Mikä kylässä syömäsi tarjottava sai oksennuksen nousemaan kurkkuusi?
Mikä tarjottava näytti päälle päin paremmalta, mitä se oikeasti oli?
Kommentit (316)
Aiemmin mummon tarjoamasta lampaanläskisestä kaalipadasta kerroin, mutta koska keskustelu näyttäisi levinneen inhokkiruokiin muutenkin lietsonpa lisää. :)
Kyläpaikoissa ei ole tarjottu, mutta inhokkejani joita moni ei ymmärrä on:
- kananmuna pinaattikeitossa (mun mielestä ei vaan sovi rakenteet ja maut ollenkaan yhteen)
- mannapuuro (hyi hyi hyi, lapsien herkkuruokaa meillä, mä en tykkää ollenkaan)
- kebab ja muu teollinen lihapaska (Syömättä jää; maistuu tunkkaiselta)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:30"]
Miksi nää savolaiset jauhaa näistä rösti peruna savu veri potuistaan. Joillakin on ottanut otsalohkoon tämä, ettei joku niistä pidä, vai?
No ei kyllä syödä savossa mitään veripalttuperunoita, sorry vaan.
Lienevät muun maakunnan herkkua.
[/quote]
Siskonmakkarakeitto. Makkaranpalat näyttävät ihan pikku pojan pippelin paloilta.
Läskiset ja sitkeät lihanpalat lihakeitossa/-kastikkeessa, hrrr. Täytyy piilotella irvistystä kun niitä yrittää saada pureksittua, ja lopulta nielen melkein kokonaisena ettei tarvisi tuntea sitä koostumusta... :D Ehkä oon tottunu liian hyvään, meillä kotona lapsuudessa kun käytettiin aina laadukasta lihaa.
Sitten erään mummon luona olin käynyt auttamassa siivoamisessa niin tarjosi kiitokseksi pääsiäissuklaita kun pääsiäisen aika oli. No, ei ilmeisesti ollut sen vuotisia vaan jostain parin vuoden takaa...olivat nimittäin aivan älyttömän kuivia, sitkeitä ja pilallisen makuisia, hyh! Söin puolikkaan suklaakarkin ja loput piilotin taskuuni :D
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 13:40"]Ulkomailla enemmän näitä tullut. Kyllä esim. Unkarin leivitetyt kukkakaalit ja Koreassa kimchi on hieman koetellut omia makunystyröitäni. Pahaa oli mutta selvittiin.
[/quote]
Kimchi on hyvää, vaikka en olekaan ihan kaikkiruokainen. Aasiassa lihaksi kutsutut rustonpalat yököttää, samoin alkupaloina olevat rasvankeltaiset kananvarpaat.
Isän siskon ja hänen äitinsä eli mummini kuolemattomia klassikoita:
- se purkkiliha, nötkötti kera ylikypsän makaronin (mummini bravuuri)
- tätini oli saanut päähänsä olevansa keliaakikko ja opetteli kokkailemaan gluteenittomia leivonnaisia. Ikimuistoinen oli se harmaa herkkusienipiirakka, joka oli sentin paksuinen ja kivikova, tiedä mistä se oli mahdettu leipoa. Pahalta se maistui, tavallaan ei maistunut miltään, mutta toisaalta tosi happamalta.
- tätini grillijuhlien pihvit. Ne olivat kuin kengänpohjia ja niitä sai syödäkseen joka kesä. Onneksi muuttivat kerrostaloon ja loppui se grillailu.
-
Ja olihan noita vaikka mitä muita.
Kaverin pula-ajan mummo tarjosi jäätelöä mansikoilla. Jäätelö sulanut ja pakastettu muutaman kerran (3cm hyytymä päällä) ja mansikat harmahtavia vuodelta 2004.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:32"]
[/quote] Sitkeä rotta, kun pakastimessa elelee... [/quote]
Oisko jäätelö ollut talvella lämmittämättömällä kuistilla? Mummot piti usein talvella pakastetavaroita kuistilla..
[/quote]
Ehkä se on sulattanu-pakastanu-sulattanu-pakastanu
[/quote]
Oon syöny joskus tällaista monta kertaa sulanutta jätskiä. Järkyttävän makuista!!! :-X
Täti teki aivan uskomattoman pahaa kastiketta ruoaksi jokaisella kyläilykerralla. En ymmärrä miten se oli tehty. Kastike oli vaaleanpunaista/ruskeaa litkua ja siinä seassa lillui rasvaa; ihan kuin jotain haavasta vuotavaa märkää. Haju oli yhtä paha kuin makukin. Muistan vielä, kun äiti lappasi sitä mönjää lautaselle valtavan annoksen ja kimitti, kuinka noin isot tytöt syövät jo kunnon annoksen. Olin yrittänyt ottaa sitä mahdollisimman vähän. Söin ja yritin hillitä yökkäilyä samalla.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:16"]
Kaveri on muuten aivan mahtava leipoja mutta en syö ikinä hänen tekemiään kermatäytekakkuja. Ekan kerran kun söin, otin ison kakkuviipaleen (tykkään täytekakuista). Eka lusikallinen suuhun ja oksennus nousi samantien kurkkuun asti. Täytteet ja kerma oli hyvän makuisia mutta se kakku oli kostutettu maito-vaniljasokeri- seoksella. Oli jotakin ihan hirveän makuista. Olin kiltti tyttö joten kiltisti söin palan loppuun asti. =)
Toinen kammotus oli ex-poikakaverini äitin tekemä uunijuusto. En tiedä mikä sen virallinen nimi on, mutta ilmeisesti siihen tulee ternimaitoa,suolaa ja varmaan jotain muutakin. Komeus laitetaan korkealaitaisessa vuoassa uuniin. Ulos tullessaan on liukasta mössöä ja vuoan pohjalla lilluu jotain rasvaa tms. Herrajumala sitä tunnetta kun laitoin suuhun ja se liukkaasti luiskahti kurkusta alas vain palatakseen oksennuksen kera takaisin suuhuni. Silloin en ollut kiltti ja sanoin ex-poikakaverille että en voi syödä tätä. Oli muuten ensimmäinen ja viimeinen kerta kuin maistoin kyseistä "herkkua".
[/quote]
Te jotka alapeukutitte ja yläpeukutitte. Kertokaa nyt kumpaa "makuelämystä" peukutitte ja mihin suuntaan. Nimim. hillittömän utelias tietämään. =)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 13:20"]
Anoppi on loistokokki, mutta leipomukset epäonnistuu miltei aina. Peruspulla on aina kuivaa ja palanutta, piirakanreunat aina miltei mustiksi palaneita. Kyllähän noita syö, mutta ei ne herkkua ole.
Lapsena tein veljen kanssa makaronilaatikkoa. Vanhemmat oli innoissaan ruokapöydässä ja kehuivat että aijai kun näyttääkin hyvältä ja on se hienoa, kun lapset alkaa olla niin isoja, että alkaa ruuanlaitto kiinnostaa. Oli aikamoinen tiputus todellisuuteen kun tajuttiin, että me oltiin unohdettu KAIKKI mausteet. Eli laatikko oli siis keitettyä makaronia, paistetua jauhelihaa ja hyytynyttä munamaitoa.
[/quote]
Ja ette sitten älynneet ripotella sitä suolaa jälkeenpäin kukin omaan annokseensa. Tsiisus.
Lapsena kaverin luona kylmiä vedessä keitettyjä pottuja (meillä kotona potut aina höyrytettiin) ja kylmiä lihapullia. Väkisin noin puoli annosta sinnittelin, sitten ilmoitin olevani täynnä.
Yhä tänä päivänäkään en pysty syömään kylmänä ruokia, jotka 'kuuluu' syödä lämpimänä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 10:23"]
Olimme kylässä äidilläni, ja äiti teki pullaa. Ei jaksanut pyörittää, vaan laittoi taikinaa muffinivuokiin. Ei siinä muuten mitään, mutta tiedän että äitini ei ole kovin... No, hygieninen, joten ei aina pese käsiä vessakäynnin jälkeen (kerran käden sivusta oli peukalon/ranteen kohdalta kusen hajuinen, ja oli AINOA kostea kohta vessakäymisen jälkeen... kuvottavaa tiedän). Hygieniasta on huomautettu kauniisti, muttei kuuntele. Sen lisäksi että äiti ei pese käsiään (lisäksi polttaa paljon, joten röökin katku tarttuu kaikkeen), hän IMESKELI taikinaisia sormiaan taikinan lusikasta kaapimisten välissä. Huomasin sen tavan vasta parin vuokapellillisen jälkeen, ja pyysin että voisiko olla tekemättä niin... Loput pullat "säästyivät", ja yritin kohteliaisuudesta syödä edes yhden pullan.
[/quote]
Voi ei, minulla samantyylinen äiti... Ei pese käsiään vessassakäynnin jälkeen, tämän tiedämme koska käy siellä vessassa ovi sepposenseljällään. Ja sieltä vessasta suoraan ruuanlaittoon. Tai ihan mitä tahansa onkaan tehnyt, käsiään ei pese. Ei pese salaatteja, vihanneksia yms koska "ei ne siitä vedestä puhtaaksi tule kuitenkaan". Edelleen pesemättömin käsin vaivaa pullataikinaa pitkine kynsineen.
Jos tästä pitää hyviä puolia löytää, minulla on rautainen vastustuskyky. Kaiken maailman flunssat ja mahataudit menevät minulta aina ohi. Mutta vaikka lapsena en tuohon huomiota kiinnittänyt, nyt aikuisena etoo :P
Olin vasta opetellut syömään näitä makaroni/riisi kylmäsalaatteja ja silloisen poikaystävän ylppärijuhlissa oli maailman kuvottavinta tonnikala-makaroni-salaattia, jota lykättiin ihan hirveä vuori mun lautaselle. Vesi kihos silmiin kun koko komeus maistu öljyltä, kaalilta ja siltä tonnikalalta (inhoan!) ja oli jotain tosi hapanta kermaviili/ creme fraichea käytetty sekoituksessa.
Oikein ihmettelin että miten kukaan ei muka maistanu sitä niin pahaks ku mä, jätin syömättä ja selittelin että "nyt on kyllä jo ihan täys, ei vaan jaksa yhtään enempää". :S
Lapsena 90-luvulla perhepäivähoitaja helvetistä pakotti syömään lipeäkalaa. Siinä 4-vuotias itkua pidätellen yritti syödä kunnes oksennus tuli lautaselle. Ihme ettei se hullu ämmä pakottanut sitä oksennusta syömään. Sama täti pakotti pikkuveljeni talvella syömään lautasellisen lunta ruokapöydässä samalla kun muut söivät lihapullia. En ikinä ole sen jälkeen pystynyt edes haistamaan moista moskaa. Niin jäi kammo. Hyi.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:33"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:26"]
Marianne-rahkakakku. Rahka on musta hirveintä maailmassa, kakussa ainoastaan mieletön määrä maustamatonta rahkaa ja marianne-rouhetta vähän päällä. Oli aivan hirveää sitä nieleskellä valtavina paloina, meni varmaan viisi kuppia teetä sitä niellessä.
[/quote]
duunikaveri luulee osaavansa leipoa ja teki tätä töihin.
oli siinä muiden työkavereiden kanssa katseita kun ekoja lusikoita suuhumme pistettiin. Kyllä meni meilläkin kahvia! Ja kakku oli kauheinta mitä olin maistanut!
[/quote]
Hei mä olen myös tehnyt tätä. Resepti oli 10 vuotta sitten jossain lehdessä. Oli aivan kauheeta!! Se on vieläkin lähipiirissä vitsi. Yllättävän kammottava makuyhdistelmä!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:32"]
Minulle tarjottiin (lue; väkisin tuputettiin) herkkusieni-koskenlaskija-pekoni ja herkkusieni-aurajuusto-pekoni rullia, siis niitä, missä sienen sisälle tungetaan juusto ja ympärille pyöräytetään pekoni. Meinasi oksennus tulla heti kun puraisin ensimmäisen kerran. Vedet silmissä söin loppuun asti, kun en kehdannut poiskaan sylkäistä. :X
[/quote]
Nam.. kuullostaa erinomaisen hyvältä.
[/quote]
Tapa ittes.
[/quote]
En vielä .. ensin syön herkkusieni-koskenlaskija-pekoni ja herkkusieni-aurajuusto-pekoni rullia.
[/quote]
Syö mitä tykkäät, mutta kirjoittamaan saisit opetella. Toivon todella, että kaikki nämä Kuullostelijat kuolisivat syöpään. Sinä mukaan lukien.
[/quote]
Vaikutat todella häiriintyneeltä. Laita kone kiinni ja mene ulos lenkille. Tää foorumi ei sovi sulle !
Vihreä lasagne, kuivaa kuin korppu, jauhelihaa oli etsittävä suurennuslasilla. Takertui kurkkuun, ei minkäänlaista kastiketta. Laitettu valmiiksi lautaselle eli pakkosyötettiin. Valmiiksi jälkiruokakulhoon laitettu valtava annos säilykepurkista kaadettuja kirsikoita ja sekahedelmiä imelässä liemessään. Pakkosyötettiin.