Mitä tulee ottaa huomioon kun laittaa ekaa kertaa asuntonsa vuokralle?
Eli käytännön asioita kyselen. Lähipäivinä on tulossa porukkaa näyttöihin. Nyt täytyy varmaan tehdä ja printata tuo kirjallinen sopimus. Onko niihin valmiita pohjia? Takuuvuokralle pitää varmaan avata pankissa tili. Voinko usuttaa asukkaan tekemään sen asap?
Miten luottotiedot tänä päivänä. Kannattaako ihan oikeasti tarkistaa? Kun en ajatellut mitään Kelan hommissa olevia laitapuolen kulkijoita majoittaa. Voisiko takuuvuokran sijaan vaatia takaajaa? Monella ei tänä päivänä loju ylimääräistä tonnia tilillä.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Tarkista ehdottomasti luottotiedot. Älä hyväksy kelan takuita. Pankit eivät enää avaa vuokravakuustilejä, ota 2kk vuokrat tilillesi. Vaadi vuokralaiselta kotivakuutus, ketään ei kiinnosta hänen irtaimistonsa, mutta kotivakuutuksessa on vastuuvakuutus, joka kattaa hänen sössimisensä. Vaadi vakuutuksesta todisteet määräajoin.
Mitä sekoilet? Vuokravakuustili on käytännössä ihan tavallinen käyttötili, johon hankitaan vaan panttaussitoumus.
Ainoa millä on väliä, niin ne luottotiedot. Matala tulotaso ei ole ongelma, koska Suomessa on hyvä asumistuki. Normaalille tilille suoraan vakuus, ei tarvitse olla erillisiä. Pohjia löytyy netistä sopimukselle ja ahvl kannattaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei löydy rahaa vuokravakuuteen niin miten luulet löytyvän rahaa vuokraan?
Jos on yhtäkkiä laittaa kolme tonnia vakuuksiin ja ekan kuukauden vuokraan, niin on varmaan myös varaa ostaa asunto.. Vuokra-asujat on pääosin keskimääräistä köyhempiä vaikka vuokranmaksukykyä olisikin, kunhan asumistuet alkaa pyöriä.
Vuokralla asuu myös varakkaampiakin siitä syystä, että ajoitus ei ole oikea ostaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista ehdottomasti luottotiedot. Älä hyväksy kelan takuita. Pankit eivät enää avaa vuokravakuustilejä, ota 2kk vuokrat tilillesi. Vaadi vuokralaiselta kotivakuutus, ketään ei kiinnosta hänen irtaimistonsa, mutta kotivakuutuksessa on vastuuvakuutus, joka kattaa hänen sössimisensä. Vaadi vakuutuksesta todisteet määräajoin.
Mitä sekoilet? Vuokravakuustili on käytännössä ihan tavallinen käyttötili, johon hankitaan vaan panttaussitoumus.
Omalle vuokralaiselleni ei ainakaan pankki sellaista suostunut tekemään.
Laita pykälä jälleenvuokrauksesta, vuokran korotuksesta ja säännöllisistä kuntotarkastuksista. Ja se vuokranantajan vakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos nro 1 kommentistasi. Taidan tosiaan pyytää vakuuden välittömästi omalle tililleni. Mulle on elämä kuitenkin raadollisesti opettanut että ihmiset osaavat myös olla epäluotettavia.
Luulen että teen sopimuksen itse puhtaalta pöydältä ja näytän sitten myöhemmin jollekin sijoittajatuttavalle. Ap
Ei todellakaan vakuutta omalle tilille, vaan vakuustilille, johon sinulla on käyttöoikeus. Tämä ei mitenkään heikennä turvaasi vuokrarästien suhteen, mutta se lisää luottamusta vuokralaisen puolelta, koska silloin ei ole vaaraa että perseaukinen vuokrantaja käyttäisi vuokralaisen rahajoja. Vakuushan on vuokralaisen omaisuutta, siksi se on järkevää pitää erillään omista varoistaan.
Hyviä neuvoja olet saanut. Itse olen tarkistanut luottotiedot, kysynyt työpaikan ja jutellut asunnon tarpeesta lähinnä hakeeko lyhyt- vai pitkäaikaista asuntoa. Kerran vuokravakuusrahat ovat olleet vuokralaisen vuokravakuustilillä pankissa, kun vuokralainen niin välttämättä halusi (oli pankissa töissä ja tiliin tehtiin panttaussitoumus). Muutoin minun tililläni vuoravakuutena. Molemmat olivat ok. Tosin pankin vuokravakuustilin purkaminen vuokrasuhteen päättyessä vaati pankissa paikan päällä käymistäni. Etsi valmis vuokrasopimuspohja netistä. Liity vuokranantajiin, jos haluat lisäneuvoja.
Itselläni vuokralaiset ovat olleet nuoria, mutta asunto onkin pieni kaksio, 3 kerros eikä hissiä eikä parveketta.
Nykyään olen käyttänyt välitystoimistoa, joka on kyllä helppo ja näppärä vaihtoehto ollut. Ovat saaneet heti vuokrattua asunnon (paikkakunnalla on runsaasti vuokra-asuntoja saatavilla eli vuokraaminen ei ole itsestäänselvää heti ensimmäisillä näytöillä). Säästänyt omaa vaivaa, kun asunto on 100 km päässä asuinpaikastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalle vuokralaiselleni ei ainakaan pankki sellaista suostunut tekemään.
Aika erikosita. Sitten se kannattaa ottaa jostain muualta. Perinteisten pankkien lisäksi on muitakin toimijoita jotka tarjoaa vuokravakuustiliä ja näissä vuokralaisen on mahdollista maksaa vakuus osissa, eli vakuus tulee luottona, jonaka vuokralainen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhtäkkiä laittaa kolme tonnia vakuuksiin ja ekan kuukauden vuokraan, niin on varmaan myös varaa ostaa asunto.. Vuokra-asujat on pääosin keskimääräistä köyhempiä vaikka vuokranmaksukykyä olisikin, kunhan asumistuet alkaa pyöriä.
Vuokralla asuu myös varakkaampiakin siitä syystä, että ajoitus ei ole oikea ostaa asuntoa.
Siksi tuossa lukeekin PÄÄOSIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti, jossa asuu on vain kuluerä, joka ei tuota mitään. Monet asuntosijoittajat asuvat itse juurikin vuokralla. En minä ainakaan näe siinä mitään järkeä, että ostaisin itselleni ison perheasunnon, kun sen hinnalla saa useamman yksiön tai kaksion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on se että puolet vuokralla asuvista on pienituloisia, jotka saavat asumistukea. Toki vuokralla asuu hyvätuloisia ja varakkaita, mutta todennäköisesti asunnon vuokraaja on palkkahaitarin alapäästä, jos yllipäätän on työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti, jossa asuu on vain kuluerä, joka ei tuota mitään. Monet asuntosijoittajat asuvat itse juurikin vuokralla. En minä ainakaan näe siinä mitään järkeä, että ostaisin itselleni ison perheasunnon, kun sen hinnalla saa useamman yksiön tai kaksion.
Itarat rahankerääjät ovat oma lukunsa. He voivat laskea sitä miten paljon sijoitettu raha tuottaa enemmän kuin omaan mukavuuteen sijotettu raha.
Suurin osa haluaa nauttia elämästä ja hankkii niin hyvän asunnon mihin on varaa ja omassa asuminen on halvempaa kuin toisen omassa asuminen.
En ole tarkistanut luottotietoja koskaan. Ihmettelen tuota, että "on lähipäivinä tulossa porukkaa näyttöön"? Kuinka ihmeen paljon sitä porukkaa oikein lappaa? Jos porukkaa on paljon, eikö se mene vähän paperivalintaan eikä ehdi jutella katsojien kanssa.
Olen aina ottanut vuokralle työssäkäyvän yh-äidin vaikka en ole sitä niin ajatellut etteikö voisi olla muukin. Vuokra on tullut kuin nakutettuna tilille ja asunto on pidetty hyvin. Pahus vaan kun sitten joku mies vie ne :)
Vuokraa en ole nostanut kertaakaan 7 vuoden aikana ja maksupäivän on saanut vuokralainen valita (mikä nyt on kenelläkin tilipäivä). Miksi nostaisin ja saisin ehkä hyvän vuokralaisen katselemaan asuntoa muualta? Olen myös hommannut mm. ilmalämpöpumpun ja maksanut remppatarvikkeita kun vuokralainen on halunnut maalata tms. Sehän on hänen kotinsa.
Vierailija kirjoitti:
En ole tarkistanut luottotietoja koskaan. Ihmettelen tuota, että "on lähipäivinä tulossa porukkaa näyttöön"? Kuinka ihmeen paljon sitä porukkaa oikein lappaa? Jos porukkaa on paljon, eikö se mene vähän paperivalintaan eikä ehdi jutella katsojien kanssa.
Olen aina ottanut vuokralle työssäkäyvän yh-äidin vaikka en ole sitä niin ajatellut etteikö voisi olla muukin. Vuokra on tullut kuin nakutettuna tilille ja asunto on pidetty hyvin. Pahus vaan kun sitten joku mies vie ne :)Vuokraa en ole nostanut kertaakaan 7 vuoden aikana ja maksupäivän on saanut vuokralainen valita (mikä nyt on kenelläkin tilipäivä). Miksi nostaisin ja saisin ehkä hyvän vuokralaisen katselemaan asuntoa muualta? Olen myös hommannut mm. ilmalämpöpumpun ja maksanut remppatarvikkeita kun vuokralainen on halunnut maalata tms. Sehän on hänen kotinsa.
Mäkin ihmettelen miksi vuokra-asunnolle pitää järjestää monipäiväisiä näyttöjä, turhaa ajanhukkaa kaikille. Näyttö samalle tai korkeintaan seuraavalle päivälle ilmoituksen julkaisemisesta ja muutama ensimmäinen halukas näyttöön. Näistä sitten nopea valinta ja jos ovat tasaväkisiä niin arvonta.
Luottotiedot tarkistettava ehdottomasti!
Ja kotivakuutus, jossa on vastuuvakuutus. Luottotiedottomilla on kyllä hyvin vaikeaa saada kotivakuutus. Vuoden välein todistus, että vakuutus on voimassa (todistuksen saa vakuutusyhtiöstä)
Mahdollinen Kelan asumistuki vuokranantajan tilille.
Itse soittaisin edelliselle vuokranantajalle, miten vuokra on hoidettu. Toki, jos vuokralainen antaa luvan. Jos ei anna, kannattaa miettiä syytä.
Itsellä pitkäaikaisin vuokralainen oli 15 vuotta. Oli vuokratessa luottotiedoton, mutta luotin häneen.
Nykypäivänä tarkistaisin luottotiedot.
En nostanut vuokraa, koska huoneisto oli alkuperäiskuntoinen. Ja vuokrakin sai myöhästyä maksukuukauden sisällä, kunhan
hän ilmoitti siitä. Ja aina ilmoitti.
Oli mukava nuorukainen ja osti sittemmin oman asunnon, kun luottotiedot oli puhtaat ja sai vakinaisen työpaikan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ottanut vuokralle työssäkäyvän yh-äidin vaikka en ole sitä niin ajatellut etteikö voisi olla muukin. Vuokra on tullut kuin nakutettuna tilille ja asunto on pidetty hyvin. Pahus vaan kun sitten joku mies vie ne :)Vuokraa en ole nostanut kertaakaan 7 vuoden aikana ja maksupäivän on saanut vuokralainen valita (mikä nyt on kenelläkin tilipäivä). Miksi nostaisin ja saisin ehkä hyvän vuokralaisen katselemaan asuntoa muualta? Olen myös hommannut mm. ilmalämpöpumpun ja maksanut remppatarvikkeita kun vuokralainen on halunnut maalata tms. Sehän on hänen kotinsa.
Mäkin ihmettelen miksi vuokra-asunnolle pitää järjestää monipäiväisiä näyttöjä, turhaa ajanhukkaa kaikille. Näyttö samalle tai korkeintaan seuraavalle päivälle ilmoituksen julkaisemisesta ja muutama ensimmäinen halukas näyttöön. Näistä sitten nopea valinta ja jos ovat tasaväkisiä niin arvonta.
Katselin kerran yksiötä, jossa oli neljä näyttöä viikon välein (seuraavasta ilmoitettiin vasta edellisen jälkeen). Kävin ensimmäisessä ja silloinkin siellä oli kymmenisen henkilöä sitä katsomassa. Kieltämättä oli luoltaantyöntävä kokemus.
Asunnossa pitää olla erillinen hajoitushuone jossa voi heitellä lautasia seiniin sekä hakata paskaksi kaikenlaisia elektroonisiä laitteita ettei tarvi hakata kadulla vastaantulijoita :D:D:D
Sain nyt näytön pidettyä ja sovimme tärkeimmistä asioista suullisesti. Tapaan hänet uudelleen tänään ja haluaisin klousata diilin asap. Onko mun mahdollista tehdä kirjallinen esisopimus jotta vuokralainen voi sen kanssa mennä pankkiin avaamaan vakuustiliä? Kun en siis ehdi tehdä tässä aikataulussa huolella laadittua sopparia. Ap
Kirjakaupoista voi ostaa vuokrasopimuslomakkeen. Helppo täyttää valmiit kohdat. Taustapuolella on lainsäädäntöasioita ja ohjeita. Niistä on apua vuokralaisellekin ja olen suullisesti tai sähköpostilla niitä avannut, esimerkiksi irtisanomisaikaa käytännössä.
Vakuuden olen ottanut omalle tilille.
Luottotiedot olen kysynyt mutten tarkistanut.
Vuokralaiset usein Torin kautta ja näyttö yksi kerrallaan. Aika usein edellisen vuokralaisen kaveri on muuttanut perään. Asunto on siis yksiö opiskelupaikkakunnalla ja vuokralaiset enimmäkseen opiskelijoita.
Lemmikit tai kielto pitää mainita, mulla sallittu, ja tupakoivia en ota.
Hyviä neuvoja olet saanut. Itse olen tarkistanut luottotiedot, kysynyt työpaikan ja jutellut asunnon tarpeesta lähinnä hakeeko lyhyt- vai pitkäaikaista asuntoa. Kerran vuokravakuusrahat ovat olleet vuokralaisen vuokravakuustilillä pankissa, kun vuokralainen niin välttämättä halusi (oli pankissa töissä ja tiliin tehtiin panttaussitoumus). Muutoin minun tililläni vuoravakuutena. Molemmat olivat ok. Tosin pankin vuokravakuustilin purkaminen vuokrasuhteen päättyessä vaati pankissa paikan päällä käymistäni. Etsi valmis vuokrasopimuspohja netistä. Liity vuokranantajiin, jos haluat lisäneuvoja.
Itselläni vuokralaiset ovat olleet nuoria, mutta asunto onkin pieni kaksio, 3 kerros eikä hissiä eikä parveketta.