En tajua mitä rasistista siinä on, että
haluaisin oman maani perinteiden ja kulttuurin säilyvän täällä... Ihan niin kuin haluan muidenkin maiden perinteiden ja kulttuurin säilyvän muissa maissa! On ihanaa matkustella erilaisissa maissa ja tutustua eri maiden hienoihin kulttuureihin, ja ihastella maailman monimuotoisuutta. Minusta olisi todella surullista, jos jossain vaiheessa kaikki maat olisivat vain samaa monen kulttuurin yhteensulautumaa. Pelottaa, että maailma on menossa siihen suuntaan.
Olenko tällä ajatusmaailmallani rasisti? Toivoisin, että tähän ei vastattaisi epäasiallisesti, vaan haluan oikeita mielipiteitä ns. "suvaitsevaisilta" ihmisiltä, jotka kannattavat maahanmuuttoa. (Minäkin siis kyllä hyväksyn maahanmuuton, mutta en sellaisessa muodossa, että tänne muuttavat eivät halua ollenkaan sopeutua meidän kulttuuriimme.)
Kommentit (108)
Kaunis ajatus, mutta miten toteutetaan, siitä tässä on kyse. Lyödäänkö rajat kiinni ja pidetään rotuopin mukaisesti paikka puhtaana vai panostetaanko kotouttamiseen enemmän? Maailma muuttuu jatkuvasti ja Suomi ei ole pitkään aikaan ollut pelkkää karjalanpiirakkaa ja kansantanhua. Tottakai lakeja on noudatettava, mutta onko se todellinen uhka, jos joku puhuu täällä eri kieltä, laittaa erilaista ruokaa tai näyttää erilaiselta?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:09"]
Minä taas en tajua miksi suvaitsemattomat ihmiset kuvittelevat suomalaisen kulttuurin olevan niin heikoissa kantimissa että se tuhoutuu kun tänne saapuu yksikin muuta kulttuuria edustava ihminen.
[/quote]
Olenko minä siis sinusta suvaitsematon? Millä perusteella? -ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:09"]
Minä taas en tajua miksi suvaitsemattomat ihmiset kuvittelevat suomalaisen kulttuurin olevan niin heikoissa kantimissa että se tuhoutuu kun tänne saapuu yksikin muuta kulttuuria edustava ihminen.
[/quote]Kukahan näin on mahtanut kuvitella? Mielikuvitushenkilösi Porvoosta?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:10"]
Et ole rasisti. Tosin mun mielestä Suomessa ei hirveesti kulttuuria ole. Verkkareissa kuljetaan ja katsotaan lätkää. No, ehkä se jonkun mielestä on kulttuuria.[/quote]
Muissakin maissa on arkipäivä ja arkiset ihmiset, jotka kulkevat paikallisissa verkkareissa ja katsovat maassa suosittua urheilua.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:13"]
Kaunis ajatus, mutta miten toteutetaan, siitä tässä on kyse. Lyödäänkö rajat kiinni ja pidetään rotuopin mukaisesti paikka puhtaana vai panostetaanko kotouttamiseen enemmän? Maailma muuttuu jatkuvasti ja Suomi ei ole pitkään aikaan ollut pelkkää karjalanpiirakkaa ja kansantanhua. Tottakai lakeja on noudatettava, mutta onko se todellinen uhka, jos joku puhuu täällä eri kieltä, laittaa erilaista ruokaa tai näyttää erilaiselta?
[/quote]
Nimenomaan panostetaan kotouttamiseen! Juurihan aloitusviestissä sanoin, että hyväksyn maahanmuuton. Voi kun olisit ymmärtänyt sen etkä leimannut minua heti rasistiksi kun vähän otan erilaisen näkökulman.
Tämä tässä keskustelussa juuri on vikana, että vain yksi näkökulma sallitaan, ja se on sellainen sinisilmäinen vouhotusnäkökulma.
Ap on nyt tehtaillut tänne monta avausta tänään. Tuli jo selväksi mitä mieltä olet maahanmuutto-ja monikulttuuriasioista, ei tarvitse enää jatkaa. Saat ajatella noin mutta anna meidän ajatella omalla laillamme.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:02"]
haluaisin oman maani perinteiden ja kulttuurin säilyvän täällä... Ihan niin kuin haluan muidenkin maiden perinteiden ja kulttuurin säilyvän muissa maissa! On ihanaa matkustella erilaisissa maissa ja tutustua eri maiden hienoihin kulttuureihin, ja ihastella maailman monimuotoisuutta. Minusta olisi todella surullista, jos jossain vaiheessa kaikki maat olisivat vain samaa monen kulttuurin yhteensulautumaa. Pelottaa, että maailma on menossa siihen suuntaan.
Olenko tällä ajatusmaailmallani rasisti? Toivoisin, että tähän ei vastattaisi epäasiallisesti, vaan haluan oikeita mielipiteitä ns. "suvaitsevaisilta" ihmisiltä, jotka kannattavat maahanmuuttoa. (Minäkin siis kyllä hyväksyn maahanmuuton, mutta en sellaisessa muodossa, että tänne muuttavat eivät halua ollenkaan sopeutua meidän kulttuuriimme.)
[/quote]Noilla kriteereillä et ole rasisti. Olet rasisti jos kuvittelet jonkun rodun olevan huonompi kuin toinen. Toisekseen en tajua mitä uhkaa suomalaiselle kulttuurille on näköpiirissä. Suomen maahanmuuttopolitiikka on yksi maailman tiukimmista, eikä minkäänlaista löysäämistä ainakaan ole näköpiirissä. Ymmärtäisin huolen oman kulttuurin tuhoutumisesta jos suomalaiset olisivat vähemmistä jossakin suuremmassa kulttuurissa, mutta kamaan: suomessa elävistä ihmisistä vaivaiset 4% on ulkomaalaistaustaisia ja näistäkin suuri valtaosa jostakin lähikultuurista. Mitä oikein pelkäät? Kuka on saanut sinut uskomaan, että suomalaisuus olisi vaarassa?
Kuka vaatii suomalaisista tavoista ja perinteistä luopumista? Tämä tulee ihan vähän päästä esiin, mutta mä en oikein keksi yhtään esimerkkiä.
Mitä suomalaisia tapoja, perinteitä ja kulttuurimuotoja on esitetty lopetettavaksi tai muutettavaksi ja kuka niitä ajaa?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:18"]
Tuli jo selväksi mitä mieltä olet maahanmuutto-ja monikulttuuriasioista, ei tarvitse enää jatkaa.[/quote]
Jep, se tiivistyy otsikon kahteen ensimmäiseen sanaan.
Et varmaankaan ole rasisti, mutta sinulla vaikuttaisi olevan naiivi käsitys kulttuurista. Elävä kulttuuri muuttuu aina, parhaimmillaan hyvään suuntaan.
AP ei ole vähimmässäkään määrin rasisti.Luultavasti fiksu omilla aivoillaan ajatteleva ihminen, joka on eri mieltä.Erimielisyys ei ole rasismia.Ajattelen itse samanlailla ja hyväksyn muunrotuiset täysin.Luonnollisesti arvostan esi-isieni luomaa kulttuuria eniten, mutta hyväksyn muunkin rinnalla.
Miksi tässä keskustelussa ylipäänsä täytyy olla vain kaksi äärilaitaa... joko olen täys fasisti ja natsi, tai sitten minun täytyy hyväksyä se, että Suomi, ja kaikki muut maat sulautuvat lopulta samaksi samanlaiseksi massaksi. No, näistä valitsen sitten mieluummin tuon jälkimmäisen vaihtoehdon, mutta minusta se on silti surullista. -ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:18"]Ap on nyt tehtaillut tänne monta avausta tänään. Tuli jo selväksi mitä mieltä olet maahanmuutto-ja monikulttuuriasioista, ei tarvitse enää jatkaa. Saat ajatella noin mutta anna meidän ajatella omalla laillamme.
[/quote]
Aamen :)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:06"]
Riippuu vähän miten sallisit ulkomaalaisten Suomessa elää. Saako puhua omaa äidinkieltä? Saako pitää omalle kulttuurille tyypillisiä vaatteita? Haluat, että Suomessa säilyy suomalainen kulttuuri. Mitä käsität suomalaiseksi kulttuuriksi? Mitä suomalaisesta kulttuurista on uhattuna? Miten sitä uhataan? Kuka uhkaa?
[/quote]
Tottakai saa puhua omaa äidinkieltä! Mutta olisi suotavaa opetella myös suomea niin, että tarvittaessa silläkin pärjäisi edes jonkin verran. Ja käyttää ihan sellaisia vaatteita kuin haluaa. Sitä en vain hyväksy, että esimerkiksi suomalaisten tulisi alkaa muuttamaan omia perinteitään sen vuoksi, että se mahdollisesti voisi loukata tänne muuttaneita ulkomaalaisia. Minä ainaki haluaisin yrittää sopeutua sen maan kulttuuriin, minne muuttaisin, jos muuttaisin pois Suomesta.
Toivoisin siis, että tänne muuttavat ulkomaalaiset ottaisivat myös suomalaisen kulttuurin ainakin osaksi elämäänsä, joskin voisivat tietenkin vaalia omaa kulttuuriaan siinä rinnalla.
[/quote]Yksikään tapaamani maahanmuutta ei ole koskaan vaatinut missään yhtäkään suomalaista perinnettä tai tapaa muutettavaksi. Ja olen sentään työskennellyt maahanmuuttajien (etenkin muslimeiden) nkanssa yli kymmenen vuotta...
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:19"]
Mitä suomalaisia tapoja, perinteitä ja kulttuurimuotoja on esitetty lopetettavaksi tai muutettavaksi ja kuka niitä ajaa?
[/quote]
Joulukuvaelma, suvivirsi, betoniporsaat. Esittäjinä suomalaiset ammattihuolestujat ja vapaa-ajattelijat.
Mistä päästäänkin seuraavaan kysymykseen: kuinka voimme edes vaatia maahanmuuttajilta suomalaisen kulttuurin, perinteiden ja tapojen kunnioitusta, kun itsekään emme niin tee?
Missä on uhka kaiken samanlaiseksi massaksi muuttumiseen? Maahanmuutossako? Eiköhän se olisi pikemminkin esim. englannin kielen ylivallassa, tai toisissa konteksteissa kiinan/venäjän ylivallassa vähemmistökielten suhteen. Tai nykyisessä teknologiassa ja viihteessä.
Milloinkahan järjestetään mielenosoituksia kadulla ryöstetyksi tulleiden suomalaisvanhusten puolesta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:19"]
Kuka vaatii suomalaisista tavoista ja perinteistä luopumista? Tämä tulee ihan vähän päästä esiin, mutta mä en oikein keksi yhtään esimerkkiä. Mitä suomalaisia tapoja, perinteitä ja kulttuurimuotoja on esitetty lopetettavaksi tai muutettavaksi ja kuka niitä ajaa?
[/quote]
no eikös sianliharuokien poistaminen kouluista, suvivirsi ym ole näitä. Sikaa on syöty meillä kautta aikoin. Muslimitytöt ei voi osallistua liikuntatunneille, mutta suomityttöjen on pakko.
On varmaan muitakin
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:18"]
Ap on nyt tehtaillut tänne monta avausta tänään. Tuli jo selväksi mitä mieltä olet maahanmuutto-ja monikulttuuriasioista, ei tarvitse enää jatkaa. Saat ajatella noin mutta anna meidän ajatella omalla laillamme.
[/quote]
No kerro ihmeessä miten sinä ajattelet? :) Saat minun mielestäni ajatella ihan miten haluat, mutta toivon, että et leimaa minua rasistiksi, koska en sitä ole.
Minun mielestäni on aivan yhtä hirveää, että esimerkiksi Espanjan Fuengirola on muuttunut lähes täysin suomalaisten asuttamaksi paikaksi, ja muistuittaa nykyään enemmän Suomea kuin Espanjaa. Jos menen Espanjaan, minusta olisi ihanaa nähdä siellä espanjalaista kulttuuria, eikä suomalaisia juntteja.
Mitä lakeja maahanmuuttajat eivät noudata?