävä sillä hetkellä on katsoa perään, on pilli kaulassa. Jos haluaa tauon, pilli toiseen kaulaan siksi aikaa.
Ei tuossa monta vuotta kuitenkaan enää mene, ja olet aidosti helpottanut lapsiharrastajien taakkaa ja oppinut itse ottamaan paikkasi. Kaikki voittavat.
[/quote]
Kyllä se lapsien valvontavastuu minun mielestäni on vain ja ainoastaan vanhemmilla. Näin ohiksena.
Eli kirjoittajan ei tarvitse ruveta helpottamaan kenenkään taakkaa jos ei jaksa, hän ei ole sitä isoa lapsikatrasta tehnyt.
[/quote]
Totta, mutta entäs jos toisten pentu hukkuu siihen oman mökin rantaan? Se on sellainen tragedia, että ei tunnu se mökki enää kivalta paikalta. Siksi vastuuntuntoisemmat vaan tekee, vaikkei se reilua olekaan.
[/quote]
Ilmoittaisin lastensuojeluun, mikäli tuollainen todellinen riski olisi olemassa vanhempien välinpitämättömyyden vuoksi.
[/quote]
Juu, enpä taitaisi sellaista sotaa jaksaa enää käydä, vaikka syytä olisikin. Olen itsekin sitä mieltä että vastuu on vanhemmilla, mutta en tosiaankaan kykene katselemaan kun alle kaksivuotias vaeltelee yksinään ympäriinsä eikä ketään muuta kiinnosta. Kai he tietävät, että otan silloin vastuun, mutta mitä jos joskus en huomaakaan katsoa juuri väärään aikaan?
[/quote]
Laita seuraavalla kerralla kaikille uimataidottimille pelastusliivit päälle ja niitä on käytettävä aina ulkona ollessa. Näet sitten myös helpommin, missä menevät. Osta liivit valmiiksi mökille. Ehdota myös vahtivuorojen jakoa. Järjestä lapsille turvallinen leikkipaikka mökistä mantereen puolella: hiekkalaatikko, leikkimökki, trampoliini turvaverkkoineen, aitaa alue.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:28"]
Voi vittu mitä porukkaa... Turha tulla inisemään jos ei ite osaa sanoa ei! Mut ihmetyttää enemmän et kuka helvetin pelle omistaa vielä 2010-luvulla kesämökin? Itse en kyllä sellaseen vitun paskan tuhlaisi sekunttiakaan kallisarvoista vapaa-aikaa!
[/quote]
Ota jo aamulääkkeesi ja rauhoitu.
Mitä järkeä olla mökki jos ei sinne edes vieraat voi tulla? Onko niin kamalaa olla vieraanvarainen? Meille ainakin on vieraat aina olleet tervetulleita.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:17"]Voisit vaikka sanoa, että tervetuloa PÄIVÄkylään:)
[/quote] Niin, voisi vaikka muotoilla jotenkin että: Tervetuloa päivää viettämään tänne meidän kanssa. Ruokailut voimme hoitaa nyyttikesti-meiningillä, että jokainen tuo jotakin jos haluaa syödä ja kaikki osallistuu ruuanlaittoon. Jos joku tuosta ottaisi nokkiinsa, niin saa minun puolesta ottaa ja jäädä kotiinsa! :D Pahoittelut sulle ap tökeröiden vieraidesi puolesta :)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:29"]
Mitä järkeä olla mökki jos ei sinne edes vieraat voi tulla? Onko niin kamalaa olla vieraanvarainen? Meille ainakin on vieraat aina olleet tervetulleita.
[/quote]
Mitä järkeä olla talo jos sinne ei edes vieraat voi tulla?
Mitä järkeä olla auto jos sillä ei viitsi muita kuskata?
Itse saan näistä ketjuista sen vinkin, että kun joskus mökki hankitaan niin siitä hankinnasta ollaan todella hiljaa. Uskomaton oletus, että muiden mökki on kaikille tutuille lomaparatiisi, johon sopii tulla miten itse lystää.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:29"]
[/quote]
Mitä järkeä olla talo jos sinne ei edes vieraat voi tulla?
Mitä järkeä olla auto jos sillä ei viitsi muita kuskata?
Itse saan näistä ketjuista sen vinkin, että kun joskus mökki hankitaan niin siitä hankinnasta ollaan todella hiljaa. Uskomaton oletus, että muiden mökki on kaikille tutuille lomaparatiisi, johon sopii tulla miten itse lystää.
[/quote]
En vaan näe mitään järkeä vapaa-ajanviettopaikassa, jos sinne ei oteta vieraita. Keskenäänkö siellä kykitte ja pelaatte korttia? Mökit ja huvilat on kokoontumispaikkoja ystäville ja sukulaisille.
[/quote] on perheitä jotka haluaa olla omin perheen voimin