Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää tutut, jotka tunkevat mökillemme täysihoitoon

Vierailija
30.07.2015 |

Meillä on mukava pikkumökki meren rannassa. No, sitten on tietysti näitä ilmaiseen täysihoitoon tunkijakavereita, jotka kutsuvat itsensä kylään, tuovat yhden viinipullon mukanaan ja odottavat koko viikonlopun täyttä ylläpitoa. Ilmeisesti ajattelevat, että kaikki tapahtuu ajatuksen voimalla: ruuat tulee itsestään pöytään, joku tiskaa jossain, leipoo pullat, grillaa. Yhdet istua töröttävät pöydässä odottaen palvelua tai iloisesti saunovat ja uivat ja juovat jääkaapin kylmät siiderit ilman kysymättä. 

Jos tunnistit itsesi tällaiseksi vieraaksi tai edes sinnepäin, niin mieti ensi kerralla, kun menet toisten mökille, että voisit viedä mennessäsi ruokatarvikkeita ja olla oma-aloitteinen oman ruokasi tekemisessä. Omistajatkin haluavat viettää lomaa eikä toimia tarjoilijoina koko kesää muille. 

Argh, olen puhunut. Kiitos.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 13:34"]

Meillä on mukava pikkumökki meren rannassa. No, sitten on tietysti näitä ilmaiseen täysihoitoon tunkijakavereita, jotka kutsuvat itsensä kylään, tuovat yhden viinipullon mukanaan ja odottavat koko viikonlopun täyttä ylläpitoa. Ilmeisesti ajattelevat, että kaikki tapahtuu ajatuksen voimalla: ruuat tulee itsestään pöytään, joku tiskaa jossain, leipoo pullat, grillaa. Yhdet istua töröttävät pöydässä odottaen palvelua tai iloisesti saunovat ja uivat ja juovat jääkaapin kylmät siiderit ilman kysymättä. 

Jos tunnistit itsesi tällaiseksi vieraaksi tai edes sinnepäin, niin mieti ensi kerralla, kun menet toisten mökille, että voisit viedä mennessäsi ruokatarvikkeita ja olla oma-aloitteinen oman ruokasi tekemisessä. Omistajatkin haluavat viettää lomaa eikä toimia tarjoilijoina koko kesää muille. 

[/quote]

Voi että on tuttua, meille tunki joka ainoa viikonloppu kaupungista sukulaislaumat ilmaiseen täyshoitoon, nämä pässit ei edes kahvipakettia tuoneet, asutaan maaseudulla.

Onneksi näitä loisia ei ole enää riesana.

Vierailija
42/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku toimii noin uskomattoman tökerösti, niin eihän sellaiseen mitkään pienet vihjailut auta. Useimmiten tuollaiset ihmiset ovat itse juuri sellaisia, jotka eivät itse kutsu ketään/ pidä mitään kekkereitä. He eivät siis tajua miten vaivalloista ja kallista tuollainen toisten kestitseminen on. Teidän on vain sanottava suoraan, että olette mieluiten omalla porukalla mökillänne. Muuten saatte kestää tuota vuodesta toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:31"]

Olen ihan samaa mieltä. Miehen lapsi perheineen (MONTA pientä lasta) tulee mökille. Heille pitää pedata sängyt, kokata ruuat, korjata pöytä ja tiskata kun nousevat niiltä sijoiltaan omiin touhuihinsa, vahtia lapset kun haluavat saunoa rauhassa kaksin ja muutenkin, kun eivät itse katso yhtään perään rantatontilla. Olen joka kerta viikon loman tarpeessa kun porukka on ollut vierailulla. Ja en pysty keksimään tekosyytä heille, kun ovat miehen perhettä. Olen kyllä yrittänyt sanoa esim lasten perään katsomisesta, mutta naurahtavat vaan että kyllä ne pärjää.

[/quote]

Sinulla on vastuunjako-ongelma. Kerro, ettet pysty rentoutumaan ja kaipaat hetken rauhaa. Sitten lähdet vaikka metsään tai naapuriin. Miehen lapset ovat minustakin perhettä, mutta silloin saman logiikan mukaan olet sinäkin, joten voit kertoa, jos ahdistaa ja tarvitset enemmän huomioon ottamista muilta voidaksesi hyvin. Tai sitten voitte antaa heille joululahjaksi lahjakortin, jossa luvataan lastenvahtipalvelua rantamökillä niin, että vahtivuorot jaetaan kaikkien aikuisten välillä, ja sillä jonka tehtävä sillä hetkellä on katsoa perään, on pilli kaulassa. Jos haluaa tauon, pilli toiseen kaulaan siksi aikaa.

Ei tuossa monta vuotta kuitenkaan enää mene, ja olet aidosti helpottanut lapsiharrastajien taakkaa ja oppinut itse ottamaan paikkasi. Kaikki voittavat.

[/quote]

Kyllä se lapsien valvontavastuu minun mielestäni on vain ja ainoastaan vanhemmilla. Näin ohiksena.

Eli kirjoittajan ei tarvitse ruveta helpottamaan kenenkään taakkaa jos ei jaksa, hän ei ole sitä isoa lapsikatrasta tehnyt. 

[/quote]

Totta, mutta entäs jos toisten pentu hukkuu siihen oman mökin rantaan? Se on sellainen tragedia, että ei tunnu se mökki enää kivalta paikalta. Siksi vastuuntuntoisemmat vaan tekee, vaikkei se reilua olekaan. 

[/quote]

Ilmoittaisin lastensuojeluun, mikäli tuollainen todellinen riski olisi olemassa vanhempien välinpitämättömyyden vuoksi.

[/quote]

Juu, enpä taitaisi sellaista sotaa jaksaa enää käydä, vaikka syytä olisikin. Olen itsekin sitä mieltä että vastuu on vanhemmilla, mutta en tosiaankaan kykene katselemaan kun alle kaksivuotias vaeltelee yksinään ympäriinsä eikä ketään muuta kiinnosta. Kai he tietävät, että otan silloin vastuun, mutta mitä jos joskus en huomaakaan katsoa juuri väärään aikaan?

Vierailija
44/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi oli tulossa miehen sukulainen perheineen. Sanoin että tuokaa ruoat tullessa kun meillä on laihdutus päällä ja syödään kasvisruokia.

Vierailija
45/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:16"]

Olen ihan samaa mieltä. Miehen lapsi perheineen (MONTA pientä lasta) tulee mökille. Heille pitää pedata sängyt, kokata ruuat, korjata pöytä ja tiskata kun nousevat niiltä sijoiltaan omiin touhuihinsa, vahtia lapset kun haluavat saunoa rauhassa kaksin ja muutenkin, kun eivät itse katso yhtään perään rantatontilla. Olen joka kerta viikon loman tarpeessa kun porukka on ollut vierailulla. Ja en pysty keksimään tekosyytä heille, kun ovat miehen perhettä. Olen kyllä yrittänyt sanoa esim lasten perään katsomisesta, mutta naurahtavat vaan että kyllä ne pärjää.

[/quote]

Sinulla on vastuunjako-ongelma. Kerro, ettet pysty rentoutumaan ja kaipaat hetken rauhaa. Sitten lähdet vaikka metsään tai naapuriin. Miehen lapset ovat minustakin perhettä, mutta silloin saman logiikan mukaan olet sinäkin, joten voit kertoa, jos ahdistaa ja tarvitset enemmän huomioon ottamista muilta voidaksesi hyvin. Tai sitten voitte antaa heille joululahjaksi lahjakortin, jossa luvataan lastenvahtipalvelua rantamökillä niin, että vahtivuorot jaetaan kaikkien aikuisten välillä, ja sillä jonka tehtävä sillä hetkellä on katsoa perään, on pilli kaulassa. Jos haluaa tauon, pilli toiseen kaulaan siksi aikaa.

Ei tuossa monta vuotta kuitenkaan enää mene, ja olet aidosti helpottanut lapsiharrastajien taakkaa ja oppinut itse ottamaan paikkasi. Kaikki voittavat.

[/quote]

Kyllä se lapsien valvontavastuu minun mielestäni on vain ja ainoastaan vanhemmilla. Näin ohiksena.

Eli kirjoittajan ei tarvitse ruveta helpottamaan kenenkään taakkaa jos ei jaksa, hän ei ole sitä isoa lapsikatrasta tehnyt. 

[/quote]

Totta, mutta entäs jos toisten pentu hukkuu siihen oman mökin rantaan? Se on sellainen tragedia, että ei tunnu se mökki enää kivalta paikalta. Siksi vastuuntuntoisemmat vaan tekee, vaikkei se reilua olekaan. 

[/quote]

Ilmoittaisin lastensuojeluun, mikäli tuollainen todellinen riski olisi olemassa vanhempien välinpitämättömyyden vuoksi.

[/quote]

Juu, enpä taitaisi sellaista sotaa jaksaa enää käydä, vaikka syytä olisikin. Olen itsekin sitä mieltä että vastuu on vanhemmilla, mutta en tosiaankaan kykene katselemaan kun alle kaksivuotias vaeltelee yksinään ympäriinsä eikä ketään muuta kiinnosta. Kai he tietävät, että otan silloin vastuun, mutta mitä jos joskus en huomaakaan katsoa juuri väärään aikaan?

[/quote]

Itselläni kävisi mielessä se pelottava ajatus, että ovatko vanhemmat yhtä välinpitämättömiä muutenkin. Että jos ovat perheen kesken jossakin veden äärellä, niin onko lapsien hukkumisriski yhtä korkea kuin teilläkin käydessä, mikäli et katso niiden perään.

Vierailija
46/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siippas on kuitenki ne kaverit sinne kutsunut eikä ole muistanut mainita asiasta sulle. Kutsumattomille vieraille näyttäisin ovea ja kaveruus loppuis siihen. Minä en halua kaveerata yllätysvierailuja harrastavien kanssa yhtään.

Vierailija
47/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Itselläni kävisi mielessä se pelottava ajatus, että ovatko vanhemmat yhtä välinpitämättömiä muutenkin. Että jos ovat perheen kesken jossakin veden äärellä, niin onko lapsien hukkumisriski yhtä korkea kuin teilläkin käydessä, mikäli et katso niiden perään.

[/quote]

Uskon että kyllä muissa oloissa hoitavat hyvin, esim. omassa kotona on ihan eri meininki, kun käydään kylässä, mutta tuolla mökillä jotenkin hanskat tippuu sitten ihan kokonaan :( Eli lomapaikka heille.

Vierailija
48/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:31"]Olen ihan samaa mieltä. Miehen lapsi perheineen (MONTA pientä lasta) tulee mökille. Heille pitää pedata sängyt, kokata ruuat, korjata pöytä ja tiskata kun nousevat niiltä sijoiltaan omiin touhuihinsa, vahtia lapset kun haluavat saunoa rauhassa kaksin ja muutenkin, kun eivät itse katso yhtään perään rantatontilla. Olen joka kerta viikon loman tarpeessa kun porukka on ollut vierailulla. Ja en pysty keksimään tekosyytä heille, kun ovat miehen perhettä. Olen kyllä yrittänyt sanoa esim lasten perään katsomisesta, mutta naurahtavat vaan että kyllä ne pärjää.
[/quote]
ilmoita miehellesi että tänään on minulla vapaapäivä ja sinä huolehdit lasten perheistä. Jospa hänellä silmät avautuisivat ja varmaan pystyisi myös helpommin sanomaan suoraan lapsille että ette jaksa jatkuvaa passaamista.
mulla oli jokunen vuosi sitten ongelma et miehen veljen porukka oli jatkuvasti lapsenhoitajaa vailla minusta eikä olisi aina jaksanut.käskin sitten kerran miehen mennä kun oli itse lupaillut.sen jälkeen pyynnöt vähenivät radikaalisti.:)

Vierailija
49/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Uskon että kyllä muissa oloissa hoitavat hyvin, esim. omassa kotona on ihan eri meininki, kun käydään kylässä, mutta tuolla mökillä jotenkin hanskat tippuu sitten ihan kokonaan :( Eli lomapaikka heille.

[/quote]

Ala pyytää palkkaa lasten vahtimisesta? 

Vierailija
50/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyläilemme koko perheellä 1-2 kertaa vuodessa (talvella ja kesällä yksi viikonloppu) kaverin mökille. Hän käy meillä, kaupunkiasunnossa, pari kertaa vuodessa myös viikonloppukylässä. Kun menemme mökille, otan meiltä vuodevaatteet jne mukaan, koska meitä on 4-5 vierasta. Hänelle petaan vuoteen meidän lakanoista, yhdelle riittää hyvin vaihtolakanoita aina. Emäntä tarjoaa sapuskat, yhdessä aina tehdään, siivotaan jäljet jne. Jotain tuliaisia viedään suuntaan ja toiseen. Ystäväni on suorastaan varakas, me ok toimeentulevia.

Onko tää teidän mielestä ok?

Vierailija
51/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vittu mitä porukkaa... Turha tulla inisemään jos ei ite osaa sanoa ei! Mut ihmetyttää enemmän et kuka helvetin pelle omistaa vielä 2010-luvulla kesämökin? Itse en kyllä sellaseen vitun paskan tuhlaisi sekunttiakaan kallisarvoista vapaa-aikaa!

Vierailija
52/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:31"]Olen ihan samaa mieltä. Miehen lapsi perheineen (MONTA pientä lasta) tulee mökille. Heille pitää pedata sängyt, kokata ruuat, korjata pöytä ja tiskata kun nousevat niiltä sijoiltaan omiin touhuihinsa, vahtia lapset kun haluavat saunoa rauhassa kaksin ja muutenkin, kun eivät itse katso yhtään perään rantatontilla. Olen joka kerta viikon loman tarpeessa kun porukka on ollut vierailulla. Ja en pysty keksimään tekosyytä heille, kun ovat miehen perhettä. Olen kyllä yrittänyt sanoa esim lasten perään katsomisesta, mutta naurahtavat vaan että kyllä ne pärjää. [/quote] ilmoita miehellesi että tänään on minulla vapaapäivä ja sinä huolehdit lasten perheistä. Jospa hänellä silmät avautuisivat ja varmaan pystyisi myös helpommin sanomaan suoraan lapsille että ette jaksa jatkuvaa passaamista. mulla oli jokunen vuosi sitten ongelma et miehen veljen porukka oli jatkuvasti lapsenhoitajaa vailla minusta eikä olisi aina jaksanut.käskin sitten kerran miehen mennä kun oli itse lupaillut.sen jälkeen pyynnöt vähenivät radikaalisti.:)

[/quote]

Tämän taidan tehdäkin ensi kerralla :)

Vierailija
53/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä tökkii myös ne jatkuvat kutsut ihan hirveille mökeille, jossa sitten kyyhötetään kuin sillit purkissa ilman mitään mukavuuksia...

Vierailija
54/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena asuin maalla. Sopivasti matkan varrella kun ihmiset ajelivat lappiin tai Haaparantaan "ostamaan voita" kuten tuohon aikaan oli tapana. Leipä ja pulla oli aina uunituoretta ja mansikoita ym kasvoi takapihalla pitkät rivit. No, niin siinä sitten kävi että eräänäkin kesänä meillä oli joka ikinen päivä vieraita, koko kesän. Äitini "asui" keittiössä leipomassa, kokkaamassa, tiskaamassa aamusta iltaan kun nämä vieraat tulivat ilahduttamaan meitä sinne maaseudun rauhaan. Koululaisten koko kesäloma meni siinä että pidettiin täysihoitolaa näille ilmaislomailijoille, kannettiin petivaatteita, luovuttiin omista huoneista ja katseltiin kun vieraat viihdyttivät itseään, saunoivat ja joivat. Soittivat jostain tien päältä tuntia ennen että tullaan piipahtamaan kun ollaan täällä päin ja ne piipahdukset tiesivät helvetin isoa menoerää ja työmäärää kun "heinäsirkkalauma" majoittui meille palveltavaksi ja söivät ilmaiseksi. "Ilmaistahan" se on kun itse kasvattaa.....

Itse vierailen vain kutsuttuna tai sovitusti, ja yökylään otan omat lakanat, petivaatteet, pyyhkeet, vien tuliaisia, osallistun talon töihin jne.  

Vierailija
55/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:05"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:29"]

Mitä järkeä olla mökki jos ei sinne edes vieraat voi tulla? Onko niin kamalaa olla vieraanvarainen? Meille ainakin on vieraat aina olleet tervetulleita. 

[/quote]

Mitä järkeä olla talo jos sinne ei edes vieraat voi tulla?

Mitä järkeä olla auto jos sillä ei viitsi muita kuskata?

Itse saan näistä ketjuista sen vinkin, että kun joskus mökki hankitaan niin siitä hankinnasta ollaan todella hiljaa. Uskomaton oletus, että muiden mökki on kaikille tutuille lomaparatiisi, johon sopii tulla miten itse lystää. 

[/quote]

En vaan näe mitään järkeä vapaa-ajanviettopaikassa, jos sinne ei oteta vieraita. Keskenäänkö siellä kykitte ja pelaatte korttia? Mökit ja huvilat on kokoontumispaikkoja ystäville ja sukulaisille.

[/quote]

Sinulle on, ei kaikille. Jokainen luo pelisääntönsä itse, eikä sinulla ole kiukuttelun aihetta siihen.

[/quote]

Toki toki, mutta ihmettelen sinua ja kaltaisiasi joita kiukuttaa sellainen kuin mökkivieraat. 

[/quote]

En tykkää muutenkaan kutsumattomista vieraista, joten miksi tykkäisin mökilläkään?

Jos joku paukahtaisi nyt tuohon kotioven taakse ja ilmoittaisi, että hänpä tulee nyt yökylään ja odottaa täyttä ylläpito palveluineen, niin kyllä toteaisin että et muuten tule. 

Eri asia kun kutsutaan vieraita, silloin on totta kai tervetulleita. Mutta silloinkin olettaisin sen verran käytöstapoja, että katsotaan kukin itse omien jälkikasvujen perään, siivotaan itse omat jälkemme ruokapöydästä ja noin muutenkin. 

Vierailija
56/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:19"]

Lapsena asuin maalla. Sopivasti matkan varrella kun ihmiset ajelivat lappiin tai Haaparantaan "ostamaan voita" kuten tuohon aikaan oli tapana. Leipä ja pulla oli aina uunituoretta ja mansikoita ym kasvoi takapihalla pitkät rivit. No, niin siinä sitten kävi että eräänäkin kesänä meillä oli joka ikinen päivä vieraita, koko kesän. Äitini "asui" keittiössä leipomassa, kokkaamassa, tiskaamassa aamusta iltaan kun nämä vieraat tulivat ilahduttamaan meitä sinne maaseudun rauhaan. Koululaisten koko kesäloma meni siinä että pidettiin täysihoitolaa näille ilmaislomailijoille, kannettiin petivaatteita, luovuttiin omista huoneista ja katseltiin kun vieraat viihdyttivät itseään, saunoivat ja joivat. Soittivat jostain tien päältä tuntia ennen että tullaan piipahtamaan kun ollaan täällä päin ja ne piipahdukset tiesivät helvetin isoa menoerää ja työmäärää kun "heinäsirkkalauma" majoittui meille palveltavaksi ja söivät ilmaiseksi. "Ilmaistahan" se on kun itse kasvattaa.....

Itse vierailen vain kutsuttuna tai sovitusti, ja yökylään otan omat lakanat, petivaatteet, pyyhkeet, vien tuliaisia, osallistun talon töihin jne.  

[/quote]

Helvetti pistäisin porukan pihalle, enkä orjuuttaisi lapsiani ilmaisiksi palvelijoiksi. 

Vierailija
57/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Laita seuraavalla kerralla kaikille uimataidottimille pelastusliivit päälle ja niitä on käytettävä aina ulkona ollessa. Näet sitten myös helpommin, missä menevät. Osta liivit valmiiksi mökille. Ehdota myös vahtivuorojen jakoa. Järjestä lapsille turvallinen leikkipaikka mökistä mantereen puolella: hiekkalaatikko, leikkimökki, trampoliini turvaverkkoineen, aitaa alue.
[/quote]
No mutta miksi aloittaja ostaisi toisten lapsille pelastusliivejä ym? Lasten vanhempien kuuluu ihan yksin katsoa omien lasten perään ei kenenkään muun. Minä olen esim omat lapseni vahtinut enkä nyt keski-ikäisenä valvo kenenkään lapsia kuten naisten hommaksi automaattisesti ajatellaan missä vain kuuluvan.

Vierailija
58/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 13:34"]

[/quote]

Tämä on jo niin kulunut urbaanilegenda, ettei mene enää läpi.

Vierailija
59/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:29"]Mitä järkeä olla mökki jos ei sinne edes vieraat voi tulla? Onko niin kamalaa olla vieraanvarainen? Meille ainakin on vieraat aina olleet tervetulleita. 
[/quote]
Kyllähän ihmiset hankkii sen mökin nimenomaan siksi ettei siellä saa olla omalla porukalla rauhassa.

Vierailija
60/84 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt että pitäisi mökkiä laajentaa kun ei meinata omallakaan porukalla mahtua. Mutta taidankin jättää väliin :D Tajusin juuri, miten monta kertaa on ollut joku tuppautumassa sinne mutta taikasanat "joudutte ottamaan sitten teltan mukaan" ovat pelastaneet.